Vinterföräldrar 2016/17

Vet inte alls om jag borde vaccinera mig, hoppas bm pratar nåt om det om 2v då vi ska dit..
Imorgon går vi in i v. 25!!! :o
Tiden går så fort!
Har ni tecknat nån graviditesförs?
Inte vi! :nailbiting:
Borde man gjort det?

Vet inte om man borde teckna, men vi har gjort det. Mamma hade gjort det åt oss annars. Hon var väldigt envis på den punkten. Och med tanke på hur jag mått så var det skönt att kunna låta henne och min man komma överens om vilken försäkring. Jag bara betalade. :D

Shiiit vad jag har känt mig stor och osmidig idag. Trött och tung i kroppen, vaknade med huvudvärk och förkylningsvarningar. Stallet gick seeegt, men huvudvärken släppte i a f. Var ute 15 minuter med hästen på promenad... Det kändes dock ok. Allt annat kändes bara tungt och jobbigt. Men jag har ju inte bråttom nånstans, så det fick ta den tid det tog.

Resten av dagen har jag haft skittråkigt. Behöver hitta nåt att sysselsätta mig med här hemma. Kommer ju börja klättra på väggarna vilken dag som helst.

Vet inte alls om jag borde vaccinera mig, hoppas bm pratar nåt om det om 2v då vi ska dit..
Tiden går så fort!
Borde man gjort det?

Ja jag tycker man borde ha en försäkring. Vi hade det men allting gick bra så tog bara ut pengarna för övernattning ( räcker gott och väl till att betala för vistelsen på BB).

Har dock vänner som fått flera tusen efter kejsarsnitt och andra komplikationer. Lite plåster på såret iaf :)

Tiden går så fort!
Borde man gjort det?

Hoppar in från vårtråden.
Vi tecknade försäkring förra gången och gjorde det denna gången också.
Vi valde Folksam då vi har dem till i stort sett allt annat också, har aldrig varit något tjafs med ersättningar inom andra områden och va det inte heller när vi förlorade Filippa i våras.
Sen känns ju en livförsäkringsersättning som en myggfis i rymden när man behöver utnyttja den..

Sen känns ju en livförsäkringsersättning som en myggfis i rymden när man behöver utnyttja den..

Såklart, den ersätter aldrig något man förlorat och absolut inte ett barn.

Jag vet inte, men jag själv tyckte det kändes tryggt med försäkring och sen skönt att den rullar över i en barnförsäkring utan tjafs.

Tecknar man en försäkring efter barnet är född och det är något "fel" så kan man få kämpa livet ur sig för att få en försäkring öht. Har en kompis som fick kämpa i månader pga att barnet va inne på våc för falsk krupp och inte hade någon försäkring innan.

Såklart, den ersätter aldrig något man förlorat och absolut inte ett barn.

Jag vet inte, men jag själv tyckte det kändes tryggt med försäkring och sen skönt att den rullar över i en barnförsäkring utan tjafs.

Tecknar man en försäkring efter barnet är född och det är något "fel" så kan man få kämpa livet ur sig för att få en försäkring öht. Har en kompis som fick kämpa i månader pga att barnet va inne på våc för falsk krupp och inte hade någon försäkring innan.

Det är ju så, vi tecknade främst för skydd vid sjukdomar/komplikationer.

Men alltså varför behöver man en gravid försäkring?
Till vilka situationer kan den komma att behövas?
Och vad händer om jag inte har nån vid en av dessa situationer?
Dumma frågor kanske men jag kan verkligen inget om sånt här

Men alltså varför behöver man en gravid försäkring?
Till vilka situationer kan den komma att behövas?
Och vad händer om jag inte har nån vid en av dessa situationer?
Dumma frågor kanske men jag kan verkligen inget om sånt här

Har du ingen får du inga pengar.

Vad de täcker är lite olika men tex inläggning pga komplikationer (det kostar att vara inlagd), klumpsumma vid vissa diagnoser etc.

Det kan vara en ekonomisk hjälp.

Men om jag skulle bli inlagd pga komplikationer så måste jag betala?
Eller menar du att jag utan förs inte får ersättning för förlorad inkomst tex dessa dagar?
För sjukvården i Sverige är väl ändå gratis? :o

Har du ingen får du inga pengar.

Vad de täcker är lite olika men tex inläggning pga komplikationer (det kostar att vara inlagd), klumpsumma vid vissa diagnoser etc.

Det kan vara en ekonomisk hjälp.

Känner mig som ett :confused: ..
Men alltså så det kostar att vara på bb?

Ja jag tycker man borde ha en försäkring. Vi hade det men allting gick bra så tog bara ut pengarna för övernattning ( räcker gott och väl till att betala för vistelsen på BB).

Har dock vänner som fått flera tusen efter kejsarsnitt och andra komplikationer. Lite plåster på såret iaf :)

Tack för ett svar som slapp följdfråga :)
100:- /dygnet var inte så farligt iaf.
Det är ju ett par år sen (åkte hem direkt sist, så inget bb med mellanbarnet) så jag kan inte svära på att summan stämmer.. Men det är inte många kr iaf, har dock för mig att sambon också fick betala, men att i hans inte ingick nån mat

Senast ändrad:
Ja okej tack för svar :)
Då vet jag iaf att det inte handlar om några jätte summor :)

Kl jag tycker det borde finnas nån lathund kring allt sånt här..
Inte just hur man tar hand om bebis det kommer nog naturligt men mer sånt här kring gravidförsäkring, föräldraledighet, hur det funkar rent praktiskt på förlossningen, bb, vad det kostar osv..
För mig som aldrig behövt vara inlagd på sjukhus kommer ju detta med att det kostar som en överraskning.
Det är ju ett par år sen (åkte hem direkt, så inget bb med mellanbarnet) så jag kan inte svära på att summan stämmer.. Men det är inte många kr iaf, har dock för mig att sambon också fick betala, men att i hans inte ingick nån mat

Jag omformulerade min fråga

Om du får ett barn med gomspalt eller som behöver någon form av eftervård kan det vara skönt att slippa Vabba och kunna få ersättning. Händer det nåt värre kan man kanske ha råd att vara hemma lite längre om man behöver. Jag ser största fördelen i att barnet är försäkrat från start och att den går över till barnförsäkring. Jag har trygg-Hansa, väljer vi deras barnförsäkring dras kostnaden för gravidförsäkring av.

Ja okej tack för svar :)
Då vet jag iaf att det inte handlar om några jätte summor :)

Kl jag tycker det borde finnas nån lathund kring allt sånt här..
Inte just hur man tar hand om bebis det kommer nog naturligt men mer sånt här kring gravidförsäkring, föräldraledighet, hur det funkar rent praktiskt på förlossningen, bb, vad det kostar osv..
Partner etc som sover över kostar mer, jag har betalt 300 resp 500 per dygn för min man. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 029
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V