Vinterträning

Lejonelle

Trådstartare
Inga tävlingar förrän i vår, och luften gick ur mig totalt. Träningsdisciplin noll. Inte varit på klubben på flera veckor. Det är inte så bra, med tanke på att planen var att komma väl förberedda till nya klasser i vår och kunna flytta upp i ett litet nafs i både lydnaden och brukset.

Hur gör ni för att hålla fokus i träningen över vintern?

Jag har också tappat motivationen. Jag ser det som ganska naturligt och en träningspaus är bra både för mig och hundarna.
Dessutom är det väldigt svårt att träna ute när det är mörkt och snö (typ spåra etc) och min plånbok är inte gjord för att träna i hall varje vecka.
Ärligt talat ska det bli skönt att släppa lite på prestationskraven. Vi har tävlat nästan varje helg sedan början på augusti.
Min träningsgrupp slutar dessutom i slutet på november och drar igång igen slutet på februari.
Vi kör detaljträning hemma eller på promenaden när andan faller på samt bokar hall ibland :)

Inser att jag nog inte var rätt person att svara på detta :p

Jag går in i hall och tränar. Tilåter en kort vila över jul, men mer hinns inte med om vi ska vara tävlingsklara till nästa säsong. Och det är väl just det som håller motivationen uppe. Att sikta mot målet, även om det är ett halvår bort. Det är ju dock då man bör börja träna. Inte tre veckor innan.

Jag säger som @Jadzia , det som håller motivationen uppe är ju just det att man har målet ett halvår bort, så det är verkligen NU man kan och ska grotta ner sig och göra allt bättre, lära in nya saker, förbättra det man redan kan, pilla i detaljer och se till att allt sitter. Inte sen bara kort innan man ska gå ut på tävlingen :) . Mina första planerade tävlingar 2017 går i slutet av mars (högrespår) och mitten av april (högreskydds).

Mitt träningsgäng har inbokat minst två dagar i inomhushall i veckan, skyddsträning på måndagar och lydnadsträning på onsdagar, men det kan även bli någon extradag inne som ex i går då det blev en lydnadsträning till. På sommarhalvåret kör vi skyddet på lördagar, men nu är helgen mer vigd till sökträning och annan utomhusträning när vädret så tillåter.

Jag brukar vila tävlingshundarna. Milla tävlade 30 oktober och ska inte tävla officiellt förrän efter nyår. Kommer bara träna gungan med henne.
Vips är ju bara 8 månader så henne kommer jag träna på hennes nivå över vintern. Jag funderar på att hyra en billig hall en gång i veckan för henne så att jag vet att jag säkert kommer iväg och kan träna med lite mer yta än hemma.

Vi har haft två veckors helvila sedan sista agilitytävlingen. Nu är det dags att komma igång med övrig träning, balansbollar, drag, tricks och annat som inte är agility men som också är träning. Tror att vi tar upp agilityn i ddecember igen. :)

Jag kör någon slags halvvila under vintern. Det blir agilityträning 1 dag varannan vecka under vintern, funderar på att vila helt under januari - februari när det är som kallast. Tyvärr är underlaget i vår inomhushall så pass dåligt att det är svårt att träna där. Kommer träna lite kontaktfält, men det blir onekligen några ganska lugna månader under vintern sett till agility. Istället kör vi lite drag och tränar sånt man kan träna hemma.

Vi kör inomhus minst en kväll i veckan. Har inbokade tider så det verkligen blir av. Utöver det så blir det ett par kvällar till i veckan, antingen utomhus eller parkeringsgarage... Helgerna vigs åt skogsträning! Håller med övriga om att det är nu man får träna på allt det där som ska sitta till tävlingssäsongen drar igång, det går inte att göra ett par veckor innan!

det är verkligen NU man kan och ska grotta ner sig och göra allt bättre, lära in nya saker, förbättra det man redan kan, pilla i detaljer och se till att allt sitter. Inte sen bara kort innan man ska gå ut på tävlingen :) .

Ja så tänker jag ju också.. men jag gör inte som jag tänker. :confused:

Jag tänker samma men jag blir verkligen begränsad av både plånboken och mörkret/vädret så jag tar gärna en två månaders paus från regelbunden träning när jag ändå inte känner mig motiverad.
Jag är absolut ingen sådan som börjar träna in något nytt två veckor innan tävling (Inom lydnad/bruks), trots att jag har träningspaus...

Många kommuner , bland annat min har en form av hinderbana för människor , men många hinder tunnlar slalom och handlingmöjlighetet.
Jag tränar faktiskt min hundar där nu. Kör även lydnad på fotbollsplanen bredvid.
Gjort en egen rallylydnadsbana hemma, övningar finns att skriva ut, bara googla.
Annars blir det mycket mer fysiskt motion för oss på vintern.
Hoppas på en snörik vinter att pulsa fram igenom :)

Jag lessnar fort om jag tvingar mig själv till träning jag inte har lust med, så för min del tar jag hellre viloperiod än att slita när det känns trist.
Tidigare vintrar har jag kört periodvis i inomhushall ofta (några gånger i veckan, hyr tillsammans med vänner för att få ner kostnaden) och däremellan lite viloperioder. Så vintern blir ganska av och på i omgångar.
Jag känner å andra sidan att det är helt lugnt om första tävlingen för året dröjer en bit in på våren eller till och med sommaren, så det gör mig inte så mkt att vi inte hinner allt under vintern.

Inga tävlingar förrän i vår, och luften gick ur mig totalt. Träningsdisciplin noll. Inte varit på klubben på flera veckor. Det är inte så bra, med tanke på att planen var att komma väl förberedda till nya klasser i vår och kunna flytta upp i ett litet nafs i både lydnaden och brukset.

Hur gör ni för att hålla fokus i träningen över vintern?
Jag tävlade agility förra helgen och har anmält mig till en till tävling om två veckor, så har hållit igång agilityn med hjälp av inomhusträning. Efter tävlingen blir det nog lite agilitypaus och mer fokus på lydnaden. Har spanat på en tävling om knappt två månader men vi har långt kvar tills vi är startklara så jag vet inte om jag ska våga anmäla!

Min häst är skadad, och eftersom jag inte rider nu så har jag fått loss lite mer tid till hundträning. Så trots vädret är jag väldigt peppad! Men det är klart det drar iväg kostnadsmässigt när man inte kan träna utomhus och måste boka inomhushall... en hel del träning tycker jag dock går bra att göra hemma också (i lydnaden alltså).

Jag tävlade agility förra helgen och har anmält mig till en till tävling om två veckor, så har hållit igång agilityn med hjälp av inomhusträning. Efter tävlingen blir det nog lite agilitypaus och mer fokus på lydnaden. Har spanat på en tävling om knappt två månader men vi har långt kvar tills vi är startklara så jag vet inte om jag ska våga anmäla!

Min häst är skadad, och eftersom jag inte rider nu så har jag fått loss lite mer tid till hundträning. Så trots vädret är jag väldigt peppad! Men det är klart det drar iväg kostnadsmässigt när man inte kan träna utomhus och måste boka inomhushall... en hel del träning tycker jag dock går bra att göra hemma också (i lydnaden alltså).
tycker också extremt mycket går att göra ute, känns som många är bortskämda både när det gäller häst och hund och måste ha ridhus och hall.
Själv både rider jag och tränat hund utomhus på vintern, är ju vintern som är skön att vara ute på, inga fästingar ormat och övrigt snusk.
Vill man ha belysning , ta valfri grusplan inne i stan och samlas ett gäng om man vill ha sällskap. Brukshundsklubben tycker jag brukar vara duktiga på snörökj och belysning också.

Du är inte ensam :p
Bra tråd det här! Själv försöker jag köra på som vanligt under vintern, men tränar en hel del inomhus i trapphuset och på alla möjliga halvmärkliga platser. Det är helt klart fördelen med rallylydnad, att jag inte behöver hundhall eller liknande för det. Jag kan för sjutton träna massor i köket om det är så...

De dagar jag känner att jag borde träna men inte har riktig lust, då leker vi bara. Har dragkamp, tränar på att "styra" leken med olika stoppkommandon, hämta saker jag kastar iväg, inte springa bort med saker jag släpper osv. Det har jag sedan enorm nytta av när vi tränar annat.

Är det bara barmark tränar jag ute. Jag fryser lätt, särskilt om händerna men, bara att bita ihop. Annars blir det uppvärmd hall till lydnaden (och skyddet). Sök och uppletande kör vi alltid ute oavsett väder/underlag. Spårar inte så mycket nu för tiden men det försöker jag undvika när det är snö.
Tycker inte det är svårt att hålla motivationen uppe faktiskt. Är väl tjurigheten i mig som träder fram antar jag!

När jag börjar jobba på hundcentret kommer jag ha fri tillgång till träningshallen när den och jag är lediga :D Så det kommer nog bli en del träning i vinter!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 096
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka