Vinterföräldrar 2016/17

Jag vet inte om jag vågar skriva detta men jag mår faktiskt riktigt bra. Har inte kräkts en enda gång sedan i tisdags och orkar vara aktiv på jobbet.

Dock märker jag nu att jag börjar bli tyngre, har ont i ligament och bäcken efter jobbet och börjar få svårt att krypa på golvet vid påklädning. Sammandragningarna kommer tätare också, får prata med bm om detta på besöket v 38.

Mitt bf ändrades ju på kub så det är väl därför det blir lite "sent" :)
Men ja precis jag har precis gått in i vecka 18, så kommer vara 19+3 på RUL men jag säger vecka 20 då :)

Okey då förstår jag. Sen är det inte konstigt eller ovanlig heller med senare rul men jag hade blivit lite galen av att vänta så länge :p

Ja jag hatar denna väntan rent ut sagt :p
Hade jag bara börjat känna några rörelser hade jag nog vart lite lugnare men nu tycker jag att jag är "varannan dag gravid " :p

Okey då förstår jag. Sen är det inte konstigt eller ovanlig heller med senare rul men jag hade blivit lite galen av att vänta så länge :p

Läser på 1177 om foglossningar. Där står det vad man kan göra samt "ring din barnmorska". Har läst om att det kan vara svårt att avgöra om det bara är foglossningar eller även UVI när man har ont överallt, så jag laddar för att ringa.
De ringer en timme senare, betydligt snabbare än Närhälsan. Börjar förklara hur jag har ont och tycker som ett första intryck att denna tredje BM låter sympatisk och trevlig...tills hon avbryter mig. Hinner bara få fram att jag "till att börja med har konstant ont i ljumskarna, typ träningsvärk" innan hon direkt hänvisar mig till sjukgymnasterna. Jag hann inte säga att jag har ont i nedre magen, att jag har ont i sidorna, att jag har ont ganska högt upp i ryggen och att mitt kissmönster ändrat sig den senaste veckan - vilket i o f s kan bero på stress och smärta.

Alltså, är jag bara för vek och känslig? Jag blev jätteledsen när hon avbröt mig. Har återigen ingen större lust att ringa dit igen och bara ta upp kissandet. Och jag försöker låta bli att oroa mig, men de där stunderna när kroppen är annorlunda, då blir jag ju orolig.

Nåja, hade redan planerat att åka till sjukgymnasterna, så jag gjorde det och fick träffa en trevlig sjukgymnast. Han blev dock lite orolig för min skull, att jag redan har så ont i v.21, men lovade att försöka hjälpa mig så mycket han kunde. Provade ut ett bälte och fick lite övningar. Var genast mycket gladare, trots att han konstaterat att jag har långt kvar och att det inte är roligt om jag redan har så ont av bara den hormonella förändringen - "hur blir det sen när barnet trycker på?". Men jag känner mig trygg med hans hjälp.

@malumbub så himla tråkigt bemötande du får från barnmorskorna :down: Men hoppas att det sjukgymnasten erbjuder hjälper dig så att det blir lite bättre.
Jag fick foglossning i v. 14-15nånting och använder bälte dagtid, glidlakan i sängen och är 50% sjukskriven. Måste även hela tiden tänka mig för och undvika trappor, inte sitta "fel" o.s.v. Har även TENS-apparat och kryckor för när det är riktigt dåligt. För mig har dessa saker hjälpt så pass att jag inte bara kan jobba och ligga i sängen.

@malumbub så himla tråkigt bemötande du får från barnmorskorna :down: Men hoppas att det sjukgymnasten erbjuder hjälper dig så att det blir lite bättre.
Jag fick foglossning i v. 14-15nånting och använder bälte dagtid, glidlakan i sängen och är 50% sjukskriven. Måste även hela tiden tänka mig för och undvika trappor, inte sitta "fel" o.s.v. Har även TENS-apparat och kryckor för när det är riktigt dåligt. För mig har dessa saker hjälpt så pass att jag inte bara kan jobba och ligga i sängen.

Ja, jag är besviken på dem. Och undrar om det är mig det är fel på.

Jag blev lite lättad när jag läste på FKs sida att min föräldrapenning inte påverkas om jag måste gå ner i tid p g a graviditet. Då kändes hösten lite lättare. Men ska prata med min chef i veckan.

När börjar ni handla till bebis o vad handlar ni? :o
Vi har inte handlat en pryl el plagg än tänkte väl vänta till RUL..
Tror det blir ett besök till Ullared då..
Ni som kommer ha ett " babyrum" vad kommer ni ha där?

Ja, jag är besviken på dem. Och undrar om det är mig det är fel på.

Jag blev lite lättad när jag läste på FKs sida att min föräldrapenning inte påverkas om jag måste gå ner i tid p g a graviditet. Då kändes hösten lite lättare. Men ska prata med min chef i veckan.
Ta inte det här fel eller så, jag menar inget illa. Men kan det inte vara så att du är lite extra känslig just nu och tar saker som bm säger värre än vad det kanske är menat?

Jag själv började gråta för min sambo inte svarade i telefonen och inte ringde tillbaka på 2 timmar... väldigt logiskt. Mina hormoner börjar nog jävlas med mig och jag börjar bli jättekänslig.

Vi har inte köpt något än men vi har fått en T-shirt i present. Vi väntar nog till efter RUL minst.

En till i klubben. Hade foglossning förra graviditeten, blev halvt sjukskriven from v 22, sen helt sjukskriven från v 26.
Det har gått så bra tyckte jag,men hälsade på mina föräldrar i fem dagar förra veckan och sov i en alldeles för mjuk säng. Sen med en tvååring nu som behöver hjälp med kläder, upp på toaletten mm så frestar det ju på mer. Var så skönt att komma hem till bältet.

Fast just nu har jag semester då pojken ska in på operation nästa vecka och sen vabb. Men jag undrar hur jag ska klara jobbet sen? För såhär illa har jag inte känt mig innan den här gången. Men ekonomiskt blir det jobbigt om jag blir sjukskriven nu...
Fasen,fasen.

Men det är främre ligamenten, fogarna i ryggen och ja, överallt. Sitter jag för länge, går jag för långt. Upp/i sängen/bilen/soffan/golvet.

Jag har laddat hem Mammamage appen, tränar knipövningar och försöker tänka på hållningen med benen osv. Vad mer finns det? Ska höra med min bm om tens.

Hoppas att det blir bättre @malumbub! Undrar om hypotyreos förvärrar det pga av hormonoblans? Fast nu har min nya höjning hållt mig stabil i två mätningar.

Jaja, peppar peppar

Ta inte det här fel eller så, jag menar inget illa. Men kan det inte vara så att du är lite extra känslig just nu och tar saker som bm säger värre än vad det kanske är menat?

Jag själv började gråta för min sambo inte svarade i telefonen och inte ringde tillbaka på 2 timmar... väldigt logiskt. Mina hormoner börjar nog jävlas med mig och jag börjar bli jättekänslig.

Det är exakt det jag undrar själv. Dessutom skadad häst, turbulent ommöblering på jobbet och svikande självförtroende...så inte är jag på topp direkt.
Nånstans känner jag ändå att BM borde ha skrivit i journalen om psykolog. Och att kollegan jag pratade med förra gången (eller nu) borde hajat till och frågat om det. För det är inte så jävla lätt att ta första steget och erkänna att man mår dåligt. Eller för den delen att trycka på om att man vill ha hjälp.

Har hittills handlat fyra plagg för totalt 100 spänn. Resten har vi fått. :D (Flera lådor kläder, säng, vagn, bärsjal...)
Planerar inköp av babyskydd, skötbord och vagga eller babynest i höst. Resten blir nog i december. Är ju inte så mycket kvar till första tiden.

Just det. Amningskudde ska vi fundera på. Har en sån där lång kudde som jag kramar på nätterna som man ju faktiskt kan använda till amning, i a f prova.

Senast ändrad:
En till i klubben. Hade foglossning förra graviditeten, blev halvt sjukskriven from v 22, sen helt sjukskriven från v 26.
Det har gått så bra tyckte jag,men hälsade på mina föräldrar i fem dagar förra veckan och sov i en alldeles för mjuk säng. Sen med en tvååring nu som behöver hjälp med kläder, upp på toaletten mm så frestar det ju på mer. Var så skönt att komma hem till bältet.

Fast just nu har jag semester då pojken ska in på operation nästa vecka och sen vabb. Men jag undrar hur jag ska klara jobbet sen? För såhär illa har jag inte känt mig innan den här gången. Men ekonomiskt blir det jobbigt om jag blir sjukskriven nu...
Fasen,fasen.

Men det är främre ligamenten, fogarna i ryggen och ja, överallt. Sitter jag för länge, går jag för långt. Upp/i sängen/bilen/soffan/golvet.

Jag har laddat hem Mammamage appen, tränar knipövningar och försöker tänka på hållningen med benen osv. Vad mer finns det? Ska höra med min bm om tens.

Hoppas att det blir bättre @malumbub! Undrar om hypotyreos förvärrar det pga av hormonoblans? Fast nu har min nya höjning hållt mig stabil i två mätningar.

Jaja, peppar peppar

Jag vill helst jobba. Och jag borde kunna sköta mitt jobb från soffan till stor del. Läsa läxor, spela tv-spel, prata fotboll och nyheter, skriva i journalsystemet...
Det jag känner redan nu gör ont är diskrutinerna och allt skjutsande till och från träningar. Och städningen. Och att sitta-resa sig-sitta-resa sig...

Hoppas du slipper må så där dåligt.
Jag är helt övertygad om att alla hormonobalanser påverkar.

Jag fick lite övningar. Liknar mild yoga, vissa rörelser. Sen tyckte sjukgymnasten att jag skulle fortsätta med mina bäckenlyft och andra övningar jag fått av andra orsaker för några år sedan.

Här går det bra. Sömnbrist och oro. Sambon är jätte förkyld med tillhörande astma. Han väckte mig i panik tidigt i morse då han knappt kunde andas. Jag fick ringa till 1177 och sen 112 men till slut blev det en akuttid på vc där de inte kunde göra så mycket.

Han blev till slut bättre efter att den värsta paniken lagt sig. Fan va hjälplös jag kände mig. Nu kan jag knappt sova då jag är livrädd att han inte ska få nån luft. Vi sover inte i samma rum heller så jag smyger bort till hans rum för att kolla om han andas då och då.

Dessutom är jag på väg att bli rejält förkyld jag också. Jag som verkligen blir sjuk med stort s! Kul när man knappt får ta några mediciner heller. Laddat upp med nässpray för barn i alla fall.

Har bara handlat en snuttefilt :) Vi har ganska mycket från vårt första barn sparat. Vi kommer att handla nappar längre fram och någon typ av fleeceoverall, kanske två - man vet ju aldrig om man får en kräkbebis...
Ullared har inte så mycket kläder till de allra minsta men de har mycket annat runt omkring, vi handlade en del där när första kom :) Är i v 23 nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 031
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar