Vinterföräldrar 2016/17

Ska på mitt första ultraljud idag, är så himla nervös. Försöker tänka att det är vad det är och inget jag påverka, men ändå...

Hur gick det? ❤️

Kl

Alltså lite piggare nu men får fortfarande utan förvarning kaskadspyor. Mindre trevligt när man inte är hemma :p

Magen börjar växa nu, foglossningarna kom även denna gång i v 14. Men bara jag slutar kräkas någon gång så ska nog även jag kunna njuta. Känns positivare nu än för någon vecka sedan.

Enda vi går och grundar på nu är om vi ska ta reda på kön eller ej på rul. Ett riktigt I-landsproblem!

Åh det gick bra, så himla himla skönt att se ett slående hjärta och viftande små armar :heart

Nu vågar jag berätta för omgivningen, tidigare har bara några nära kollegor vetat. Men igår fick både min och sambons familj veta :)

Måste vara jättejobbigt med kaskadspyor, hoppas du slipper det snart. Mitt illamående har nästan helt gått över, men jag är fortfarande väldigt trött. Idag sov jag 3 timmar mitt på dagen :o

Det här med att jobba vaken natt under graviditeten funkar inte för mig. Har, som tur är, bara en dryg vecka kvar till semestern och som max 3 nätter kvar. Utöver det kvällar också, men då får jag ju i a f sova på natten.

Jag brukar liksom inte ha problem med vaken natt, varken innan, under eller efter, men nu har kroppen tydligt sagt ifrån. Så jag har bett om hjälp av kollegorna att slippa i a f nån av de där nätterna jag har kvar.

Efter semestern har vi ingen vaken natt kvar på jobbet. Det ska bli skönt.

Hur mår ni allihopa? :)

Jag går in i vecka 11 nästa vecka, är sjukt trött för det mesta, mår fortfarande illa till o från o blir mkt äcklad av det mesta inom matväg.
Nästa vecka är det bara en vecka kvar till del 1 av kuben, blodprov och litet ultraljud.
Känns väldigt spännande o få se om det verkligen är nåt där inne..
Känner mig mest sjuk eller bakis.. :laugh: :yuck:

Hur mår ni allihopa? :)

Jag går in i vecka 11 nästa vecka, är sjukt trött för det mesta, mår fortfarande illa till o från o blir mkt äcklad av det mesta inom matväg.
Nästa vecka är det bara en vecka kvar till del 1 av kuben, blodprov och litet ultraljud.
Känns väldigt spännande o få se om det verkligen är nåt där inne..
Känner mig mest sjuk eller bakis.. :laugh: :yuck:

Spännande för er!

Jag mår bättre och bättre. Piggare, inte konstant åksjuk och bara lite ömma tuttar. Fortfarande flåsig och tung i kroppen, men jag hittar fler och fler lösningar som kroppen gillar. Panikkväljningarna kommer fortfarande och jag spyr fortfarande, men jag får bättre och bättre kontroll där. Red igår och det var helt fantastiskt! (Behövde bara spy en gång p g a trav och flås - hurra!)
Har dock fortfarande problem med maten. Men det kommer väl bli bättre det med.
Har börjat sova omedvetet på mage igen. Känner tyvärr av det i ryggen. Behöver styrketräna bättre.
Jag borde vara i typ vecka 14 nu.

Jag börjar *peppar peppar* må bättre. Spyr fortfarande efter frukost men resten av dagen brukar gå bra. Tar dock lergigan fortfarande. Trött är jag men inte så att jag är avsvimmad.

V 15 (14+3). Tuttarna är som meloner och humöret är svajande. Men börjar kännas bättre :)

Vecka 15 och mår hur bra som hellst. Bra att sambon påminner mig om att jag är gravid så att jag inte tar i allt för mycket i byggande och tränande :p

Men detta är första semestern då jag tycker att det inte gör något om tiden går fort :D

Gått klart vecka 20 och mår väldigt bra!
Har ett par dagar i veckan som jag vaknar utsvulten mitt i natten, så då är jag förstås lite tröttare på dagen.
Har lågt järnvärde så troligen trött pga det också, men nu när jag bytt tabletter och dubblat dosen känner jag mig mycket fräschare. De förra gjorde mig illamående och gav mig sura uppstötningar. :wtf:

Annars är jag långsammare än vanligt och det sparkar härligt i magen flera gånger om dagen, nu även när jag sitter och står. Men förstås lite irriterande då jag ska somna, det kickar nämligen igång rejält vid vila. :D

Jag är i v 21 nu, varm som en kamin vilket inte passar så jäkla bra i den här värmen. Har varit och köpt en fläkt till sovrummet, annars får jag inte sova på nätterna! Det blir för varmt... :wtf:
Passade på att köpa en ny liggdel till vagnen, men glömde fråga om nya däck då ena hjulet ramlar av hela tiden pga att spärren ramlat av nånstans (förskolan?) men det hinns väl förhoppningsvis med det också :D

I övrigt trött som attan, skulle ringa BM förra veckan men dom hade semesterstängt så ska prova ringa igen på måndag och höra om dom kan kolla mitt järn samt boka tid för första besöket sen UL.

Harvar på med mina utslag på händerna som kliar och gör ONT :down:, som BM och SSK trodde var nån variant av höstblåsor, men idag konstaterade en kompis att det är stressblåsor. Hon fick såna när hon gick in i väggen... Kul kul.

Men illamåendet håller sig i skinnet, mår bra dom flesta dagarna, kan komma nån släng ibland bara.

Ongen ligger åt alla håll och kanter, lever rövare lite hela tiden. Och kör gärna den där populära "använda morsans blåsa som studsmatta"! :laugh:

På tisdag ska jag hämta mig en kattunge, min katt försvann i slutet av maj och har inte setts av nån (bara strax över halvåret gammal). Sambons katt vill ha en kompis och kommer min katt tillbaka så har vi väl tre katter då, inget mer med det! Bor man på bondgård så gör man :angel:

Mår hyfsat för tillfället, vecka 11+1 idag.
Har mått illa sedan v 6, sluppit kräkas helt men varit illamående mer eller mindre all vaken tid. Det har lett till ångest kring mat, viktnedgång och lättare uttorkning. Fick för 1,5 v sedan utskrivet lergigan comp, så nu har illamåendet dämpats, även om det inte försvunnit helt, och ätandet går lättare :)

I övrigt hanterbar mental trötthet, men är helt hopplöst muskelsvag. Blir skakis av att stå upp för länge och orkar bara kortare promenader. Mycket lätt ansträngning ger träningsvärk i flera dagar. Någon mer som haft det så här och har nåt tips?

På den positiva sidan har jag som alltid annars är frusen, nu börjat vara mer normaltempererad. Jag är också löjligt förtjust i den lilla kulan som plötsligt dykt upp på magen, även om det är så lite att utomstående knappats skulle gissa på annat än för mycket mat och för lite träning.

Mår hyfsat för tillfället, vecka 11+1 idag.
Har mått illa sedan v 6, sluppit kräkas helt men varit illamående mer eller mindre all vaken tid. Det har lett till ångest kring mat, viktnedgång och lättare uttorkning. Fick för 1,5 v sedan utskrivet lergigan comp, så nu har illamåendet dämpats, även om det inte försvunnit helt, och ätandet går lättare :)

I övrigt hanterbar mental trötthet, men är helt hopplöst muskelsvag. Blir skakis av att stå upp för länge och orkar bara kortare promenader. Mycket lätt ansträngning ger träningsvärk i flera dagar. Någon mer som haft det så här och har nåt tips?

På den positiva sidan har jag som alltid annars är frusen, nu börjat vara mer normaltempererad. Jag är också löjligt förtjust i den lilla kulan som plötsligt dykt upp på magen, även om det är så lite att utomstående knappats skulle gissa på annat än för mycket mat och för lite träning.

Jepp, väldigt muskelsvag och kondition som om jag hade hög feber.
Jag hade också illamående utan kräkningar i första trimestern, tror det var en kombination av det, förändrade matvanor pga sagda illamående och lägre blodvärden.
Jag är starkare nu i vecka 21, men långsammare än vanligt och kondisen är inte tillbaka.

Börjar må bättre nu, passerar v 16 om ett par dagar. Inget illamående länge förutom om jag är lite slarvig med maten vilket är lätt hänt i den här värmen och jag har noll aptit. Dricker iaf en hel del. Känner av min ischias mer eller mindre konstant så jag måste vara väldigt noga med hur jag rör mig för att den inte ska slå till med full kraft. Det var likadant förra gången men inte förrän runt v 30 så jag var tvungen att sluta rida. Vågar inte rida nu ifall det bryter ut.

Alltså något som jag märkt nu är att folk verkligen slänger ur sig dumma ogenomtänkta korkade och elaka kommentarer till gravida och speciellt om man råkar säga hur bra man mår, hur mycket man gillar att vara gravid. Då helt plötsligt kommer kommentarer som:

- Tänk sen, musen kanske blir förstörd och stor :banghead:
- Du kommer aldrig få tillbaka din kropp som den var
- Så säger du nu, vänta till sista veckorna
:rage::wtf:

Är folk helt jävla värdelösa på att hitta något vettigt och positivt att säga? Eller får man som gravid inte tycka om att vara gravid.

Jepp, väldigt muskelsvag och kondition som om jag hade hög feber.
Jag hade också illamående utan kräkningar i första trimestern, tror det var en kombination av det, förändrade matvanor pga sagda illamående och lägre blodvärden.
Jag är starkare nu i vecka 21, men långsammare än vanligt och kondisen är inte tillbaka.

Skönt att höra att det kan vända till viss del iaf!

Nån som köpt stödstrumpor i bomull från t ex vårdväskan? Tänkte om dom är värda 139 kr paret eller inte? Och om dom är bra?

Lär behövas ganska snart men minns hur mycket jag HATADE dom där hårda nylonhistorierna från Apoteket så jag använde dom inte fast jag borde...

Nån som köpt stödstrumpor i bomull från t ex vårdväskan? Tänkte om dom är värda 139 kr paret eller inte? Och om dom är bra?

Lär behövas ganska snart men minns hur mycket jag HATADE dom där hårda nylonhistorierna från Apoteket så jag använde dom inte fast jag borde...

Jag har ett par däeifrån och de är riktigt bra. Absolut värda priset :)

Jag har stödstrumpor från vårdväskan som jag brukar ha på jobbet eftersom jag står och går ganska mycket. Har även billigare varianter köpta på marknader och tycker att de är likvärdiga. Dock kanske man ska se upp med hur mycket stöd de ger, vissa billiga känns knappt som stöd tycker jag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar