Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Nu äntligen lyckades jag logga in här. Blev bara förflyttad till förra sidan hela tiden när jag försökte skriva in mitt användarnamn tidigare idag. Nåja, det löste ju sig.

Jag har sån träningsvärk idag, mina stackars ben! Var på kom-igång-mamma-jympa igår för första gången. Kul och svettigt på mer än ett sätt. Lilla fröken var såklart med och höll låda. Lyckades i stort sett inte göra någon övning där man skulle ha armarna med eftersom hon bara skrek när hon låg på golvet. Låg jag brevid gick det väl an en stund, men att mamma skulle få hoppa runt utan henne var bara att glömma. Fick bli extra mycket benträning för mig eftersom jag då hade nästan 7 kg extravikt att släpa på. Inte vågade jag ta ut mig i balansövningarna heller, tänk om jag trillat med henne:eek: Så rumpa och lår är väl det som fick mest stryk, trots att det skulle vara ett core-pass. Är glad att jag inte tecknat mig för en hel termin, det blir dyrare att betala per gång, men jag kommer att göra det några gånger för att se om det blir bättre. De andra som varit med några gånger tröstade med att deras bebisar inte varit tysta de första gångerna heller. För skall hon skrika så varje gång struntar jag nog i det, benböj och bäckenlyft med bebis som vikt kan jag köra hemma, utan att betala 100 spänn per gång.

Kläder har jag i och för sig inte provat. I och för sig ligger nestet mellan oss i sängen på natten och man kan ha en hand på honom osv, men det duger inte :p
Fick hem en sele förra veckan, men har inte riktigt blivit bekväm med den ännu. Just nu känns det krångligt men när man fått in snitsen blir det nog lättare. Måste få till det på något sätt, för just nu sitter jag rätt upp och ner i soffan hela dagarna med unge herrn på mig som ammar och snuttar. Kan knappt fixa en smörgås... Både mina bröst och mitt psyke börjar bli lite trötta O_o
Som någon annan skrev så kommer det att bli bättre. Först vid ca 6 veckors ålder kunde jag börja lägga ifrån mig min lille klump när han var vaken utan att han blev ledsen. Nu kan han ligga och underhålla sig själv ganska långa stunder :)
Men han hör fortfarande till den mer närhetskrävande (och matkrävande :p) kategorin och äter helst varannan timme dygnet runt förutom första sovpasset på natten som kan, om man har tur, bli 3-4 h långt. Ibland vill han äta ännu oftare. Jag låter honom styra det helt och numera är det inte så betungande för han får i sig vad han ska på mycket kortare tid än vad han tog på sig att äta första månaden.

Hur mycket märker ni andra av utvecklingssprången?

Vi är helt klart inne i språng nr 2 och det är supertydligt. Han kan sitta och titta på något och vara riktigt glad (nysoven och nyäten) för att i nästa sekund bryta ihop totalt. Vill också vara närmare än närmast förutom kortare stunder när han tycker att det är roligt att ligga och spralla för sig själv.
Mest mysigt faktiskt för det har varit så mycket tragiska händelser runt omkring att jag känner att jag själv också har ett större närhetsbehov.

För övrigt har pudeln helt tagit över unge Herrns nest. Ligger just nu på rygg och gottar sig däri :rofl: Får nog ta och sy färdigt den där sovormen så att han får ärva det på riktigt:p

Hur mycket märker ni andra av utvecklingssprången?
Gnälligheten brukar vi märka av ganska tydligt, sen är det olika hur tydligt själva förändringarna märks. Nu är vi på väg mot språng nr 4. Hoppas att hon redan är i det för hon har verkligen varit gnällig en tid nu. Fast att de skulle sova dåligt stämmer inte med vår lilla. Hon har tvärtom varit tröttare under de perioderna.

Som någon annan skrev så kommer det att bli bättre. Först vid ca 6 veckors ålder kunde jag börja lägga ifrån mig min lille klump när han var vaken utan att han blev ledsen. Nu kan han ligga och underhålla sig själv ganska långa stunder :)
Men han hör fortfarande till den mer närhetskrävande (och matkrävande :p) kategorin och äter helst varannan timme dygnet runt förutom första sovpasset på natten som kan, om man har tur, bli 3-4 h långt. Ibland vill han äta ännu oftare. Jag låter honom styra det helt och numera är det inte så betungande för han får i sig vad han ska på mycket kortare tid än vad han tog på sig att äta första månaden.

Bara att vänta ut det med andra ord :p
Vissa dagar känns lättare än andra. Idag känns det rätt okej. Har som mål att amma i alla fall tre månader, sen får vi se - kan bli mer, kan bli mindre, får se hur det känns helt enkelt när det blivit lite mer rutiner kring det. Kanske känns det inte lika jobbigt när (om) bröstvårtorna vänjer sig och det inte äts dygnet runt osv. Han blir en månad nu i helgen redan :eek: En annan sak är att jag längtar så förbenat efter hästar. Drömmer till och med om hästar när jag får sova... Hade tänkt hitta någon medryttarhäst framöver, men det går ju inte så länge lillen ska sitta fast vid bröstet.

Idag tog vi en promenad in till Ica, tror det är ca 4km tur och retur. Strålande sol och blå himmel, tussilagos i vägkanten :love: A somnade så gott och har sovit i 2,5h nu :eek: Frisk vårluft gjorde susen. Jag har till och med fått äta! Termometern visade 20 grader i solen, fantastiskt. :love:

Imorgon bitti ska jag in till SöS för att göra en bäckenmätning. Ska bli intressant att se hur det ser ut egentligen.
Min syster har trångt bäcken och fick exakt samma komplikationer vid förlossning som jag, även hennes slutade med akutsnitt pga att barnet inte kunde komma ner.
Nästan så jag hoppas att det är lite trångt så att det blir inplanerat snitt vid en eventuell nästa gång, att ligga i ett dygn med jävliga värkar bara för att sluta med akutsnitt vill jag inte göra om igen.

Nu har jag äntligen varit och kollat upp mitt klipp. Det var precis som jag påstått, det har gått upp helt på utsidan. Stygnen som sitter kvar är stygn som sitter i djupare vävnader och de har inte lossnat än. BM kallade in en läkare som fick ta en kik men även hon trodde att det skulle läka ihop av sig självt. Men det kommer ta tid, och under tiden kommer jag nog ha fortsatt ganska ont. Störigt! Jag vill ju komma igång och vara mer aktiv NU!

Vi har haft en orolig dag. E brukar sova fem timmar i vagnen och har idag sovit ca två timmar totalt i korta omgångar... Gissa om vi har en övertrött bebis nu...:cautious: Blir nog tidig kväll, jag är helt slut jag också.

@Evenstar åh jag vill också se tussilago! Såg första fjärilarna idag i alla fall :)

@Milosari trist med stygnen och läkningen. De kan inte göra något för att du ska slippa det onda heller?

@Maja_Kandi hur gick det med Edvins öga? Nu är Vincent kladdig...

@Maja_Kandi hur gick det med Edvins öga? Nu är Vincent kladdig...

Det var helt omöjligt att få tag på hc i måndags. I tisdags var det lite bättre så jag tänkte att vi kanske kunde avvakta men igår rann det lite igen, men återigen helt omöjligt att nå hc... Jag fattar inte varför man inte har så att man hamnar i kö eller blir uppringd utan det tutade bara upptaget varenda gång. Jag skojar inte om jag säger att jag ringt 50 gånger på en dag och det bara är upptaget. Jag blir tokig! Dock är det inte nåt mer gult kladd utan det rinner tårar och han öppnar inte det ögat riktigt lika mycket, bara ibland. Igår tyckte jag att jag såg nåt litet hårstrå på ögat, vet inte om det är nåt nytt eller om det är nåt som fastnat som han inte får bort... Ska fortsätta jaga hc idag. Jippie... :cautious:

Min glada lilla unge har blivit bortbytt. Den nya bökar sig igenom nätterna och vägrar sova utan tutte i munnen så mamma har snart ryggskott. Sedan vaknar den 04.30 och gråter och gråter. Är bara tyst när han blir buren och knappt då. Och 13.00 åker pappan till jobbet..

Det var helt omöjligt att få tag på hc i måndags. I tisdags var det lite bättre så jag tänkte att vi kanske kunde avvakta men igår rann det lite igen, men återigen helt omöjligt att nå hc... Jag fattar inte varför man inte har så att man hamnar i kö eller blir uppringd utan det tutade bara upptaget varenda gång. Jag skojar inte om jag säger att jag ringt 50 gånger på en dag och det bara är upptaget. Jag blir tokig! Dock är det inte nåt mer gult kladd utan det rinner tårar och han öppnar inte det ögat riktigt lika mycket, bara ibland. Igår tyckte jag att jag såg nåt litet hårstrå på ögat, vet inte om det är nåt nytt eller om det är nåt som fastnat som han inte får bort... Ska fortsätta jaga hc idag. Jippie... :cautious:

Jag har pratat med vc (och 1177) nu som sa att man inte gör något åt det (mer än torkar ur hemma) och räknar med att det går över på några dagar/en vecka. Skulle ha koll så det inte blir svullet.

Nu är bäckenet röntgat, bara att vänta och se vad domen blir. A sov så gott hela vägen in, under besöket och hela vägen hem. Så skönt att han gillar att åka bil. Man blir ju lite rädd att han ska vakna och börja skrika när man sitter där ensam och det tar sådär 45 minuter att åka hem plus eventuella köer :nailbiting:
Här ser det ut att bli ännu en skön vårdag :)

Min glada lilla unge har blivit bortbytt. Den nya bökar sig igenom nätterna och vägrar sova utan tutte i munnen så mamma har snart ryggskott. Sedan vaknar den 04.30 och gråter och gråter. Är bara tyst när han blir buren och knappt då. Och 13.00 åker pappan till jobbet..

Åh vad kämpigt! Har han hållt på så länge? Har du kunnat räkna ut varför?

Här ser det också ut att bli en härlig vårdag! Inga svårigheter att njuta av föräldraledigheten då :)

Om ni vill öka mjölkproduktionen så tipsar jag om att äta nötter. Åt nästan en hel påse med chilinötter igår och inatt vaknade jag som Dolly Parton! Fy tusan vad ont det gjorde! Dottern ville inte äta tillräckligt så jag fick gå ner o hämta pumpen. Känner mig fortfarande öm i ena bröstet.

Igår var vi på BVC och viktökningen har stillöst sig något, ca 300g upp senaste veckan och 1,5cm på längden.
Huvudet växer också i samma takt vilket tydligen är lite oroande så vi fick en remiss för att få det kollat. Men inga andra symptom på att något skulle vara fel. Så vi får väl se, jag ska till BVC för att mäta huvudet nästa vecka också så det inte fortsätter att sticka iväg.

Utvecklingssprång på gång? Enligt "handboken" ska de ju kunna få sömnsvårigheter då, är klängiga och gnälliga. Hittills har lilla fröken här bara varit gnällig och klängig, sovit har hon gjort ändå. De jobbiga perioderna kan ju vara uppåt två veckor vid utvecklingssprången.

Åh vad kämpigt! Har han hållt på så länge? Har du kunnat räkna ut varför?

Jag tror att det är ett språng, han ligger rätt i tiden för det och "tecknen" stämmer i mångt och mycket. Hoppas verkligen det.

För kvällen har varit den värsta någonsin, fy sjutton vad sämst jag känner mig. Han har gråtit konstant, utan avbrott i två timmar. Övertrött och hungrig som ratar maten. Jag bär, jag vaggar, försöker erbjuda mat sjuttioelva gånger, bär, slår på fläkten men ingenting ger minsta resultat. Nu har han skrikit sig till sömns. Skrek och skrek tills det mynnade ut i små ynkningar för det fanns liksom ingen ork kvar i den lilla kroppen, sedan slockna för att halvvakna och gråta lite till varannan minut. Jag blir frustrerad, jag vill gråta, jag skäms och jag misslyckas. Tack och lov är det helg nu och sambon kan natta honom tre nätter. När han bär somnar han inom 10 minuter, såklart.

Bryta ihop och blicka framåt. Jag vet ju att det inte är personligt, att han inte ratar mig, att han bara är en bebis.

Jag tror att det är ett språng, han ligger rätt i tiden för det och "tecknen" stämmer i mångt och mycket. Hoppas verkligen det.

För kvällen har varit den värsta någonsin, fy sjutton vad sämst jag känner mig. Han har gråtit konstant, utan avbrott i två timmar. Övertrött och hungrig som ratar maten. Jag bär, jag vaggar, försöker erbjuda mat sjuttioelva gånger, bär, slår på fläkten men ingenting ger minsta resultat. Nu har han skrikit sig till sömns. Skrek och skrek tills det mynnade ut i små ynkningar för det fanns liksom ingen ork kvar i den lilla kroppen, sedan slockna för att halvvakna och gråta lite till varannan minut. Jag blir frustrerad, jag vill gråta, jag skäms och jag misslyckas. Tack och lov är det helg nu och sambon kan natta honom tre nätter. När han bär somnar han inom 10 minuter, såklart.

Bryta ihop och blicka framåt. Jag vet ju att det inte är personligt, att han inte ratar mig, att han bara är en bebis.
Om det är någon tröst har vi också haft en sådan skitkväll. Hon skrek sig inte riktigt till sömns, men inget var bra. Fick lyssna på henne medan jag lagade mat och åt eftersom vi varit hemma själva hela kvällen. Nu sover hon iaf och jag hoppas att det är för natten.

Vid läggdags ägnar sig nu mera Bönan åt ett av dagens situps-pass. Hon har kommit på att hon nästan kan sätta sig upp, hjälper man henne och håller henne i handen så hon får lite motstånd så sätter hon sig upp själv.
Detta även i vagnen då hon vill se, så har börjat använda ryggplattan i Brio Happy så liggdelen blir lite som en sitt. Funderar på att testa sittdelen i morgon en kort runda då den har fullt liggläge. Men jag får se hur det blir. Känns väl tidigt egentligen.

Har även börjat byta ut garderoben till 68 nu. Köpte en ica-kasse med kläder i 68 av en tjej idag. Känns mycket bra.

Jag har börjat komma igång med träningen ordentligt, kör stegräknare (mest för kul) och snittar ungefär 15.000 steg/dag, kör lite hantlar, gummiband och pilatesboll de dagar sambon jobbar (mest för att jag inte kan koncentrera mig om han är hemma).
Hunden börjar lära sig koppelgående, så det blir ganska långa promenader om dagarna.§§§§§§

Åh kram på dig! Du ska se att det snart blir bättre. Försök tänka att det är skönt att pappa kan lugna honom, det hade varit värre om det bara var du som dög efter flera timmars vankande. Hoppas ni fått sova inatt! Styrkekram!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka