Vinterföräldrar 2016/17

I onsdags (v 18+5) var vi på uppföljande ul eftersom vi hade RUL inbokat så tidigt. Allt såg bra ut och helt normal tillväxt sedan sist :)

I övrigt mår jag rätt hyfsat för tillfället. Haft ordentligt ont i ryggen, enl sjukgymnast troligen ligament i korsryggen, men när jag tar det lugnt och undviker vissa rörelser håller det sig på en helt ok nivå. Bebisen sprattlar fortfarande omkring hela dagarna, och har börjat knöla ut huvud och rygg mot livmoderväggen så jag blir alldeles öm. Har en del rejälare sammandragningar, särskilt om det varit extra tungt på jobbet dagarna innan, vilket gör det lite svårt att sova ibland. Men på det stora hela är det underbart att slippa illamåendet, att vara lite piggare och att känna bebisen sparka!

Jag försökte ansa fiffi idag och har nog aldrig blivit så andfådd. Trodde ärligt jag skulle dö. Kommer inte försöka på detta något mer förens bebis är ute :rofl:

Måste leva i någon slags förnekelse att magen inte är så stor och ivägen men tji fick jag.

I natt har jag drömt att det är en alien jag har i magen. Upptäckte det när den försökte trycka ut huvet genom huden...! Maken jätteglad och fascinerad över at äntligen få se och känna den...!!!

Vaknade smått stressad. Magen lugnade med vanlig morgonrumba. :heart
Asså dessa drömmar! Jag drömde att min sambo misshandlade mig... väldigt osannolikt och väldigt otrevlig dröm.

Känner fortfarande inga inga rörelser från bebis... :( :(
Går in i vecka 19 imon (18+0)
Mår annars väldigt bra förutom dem 2 sista dagarna då har jag blivit yr väldigt lätt o även illamående och andfådd..

Det där med drömmar känner jag igen..
Drömmer helt sjukt mycket och konstigt..
Inte sällan om sex.. :o :D

Underbart att ni mår bra :) Jag mår också bra, inte spytt på snart 2 veckor och illamåendet bortblåst. Ont som satan i fogarna dock men funkar ändå i vardagen. Ett himla liv i magen och ffa på nätterna. Drömmer också mycket om sex och då med antingen främmande personer eller gamla chefer/ bekanta.

Känner fortfarande inga inga rörelser från bebis... :( :(
Går in i vecka 19 imon (18+0)
Mår annars väldigt bra förutom dem 2 sista dagarna då har jag blivit yr väldigt lätt o även illamående och andfådd..

Det där med drömmar känner jag igen..
Drömmer helt sjukt mycket och konstigt..
Inte sällan om sex.. :o :D

Just hur tidigt man känner kan ju vara väldigt olika. Tror din tur kommer snart.:)

Drömmarna är verkligen sjukt verkliga och intensiva.

Fick schema för v.40-45 idag, med nya arbetstider. Hade två önskemål, som jag lämnat tydligt och i tid. Ingen av dem uppfylldes. Känner mig både less, ledsen och stressad. Jag tycker att våra 9-timmarspass är jobbiga. Hur ska jag då klara av 15 timmar? Eller dygnspass, med bara 6,5 timme jour?

:(

Men fy så trist dem inte lyssnat på dina önskemål! :( :(
Vet din chef du är gravid?

Fick schema för v.40-45 idag, med nya arbetstider. Hade två önskemål, som jag lämnat tydligt och i tid. Ingen av dem uppfylldes. Känner mig både less, ledsen och stressad. Jag tycker att våra 9-timmarspass är jobbiga. Hur ska jag då klara av 15 timmar? Eller dygnspass, med bara 6,5 timme jour?

:(

Men fy så trist dem inte lyssnat på dina önskemål! :( :(
Vet din chef du är gravid?
Ja, både hon och "lillchefen" som gjort schemat, vet. Och de vet att jag har jätteont, men hoppas kunna jobba ändå. Vilket jag kan, under rätt förutsättningar. Att jobba ett långt dygn (07-09) och därefter 9-22 nästa dag är inte riktigt det.

Men vad taskigt. Visst man kan inte ta hänsyn till alla anställda och deras önskemål men va f*n du är GRAVID! Vill inte chefen att du ska vara arbetsför? Bättre sjukskriven?

Kan du inte byta pass? Vet inte hur det fungerar hos er men jag har pass som är (fysiskt) tunga. Mycket tunga lyft från marken och jag går väldigt mycket. Mina kollegor är väldigt förstående till att byta med mig så jag slipper. Jag får ju tyvärr de sena tråkiga passen som typ ingen vill ha men hellre det än slita sönder kroppen.

Kan du inte byta pass? Vet inte hur det fungerar hos er men jag har pass som är (fysiskt) tunga. Mycket tunga lyft från marken och jag går väldigt mycket. Mina kollegor är väldigt förstående till att byta med mig så jag slipper. Jag får ju tyvärr de sena tråkiga passen som typ ingen vill ha men hellre det än slita sönder kroppen.

Samma här, har 2 turer på 6 veckor som är väldigt jobbiga för mig som gravid med mycket spring mellan avdelningar och ringa lyft. Där har kollegor själva erbjudit sig att byta ❤️

Dock är det inte säkert man hsr kollegor som bryr sig heller.

Kan instämma i det där med drömmar. Vaknar minst en gång varje natt och är upprörd/rädd/ledsen pga drömmar. Är allt från att personer som står mig nära dör till misshandlade djur och naturkatastrofer :(

@*Gotlandsrusset* @Chardonnay
Kollegorna byter nog bara de själva kan. Har redan fått igenom ett byte.
Ska kontakta chefen på måndag och fråga om det finns annat att göra inom enheten, eftersom jag inte klarar av de långa pass som vi, enligt dem, måste ha. Finns ingen inom arbetsgruppen som fattar varför.
Och ja, blir det ingen ändring så kommer jag inte klara av mitt jobb. Jag förstår inte hur de har tänkt, speciellt inte efter att ha sett mig stappla fram i korridorerna.

Nu har folk börjat bli experter igen. Dessa enormt smarta kommentarer som.
- Det kommer göra ont att föda barn!
No shit! Tror du inte jag är medveten om det?

- Skäm inte bort barnet med att ligga på bröstet hela tiden.
Seriöst? Så länge jag och mitt barn mår bra så får ungen ligga vart den vill, sen känns det liiiite svårt att skämma bort ett spädbarn, känns bara tragiskt att ens tänka så.

- Tänk på att du inte får sova något de första veckorna!
Öh, jag är förbered på att det kan bli minimalt med sömn.

Sen har jag jätte fina vänner som lugnar mig massor och kommer med massor med bra tips om jag undrar något. Men alla dessa människor som ska tala om för mig hur det kommer att bli. Jag har en väldigt ödmjuk inställning och absolut inga förhoppningar på hur det kommer bli att vara förälder. Det blir som det blir.

Har fått nya gravidkrämpor.
Får ont under brösten precis där gravid magen börjar. Magen har växt nå fruktansvärt den senaste veckan så antagligen trycker den uppåt. Inte skönt alls! Och så har jag svårt att sova, hittar ingen bekväm ställning alls och värre blir det väl.

Är det för tidigt att lägga ut en magbild?

Nu har folk börjat bli experter igen. Dessa enormt smarta kommentarer som.
- Det kommer göra ont att föda barn!
No shit! Tror du inte jag är medveten om det?

- Skäm inte bort barnet med att ligga på bröstet hela tiden.
Seriöst? Så länge jag och mitt barn mår bra så får ungen ligga vart den vill, sen känns det liiiite svårt att skämma bort ett spädbarn, känns bara tragiskt att ens tänka så.

- Tänk på att du inte får sova något de första veckorna!
Öh, jag är förbered på att det kan bli minimalt med sömn.

Sen har jag jätte fina vänner som lugnar mig massor och kommer med massor med bra tips om jag undrar något. Men alla dessa människor som ska tala om för mig hur det kommer att bli. Jag har en väldigt ödmjuk inställning och absolut inga förhoppningar på hur det kommer bli att vara förälder. Det blir som det blir.

Har fått nya gravidkrämpor.
Får ont under brösten precis där gravid magen börjar. Magen har växt nå fruktansvärt den senaste veckan så antagligen trycker den uppåt. Inte skönt alls! Och så har jag svårt att sova, hittar ingen bekväm ställning alls och värre blir det väl.

Är det för tidigt att lägga ut en magbild?

Alltså förlåt men måste bara asgarva lite :laugh:

Jag älskar kommentarer från alla som - vet bäst.

Vet du vad det värsta är? Kommentarerna innan ungen är ute är oftast färre och mildare än de man får när barnet kommit ut/växer upp :banghead:

- Du skämmer bort honom.
- han måste lära sig att : sova själv, äta själv, somna själv, sluta amma, sluta med blöja, sluta skrika osv.
- han kommer bli ouppfostrad/ bortskämd om du tar upp honom så fort han skriker, han måste lära sig stt vänta tills du är klar.

Alltså va? Ungen har precis kommit ut och vet knappast vad hälften betyder och lägg er för helvete inte i! :yuck:

Alltså förlåt men måste bara asgarva lite :laugh:

Jag älskar kommentarer från alla som - vet bäst.

Vet du vad det värsta är? Kommentarerna innan ungen är ute är oftast färre och mildare än de man får när barnet kommit ut/växer upp :banghead:

- Du skämmer bort honom.
- han måste lära sig att : sova själv, äta själv, somna själv, sluta amma, sluta med blöja, sluta skrika osv.
- han kommer bli ouppfostrad/ bortskämd om du tar upp honom så fort han skriker, han måste lära sig stt vänta tills du är klar.

Alltså va? Ungen har precis kommit ut och vet knappast vad hälften betyder och lägg er för helvete inte i! :yuck:

Så det kommer komma värre kommentarer alltså? Suck! Kommer få hjärnblödning.

Sen ska jag inte ens nämna alla de mammor som slänger sina förlossningsberättelser i ansiktet på mig :rage:

När man inte blir på smällen på direkten får man alla möjliga och omöjliga råd. Jag har lärt mig att låta folk prata medan jag tänker på annat ;) Eller om jag är på humör, förklara processen med hur och varför. En gång räcker oftast.

Selektivt döv är nog ren överlevnad.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 031
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar