Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag sökte tidigt för sonen, fick sen en annan plats. Då frågade jag hur jag inte kunde fått några av dom jag sökte

Nej det var inte i vår stadsdelsgräns. Inte stor stad vi bor i.... Och de förskolor vi sökte var närmare oss än de vi "ska" ha. Men gränsen går vid gatan bakom huset..
Hade jag vetat det så hade jag sökt någon av de jag ville ha inom vår gräns..
Istället fick vi plats på förskolan där jag hade fått nytt jobb :cautious:
det sa jag nej tack till, därför vi hade sökt de andra..
Så vi fick vara hemma ett halvår extra för att få en plats

Fanns ingen information om att vi borde söka inom vår stadsdel. Nu hoppas vi att lillasyster får komma på samma som storebror. För han är ju nu inom en annan stadsdels förskola ändå... En akutöppnad pga trycket.

Det är sånt gissel med platser på förskola... Och han har bra förskollärare, tack och lov. Men det är ju också ett lotteri. En kanske får bra när en skolar in, sen slutar dom, en eller allihop....
Han har redan hunnit ha 8-9 st... Det är så fel :(

Vill inte ha in dom på förskola igen. Kommer ha sådan sjuk ångest när A ska börja :cry:

Idag har vi sista träffen i föräldragruppen genom bvc. Galet vad tiden gått undan!
Vi har inga fler. Hade typ 3 träffar kvar, som den privata bvcn skulle sköta. Istället fick vi hem en lapp om att det gamla sättet är avslutat och att vi var välkomna på kommunens familjecenters allmänna träffar istället. Så istället för att kunna diskutera saker i den egna gruppens trygghet ska man nu gå på storträffar med alla andra. Jag är arg, tycker så synd om nyblivna osäkra föräldrar som blir utan gruppgrejen och ledsen över att vi som börjat inte får gå klart.
Stinker "besparingar" på lång väg. (Den privata har bytt ägare under sommaren.)

Igår var vi på återbesök på vc igen. Såret hade läkt fint, inget öppet sår längre.

Vi pratade lite om eksem i familjen och konstaterade att hon antagligen "bara" har känslig hud. Jag har eksem, min mamma har både haft psoriasis och har psoriasis artrit. Morfar hade också psoriasis.
Sambon har en hudsjukdom och känslig hud går i släkten där också.

Vi skulle fortsätta som vi gjort och blir det värre för vi höra av oss. Skulle hon behöva starkare kortison så skriver de ut det men de vill helst inte börja med starkare nu. Vi har hydrokortison vi smörjer om det skulle behövas.

Synd att hon också skulle få kliande hud. Det är så himla jobbigt med eksem. Jag har lidit i flera år innan jag hittade något som fungerade.

Gnäääääll. Jag kommer ta sönder nånting idag. Allt kan hon gnälla om.
Men jag förstår henne. Jobbigt med slem, säkert ont i magen, lite separationsångestfas och eventuellt ont i örat. Och så den där dumma tanden som inte kan spricka fram.
Men jag håller på att bli helt galen.

Igår var vi på återbesök på vc igen. Såret hade läkt fint, inget öppet sår längre.

Vi pratade lite om eksem i familjen och konstaterade att hon antagligen "bara" har känslig hud. Jag har eksem, min mamma har både haft psoriasis och har psoriasis artrit. Morfar hade också psoriasis.

Vi skulle fortsätta som vi gjort och blir det värre för vi höra av oss. Skulle hon behöva starkare kortison så skriver de ut det men de vill helst inte börja med starkare nu. Vi har hydrokortison vi smörjer om det skulle behövas.

Synd att hon också skulle få kliande hud. Det är så himla jobbigt med eksem. Jag har lidit i flera år innan jag hittade något som fungerade.
Hoppas ni hittar nåt dom funkar. Jag fick oxå leta i flera år. Förhoppningsvis slipper hon eksembråket, alla får ju inte samma besvär.

Gnäääääll. Jag kommer ta sönder nånting idag. Allt kan hon gnälla om.
Men jag förstår henne. Jobbigt med slem, säkert ont i magen, lite separationsångestfas och eventuellt ont i örat. Och så den där dumma tanden som inte kan spricka fram.
Men jag håller på att bli helt galen.

Vid en handfull tillfällen, när jag sett att barnet är märkbart påverkat av en massa småsaker, har jag faktiskt gett en dos Alvedon. Ibland räcker det med att en grej lindras lite för att allt ska kännas lite bättre. Och om det inte hjälper så är ingen skada skedd.

Intressant upplägg ni har med föräldrargrupper

Här i Finland (eller i alla fall i min stad) får man ca en månad efter att barnet är född en inbjudan på posten till föräldrarträff (tror de ser på bf datum för vi gick föräldrarutbildningen på samma gång) 7 personer bjuder motsvarande BVC in till träff. Man ses tre gånger och sedan är de upp till om man fortsätter efter det. Vissa grupper håller ihop
I 30 år, andra,som min, rinner ut i sanden

Hoppas ni hittar nåt dom funkar. Jag fick oxå leta i flera år. Förhoppningsvis slipper hon eksembråket, alla får ju inte samma besvär.

Jag hoppas det växer bort. Det mesta sitter i alla bebisveck så när hon rätar ut sig mer kanske det försvinner men hon har även ett besvärligt eksem på magen och låren.

Vi har inga fler. Hade typ 3 träffar kvar, som den privata bvcn skulle sköta. Istället fick vi hem en lapp om att det gamla sättet är avslutat och att vi var välkomna på kommunens familjecenters allmänna träffar istället. Så istället för att kunna diskutera saker i den egna gruppens trygghet ska man nu gå på storträffar med alla andra. Jag är arg, tycker så synd om nyblivna osäkra föräldrar som blir utan gruppgrejen och ledsen över att vi som börjat inte får gå klart.
Stinker "besparingar" på lång väg. (Den privata har bytt ägare under sommaren.)

Men fy :mad: Håller verkligen med dig, det stinker besparingar om det!

Instämmer, eksem är verkligen tråkigt :( Lillemans utslag avfärdades som eksem först (eftersom jag har det) men jag stod på mig för jag tyckte inte alls det såg ut som vanliga eksem och utslagen verkar med all säkerhet ha kommit för att han är mjölkallergiker.
(Tillägg: De satt inte heller på de" typiska" ställena som eksem gör)

Skönt att det ser så bra ut redan!

Och just det, i takt med att jag drar ner på amningen så dyker nästa angenäma problem upp - överfulla bröst som läcker och oftast har jag inte med mig några inlägg... :meh:

Har inte hört ett ord om föräldraträffar/föräldragrupper men några av de andra på Kyrkis går så det känns som om vi trillat ur systemet eller nåt.

Instämmer, eksem är verkligen tråkigt :( Lillemans utslag avfärdades som eksem först (eftersom jag har det) men jag stod på mig för jag tyckte inte alls det såg ut som vanliga eksem och utslagen verkar med all säkerhet ha kommit för att han är mjölkallergiker.
(Tillägg: De satt inte heller på de" typiska" ställena som eksem gör)

Skönt att det ser så bra ut redan!

Hon äter dock inte den mjölkfria vällingen jag gör. Hon blir verkligen jätte arg när jag försöker få i henne den så vi har smygit tillbaka till vanlig ersättning.

Jag har funderat på om man ska fula lite och ha en nypa socker i vällingen :angel: Hon behöver den bara typ fyra gånger dag. Hur mycket skada kan lite socker göra?

Vi hade föräldragrupp genom bvc som var uppdelat på bostadsområde. Var 5 träffar när en sköterska pratade om något ämne. Min grupp har hållt ihop jättebra och alla är fantastiska så de är jättekul. :)

Vid en handfull tillfällen, när jag sett att barnet är märkbart påverkat av en massa småsaker, har jag faktiskt gett en dos Alvedon. Ibland räcker det med att en grej lindras lite för att allt ska kännas lite bättre. Och om det inte hjälper så är ingen skada skedd.
Testat. Märker ingen skillnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 205
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V