Vinterföräldrar 2016/17

Här går det bra. Sömnbrist och oro. Sambon är jätte förkyld med tillhörande astma. Han väckte mig i panik tidigt i morse då han knappt kunde andas. Jag fick ringa till 1177 och sen 112 men till slut blev det en akuttid på vc där de inte kunde göra så mycket.

Han blev till slut bättre efter att den värsta paniken lagt sig. Fan va hjälplös jag kände mig. Nu kan jag knappt sova då jag är livrädd att han inte ska få nån luft. Vi sover inte i samma rum heller så jag smyger bort till hans rum för att kolla om han andas då och då.

Dessutom är jag på väg att bli rejält förkyld jag också. Jag som verkligen blir sjuk med stort s! Kul när man knappt får ta några mediciner heller. Laddat upp med nässpray för barn i alla fall.

Hu så obehagligt! Ni har ingen luftrörsvidgande medicin hemma iom astman?

Läser på 1177 om foglossningar. Där står det vad man kan göra samt "ring din barnmorska". Har läst om att det kan vara svårt att avgöra om det bara är foglossningar eller även UVI när man har ont överallt, så jag laddar för att ringa.
De ringer en timme senare, betydligt snabbare än Närhälsan. Börjar förklara hur jag har ont och tycker som ett första intryck att denna tredje BM låter sympatisk och trevlig...tills hon avbryter mig. Hinner bara få fram att jag "till att börja med har konstant ont i ljumskarna, typ träningsvärk" innan hon direkt hänvisar mig till sjukgymnasterna. Jag hann inte säga att jag har ont i nedre magen, att jag har ont i sidorna, att jag har ont ganska högt upp i ryggen och att mitt kissmönster ändrat sig den senaste veckan - vilket i o f s kan bero på stress och smärta.

Alltså, är jag bara för vek och känslig? Jag blev jätteledsen när hon avbröt mig. Har återigen ingen större lust att ringa dit igen och bara ta upp kissandet. Och jag försöker låta bli att oroa mig, men de där stunderna när kroppen är annorlunda, då blir jag ju orolig.

Nåja, hade redan planerat att åka till sjukgymnasterna, så jag gjorde det och fick träffa en trevlig sjukgymnast. Han blev dock lite orolig för min skull, att jag redan har så ont i v.21, men lovade att försöka hjälpa mig så mycket han kunde. Provade ut ett bälte och fick lite övningar. Var genast mycket gladare, trots att han konstaterat att jag har långt kvar och att det inte är roligt om jag redan har så ont av bara den hormonella förändringen - "hur blir det sen när barnet trycker på?". Men jag känner mig trygg med hans hjälp.

Bestäm en dag då är ledig, gå upp och ta ett urinprov själv från morgonurinen och åk sedan till mvc med det. Så har jag gjort, bara haffa första bästa bm och be att hon tar en sticka.

Sen kan jag kanske bringa lite hopp i foglossningsdelen. Min foglossning är som värst mellan v 10-25 ungefär sen försvinner smärtan nästan helt. Får hoppas att det blir så för dig med.

Till er med bäckensmärta, TENS och akupunktur är verkligen att rekommendera att testa. TENS kan man ofta låna gratis men ser lite olika ut i landstingen. De funkar på lite lika sätt rent fysiologiskt i kroppen så om man upplever lindring av det ena brukar det andra också funka som kombo. Lär er bra sätt att förflytta er på, tänk ihop med benen. Någon nämnde glidlakan i sängen också :up:
Anpassa gången och gå med benen tätt ihop och med korta steg, som med en pennkjol. Och lär er kroppen, det blir ofta värre framåt em/kväll, vad kan ni göra och inte. Man får ta det lugnare helt enkelt, låta bli att lyfta etc om det är sånt som provocerar igår smärtan.

Vi har inte köpt någonting. Har fått en body av en kompis bara. Kommer nog dröja innan vi köper något, det mesta har vi kvar efter sonen ändå. Det enda som behövs är egentligen ett babyskydd. Resten finns hemma och skulle de bli en flicka så överlever hon nog blått, grönt och grått i klädväg :p

Ja det är ju lite skillnad när man har barn sen innan :)
Vi har ju inte det och kommer väl behöva köpa det mesta fast släkt o vänner har nog en del vi skulle få :)

Vi har inte köpt någonting. Har fått en body av en kompis bara. Kommer nog dröja innan vi köper något, det mesta har vi kvar efter sonen ändå. Det enda som behövs är egentligen ett babyskydd. Resten finns hemma och skulle de bli en flicka så överlever hon nog blått, grönt och grått i klädväg :p

Till er med bäckensmärta, TENS och akupunktur är verkligen att rekommendera att testa. TENS kan man ofta låna gratis men ser lite olika ut i landstingen. De funkar på lite lika sätt rent fysiologiskt i kroppen så om man upplever lindring av det ena brukar det andra också funka som kombo. Lär er bra sätt att förflytta er på, tänk ihop med benen. Någon nämnde glidlakan i sängen också :up:
Anpassa gången och gå med benen tätt ihop och med korta steg, som med en pennkjol. Och lär er kroppen, det blir ofta värre framåt em/kväll, vad kan ni göra och inte. Man får ta det lugnare helt enkelt, låta bli att lyfta etc om det är sånt som provocerar igår smärtan.

Här ville sjukgymnasten avvakta med TENS, eftersom jag har så långt kvar.
Har reagerat mycket positivt på akupunktur i andra sammanhang, så jag hoppas på att få liknande effekt om det här blir värre.

En veckas sjukskrivning kvar, sen 2 veckors halvtidsjobb, sen en veckas semester och sen föräldraledigt! Känner att jag börjar se ljuset.
I alla fall så länge jag inte tänker på att det är 3 månader kvar till BF...
I övrigt så har jag ont i ryggen och min snarkande sambo snarkar fortfarande, trots att han nu använder både nån skena i näsan på natten och en spray i svalget före sovdags.
Så jag sover riktigt dåligt men orkar just nu inte riktigt bry mig.

Ska till BM på fredag och fråga vad som hände med mitt TUL som hon sa för 2-3 veckor sen att det skulle infalla om typ 2-3 veckor :laugh:

Har fastnat riktigt ordentligt för ett namn nu och det är inte alls samma som jag varit fast vid ända sen förra graviditeten... Lutar åt att det får bli ett andranamn av det namnet istället :up:

Ser för tillfället mest fram emot nästa helg då jag på fredagen ska ut och äta med jobbarkompisarna och på lördagen ska vi ha kräftskiva med vårat lilla bygäng :love:

En veckas sjukskrivning kvar, sen 2 veckors halvtidsjobb, sen en veckas semester och sen föräldraledigt! Känner att jag börjar se ljuset.
I alla fall så länge jag inte tänker på att det är 3 månader kvar till BF...
I övrigt så har jag ont i ryggen och min snarkande sambo snarkar fortfarande, trots att han nu använder både nån skena i näsan på natten och en spray i svalget före sovdags.
Så jag sover riktigt dåligt men orkar just nu inte riktigt bry mig.

Ska till BM på fredag och fråga vad som hände med mitt TUL som hon sa för 2-3 veckor sen att det skulle infalla om typ 2-3 veckor :laugh:

Har fastnat riktigt ordentligt för ett namn nu och det är inte alls samma som jag varit fast vid ända sen förra graviditeten... Lutar åt att det får bli ett andranamn av det namnet istället :up:

Ser för tillfället mest fram emot nästa helg då jag på fredagen ska ut och äta med jobbarkompisarna och på lördagen ska vi ha kräftskiva med vårat lilla bygäng :love:

Det finns en kudde som gör under för snarkare. Sök på det, den har ett lite udda utseende och man lägger den på olika sätt beroende på om man sover mest på rygg eller sida.

3 månader, säger man det till en utomstående så blir det ett : åh det är ju så nära det kommer gå sååå fort :p

Jag tycker de låter som ett år framåt.

Kl

Nu är jag sjuk, fy fan vad jobbigt det är. Dock kan jag nästan känns hela bebisen och vissa kroppsdelar nu när den sparkar ❤️

Det finns en kudde som gör under för snarkare. Sök på det, den har ett lite udda utseende och man lägger den på olika sätt beroende på om man sover mest på rygg eller sida.

3 månader, säger man det till en utomstående så blir det ett : åh det är ju så nära det kommer gå sååå fort :p

Jag tycker de låter som ett år framåt.

Kl

Nu är jag sjuk, fy fan vad jobbigt det är. Dock kan jag nästan känns hela bebisen och vissa kroppsdelar nu när den sparkar ❤️

Nån dag när jag orkar ska ni få se hur HUGE jag är :rofl: men den dagen är nog inte idag.

@Chardonnay
Sonen kom ungefär 2 veckor tidigt så jag hoppas väl på nån sorts repris där, men bara därför så går man väl över 3 veckor istället :laugh:

Hur skulle ni göra om någon tar er på magen utan att vara inbjuden till det? Just detta har hänt mig tre-fyra gånger den senaste veckan, och jag blir lika ställd varje gång. Det görs av vänlighet och jag känner mig på intet sätt kränkt, men det är så himla märkligt att män(piskor) i min närhet plötsligt rör mig på ett sätt man inte gör annars. Än så länge har jag bara hållit tyst, men jag skulle behöva ha en kommentar redo att yttra om det händer igen eftersom jag inte är bekväm med det hela.

Hur skulle ni göra om någon tar er på magen utan att vara inbjuden till det? Just detta har hänt mig tre-fyra gånger den senaste veckan, och jag blir lika ställd varje gång. Det görs av vänlighet och jag känner mig på intet sätt kränkt, men det är så himla märkligt att män(piskor) i min närhet plötsligt rör mig på ett sätt man inte gör annars. Än så länge har jag bara hållit tyst, men jag skulle behöva ha en kommentar redo att yttra om det händer igen eftersom jag inte är bekväm med det hela.

"Var vänlig och ta inte på mig sådär"

Sen kan man ju svära och osa, men jag skulle börja trevligt.

Min svärmor brukar klappa mig på magen och oftast i situationer där jag inte är beredd. Jag blir lika ställd varje gång men kommer liksom inte för mig att säga nåt. Jag vill typ skrika att min kropp är min ensak, jag är en sån som avskyr att bli rörd vid öht förutom av typ min sambo och dotter, men dels kommer jag av mig och dels har jag lite svårt att säga något eftersom jag vet att hon gör det av välmening. Men jag ogillar det starkt.

"Var vänlig och ta inte på mig sådär"

Sen kan man ju svära och osa, men jag skulle börja trevligt.

Det är en bra fras, den ska jag testa. De som tagit mig på magen är personer jag tycker om, så jag vill absolut bibehålla en god relation och förstår att det bara är av välmening. Därmed inte sagt att det känns särskilt naturligt att de plötsligt tar mig på magen.

I natt har jag drömt att det är en alien jag har i magen. Upptäckte det när den försökte trycka ut huvet genom huden...! Maken jätteglad och fascinerad över at äntligen få se och känna den...!!!

Vaknade smått stressad. Magen lugnade med vanlig morgonrumba. :heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 031
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar