Vinterföräldrar 2016/17

Oj vad ni uppdaterar :D
Jag hinner tyvärr inte hänga här så mkt som jag kanske hade önskat men här rullar allt på :)
Bebis rör på sig mkt och vi går precis in i v.27 :) :love:
Imorgon är det dags för första besöket hos bm (om man bortser från inskrivning)
Jag är lite nervös för socker men hoppas det är bra...
Var hos tandläkaren idag och shit hon skrämde ju skiten ur mig..
Du har fått fickor på 5mm och jag är orolig för tandlossning... :eek:
Det sista hon sa var:
Jag är verkligen orolig för dig.. :crazy:
Herregud när hände detta liksom..
Och imorgon efter bm ska jag kolla upp en leverfläck som vuxit så det sista.
Vet att dem har en tendens att göra det under graviditet men den har även blött lite så vill kolla..
Men knappt jag fick tid då dem på vc sa att: du vet väl att kroppen ändras när man är gravid?....
No shit sherlock säger jag... :mad:

Jag var hos tandhygienisten förra veckan och blev också chockad. Mina gamla frätskador såg inte alls så farliga ut dom jag fått höra innan, men däremot hade jag inflammerat tandkött och tecken på hål mellan framtänderna. :eek: Hur gick det till?!? Jag som känt mindre ilningar och blödningar än vanligt...

Kollade upp leverfläckar i somras och fick samma bemötande som du i telefon. Läkaren sa däremot flera gånger att jag gjort rätt som hört av mig vid oro. Kommer antagligen bli opererad nästa år för ett fibrom som vuxit. Så jag gjorde verkligen rätt som ringde - hade jag intr varit gravid hade de opererat mig på en gång.

Medhåll på er som ligger i soffan.
Jag har suttit 2 h på en licensiering av en bekant, hans forskning var intressant men professorn som höll i förhöret var kanske inte den bästa.
Men nu blir det ryggläge i soffan med lite QI på tv, jag "byggde" chokladmousse igår (från påse) så jag tog med mig en skål till vardagsrummet. :D

Jag är så himla trött både psykiskt och fysiskt. Det är knappt jag orkar skriva och formulera mig här längre.

Dagarna spenderas på soffan vilket inte heller är så skönt. Det gör ont i rygg och bäcken, mellan varven kan det bli jobbigt att andas, kommer knappt upp när jag väl lagt mig ner och att resa sig upp gör ont. Inte nog med det så trycker det neråt ibland, det ilar så förjävligt i underlivet att jag får stanna upp ibland och i morse tror jag seriöst jag hade någon form av lite kraftigare förvärkar. Det var nåt som gjorde ont i alla fall långt ner i magen.

Puh! Att folk orkar gå igenom detta fler gånger. Jag är imponerad över er som gör det.

Jag är så himla trött både psykiskt och fysiskt. Det är knappt jag orkar skriva och formulera mig här längre.

Dagarna spenderas på soffan vilket inte heller är så skönt. Det gör ont i rygg och bäcken, mellan varven kan det bli jobbigt att andas, kommer knappt upp när jag väl lagt mig ner och att resa sig upp gör ont. Inte nog med det så trycker det neråt ibland, det ilar så förjävligt i underlivet att jag får stanna upp ibland och i morse tror jag seriöst jag hade någon form av lite kraftigare förvärkar. Det var nåt som gjorde ont i alla fall långt ner i magen.

Puh! Att folk orkar gå igenom detta fler gånger. Jag är imponerad över er som gör det.
Det är bebisarna man är ute efter :love:

Kan man röntga tänderna hos tandläkaren när man är preggo? Jag skulle också behöva gå egentligen men har inte tagit mig tid.

Vet inte om vädergudarna är med mig eller emot mig. Hade precis bestämt mig för att nu går jag en promenad. Nä då börjar det snöa istället. Så jag tror jag slår på en film och tänder ljus istället. :angel:

Oj vad ni uppdaterar :D
Jag hinner tyvärr inte hänga här så mkt som jag kanske hade önskat men här rullar allt på :)
Bebis rör på sig mkt och vi går precis in i v.27 :) :love:
Imorgon är det dags för första besöket hos bm (om man bortser från inskrivning)
Jag är lite nervös för socker men hoppas det är bra...
Var hos tandläkaren idag och shit hon skrämde ju skiten ur mig..
Du har fått fickor på 5mm och jag är orolig för tandlossning... :eek:
Det sista hon sa var:
Jag är verkligen orolig för dig.. :crazy:
Herregud när hände detta liksom..
Och imorgon efter bm ska jag kolla upp en leverfläck som vuxit så det sista.
Vet att dem har en tendens att göra det under graviditet men den har även blött lite så vill kolla..
Men knappt jag fick tid då dem på vc sa att: du vet väl att kroppen ändras när man är gravid?....
No shit sherlock säger jag... :mad:

Jag var hos tandhygienisten förra veckan och blev också chockad. Mina gamla frätskador såg inte alls så farliga ut dom jag fått höra innan, men däremot hade jag inflammerat tandkött och tecken på hål mellan framtänderna. :eek: Hur gick det till?!? Jag som känt mindre ilningar och blödningar än vanligt...

Kollade upp leverfläckar i somras och fick samma bemötande som du i telefon. Läkaren sa däremot flera gånger att jag gjort rätt som hört av mig vid oro. Kommer antagligen bli opererad nästa år för ett fibrom som vuxit. Så jag gjorde verkligen rätt som ringde - hade jag intr varit gravid hade de opererat mig på en gång.

Kan man röntga tänderna hos tandläkaren när man är preggo? Jag skulle också behöva gå egentligen men har inte tagit mig tid.

Vet inte om vädergudarna är med mig eller emot mig. Hade precis bestämt mig för att nu går jag en promenad. Nä då börjar det snöa istället. Så jag tror jag slår på en film och tänder ljus istället. :angel:

Utbildar mig till tandsköterska och svarar er alla. ;) Tänderna kan bli skit när man är gravid.
Man har ökad blödningsrisk och sämre immunförsvar vilket gör att tandköttet lättare blir inflammerat vilket är första steget till tandlossning. Man måste äta oftare vilket ökar risken för karies. Om man spytt mycket kan de ge frätskador framförallt på baksidan av framtänderna.
Röntgen är ingen fara. De är så låg nivå och en gång. Sen är det ju aldrig bra att ofta utsättas för det.
Själv fick jag massa tandsten som min lärare hjälpte mig ta bort. Var jättenoga med mellanrumsrengöring. Missade jag bara nån gång började de blöda igen.

Kan man plötsligt bli allergisk under graviditeten? Har märkt de senaste veckorna att läpparna blir kliiga när jag äter tomater, så brukar det inte vara :confused:

Dem skulle eg ha röntgat mina visdomständer idag men då jag var gravid valde hon att inte göra det, jag skulle ringa när bebisen var ute o boka tid :)

Dem skulle eg ha röntgat mina visdomständer idag men då jag var gravid valde hon att inte göra det, jag skulle ringa när bebisen var ute o boka tid :)

Typ samma för mig, fast jag skulle göra vanlig rutinröntgen. Men tandläkaren valde att hoppa över den, hade tänderna varit för taskiga och jag haft tidigare hål osv hade dom röntgat ändå men har aldrig haft hål, tidigare plåtar har sett bra ut och tänderna såg fina ut också så då lät dom bli. Dock menade hon på att grav inte påverkar tänderna:confused: Tandläkaren alltså!

Min tandhygienist menade oxå att graviditeten påverkat tänderna, vilket jag var förberedd på, men det var liksom som att hon sa tvärtemot allt det jag hört under tidigare besök. (Går på Folktandvården med 18 månaders mellanrum och har fått byta hygienist typ 3-4 gånger sen jag började gå där för typ 8 år sen.)

Hon ville inte röntga under min graviditet.
Upprepade "fluor, fluor, fluor" och "mellanrumsrengöring".

Kan man plötsligt bli allergisk under graviditeten? Har märkt de senaste veckorna att läpparna blir kliiga när jag äter tomater, så brukar det inte vara :confused:

Oooja. Jag har haft flera allergiska reaktioner under den här graviditeten som jag nog inte hade haft innan.
Man har ju sämre immunförsvar, så inte alls konstigt.

Typ samma för mig, fast jag skulle göra vanlig rutinröntgen. Men tandläkaren valde att hoppa över den, hade tänderna varit för taskiga och jag haft tidigare hål osv hade dom röntgat ändå men har aldrig haft hål, tidigare plåtar har sett bra ut och tänderna såg fina ut också så då lät dom bli. Dock menade hon på att grav inte påverkar tänderna:confused: Tandläkaren alltså!

Din tandläkare har rätt, det är inte tänderna som påverkas, det är miljön i munnen som ändras och den i sin tur påverkar tänderna. Sen är det oftast mycket och små mål mot slutet av en graviditet (av förklarliga skäl :D) som inte heller är så bra för munmiljön ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar