Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Har du provat att lägga något som verkligen luktar du i nestet? Typ en T-shirt du använt några dagar eller så?
Sele eller sjal hade jag skaffat om du inte redan har det för att få någon form av avlastning.

Kläder har jag i och för sig inte provat. I och för sig ligger nestet mellan oss i sängen på natten och man kan ha en hand på honom osv, men det duger inte :p
Fick hem en sele förra veckan, men har inte riktigt blivit bekväm med den ännu. Just nu känns det krångligt men när man fått in snitsen blir det nog lättare. Måste få till det på något sätt, för just nu sitter jag rätt upp och ner i soffan hela dagarna med unge herrn på mig som ammar och snuttar. Kan knappt fixa en smörgås... Både mina bröst och mitt psyke börjar bli lite trötta O_o

Där har flaskan varit kanon för oss, kunnat lägga ner bebis och ge flaskan så har bebis somnat i sin säng.

Skulle gärna börja använda flaska i sådana situationer, men är rädd för tuttförvirring. Amningshjälpen rekommenderar ju inte flaska alls om man ammar eftersom det väldigt lätt kan störa amningen, i alla fall såhär tidigt. Det sägs att det tar 8-12 veckor för amningen att bli etablerad, han är ju bara 3 veckor...

Sover han i vagn? Jag hade nog försökt bryta snuttandet så han äter ordentlig och sen sover istället för att fastna i mellanläget.

Jag är en riktig bloggläsare och undrar om någon har tips på mammabloggar att läsa? :) Någon här bloggar kanske själv? :)

Har inga direkta tips mer än de du redan fått @Evenstar, men skickar lite pepp. Det kommer att lugna sig, men jag förstår att du är trött i huvudet (och tuttarna). Du kan inte lämna bebis till pappan och gå hemifrån en stund? Då kan han få en chans att komma till ro utan att snutta och du får vara en egen människa en stund. Kanske blir han så hungrig att han äter ordentligt sen när du kommer hem.

Vagn sover han oftast i, så länge man är ute och går. Samt i bilen. Men kan ju inte vara ute och gå/köra bil hela dagarna heller :p
Sambon gör så mycket han kan. Kommer hem rätt sent efter jobbet och då fixar han maten, plockar, handlar, bär runt på lillen så jag får en paus, blöjbyten mm.

Var på BVC idag, lilleman har gått upp 330g bara de senaste sju dagarna. Han växer och frodas på alla håll, så mat får han i sig ordentligt. I och med att han växer så bra sa sköterskan att jag kan bestämma när det är dags att amma, inte låta lillen styra det. Hålla nära och trösta såklart, men vänta lite med att ge bröstet när han skriker. Så ska vi se om han kan hitta lite bättre rutiner kring maten, äta kanske varannan-var tredje timme i alla fall och kanske till och med sova däremellan :nailbiting: Han vill ju ha bröstet för närhetens skull och få ligga och suga och snutta och mysa, så jag får försöka vänja honom att det finns andra sätt att vara nära...

Har provat med vetekudde men det hjälpte inte...
Har lyckats lägga ner honom några få gånger när han varit helt däckad. I lördags fm lyckades han sova två timmar i nestet. Men han är väldigt närhetstörstande och vill ha mammas tuttar i närheten dygnet runt :p
Min gosse är likadan och jag låter honom hållas. Han sover bredvid mig i
sängen tills jag går upp, då kan han sova i nestet ett par timmar till bredvid sin pappa. Dagtid sover han i famnen förutom den korta stund han sover i vagnen efter promenad. Jag tänker att han blir mer självständig när han är redo för det.

Efterkontroll idag, tyvärr inte hos min vanliga bm då hon vabbade. Allt såg iaf bra ut, läkt ordentligt osv. Kommer förmodligen sätta in hormonspiral om ett par veckor. Blodtrycket ligger kvar på samma nivå på gott och ont, det är bra nu men vill ju kunna sluta med medicinen.

Efterkontroll idag, tyvärr inte hos min vanliga bm då hon vabbade. Allt såg iaf bra ut, läkt ordentligt osv. Kommer förmodligen sätta in hormonspiral om ett par veckor. Blodtrycket ligger kvar på samma nivå på gott och ont, det är bra nu men vill ju kunna sluta med medicinen.
Hur är det med förlamningen? Har den släppt än? Har det något samband med blodtrycket tror de? Mitt blodtryck sjönk direkt efter förlossningen, tyckte de sa att det "ska" göra det?

Sambon tog lite "finbilder" igår. Lillen (som har fått namnet Hektor) passade på att kissa på sin lammskinnsfäll men innan dess hann vi ta den här söta bilden :love:. Kolla in håret på axeln. Det har han ärvt efter mig haha.
1933415_10153300326780957_4487409835694552_o.jpg

Sambon tog lite "finbilder" igår. Lillen (som har fått namnet Hektor) passade på att kissa på sin lammskinnsfäll men innan dess hann vi ta den här söta bilden :love:. Kolla in håret på axeln. Det har han ärvt efter mig haha.
1933415_10153300326780957_4487409835694552_o.jpg
Fint! Har fotat på lammfäll också men vågade inte ha honom naken, haha. V hade också hår på axlar och rygg när han föddes.

Hur är det med förlamningen? Har den släppt än? Har det något samband med blodtrycket tror de? Mitt blodtryck sjönk direkt efter förlossningen, tyckte de sa att det "ska" göra det?

Hmm... Jag har förstått det som att det är normalt att det ligger högt ett tag men ska ju sjunka. Vet inte, kollar upp varannan vecka nu.
Det mesta i ansiktet har släppt, så nu ser jag nog rätt normal ut :) det är lite som inte hänger med än men det blir bättre, väldigt skönt. Verkar inte ha något samband med blodtrycket utan en slump att det kom samtidigt.

Hmm... Jag har förstått det som att det är normalt att det ligger högt ett tag men ska ju sjunka. Vet inte, kollar upp varannan vecka nu.
Det mesta i ansiktet har släppt, så nu ser jag nog rätt normal ut :) det är lite som inte hänger med än men det blir bättre, väldigt skönt. Verkar inte ha något samband med blodtrycket utan en slump att det kom samtidigt.
Skönt ändå att förlamningen släpper! Hoppas att blodtrycket också återgår till det normala snart. Hade du lagom blodtryck innan graviditeten?

Vaccination igår, mycket ledsen i 60 sekunder sedan glad igen så det var inte så farligt.

Spiralen då, missade att ta värktablett innan. Var nervösare än jag väntat men det var inte farligt alls. Inte ens "nypet" nyptes något. Efteråt fick jag mensvärk och tog en ipren. Lite blod igårkväll. Idag blod och smärtfri. Väntat mig betydligt värre! :up:

Fint! Har fotat på lammfäll också men vågade inte ha honom naken, haha. V hade också hår på axlar och rygg när han föddes.
Ja det var en dum idé det där med att ta av honom blöjan. Han har satt i system att kissa nästan varje gång man tar av den. På skötbordet är vi numera beredda med papper men det blev lite svårare här. Igår körde han dessutom hela rejset med att kissa och kräkas på mig, och sedan spraya pappas tröja lite :laugh:

Ja det var en dum idé det där med att ta av honom blöjan. Han har satt i system att kissa nästan varje gång man tar av den. På skötbordet är vi numera beredda med papper men det blev lite svårare här. Igår körde han dessutom hela rejset med att kissa och kräkas på mig, och sedan spraya pappas tröja lite :laugh:

Skaffa en potta att ha på skötbordet och sätt honom på den i samband med blöjbyte. De lär sig att vänta lite och man introducerar potta lite lagom odramatiskt. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat