Vinterföräldrar 2016/17

Din tandläkare har rätt, det är inte tänderna som påverkas, det är miljön i munnen som ändras och den i sin tur påverkar tänderna. Sen är det oftast mycket och små mål mot slutet av en graviditet (av förklarliga skäl :D) som inte heller är så bra för munmiljön ;)

Aha då är jag med :) mina tänder hade i v 20 ännu inte påverkats i alla fall ;) hade ju dålig matlust fram till ca v12-15 men efter det har jag ätit som "vanligt", alltså som innan jag blev gravid :)

Angående amningsbh räknar jag kallt med att de jag köpte sist passar igen. Har 75A normalt men gick upp till 75C när jag ammade. Ont som fan gjorde det de första dagarna :wtf:

Jag har 75D i vanliga fall, i v 10 var jag uppe i 85F :eek: Hade även väldigt ömma bröst den perioden så jag köpte mjuka amningsbh:ar att ha på nätterna så att jag kunde sova. Gissar att jag kommer behöva någon storlek större sen när (om) amningen kommer igång.

Jag är så himla trött både psykiskt och fysiskt. Det är knappt jag orkar skriva och formulera mig här längre.

Dagarna spenderas på soffan vilket inte heller är så skönt. Det gör ont i rygg och bäcken, mellan varven kan det bli jobbigt att andas, kommer knappt upp när jag väl lagt mig ner och att resa sig upp gör ont. Inte nog med det så trycker det neråt ibland, det ilar så förjävligt i underlivet att jag får stanna upp ibland och i morse tror jag seriöst jag hade någon form av lite kraftigare förvärkar. Det var nåt som gjorde ont i alla fall långt ner i magen.

Puh! Att folk orkar gå igenom detta fler gånger. Jag är imponerad över er som gör det.

Man mår så olika också, jag var ute och gick en halvmil varje dag de sista tre veckorna. Jag trodde på allvar att ungen aldrig skulle komma ut frivilligt :cautious: och gick 9 dagar över tiden.

Jag har också fått byta massa och hade en ny idag igen och likadant för mig som du skrev att hon sa helt nya saker!
Förut har dem pratat om tandsten o att jag måste komma åt visdomständerna bättre, nu var det helt plötsligt bakterier av nån sort som inte gav hål utan just tandlossning, jag hade 5mm stora fickor(?!!!) och hon pratade hela tiden om just tandlossning o att detta inte var bra.....
Jag känner då ingen skillnad i munnen men jaja...

Min tandhygienist menade oxå att graviditeten påverkat tänderna, vilket jag var förberedd på, men det var liksom som att hon sa tvärtemot allt det jag hört under tidigare besök. (Går på Folktandvården med 18 månaders mellanrum och har fått byta hygienist typ 3-4 gånger sen jag började gå där för typ 8 år sen.)

Hon ville inte röntga under min graviditet.
Upprepade "fluor, fluor, fluor" och "mellanrumsrengöring".

Vågar man vara så personlig och fråga på vilket sjukhus alla ska föda? :)
För oss blir det nog Borås, lite splittrad dock då jag inte haft jättebra erfarenheter där tidigare.

Jag har också fått byta massa och hade en ny idag igen och likadant för mig som du skrev att hon sa helt nya saker!
Förut har dem pratat om tandsten o att jag måste komma åt visdomständerna bättre, nu var det helt plötsligt bakterier av nån sort som inte gav hål utan just tandlossning, jag hade 5mm stora fickor(?!!!) och hon pratade hela tiden om just tandlossning o att detta inte var bra.....
Jag känner då ingen skillnad i munnen men jaja...

Tandsten ger i förlängningen tandlossning.
Det tar rätt lång tid innan man märker av det själv. Fickor större än 3mm kan vara en indikation på tandlossning men behöver inte vara det. Jag har också stora fickor vid mina visdomständer men det är för att hela tanden inte kan komma upp, halva (ungefär) ligger under tandköttet. Tandsten kan vara svårt att komma undan. Det gäller att hålla rent eller gå iväg till hygienist ofta som kan hjälpa en om man har stora problem.

För oss blir det nog Borås, lite splittrad dock då jag inte haft jättebra erfarenheter där tidigare.

För mig blir det helst Lund om jag får välja men vi har ju mer eller mindre kris i Skåne nu efter att så många bm och barnsjuksköterskor sagt upp sig. Ev blir man slussad till Köpenhamn.

Samma med mina, ungefär halva visdomständerna är uppe.
Jag har alltid haft problemfri mun, aldrig haft hål eller liknande o det låter kanske dumt men jag undrar om hon inte överdrev faktiskt...

Tandsten ger i förlängningen tandlossning.
Det tar rätt lång tid innan man märker av det själv. Fickor större än 3mm kan vara en indikation på tandlossning men behöver inte vara det. Jag har också stora fickor vid mina visdomständer men det är för att hela tanden inte kan komma upp, halva (ungefär) ligger under tandköttet. Tandsten kan vara svårt att komma undan. Det gäller att hålla rent eller gå iväg till hygienist ofta som kan hjälpa en om man har stora problem.

Samma med mina, ungefär halva visdomständerna är uppe.
Jag har alltid haft problemfri mun, aldrig haft hål eller liknande o det låter kanske dumt men jag undrar om hon inte överdrev faktiskt...

Har du aldrig haft hål har du den typ av saliv som gör att man lättare får tandsten :D Finns nog en del som överdriver, minst lika många som använder skrämseltaktik och en hel del som talar om precis hur det är. Svårt att veta vilken sort ens egen tillhör ;)

Haha jaså är det så det är! :D
Jag förstod inte riktigt allt hon sa då hon bröt kraftigt men var nog lika bra det för lär inte vart nåt positivt ;)
Så mer tandtråd och fluorskölj alltså? :D
Jag borde inte ha googlat tandfickor 5mm, nu känner jag mig döende typ...

Har du aldrig haft hål har du den typ av saliv som gör att man lättare får tandsten :D Finns nog en del som överdriver, minst lika många som använder skrämseltaktik och en hel del som talar om precis hur det är. Svårt att veta vilken sort ens egen tillhör ;)

Är det svullet också?

Spännande, jag är inte allergisk mot något i vanliga fall så helt ovan vid sånna här reaktioner.

Vet inte om det är/var svullet. Spelar det roll?

Jag är ett allergibarn så jag är väl typ van...men fortfarande obehagligt när kroppen reagerar. Har haft problem med handeksem förr, speciellt så här års. Uppehåll några år, bortsett från att jag måste vara noga med rätt diskmedel och tvättmedel. I år har jag inte eksem, men däremot jääättetorra händer. Så jag smörjer och smörjer... (och nej, kokosfett funkar inte - gör det nästan värre)

De jobbigaste reaktionerna under graviditeten har varit luftvägsattackerna. Att börja totalsanera sovrummet mitt i natten är inte jättekul. Verkar dock, ta i trä, bara ha varit en fas i graviditeten. Hoppas jag.

Haha jaså är det så det är! :D
Jag förstod inte riktigt allt hon sa då hon bröt kraftigt men var nog lika bra det för lär inte vart nåt positivt ;)
Så mer tandtråd och fluorskölj alltså? :D
Jag borde inte ha googlat tandfickor 5mm, nu känner jag mig döende typ...

Haha det är farligt med självdiagnos efter googling! :p
Jag föredrar mellanrumstandborstar före tandtråd, men det är ju en smaksak. Borsta tänderna först och ta tråd/mellanrumsborste efteråt. Fluorskölj vet jag inte vilken effekt det har på just tandsten, tror den är mer effektiv i förebyggande av hål. Men borstning två ggr per dag och fluorskölj vid lunch är inte helt fel :up:

Ser inte fram emot natten. Hade så jävulskt ont i handlederna i morse. :cry: Dessutom glukosbelastning imorn. :yuck:

Hoppas helgen går fort och att jag hinner in till öppenmottagningen hos arbetsterapeuten på måndag. Jag blir knäpp på dessa bortdomningar. De är inte bara obehagliga - de gör ju ont oxå. Så här illa minns jag dem inte från när jag hade mycket besvär för 10 år sen.

Här verkar man inte få välja längre  man åker dit där det finns plats.. om det finns plats :meh:
Sist hade jag velat till Trollhättan eftersom vi har något närmare dit och dessutom skulle slippa ev köer mm i gbg, men när jag ringde så var den som svarade så sjukt otrevlig att jag faktiskt hoppas på att det finns plats på Mölndal denna gång också :meh: Om man nu ens får föda barn där längre.. Det kanske bara är östra som gäller numer O_o

Ser inte fram emot natten. Hade så jävulskt ont i handlederna i morse. :cry: Dessutom glukosbelastning imorn. :yuck:

Hoppas helgen går fort och att jag hinner in till öppenmottagningen hos arbetsterapeuten på måndag. Jag blir knäpp på dessa bortdomningar. De är inte bara obehagliga - de gör ju ont oxå. Så här illa minns jag dem inte från när jag hade mycket besvär för 10 år sen.

Usch då! Det hjälper inte med alvedon/panodil för att lindra? Fast det kanske man inte får ta innan glukosbelastningen?

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar