Vinterföräldrar 2016/17

@hera_ det finns en maxgräns för lakrits för gravida så du kan äta ändå. Det gjorde jag förra graviditeten och även den här. Kommer inte ihåg vem som skrev det, men det finns tidigare i tråden. Jag vet att lakrits höjer blodtrycket och jag har haft extremt lågt blodtryck i början av båda graviditeterna och det är bara då jag varit sugen :D

Är också trött, somnar överallt t o m på jobbet. Orkar inte heller göra något med min häst, gör också bara det mest nödvändiga.

Det var jag som skrev tidigare här om max gränsen :)
Men jag har nu googlat en himla massa o gränsen kommer troligtsvis att ändras... :crazy:
Läser om risker som att barnet kan få koncentrations svårigheter, lättare få depression osv om mamman äter lakrits.. :(

Skönt jag inte är den enda som bara vill sova'! :D

@hera_ det finns en maxgräns för lakrits för gravida så du kan äta ändå. Det gjorde jag förra graviditeten och även den här. Kommer inte ihåg vem som skrev det, men det finns tidigare i tråden. Jag vet att lakrits höjer blodtrycket och jag har haft extremt lågt blodtryck i början av båda graviditeterna och det är bara då jag varit sugen :D

Är också trött, somnar överallt t o m på jobbet. Orkar inte heller göra något med min häst, gör också bara det mest nödvändiga.

Det var jag som skrev tidigare här om max gränsen :)
Men jag har nu googlat en himla massa o gränsen kommer troligtsvis att ändras... :crazy:
Läser om risker som att barnet kan få koncentrations svårigheter, lättare få depression osv om mamman äter lakrits.. :(

Skönt jag inte är den enda som bara vill sova'! :D

Jaså haha bra minne man har :D
Jag åt som sagt en massa lakrits förra gången och min unge sov bra sen dag 1 och uppvisar inga svårigheter att koncentrera sig, hon t o m håller andan när det är något extra viktigt hon gör :laugh: Lagom är väl bäst antar jag :)

Skönt o höra :)
Vet inte hur gammalt ditt barn är men dem skrev "senare i livet" ..
( inte för att jag menar att ditt barn kommer drabbas sen alltså! :o :p )
Jag har så svårt o bara ta en bit med, sist jag köpte en påse turkisk peppar vägde jag påsen då o då o när jag hade ätit 50gr hade jag lätt kunnat äta 3ggr till ;)

Jaså haha bra minne man har :D
Jag åt som sagt en massa lakrits förra gången och min unge sov bra sen dag 1 och uppvisar inga svårigheter att koncentrera sig, hon t o m håller andan när det är något extra viktigt hon gör :laugh: Lagom är väl bäst antar jag :)

Jag har så svårt o bara ta en bit med, sist jag köpte en påse turkisk peppar vägde jag påsen då o då o när jag hade ätit 50gr hade jag lätt kunnat äta 3ggr till ;)

Hon är två och jag har mycket svårt att tänka mig att hon skulle ändras så radikalt att hon tappar koncentrationen som äldre, men man ska väl aldrig säga aldrig antar jag :p Hon får väldigt mycket beröm från förskolepedagogerna eftersom hon är så smart och förståndig. Hon ligger långt framme för sin ålder i hur mycket hon förstår, men talar desto mindre. Äh, tiden får utvisa vad det blir av den tösen ;) Och man är inte perfekt, man kan inte äta allt man ska eller undvika allt. Om 20 år ska man väl inte äta broccoli för då får man förlossningsdepression... :p

Köp salta katten, ät en ask sen är det bra. Funkar för mig :D

Senast ändrad:
Och förresten känner jag en person vars mamma åt supermycket lakrits under graviditeten. Den personen avskyr lakrits, har aldrig gillat det :D Den personen har aldrig haft koncentrationssvårigheter eller depressioner men det är såklart bara en av alla vars mammor ätit lakrits.

Haha ja sant :D
Man får nog gå på lite sunt förnuft :D
O kanske behöver man det om man är så sugen på det.... :idea: :idea: :idea:

Hon är två och jag har mycket svårt att tänka mig att hon skulle ändras så radikalt att hon tappar koncentrationen som äldre, men man ska väl aldrig säga aldrig antar jag :p Hon får väldigt mycket beröm från förskolepedagogerna eftersom hon är så smart och förståndig. Hon ligger långt framme för sin ålder i hur mycket hon förstår, men talar desto mindre. Äh, tiden får utvisa vad det blir av den tösen ;) Och man är inte perfekt, man kan inte äta allt man ska eller undvika allt. Om 20 år ska man väl inte äta broccoli för då får man förlossningsdepression... :p

Köp salta katten, ät en ask sen är det bra. Funkar för mig :D

Det verkar väldigt vanligt att bli sugen på lakrits som gravid!
Undra varför...

Och förresten känner jag en person vars mamma åt supermycket lakrits under graviditeten. Den personen avskyr lakrits, har aldrig gillat det :D Den personen har aldrig haft
Det verkar vanligt att bli sugen på lakrits när man är gravid!
Undra varför egentligen :)

koncentrationssvårigheter eller depressioner men det är såklart bara en av alla vars mammor ätit lakrits.
Och förresten känner jag en person vars mamma åt supermycket lakrits under graviditeten. Den personen avskyr lakrits, har aldrig gillat det :D Den personen har aldrig haft koncentrationssvårigheter eller depressioner men det är såklart bara en av alla vars mammor ätit lakrits.

Min mamma åt massa lakrits när hon väntade mig.
Och jag har inga men av det och har inte haft under min uppväxt! :)

Härligt o höra! :)
Nu tror jag ju inte att alla drabbas av det bara för mamman äter lakrits utan forskningen som nyligen gjorts visade mer att man Kan ha en ökad risk att drabbas av vissa saker :)
Det verkar vara väldigt på tapeten det där med lakrits o gravid så förhoppningsvis kommer det mer riktlinjer nån gång :)

Min mamma åt massa lakrits när hon väntade mig.
Och jag har inga men av det och har inte haft under min uppväxt! :)

@malumbub det finns ingen möjlighet att få något privat tidigare?

Ärligt talat så orkar jag inte just nu. Tror dessutom hon har semester (min privata gynekolog). Jag orkar inte lägga allt mitt fokus på att vara tokgravid - vilket både svärmor och svägerska verkar vilja att jag ska göra. De blir helt tokiga när jag nämner stallet, mina arbetstider, att jag vill hålla koll på min vikt, att jag klipper gräsmattan och annat jag gör. De verkar tycka att det enda jag ska göra är att stanna hemma och bli tjock. Vilket jag vägrar - för det mår jag verkligen inte bra av. :mad:

Så visst, jag skulle absolut vilja göra ett ultraljud nu på en gång, men jag vill samtidigt lägga ork och fokus på att klara av jobbet, vara med min häst och att göra det jag orkar här hemma.

Med det rensat i luften så är det inte omöjligt att jag ringer min fina gynekolog i augusti och kollar om hon har en tid när jag har semester. :D

Jag ÄLSKAR lakrits, speciellt saltlakrits och salmiak.
Försöker undvika det så mycket jag bara kan. I skafferiet finns bara lakrits och salmiak, så jag öppnar inte ens skåpet...

Hade en svag stund på vägen hem från en jobbnatt. Köpte Dragster-godisar på vägen hem. Skulle jag inte gjort. Kan inte äta dem längre...

...men annat lakrits går fortfarande bra.:arghh:

Ärligt talat så orkar jag inte just nu. Tror dessutom hon har semester (min privata gynekolog). Jag orkar inte lägga allt mitt fokus på att vara tokgravid - vilket både svärmor och svägerska verkar vilja att jag ska göra. De blir helt tokiga när jag nämner stallet, mina arbetstider, att jag vill hålla koll på min vikt, att jag klipper gräsmattan och annat jag gör. De verkar tycka att det enda jag ska göra är att stanna hemma och bli tjock. Vilket jag vägrar - för det mår jag verkligen inte bra av. :mad:

Så visst, jag skulle absolut vilja göra ett ultraljud nu på en gång, men jag vill samtidigt lägga ork och fokus på att klara av jobbet, vara med min häst och att göra det jag orkar här hemma.

Med det rensat i luften så är det inte omöjligt att jag ringer min fina gynekolog i augusti och kollar om hon har en tid när jag har semester. :D

Man gör det man har lust och ork med. Inte någon gång har jag "gått upp" i min graviditet, jag mockade ur min hästs vinterbädd i åttonde månaden förra gången, med hjälp av sambon. Just nu är jag trött som fasen, tror det är mina Lergigan som gör det så jag väntar bara på att illamåendet förhoppningsvis ska släppa så jag slipper ta de där pillerna som gör mig så trött. Sen kan jag kanske sätta igång att rida igen så smått.

Jag älskar också lakrits, men mitt sug har försvunnit helt och hållet. Är inte sugen på något godis öht längre. Sambon kom hem med en jättetoblerone från en resa, i normala fall hade jag klämt den direkt men nu var jag helt enkelt inte sugen så det slutade med att han åt upp den själv.

Man gör det man har lust och ork med. Inte någon gång har jag "gått upp" i min graviditet, jag mockade ur min hästs vinterbädd i åttonde månaden förra gången, med hjälp av sambon. Just nu är jag trött som fasen, tror det är mina Lergigan som gör det så jag väntar bara på att illamåendet förhoppningsvis ska släppa så jag slipper ta de där pillerna som gör mig så trött. Sen kan jag kanske sätta igång att rida igen så smått.

Jag älskar också lakrits, men mitt sug har försvunnit helt och hållet. Är inte sugen på något godis öht längre. Sambon kom hem med en jättetoblerone från en resa, i normala fall hade jag klämt den direkt men nu var jag helt enkelt inte sugen så det slutade med att han åt upp den själv.

Precis. Jag gör det jag känner att jag orkar och vill. Blir då trött på att de ska nedvärdera och bråka.

Jag har inte heller något godissug...annat än efter saltlakrits lite då och då. Hittills har jag överlevt på isglass, men det har avtagit nu. Saltgurka funkar finfint, men jag har rent allmänt svårt att hitta vad kroppen blir nöjd med.

Nyss testat på ett gallstenanfall som gravid utan möjlighet att kunna ta någon form av smärtstillande. Dock fick jag nog till slut och kröp fram till byrån där tramadolen ligger och tog en. Med dens hjälp och min sambos fantastiska stöttning genom ett av de värsta anfallen jag haft så släppte det till slut.

Nu har jag dock ångest. Har jag skadat mitt barn nu? Fan också. Jäkla galla att göra så inihelvete ont :(

Nyss testat på ett gallstenanfall som gravid utan möjlighet att kunna ta någon form av smärtstillande. Dock fick jag nog till slut och kröp fram till byrån där tramadolen ligger och tog en. Med dens hjälp och min sambos fantastiska stöttning genom ett av de värsta anfallen jag haft så släppte det till slut.

Nu har jag dock ångest. Har jag skadat mitt barn nu? Fan också. Jäkla galla att göra så inihelvete ont :(

Nej du har inte skadat ditt barn!

http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=2279

Ställde mig på vågen igår. Har gått ner de där 1, 5 kilona jag faktiskt gått upp efter allt illamående och ännu ett halvt till. Typiskt. Så nu är jag tillbaka på minuskontot. Så jävla nedslående. Jag gör ju inget annat än äter, fyra stora mål om dagen (varav två lagade), minst tre mellanmål däremellan. Inga lightprodukter utan allt är ordinarie fetthalt. Visst, i söndags mådde jag ganska dåligt och åt väl därefter. Tur det är flera veckor till nästa invägning hos bm.
Var tvungen att kräka av mig lite. Sorry.

Det är bara att spy ur dig, här ska vi ventilera :)

Har du svårt att gå upp i vikt i vanliga fall också? Är bm på dig om vikten?

Jag menar en graviditet väger ju 12 kilo cirkus vid 40 fullgångna veckor så tycker inte det borde vara någon panik än? Jobbigt att behöva hetsa åt vilket håll de än gäller. Ät som du gör och sen kan du knappats göra mer ❤️

Spydde precis, på jobbet, av att jag borstade tänderna och var för långsam med att spotta ut skummet...
Nån annan som har mycket kväljningar och är känslig i munnen/runt halsen? Är rädd för att detta skall vara sköldkörtelns fel - stämmer så himla väl in på mina kusiners problem.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset