Vinterpälsen redan nu...

M

Mindra

Är det bara min häst som redan ser ut som en isbjörn? Det har ju inte ens varit kallt än men ändå har en av mina hästar satt ganska tjock päls redan. Är mest nyfiken på att höra om era hästar satt vinterpäls redan nu? I mitt fall är det som sagt bara en av dem och hon brukar inte vara så här långhårig så pass tidigt. Nu är det iof kallare än normalt i början av sep men ändå.

Bör tilläggas att hästarna är inne på natten och damen ifråga har regntäcke i hagen eftersom det regnat så gott som varje dag.

Sv: Vinterpälsen redan nu...

Är det bara min häst som redan ser ut som en isbjörn? Det har ju inte ens varit kallt än men ändå har en av mina hästar satt ganska tjock päls redan. Är mest nyfiken på att höra om era hästar satt vinterpäls redan nu? I mitt fall är det som sagt bara en av dem och hon brukar inte vara så här långhårig så pass tidigt. Nu är det iof kallare än normalt i början av sep men ändå.

Bör tilläggas att hästarna är inne på natten och damen ifråga har regntäcke i hagen eftersom det regnat så gott som varje dag.

Det är inte i huvudsak kylan som styr pälssättningen utan ljuset. Dagsljuset har sedan en tid tillbaka blivit rejält mycket kortare och det är säkert många hästar som börjat sätta vinterpäls.

Min egen började för över en månad sedan. :)

Hmm.. oj, känner mig lite dum. Har inte ens tänkt tanken på det innan. :o Men man kan inte tänka på allt ;)

Är ändå lite konstigt att det bara är hon som helt plötsligt ser ut som en isbjörn när hon brukar vara den som får sin sist. Är ju inget stort problem direkt, blev bara lite förvåndad.

Äsch, inte ska du känna dig dum heller! :)

Många gånger tänker man ur ett mänskligt perspektiv dvs "det är kallt - då klär man på sig mer kläder!

Men egentligen har det ju med kylan att göra indirekt. När det blir mörkare (på vintern) så beror det ju på att solen befinner sig längst bort från oss och det blir kallare. Därför är moder Natur så sinnrikt utformad att när ljuset börjar försvinna förbereder "hon" djuren och säger till alla : "Nu blir det vinter - ta på er mer!" :D

Senast ändrad av en moderator:

Min häst går ute på lösdrift, och jag har redan nu börjat se att vinterpälsan börjar komma fram. Mysigt! :love:

Mina 2 har också redan fått riktig päls.

Tur att inte moder natur gör detsamma med oss. "nu är det mörkt nu får ni mer hår på armar å ben å ansikte".....:rofl:

Mina har redan pälsat på sig och hunnit bli klippta en gång!;)

För en gång skull så har min inte lagt vinterpäls ännu. Var inte länge sen han tappade förra vinterns päls... :o

Förra året så hann han inte fälla av den gamla innan han satte ny. Han var alltså väääldigt sen med pälsfällningen förra året. :crazy:

Jo de blir tidig klippning för henne detta år. Blir ju redan mkt svettig vid träning och så kan vi ju inte ha det.

För en gång skull så har min inte lagt vinterpäls ännu. Var inte länge sen han tappade förra vinterns päls... :o

Förra året så hann han inte fälla av den gamla innan han satte ny. Han var alltså väääldigt sen med pälsfällningen förra året. :crazy:

Japp, min fällde sent förra året också. I år var dock fällning avklarad vid mer "normal" tid.

Och ja, vinterpälsen började komma i slutet av juli...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: Sirap
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 145
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025