Vinterföräldrar 2015-2016 #3

@YaHilweh
E har aldrig gjort en ansats att försöka sitta upp, han har fått sitta lite med stöd i soffan men det är inte vidare roligt. Däremot gillar han att ligga på divanen och titta på tv. Kan roa sig ganska långa stunder i babygymmet också.

Igår blev han tre månader! :D Känns som en milstolpe på nåt sätt, så många som sagt att magknipen blir bättre efter tre månader så jag har lite längtat efter det, haha. Nu vet jag såklart att det inte är så exakt på dagen men ni fattar. ;) Har ju haft ett par veckor nu när han sluppit, så himla himla skönt!

I förrgår hade vi ju en himla konstig dag utan mycket sömn alls, han sov sen hela natten och i princip hela dagen igår. Sen sov han hur bra som helst även inatt, känns som att han sovit 1,5 dygn i sträck. :p Igår kväll vart det bad, han däckade vid halv nio, sov till 01 när han väckte oss med ett riktigt barnskrik. Vi flög upp. :o Han brukar annars bara ligga och suga på händerna och jag vaknar. :p Sen ammade han och somnade om och sov till efter 06! Wow!

Har ni andra fått ta bort dynan/sittkudden i babyskyddet? Jag funderade på det häromdagen när vi var ute och for och jag tyckte det var svårt att få honom att sitta bra.

Jag tror att det är ett språng, han ligger rätt i tiden för det och "tecknen" stämmer i mångt och mycket. Hoppas verkligen det.

För kvällen har varit den värsta någonsin, fy sjutton vad sämst jag känner mig. Han har gråtit konstant, utan avbrott i två timmar. Övertrött och hungrig som ratar maten. Jag bär, jag vaggar, försöker erbjuda mat sjuttioelva gånger, bär, slår på fläkten men ingenting ger minsta resultat. Nu har han skrikit sig till sömns. Skrek och skrek tills det mynnade ut i små ynkningar för det fanns liksom ingen ork kvar i den lilla kroppen, sedan slockna för att halvvakna och gråta lite till varannan minut. Jag blir frustrerad, jag vill gråta, jag skäms och jag misslyckas. Tack och lov är det helg nu och sambon kan natta honom tre nätter. När han bär somnar han inom 10 minuter, såklart.

Bryta ihop och blicka framåt. Jag vet ju att det inte är personligt, att han inte ratar mig, att han bara är en bebis.
Usch vilken ångest :(. Jag tycker ju det räcker med 5 min gråt för att jag också ska vilja gråta. Det räcker med att titta på den där plutande underläppen för att jag ska bli lite glansig i ögonen. Tydligen räcker det t o m att tänka på den plutande underläppen märker jag nu...

Jag tror det är meningen att man ska känna rätt starka känslor när bebis gråter, att det är inbyggt i oss. Om det stämmer så har dina känslor av misslyckande väldigt lite att göra med din faktiska förmåga. Men kanske känner bebisen av att du är "upprörd" och att det därför blir ännu svårare? Om pappan inte får samma känslostorm så kanske han upplevs som tryggare och att det är därför bebis lättare somnar hos honom. Små barn har ju jättesvårt att skilja på egna känslor och andras känslor men jag minns inte vid vilken ålder det här gäller. Hur som helst så känns det som en bra lösning att pappa nattar några dagar framöver. Kan han inte natta vardagar också eller jobbar han sent på kvällarna?

Tack för pepp, idag känns det bättre. Han har sovit halvdant inatt men pappa tog ner honom 06.00 så jag fick sova ett par timmar till. @Milosari Han jobbar skift så varannan vecka kommer han hem 23.30 :turd: Men det har peppar peppar aldrig varit "tungt" mer än ett par dagar i rad så jag hoppas han mår bättre på måndag när jag fått vila lite. Jag blir frustrerad oftare och tidigare när jag haft 5 kvällar ensam och allra helst när han har en ledsen period så jag får tanka positiva tankar i helgen!

Vad har Havanna för mått nu @YaHilweh? Provar 68 här men får inte kläm på om de sitter bra eller är för stora..

Jag tänkte prova utan spädbarnsilägget idag när vi ska åka, tycker han blir lite klämd och svettig. Men jag har läst att så snart barnet kan sitta hyfsat bör man byta till en bilbarnstol, att de är mycket säkrare? Tänkte ha skyddet tills det är litet men kanske är dumt?

Hämtade en kasse kläder hos min mormor igår, mycket kul där. Hon stickar mössor åt honom och nu har han fått en likadan som jag hade när jag var liten :D Älskade den, hon fick göra nya när de blev för små. Invigde den på en promenad med hunden i vårsolen. Nu funkar sjalen bra, han somnade i den efter en stund och jag har fått in snitsen på hur "hårt" den ska knytas.

Det blir en bild på lilla bärpågen
js0sd4.png

Hämtade en kasse kläder hos min mormor igår, mycket kul där. Hon stickar mössor åt honom och nu har han fått en likadan som jag hade när jag var liten :D Älskade den, hon fick göra nya när de blev för små. Invigde den på en promenad med hunden i vårsolen. Nu funkar sjalen bra, han somnade i den efter en stund och jag har fått in snitsen på hur "hårt" den ska knytas.

Det blir en bild på lilla bärpågen
js0sd4.png

Vilken underbar mössa :D Tror jag ska beställa något liknande från svärmor! Hon stickar och virkar hur mycket som helst till lillen.

Idag är vi gräsänklingar! Sambon är borta över natten med jobbet. Vet inte vad han kommer prioritera ikväll, att ta en öl eller få sova ;)
A brukar sova rätt ok på nätterna men inatt var det oroligt. Tror han hade en fis på tvären. Efter att ha burit runt en stund kunde han och jag sova lite på soffan i alla fall, men han vaknade mycket oftare än vanligt. Idag verkar det ha lugnat sig i alla fall. Har blivit lite bättre kompis med bärselen så den satt han i innan och somnade medan jag gick och plockade. Men vaknar ju tyvärr snart efter man lagt ner honom... Jag hade ju gärna vilat en stund också annars :p

@YaHilweh
E har aldrig gjort en ansats att försöka sitta upp, han har fått sitta lite med stöd i soffan men det är inte vidare roligt. Däremot gillar han att ligga på divanen och titta på tv. Kan roa sig ganska långa stunder i babygymmet också.

Igår blev han tre månader! :D Känns som en milstolpe på nåt sätt, så många som sagt att magknipen blir bättre efter tre månader så jag har lite längtat efter det, haha. Nu vet jag såklart att det inte är så exakt på dagen men ni fattar. ;) Har ju haft ett par veckor nu när han sluppit, så himla himla skönt!

I förrgår hade vi ju en himla konstig dag utan mycket sömn alls, han sov sen hela natten och i princip hela dagen igår. Sen sov han hur bra som helst även inatt, känns som att han sovit 1,5 dygn i sträck. :p Igår kväll vart det bad, han däckade vid halv nio, sov till 01 när han väckte oss med ett riktigt barnskrik. Vi flög upp. :o Han brukar annars bara ligga och suga på händerna och jag vaknar. :p Sen ammade han och somnade om och sov till efter 06! Wow!

Har ni andra fått ta bort dynan/sittkudden i babyskyddet? Jag funderade på det häromdagen när vi var ute och for och jag tyckte det var svårt att få honom att sitta bra.
Skönt att han sovit så bra ändå, man bävar ju lite inför natten när de sovit mycket under dagen.

Jag har provat att ta bort stöddynan på babyskyddet iom att hon inte tycker om att sitta däri. Det gjorde dock ingen nytta så det åkte dit igen. Det vi har ska vara säkert upp till 13 kg så vi väntar ett tag till innan vi byter.

Låter tungt @Bluefish. Skönt att det känns bättre idag iaf, och söt mössa har han!

Idag skulle vi ha gått på babyfika, men det kändes som en dålig idé med ögoninflammation, så vi sov istället ;) gör ett nytt försök efter påsk.
Har anmält till babysim nu också! Börjar i maj, ska bli roligt :D

Det är roligt nu, V utvecklas hela tiden och har börjat låta på ett visst sätt. Bland annat så snart han ser mig på morgonen eller när jag varit "borta" i köket etc.
För övrigt lyckades han ge sig själv ett sugmärke på handleden igår när han var hungrig...

Idag har jag bytt massor med bajsblöjor. I vanliga fall kanske två om dagen, men igår blev det bara en på morgonen och sen inget mer förrän imorse. Och sen har det fortsatt! I början var det segt och mörkt och stank apa. Men nu är det närmare grönt och vattnigt och luktfritt. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Han är pigg och glad som vanligt iaf!

Låter tungt @Bluefish. Skönt att det känns bättre idag iaf, och söt mössa har han!

Idag skulle vi ha gått på babyfika, men det kändes som en dålig idé med ögoninflammation, så vi sov istället ;) gör ett nytt försök efter påsk.
Har anmält till babysim nu också! Börjar i maj, ska bli roligt :D

Det är roligt nu, V utvecklas hela tiden och har börjat låta på ett visst sätt. Bland annat så snart han ser mig på morgonen eller när jag varit "borta" i köket etc.
För övrigt lyckades han ge sig själv ett sugmärke på handleden igår när han var hungrig...

Jag har också anmält till babysim! Är lite orolig samtidigt som det ska bli kul. :) Bra upplägg med en träff innan för information, mycket frågor!

Ni som ska börja babysim, glöm inte att sänka tempen på badvattnet hemma innan! Vi hann inte det till första tillfället och unge Herrn var inte imponerad av 32-gradigt vatten :p nu till andra tillfället hade vi hunnit vänja honom och då var det nemas problemas!

Idag har jag bytt massor med bajsblöjor. I vanliga fall kanske två om dagen, men igår blev det bara en på morgonen och sen inget mer förrän imorse. Och sen har det fortsatt! I början var det segt och mörkt och stank apa. Men nu är det närmare grönt och vattnigt och luktfritt. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Han är pigg och glad som vanligt iaf!
Det där med bajset verkar ju kunna vara lite hursom utan att det är något fel. Här bajsas det varannan till var tredje dag och då är det senap i både färg och konsistens.

Pruttar gör han desto mer :p och de skulle lätt kunna användas som kemiskt stridsvapen:yuck:

Vad få bajsblöjor ni har! Tror jag bytt tre sen kl 12, det är normalt här... Har inte räknat hur många vi kommer upp i på ett dygn, det är rätt många.

Ni som ska börja babysim, glöm inte att sänka tempen på badvattnet hemma innan! Vi hann inte det till första tillfället och unge Herrn var inte imponerad av 32-gradigt vatten :p nu till andra tillfället hade vi hunnit vänja honom och då var det nemas problemas!

Bra tips! Tack! :up: Ska fråga på infoträffen innan om tempen. Edvin gillar ju varmt vatten, märks tydligt på honom när det är för kallt. :p

Vad få bajsblöjor ni har! Tror jag bytt tre sen kl 12, det är normalt här... Har inte räknat hur många vi kommer upp i på ett dygn, det är rätt många.

Haha ja alltså det normala är två om dagen. Vi fick blöjor av ett lite sämre märke av mamma för att prova, de är helt värdelösa (det blir snabbt märken på låren och de har skitdålig uppsugningsförmåga) så vi försöker mest bara använda upp dom under dagarna. Och jag tycker aldrig att dom tar slut! :p Också läser man om de som byter typ 20 blöjor per dygn. I förmiddags bytte jag ju många gånger men nu verkar han vara klar. Igår kom det på morgonen men inget mer förutom väldigt mycket pruttar.

Haha ja alltså det normala är två om dagen. Vi fick blöjor av ett lite sämre märke av mamma för att prova, de är helt värdelösa (det blir snabbt märken på låren och de har skitdålig uppsugningsförmåga) så vi försöker mest bara använda upp dom under dagarna. Och jag tycker aldrig att dom tar slut! :p Också läser man om de som byter typ 20 blöjor per dygn. I förmiddags bytte jag ju många gånger men nu verkar han vara klar. Igår kom det på morgonen men inget mer förutom väldigt mycket pruttar.

Vad är det för märke?

Tips mot mjölkstockning?
Jag brinner upp men tutten göe inte så ont o är inte så knölig längre. Har ammat o duschat varmt. Hur länge har man feber tror ni?

Tips mot mjölkstockning?
Jag brinner upp men tutten göe inte så ont o är inte så knölig längre. Har ammat o duschat varmt. Hur länge har man feber tror ni?
De två gånger jag har haft har det inte heller gjort ont men feber har jag haft i typ ett dygn.
Jag har sett till att ha bebis haka åt det håll som det varit knöligt i bröstet när jag ammat(även om det varit minimala knölar) och ammat ofta från det bröst som är problemet. Läste nånstans att man kunde testa att amma stående på alla fyra med bebis liggandes under men jag har inte provat på den akrobatiken :p
Och skippa bh. Första mjölstockningen fick jag efter att tagit på mg bh(som passade) så nu kör jag bara på amningslinnen. Men så har jag inga jättebröst heller.

Krya på dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka