Vinterföräldrar 2015-2016 #3

@YaHilweh @Balahé
Tack för svar!
Jag fortsätter att köra med päronpuré i morgongröten och så ska jag testa med lite olja i den övriga maten. Har bara haft i olja ibland, har väl tänkt att de små mängderna mat han ätit inte borde kräva det men så kanske det inte är. Och det börjar ju bli lite större portioner också. Har faktiskt inte testat att ge vatten men det kan vara en idė! Han har ju inte haft problem med magen hittills så det vore tråkigt om det blev krångel nu för han tycker verkligen om mat!

Vi tillsatte olja och vatten direkt när vi började ge mat. Vi är hårda i magen, men inte mer än så. Så vi behöver inte tillföra något mer än just olja och vatten. :)
Ser till att hon dricker mycket vatten, vilket förvisso inte är några problem här, då vatten verkar vara det bästa som finns :D

@YaHilweh
Haha jag älskar att hon har en pannkaka hängandes i munnen när hon börjar pilla med nästa! Det gäller liksom att ha ett konstant inflöde i munnen så att det inte tar slut :p:D

Hur ser receptet ut förutom kokosgrädden?

Vagnen är inte alls rolig längre mer än korta stunder :( och sova så fort man går ut har han slutat med. Mamman får rejäl bakläxa i alla fall: igår förbannad bebis i skogen efter knappt halva promenaden. Bara vagn, ingen sele med. Mycket nöjd bebis och mamma när vi kom hem och hittade nya ringsjalen i posten.
Idag: bärsele halva promenaden när han ledsnade på vagn. Åker sen och storhandlar, sätter babyskyddet i vagnen utan sele/sjal med. Tokförbannad bebis så länge han inte blev buren.

@YaHilweh
Haha jag älskar att hon har en pannkaka hängandes i munnen när hon börjar pilla med nästa! Det gäller liksom att ha ett konstant inflöde i munnen så att det inte tar slut :p:D

Hur ser receptet ut förutom kokosgrädden?

Haha, ja hon har inte riktigt kommit på det där med att äta en bit i taget, det kan ju ta slut ;)

1 portion är: (Jag brukar göra 2 och äta en själv sedan dela upp till två måltider under dagen för lill tjejen)

1 ägg
3/4 dl grädde, vatten, kokosmjölk (något av alternativen)
1/2 dl Mandelmjöl
1 tsk fiberhusk

Blanda ihop med elvisp och låt stå någon minut och svälla.
När jag äter dom har jag de frukt/bär jag har hemma till, äter dock inte vanlig sylt :)
Lill tjejen får det som funkar för henne, denna gång banan.

Funkar inte med vagnpromenader här heller längre :p Funkar om det är en kort tur tex till mataffären och tillbaka men en riktig promenad går inte. Och bärselen blir han bara förbannad på. Här ska man bli buren på vanligt vis...

Gav 2 tsk kiwi i gröt igårkväll, var väldigt populärt. Men det satte inte igång magen. Dock sov han bättre än på länge inatt :up:

Vagnen är inte alls rolig längre mer än korta stunder :( och sova så fort man går ut har han slutat med. Mamman får rejäl bakläxa i alla fall: igår förbannad bebis i skogen efter knappt halva promenaden. Bara vagn, ingen sele med. Mycket nöjd bebis och mamma när vi kom hem och hittade nya ringsjalen i posten.
Idag: bärsele halva promenaden när han ledsnade på vagn. Åker sen och storhandlar, sätter babyskyddet i vagnen utan sele/sjal med. Tokförbannad bebis så länge han inte blev buren.

För oss funkade det att vända sittdelen, vi har haft samma problem. As förbannad när hon inte får se ordentligt.
Antingen sittdelen mot oss, men då ska vädringen i nederkant vara öppen, fullt liggläge och hon ligger på mage och kikar ut. Eller vända på sittdelen så hon åker samma håll som vi går.
Annars kan vi glömma allt vad vagn heter här, hon blir pissesur direkt.

Jag hade selen med på ica sist jag storhandlade, hon blev pissesur efter ca 10 min. Gav upp så jag satte henne faktiskt i kundvagnen som de stora barnen (ja hon är för liten, men satte selen runt lite som säkerhet, samt la min tröja runt så hon satt bättre).
Hon har nog aldrig vart så nöjd medan jag handlat innan!

Jag hade selen med på ica sist jag storhandlade, hon blev pissesur efter ca 10 min. Gav upp så jag satte henne faktiskt i kundvagnen som de stora barnen (ja hon är för liten, men satte selen runt lite som säkerhet, samt la min tröja runt så hon satt bättre).
Hon har nog aldrig vart så nöjd medan jag handlat innan!

Så fick han sitta igår men jag höll i honom. Funderar på om man kan byta till sittdel redan, han blir 5 mån nästa vecka? Igår skulle han sitta upp i liggdelen, lite bökigt när det kräver stenkoll.

Så fick han sitta igår men jag höll i honom. Funderar på om man kan byta till sittdel redan, han blir 5 mån nästa vecka? Igår skulle han sitta upp i liggdelen, lite bökigt när det kräver stenkoll.

Vi bytte där någon gång då det var omöjligt att vända sig om när man hade henne i liggdelen. Hon började försöka sätta sig, då hon ville se mer. Dock började vi med att höja upp plattan som finns i vår Brio Happy, så hon kunde testa att sitta upp i liggdelen. Mkt nöjd bebis, så då bytte vi till sittdelen. Vår sittdel har dock fullt liggläge, men vi använder idag mest mittenlägen, om hon inte promt envisas med att ligga på mage. Har sedan hon började försöka sätta sig i liggdelen inte vågat ha henne i vagn utan sele på ett eller annat sätt. Om det inte är landsvägspromenad och hon ligger på mage vill säga.

Vi har bara sittdel till den nya vagnen som blivit hemma- och stadsvagn. Den har fullt liggläge men han sitter riktigt bra i den r den är i viloläget som är efter fullt sittläge (fullt sittläge är väldigt upprätt). Den räddar våra kortare hundpromenader som ibland måste ske med vaken bebis. Då är han så nöjd med att sitta!

Men även vi har problemet med bebis som inte somnar som förr i liggdelen när man går längre promenader, har för det mesta med selen som fortfarande är accepterad. Men när vi hade glömt selen för nån vecka sen fick jag tryckt in hårdliften ovanpå varukorgen så att han fick sitta även i den vagnen. Nöden har ingen lag :p

Efter en vecka med helt vidriga nätter så har det totalvänt, igår hade han en standardnatt. Vaknade för mat vid 2 och sov sen till 5 då det var morgon. Men inatt! :love: mat vid 2 som vanligt och då fick han komma över till sängen för han ville inte somna om i spjälsängen. (När jag la honom bredvid mig slocknade han på 2 sekunder) och sen vaknade vi inte på riktigt förrän strax efter 8:eek: lite stök och bröt vid halv 5 och sen lite suttande till och från men inget som väckte mig på riktigt. Det var en förstagång och hade jag alltid fått ha såna nätter hade jag varit pigg som en lärka :D

Och tänk så tacksam man blir när man sovit som en kratta i en veckas tid ;)

Ja jag har höjt upp plattan ett tag men nu börjar han kunna gå därifrån upp till att sitta själv. Så sele börjar behövas. Ska testa! vagnen har fullt liggläge också.

Vår förkylning börjar släppa, lill tjejen är mest snorig nu, dock har både jag och pappa legat i mansförkylningar samtidigt som vi ska ta hand om en förkyld dotter som krävde närhet och umgänge hela nätterna. I natt äntligen sov hon 21-4-8 :love:

Det bästa dock nu när hon vart sjuk är att vi kört i 3-4h intervaller. Först jag, sedan sambon, sedan jag osv. På så sätt har vi alla fått sova lite, även om det inte vart någon ordning på det.

Jag var hemma och sjuk från jobbet i fredags och sambon var hemma nu måndag och tisdag. Dock sticker han till jobbet ikväll och sedan jobbar jag torsdag och fredag.

Sedan ska lilltjejen sova borta för första gången :eek::eek::eek::eek::cry::grin::D

Är yoghurt lösande för magen?
Nu runt lunchtid så kom allt på en gång, tom i blöjan och det har det inte gjort på två månader utan det har bara kommit efter mycket kämpande i grodhållning.
Jag gav ju kiwi för första gången igårkväll, och nu på morgonen så fick han även smaka på mangoyoghurt i sån där liten burk. Vet inte vilket utav detta som kan ha gjort verkan? När jag kikade på innehållsförteckningen på yoghurten så såg jag ju att den innehöll tillsatt socker så tänkte inte köpa den något mer efter denna, men om det var den som gav detta resultatet så vetesjutton O_o

Nu runt lunchtid så kom allt på en gång, tom i blöjan och det har det inte gjort på två månader utan det har bara kommit efter mycket kämpande i grodhållning.
Jag gav ju kiwi för första gången igårkväll, och nu på morgonen så fick han även smaka på mangoyoghurt i sån där liten burk. Vet inte vilket utav detta som kan ha gjort verkan? När jag kikade på innehållsförteckningen på yoghurten så såg jag ju att den innehöll tillsatt socker så tänkte inte köpa den något mer efter denna, men om det var den som gav detta resultatet så vetesjutton O_o

Jag gillar den här listan.

Stoppande matvaror
  • Morötter ( kokta + puré)
  • Majsvälling/puré/gröt
  • Äpple
  • Blåbär
  • Grön/omogen banan
  • Ägg
  • Blåbärssoppa /puré
  • Smörgåsrån
  • Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
  • Potatis
  • Ris
  • Te
  • Smör
Lösande matvaror
  • Fikon
  • Morotsjuice med aprikos
  • Färdig aprikospuré
  • Plommon
  • Katrinplommonjuice (bättre än purén)
  • Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
  • Väl mogen banan
  • Mango
  • Kiwi
  • Vindruvor
  • Aprikoser
  • Russin
  • Råa grönsaker
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
  • Messmör
  • Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
  • Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
  • Fil och yoghurt
  • Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
  • Hela majskorn
  • Nötter, solrosfrön, pumpakärnor

Låter som att det var kiwin som hjälpte. Måste ju gå genom systemet för att hjälpa. :) Har också fått tips om det tidigare. Har börjat ge en "iskub" med päronpuré nu i gröten, jättepopulärt och förhoppningsvis ger det lite fart på magen. Fortfarande himla trögt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka