Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det var ju klart man skulle få äta upp de orden... :meh:
L är mer aktiv och pratgladare än någonsin på dagarna nu (extra glad över att maken gått på semester och är hemma med oss nu?) men tyvärr är sömnen om möjligt ännu sämre. De senaste nätterna har hon vaknat ungefär varannan timme - oftast ledsen - vilket resulterat i myyycket trötta föräldrar. Att muta med bröstet funkar inte varje gång heller, ibland är hon pigg och kräver underhållning och ibland är hon bara arg/ledsen och vill inte äta.
Vi har nyss gått igenom en sån fas. Tror den höll på ungefär en vecka med väckningar varannan/varje timme. :down: :arghh:
Sen släppte det och vi återfick till och med en timme på kvällen innan vi skulle lägga oss. :up:
Så det finns ljus i tunneln, det känns bara långt, långt borta när en är uppe i det och det känns som att kroppen och huvudet går sönder. Skickar styrkekramar. :heart
 
Vi har nyss gått igenom en sån fas. Tror den höll på ungefär en vecka med väckningar varannan/varje timme. :down: :arghh:
Sen släppte det och vi återfick till och med en timme på kvällen innan vi skulle lägga oss. :up:
Så det finns ljus i tunneln, det känns bara långt, långt borta när en är uppe i det och det känns som att kroppen och huvudet går sönder. Skickar styrkekramar. :heart
Tack! :heart
Jag försökte visa L att enligt appen så ska den här utvecklingsfasen (fjärde) vara över men det struntade hon blankt i :p. Ska sova borta hos ett par vänner om två nätter... det blir spännande att se hur det går :nailbiting:.
 
Tar en liten smakportion före amningen, än så länge verkar det upplägget funka för oss! :up: Han gapar som en fågelunge :laugh: Det kan jag inte säga att vi blev bortskämda med när dottern var så liten. Hon vägrade öppna munnen och när hon försökte smaka då klöktes hon bara. Sen var ju all :devil: gröt smaksatt med banan vilket hon kräktes av. Den första gröten utan smak dissade hon rakt av. Nu gillar hon dock banan :) Lilleman har ännu inga större preferenser utan gapar och smakar lika glatt på allt :D
 
Femmånaderskontroll idag med tillhörande vaccination. Drygt 7,7 kg och 66 cm lång. Bara vuxit 1 cm sen förra besöket men gått upp nästan 1 kg. Demonstrerade sina kryparskills för sköterskan som var mycket imponerad :D Var gnällig när vi kom hem (hade jag också varit med en spruta i vardera lår) och somnade i min famn :love: Det händer inte så ofta så jag passar på att njuta!
Jag hade skrivit upp fel dag. Vi ska till bvc imorn. :rofl::angel:
 
I äter hittills glatt all lagad mat vi serverar och blir väldigt pipig om hon inte snabbt får smaka från det vi äter.
Så vi tänkte att det kunde ju vara bra om hon kunde äta burkmat också. :) Om en måste slänga sig ut och handla till henne när vi är borta exempelvis.
Nu har vi provat två smaker uppdelat på flera tillfällen och jag har aldrig sett så kränkt bebis som vid andra tuggan från varje burk. :rofl:
Hon knep snabbt igen munnen, så vi fick tina lite vi själv grovmosat från vår mat och då andades hon ut och åt.
Nåväl.
Vi köpte hem tre till, och det finns ju massor med sorter så i värsta fall får vi gå igenom hela burkhyllan.
 
I äter hittills glatt all lagad mat vi serverar och blir väldigt pipig om hon inte snabbt får smaka från det vi äter.
Så vi tänkte att det kunde ju vara bra om hon kunde äta burkmat också. :) Om en måste slänga sig ut och handla till henne när vi är borta exempelvis.
Nu har vi provat två smaker uppdelat på flera tillfällen och jag har aldrig sett så kränkt bebis som vid andra tuggan från varje burk. :rofl:
Hon knep snabbt igen munnen, så vi fick tina lite vi själv grovmosat från vår mat och då andades hon ut och åt.
Nåväl.
Vi köpte hem tre till, och det finns ju massor med sorter så i värsta fall får vi gå igenom hela burkhyllan.

:rofl:

De är för roliga! Dottern ratade vår mat och åt varken från Nestlé eller Semper. Hipp gick bra men bara nån enstaka smak :D i typ två månader sen ratade hon det också och ville bara ha vår mat. Snacka om att få hänga med i svängarna!
Köpte en burk till lilleman och frös in i istråg och den verkar han gilla :up: Plus att han såklart får smaka när vi äter om han är vaken. Igår fick han smaka storasysters korvbröd. Något märklig konsistens men gott var det!
Ska göra en del gröt och frysa in också (gör egen), den gillar han tack och lov!
 
Knoddrick har hittills gillat banan...men hon sitter fortfarande mest och bara gapar och leker med tungan. Nån gång ibland suger hon upp gröt från skeden och hugger efter den när den fylls på, men mest sitter och med öppen mun och dregglar. Hon är jätteintresserad när vi äter, så hon får smaka på det hon kan.
 
Tack! :heart
Jag försökte visa L att enligt appen så ska den här utvecklingsfasen (fjärde) vara över men det struntade hon blankt i :p. Ska sova borta hos ett par vänner om två nätter... det blir spännande att se hur det går :nailbiting:.

Vi är i den, Oh Min Gadd som systerdottern säger...:banghead:
Ingenting är bra, sjukt svårt att få ro att äta eller sova. Sen tänderna på det.
Glad att maken är hemma och kan åka på utflykter med storebror, för allt är jobbigt. Hon vill vara med på allt, men sen är det för mycket och hon orkar inte slappna av.
Sen så rullar hon på magen hela tiden, men blir skitsur för att hon är för trött för att orka det,eller för att hon ville ju kunna krypa igår :D

Igår fick hon sitta med i storebrors gamla antilopstol vid matbordet brevid storebror. Såååå nöjd! Stoppade små kuddar runt så hon satt bra. Och jag fick äta maten med två händer :bow: ;)
 
I äter hittills glatt all lagad mat vi serverar och blir väldigt pipig om hon inte snabbt får smaka från det vi äter.
Så vi tänkte att det kunde ju vara bra om hon kunde äta burkmat också. :) Om en måste slänga sig ut och handla till henne när vi är borta exempelvis.
Nu har vi provat två smaker uppdelat på flera tillfällen och jag har aldrig sett så kränkt bebis som vid andra tuggan från varje burk. :rofl:
Hon knep snabbt igen munnen, så vi fick tina lite vi själv grovmosat från vår mat och då andades hon ut och åt.
Nåväl.
Vi köpte hem tre till, och det finns ju massor med sorter så i värsta fall får vi gå igenom hela burkhyllan.

Min dotter har aldrig ätit något från en burk, eller för den delen gröt eller välling. Hon sa hell no från första stund och ändrade sig aldrig. :D Hon BLW:ade sig själv, det var enda sättet att få henne att äta.
 
Min dotter har aldrig ätit något från en burk, eller för den delen gröt eller välling. Hon sa hell no från första stund och ändrade sig aldrig. :D Hon BLW:ade sig själv, det var enda sättet att få henne att äta.
De är verkligen sina egna personer från start. :love:
Vår äter gladeligen gröt, men börjar gråta och skrika av välling. O_o
Fast bäst är lagad mat och att få dricka från ett glas. :D Hon får ändå små bitar att tugga då vi hackar/skär maten direkt på tallriken, så det är inte alltför långt bort att hon ska få något större att tugga på. Tror hon kommer älska det.
 
Hon ligger brevid mig och sover, mätt och go, och hon är det sötaste jag sett. Perfekt liten bäbis som var i magen för fem månader sen...

Men jööööööösses vad jag räknar till tio för min mentala hälsa just nu. Stackars lilla bäbis, för nånting är ju jättejobbigt. Men hon är så gnällig just nu, och med en treåring som gått in i någon ny trotsperiod så är jag världens skåpråtta just nu..För att ens orka med något hushållsarbete. Stunderna det är tyst just nu i huset gör att jag hajar till och undrar vad som är fel.
(Det är inte hela dagen, men det känns så)
Har ni gett något mot tänderna? Storebror hade aldrig såhär jobbigt
 
De är verkligen sina egna personer från start. :love:
Vår äter gladeligen gröt, men börjar gråta och skrika av välling. O_o
Fast bäst är lagad mat och att få dricka från ett glas. :D Hon får ändå små bitar att tugga då vi hackar/skär maten direkt på tallriken, så det är inte alltför långt bort att hon ska få något större att tugga på. Tror hon kommer älska det.


Vi fasade in vällingen med Gabriel. Vi blandade ut den med ersättning och fasade in mer och mer välling på kvällarna. Han höll sig aldrig riktigt mätt på natten med bara ersättning. Gick bättre med välling. Gjorde egen nån gång, men den ratade han
 
Ingenting är bra, sjukt svårt att få ro att äta eller sova. Sen tänderna på det........Hon vill vara med på allt, men sen är det för mycket och hon orkar inte slappna av.
Sen så rullar hon på magen hela tiden, men blir skitsur för att hon är för trött för att orka det,eller för att hon ville ju kunna krypa igår :D
Exakt så även här.
Igår somnade Knoddrick till slut, när den nittonde elefanten balanserade på den pyttelilla tråden... (Känns som att det gick lättare att natta igår än dagarna innan. Hoppas på ännu lättare idag.)
 
Hon ligger brevid mig och sover, mätt och go, och hon är det sötaste jag sett. Perfekt liten bäbis som var i magen för fem månader sen...

Men jööööööösses vad jag räknar till tio för min mentala hälsa just nu. Stackars lilla bäbis, för nånting är ju jättejobbigt. Men hon är så gnällig just nu, och med en treåring som gått in i någon ny trotsperiod så är jag världens skåpråtta just nu..För att ens orka med något hushållsarbete. Stunderna det är tyst just nu i huset gör att jag hajar till och undrar vad som är fel.
(Det är inte hela dagen, men det känns så)
Har ni gett något mot tänderna? Storebror hade aldrig såhär jobbigt
Tålamodet är inte på topp direkt. Krävs väääldigt lite för att jag ska svära eller gråta. Men det går väl över nån gång.
 
@Pilo klipper in ett tidigare svar från mig ;)

Kan ju passa på att slänga ut ett par tips vid tandsprickning om barnen upplever det jobbigt. Vi köpte ett par gummitandborstar på apoteket (NUK) som man kan hjälpa till att gnugga lite med ffa när kindtänderna kommer. Kan även hållas av barnet själv, det följer med en "bricka" som man sätter på så att barnet inte kan köra ner borsten i halsen. Fördelen med borstarna är att det blir inget tjafs när man ska börja borsta tänderna sen :) Vi kombinerade detta med en tandsprickningskräm (från babydent, finns också på apoteket. Funkar dessutom svinbra på en själv om man har förskylningsblåsor i munnen ;)) när det var som värst. Vet att några använder alvedon att stryka på gommarna i munnen också.
 
Lilleman somnade halv åtta igår. Sambon och jag käkade middag med en trotsig dotter som sedan slocknade på mindre än fem minuter. For till stallet och red, kom hem och la mig i ett bad och drack en kopp te. Gick och la mig vid tolv och trodde jag bara skulle få sova ett par timmar innan liten ville ha mat, vid tre brukar han vakna.
Han sov till 08. Mer än 12 timmars sömn! Tur jag sover med amningsinlägg annars hade nog min halva av sängen badat i mjölk :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
439
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 891
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp