Vinterskoning

Sv: Vinterskoning

Jag har inte skott med snösulor mer än kanske en gång sen 1981 så det är inte nödvändigt för att kunna rida.

Nej men vill man inte ha snöstyltor under hästarnas fötter så att dom riskerar att vricka sig och likn. så är det nog bäst med sulor. :)

Men är det riktigt elak snö så kan det bli nästan styltor ändå. Men beror ju på.. Jag har provat med helsula - det fungerar bättre än sånna där sladdriga ringar runt.

Btw är min häst inte vinterskodd än och ska strax skos. Men jag är tveksam till om det kommer bli vinterskor än ändå.. Visst är det fruset om mornarna nu och snart äre nog tjäle.. Men just nu är hagarna leriga trots nattkylan. Ser ingen anledning till broddar/sulor och hålen lär hinnan nötas bort innan snön kommer.

Om det var dags för mina hästar att skos nu så hade jag valt att sko med sula och broddhål. Man vet aldrig när det slår om till vinter och halka.

Nu är din häst redan skodd men....

Om man får 4 hål kan man köpa polarsulan som skruvas fast med tåbrodd vb.

Förr skoddes mina med sulor i mitten av OKT. Frågan är om det kommer att behövas mer:confused:

Jag har f n inte ett enda broddhål:eek:

hur mkt snön packar sig beror ju på vad hästen har för hovform och på vilket sätt den rör sig. samt vilket underlag man har att rida på.

själv anser jag att snösulor behövs allra mest i hagen, där hästarna står stilla långa stunder. har man då inte snösulor blir det enorma styltor. :crazy: jag har alltid snösulor på mina om det är långvarig snö. brukar nog inte sätta på dom förrän i januari, sällan snö här innan det.

Jag skodde min ena för ca 2 veckor sedan och ska ha hovis igen 19 dec tror jag det var (8 veckor iaf) och efter all utlovning med snökaos osv kan man ju ångra att man inte tog snösulor..

Jag slänger på vinterfötterna (broddhål o sulor) vid nästa skoning om 5 veckor ungefär, tycker det blir ganska lagom för oss här i mellan sverige.

min skoddes i onsdags. skodde med 4 hål fram och 2 hål bak inga sulor då hon skos ca var 5 vecka så de dröjer inte så länge ändå. sen har vi ridhus också så i värsta fall får ja rida inne men tror inte de behövs innan december. desutom sugs sulorna av i leran, o hagarna är leriga nu :p

vi skodde i fredags, gummisulor fram, 4 mindre broddar per hov och större till senare:)

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 776
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar