Den senaste veckan har jag råkat ut för situationer på jobbet som ger mig så himla dåligt samvete. En kollega är också gravid, med sitt första precis som jag, hon är ca 6 veckor före mig. Men jag upplever att jag får så mycket mer omtanke av de andra kollegorna, frågor om avlastning o.s.v. även om vi båda gravida t.ex. sitter vid samma fika/lunchbord så är det bara jag som får denna omtanke. Det gör mig så illa till mods att jag börjat undvika att vara i lunchrummet, och att umgås med den andra gravida. Någon som kan tipsa om hur jag ska hantera detta?
Tuff situation.
Jag personligen hade antagligen fått världens utbrott och sagt som det är; "lägg lika mycket fokus på min gravida kollega som ni lägger på mig!!!". Sen hade nog många av mina kollegor suttit tysta resten av den dagen - och jag med efter att ha tömt mig själv på all energi.
Men ett lite lugnare sätt kanske kan vara att börja nämna kollegan varje gång du blir erbjuden avlastning? T ex om du blir erbjuden lyfthjälp, tacka ja/nej för den och säg sen att kollegan nog också blir glad för samma erbjudande.
Eller nåt.
Typ?