Vinterskoning

cactuspower

Trådstartare
I morgon kommer hovis och ska sko min häst och jag funderar på
om det är idé att börja sko på med snösulor och extra broddhål i morgon
bitti eftersom det sedan dröjer nästan 8 veckor innan hovis kommer nästa
gång. Ännu finns ju inga täcken på frost eller is men det dröjer ju inte så länge och man vet ju aldrig när det börjar på och bli halt. Förut så har jag alltid haft tillgång till ridbana och ridhus men nu är det bara skogsridning som gäller dessutom. Därför funderar jag på om det är idé att sko med sulor redan i morgon eller om man ska vänta till nästa skoning? Det är ju helt värdelöst när det blir värsta snöstyltorna.. och nästa skoning blir mitt i december, då kan det ju både vara rejält halt och fullt med snö som fastnar i skorna.

Nå, hur resonerar ni nu som skott era hästar nyligen/ska sko om snart?
Några som börjat utrusta och vinterskott hästarna ännu?

Sv: Vinterskoning

Jag skodde med broddhål förra skoningen (2 v sen), men skruvade inte ens i blindbroddarna.

Nästa skoning (om 3 v) blir det likadant, men då skruvar jag i blindbrodd. SNösulor bak kommer när snön kommer, vis av de senaste årens vintrar så kan det dröja. Länge..

Min hovslagare kommer i mitten på november och då åker både snösulor och broddar på... :laugh:

Min hovslagare kommer i mitten på november och då åker både snösulor och broddar på... :laugh:

För mig som typ haft barfota häst fram till början av sommaren (ca 12-13år som barfota, han var skodd som 3åring) vad är snösulor??

snösulor är en gummi sula som sätts fast under skon för att förhindra att snö och is klumpar fast i hoven.

Inga vinterskor här än. Skulle väder och underlag förändra sig så pass innan det är dags för nästa hovslagarbesök lär jag ringa in honom tidigare...men i södra småland är det väl inte troligt. I vintras hade vi ju ingen vinter alls...:cool:

Hästarna skodda idag, nästa skoning 11.12.

Broddhål i trakterna, men inga broddar och inga sulor. Vår hovslagare tycker inte man skall ha sånt i onödan :grin:

Så nu får vi hoppas att det inte blir vinter alltför tidigt.

Ok, förra året fick de vinterskor 5.12 och det var inga större problem, men man vet ju aldrig när vintern kommer och hur den blir. I fjol var det inte alltför många dagar man behövde broddar och/eller snösulor här hos oss :cool:

Skodde idag o då åkte både broddskor och snösulor på. Kan vara isgata i morrn...eller om en vecka...eller om två....och då är man beredd..:cool:

Min skoddes förra veckan och då satt vi på skor med brodd hål men hoppade sulorna. Tycker at hovarna ska få vara "öppna" så länge som möjligt. Snöstyltor kan man undvika ändå =)

Våra ska skos om en vecka och kommer antagligen inte få på sig vinterskor, eller broddhål kommer det väl vara i trakterna men det är det ju även på sommaren. Nästa skoning blir i början/mitten på december (7v).

Förra vintern blev det ju inte vinter på riktigt här nere förrän i februari. :p

Hade skoning förra veckan, och nästa skoning blir ngn dag i v 49. Var först i valet och kvalet om sulorna skulle på, men vi struntade i det. Broddhål i trakterna har vi, så blir det halt klarar vi oss iaf. Värre med snö, men det får gå. Är ju precis i början av december nästa skoning är, och med tanke på tidigare vintrar, så ja....

nej jag skor aldrig med sulor och brodd så tidigt. sulorna sliter enormt mkt på hovarna när det inte är snö ute (och det är det ju aldrig såhär års i bohuslän) och broddar är inte heller så bra att ha i onödan.

mina hästar skoddes förra veckan, med vinterskor men har inte skruvat i broddar. kommer inte göra det förrän det blir fruset.

Jag tycker att du kan sko med broddhål, men vänta med att sätta i broddarna ;) Sen så tror jag inte att snösulorna kommer att behövas innan mitten av december ändå så hoppa över dom så länge ;) Det är vad jag tycker :)

Min skoddes idag, och då åkte vinterdojjorna på, dvs snösulor och broddhål, dock väntar jag med att brodda tills det har fryst på. Förra året blev det en snöperiod här i början av november har jag för mig, och eftersom att vi flyttat ifrån ridhuset så förbereder vi oss i år.

Min häst ska skos på måndag och kommer att skos som vanligt denna gången också åtminstone. Nästa skoning blir strax före jul. Förmodligen åker snösulorna på då istället.

Med tanke på att du inte har tillgång till ridhus/bana så är sulor guld värda. Har också bara uteridning som alternativ och försena snösulor är fullkomligt värdelöst och mycket begränsande i ridningen.
Bättre att vara förberedd anser jag. (Ska också sko med snösulor vid nästa skoning)

Jag fick på vinterdojjorna (guldskor :love:) och snösulorna.

Skönt att ha dom på, eftersom snön kan komma när som helst.
Dessutom är det så halt i skogen nu på rötter och gräset så det är skönt att ha fått på brodden.

Hovis tyckte vi skulle hoppa sulorna så det fick bli så också. Förhoppningsvis kommer det ingen snö en på ett tag och om det blir så får jag göra någon nödlösning så länge samt att hovis kanske kan sko på 6:e veckan i stället för 8:e. Kan i alla fall slänga på 2 brodd i varje om det skulle bli aktuellt. Nu får hon i alla fall gå med vanliga skor i stället för med de runda skorna hon har fram annars.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 776
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈