Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi går på babymassage, och när vi hade massage av magen i fokus pratade vi lite om just mat. Hon sa att man helst ska undvika kiwi första året, eftersom det är så laxerande. Så det är tydligen väldigt lösande.

Vi går på babymassage, och när vi hade massage av magen i fokus pratade vi lite om just mat. Hon sa att man helst ska undvika kiwi första året, eftersom det är så laxerande. Så det är tydligen väldigt lösande.
Det beror ju säkert på vilka mängder också. Jag har gett kiwi flera gånger, typ pressat två tsk genom vitlökspressen. Det blir inte mycket av det och det har varit kanonbra i gröten. Gott tycker dottern och bra med C-vitamin för järnupptaget.

Jag funderar mycket på det här med mat... Typ hela tiden känns det som. Jag trivs med att amma, jättesmidigt och funkar bra. Men det har börjat kännas lite jobbigt ibland när han inte har tid att äta, blir förbannad mitt i, ska titta överallt annars osv. Mjölken sprutar, allt blir blött, jag blir frustrerad och han blir arg. De senaste dagarna har han inte ätit riktigt lika bra som han brukar för att han ska ha koll på allt annat runt omkring, och då har det blivit sjukt stint i brösten - ont! Så när han då ska äta kommer det för fort så han släpper och det far överallt... Jag har fått pumpa lite för att det inte ska bli alldeles för fullt.

Han tycker det är väldigt intressant när vi äter. Vill smaka allt! Gapar stort om vi håller i nånting, oavsett om det är en macka eller en gaffel. Blir jättearg om han inte får smaka. Helt klart mer intresserad av vår mat än av sin egen. Han fick prova potatis och lax mosat, men det var verkligen inte gott. :p

Har provat ge honom välling en gång, bara en halv dl för att se om han skulle ta flaskan nu iom att han plötsligt tar nappen så bra. Och jodå! Han drack upp allt och hade nog gärna druckit mer. Han äter gröt nån gång/dag också.

Min fråga är mest när och hur man kan trappa ner amningen? Vad ger jag istället? Hur mycket? Tycker det är jättesvårt...

I övrigt är han go och glad! Sover bra för det mesta och skrattar sig genom dagarna. Händer mycket motoriskt även här. Går bättre att ligga på mage nu men han tippar gärna över direkt och rullar till rygg. Alla leksaker som låter är roliga. Det ska skakas och kastas iväg så mamma får hämta. ;)

@Maja_Kandi Inte så givande kanske man för mig gick det liksom av sig självt. Var han intresserad av mat fick han och om magen tog det bra fortsatte vi så. Han äter nog rätt mycket mat nu i förhållande till jämngamla, allt ifrån 2-5 mål om dagen. Ju mer mat han äter desto mer sällan vill han amma. Upplever att han blir mätt på ett annat sätt på vuxenmat, kan gå flera timmar innan han vill ha nästa gång. Då anpassar sig brösten efter ett par dagars spänning. När vi inte gett något utöver amningen/flaska är han gnälligare och frustrerad när vi äter, det tar jag som ett tecken på att han är redo att äta som han gör.

@Maja_Kandi Inte så givande kanske man för mig gick det liksom av sig självt. Var han intresserad av mat fick han och om magen tog det bra fortsatte vi så. Han äter nog rätt mycket mat nu i förhållande till jämngamla, allt ifrån 2-5 mål om dagen. Ju mer mat han äter desto mer sällan vill han amma. Upplever att han blir mätt på ett annat sätt på vuxenmat, kan gå flera timmar innan han vill ha nästa gång. Då anpassar sig brösten efter ett par dagars spänning. När vi inte gett något utöver amningen/flaska är han gnälligare och frustrerad när vi äter, det tar jag som ett tecken på att han är redo att äta som han gör.

Tack för svar! Upplever samma som du, när Edvin ätit gröt på kvällen (19-21 nån gång) står han sig bättre på natten. De nätterna han inte fått gröt vaknar han på natten och vill ha mat.

Hur mycket äter han då varje mål när han får mat? Mixar du det slätt eller mosar det? :)

Tack för svar! Upplever samma som du, när Edvin ätit gröt på kvällen (19-21 nån gång) står han sig bättre på natten. De nätterna han inte fått gröt vaknar han på natten och vill ha mat.

Hur mycket äter han då varje mål när han får mat? Mixar du det slätt eller mosar det? :)

Jag lägger nog upp 2 msk på en liten tallrik sedan äter han tills han tappar intresset. Trugar inte om han inte vill men oftast går allt ner. Mixar allt men det är inte slätt, vi har ätit riskorn och små bitar sedan tredje burken nu. Lite grimaser i början men nu tuggar han riktigt bra! Det har mina arma bröstvårtor erfarat ;)

@Maja_Kandi, jag instämmer med @Bluefish i att det ger sig lite av sig själv. Tänk inte så mycket att du ska sluta amma och ge mat istället. Ge den mängd mat han vill ha, komplettera med amning. Om du sen vill ge ett mål eller fem är upp till dig (och bebis). Jag ger mat till lunch/middag och kvällsgröt. Utöver det vill hon gärna smaka av det jag äter så ofta blir det något litet när jag äter frukost eller något annat lämpligt. Just nu ser matschemat ut ungefär såhär
Frukost och fm-mellanmål - amning,
Ca kl 12-13 lunch - mat, fruktpuré och amning,
em-mellanmål x 2 - amning,
Ca kl 19 kvällsgröt med fruktpuré,
kvällsamning x 2.
Är jag inte hemma på kvällen blir det ofta en flaska (ofta 60-80 ml) ersättning. Funderar på att lägga in gröt till frukost också.

Jag fortsätter väl på bajstemat med en fråga, hur har era bebisar som fått börja smaka mat ändrat sig? Både hur ofta och hur det ser ut?

Det har börjat komma korvar här men det är fortfarande med några dagars mellanrum. Och det märks att han får jobba lite mer för att få ut det men verkar inte ha ont. Han vill gärna stå upo och ta i. Och så kommer inte allt på en gång utan han klämmer 2-3 gånger den dagen och då är det sista som kommer lösare.

Ger päronpuré i gröten på morgonen och har lite olja i det han får förutom det.

Vi bajsar ganska hårt, sedan vi gick över på ren mat.
Har alltid katrinplommon och päron i gröten. Hon älskar mango med det ju stoppande, vi är försiktiga med majs osv. och ger massor med vatten samt rapsolja i gröt och välling :)

Vårt matschema ser ut ungefär såhär:
04.00-05.00, 1 flaska hemkokt välling, väljer att göra den själv för att inte få med så mycket tomma kolhydrater.
08.00-09.00 1 portion gröt på 1dl havremjölk 1/2 dl grötpulver (Havregryn, paltbröd och nyponskalsmjöl) samt lite katrinplommon och päron samt rapsolja.
11.00-12.00 Lunch, mat av det vi har hemma. Ibland plockmat, ibland burkmat, ibland hemlagat. Idag blev det omelett.
16.00-17.00 mellanmål ofta i form av fruktpure blandat med grekisk yoghurt.
19.00-20.00 Middag, oftast gröt för att hon ska hålla sig mätt och go hela natten, bad och läggdags efter.
runt midnatt brukar hon vakna och vilja ha lite välling, men vi har börjat fasa ut den och ger vatten istället.

Hon får alltid vatten till alla måltider, antingen i flaska, pipmugg eller glas. Lite beroende på vad vi har nära.

@YaHilweh @Balahé
Tack för svar!
Jag fortsätter att köra med päronpuré i morgongröten och så ska jag testa med lite olja i den övriga maten. Har bara haft i olja ibland, har väl tänkt att de små mängderna mat han ätit inte borde kräva det men så kanske det inte är. Och det börjar ju bli lite större portioner också. Har faktiskt inte testat att ge vatten men det kan vara en idė! Han har ju inte haft problem med magen hittills så det vore tråkigt om det blev krångel nu för han tycker verkligen om mat!

Vid vilken ålder har ni börjat med gröt?
Vi gav som minismakis när han var 4.5 månad. Det var supergott och roligt i några dagar och sen tappade han intresset i någon vecka för att nu tycka att det är toppen igen.

Vi erbjuder gröt när vi äter frukost och han får äta så mycket han vill.

Tack för alla svar kring mat. Jag är lite kluven med amningen nu. På ett sätt är det ju billigt, smidigt och mysigt. På ett annat hade jag gärna börjat fasa ut det nu... Hade gärna bytt nåt mål mot tex välling så att pappa kan mata också. Vi får se hur det blir...

Idag åt han nästan en hel portion gröt (gjorde på 3/4dl, en portion är 1dl enligt förp). Provade blanda i lite päronpuré, tydligen en höjdare. :) Han hade nog med glädje ätit mer också! Så imorrn provar jag nog för första gången att ge en hel portion, så får vi se om han vill ha allt. :)

Det där var faktiskt bra att veta! Här har det liksom varit tvärstopp i magen sedan vi introducerade smakportioner. Varken katrinplommon, päron eller olja hjälper så vi måste ge maltextrakt varje dag (det hjälper visserligen inte heller...) och sedan när det gått för långt blir det laktulos som sista utväg innan microlax. Vi har hittills sluppit ge microlax dock som tur är. Men vore skönt om magen kunde fungera som den ska för det är väldigt besvärligt för lillen :( Han gick från att bajsa varje dag utan problem till att inte bajsa alls och har blivit extremt gnällig natt som dag.
Så ska faktisk prova kiwi och blanda i det i gröt.
Vi har tom haft uppehåll med puré och gröt men det har inte heller hjälpt.

Det där var faktiskt bra att veta! Här har det liksom varit tvärstopp i magen sedan vi introducerade smakportioner. Varken katrinplommon, päron eller olja hjälper så vi måste ge maltextrakt varje dag (det hjälper visserligen inte heller...) och sedan när det gått för långt blir det laktulos som sista utväg innan microlax. Vi har hittills sluppit ge microlax dock som tur är. Men vore skönt om magen kunde fungera som den ska för det är väldigt besvärligt för lillen :( Han gick från att bajsa varje dag utan problem till att inte bajsa alls och har blivit extremt gnällig natt som dag.
Så ska faktisk prova kiwi och blanda i det i gröt.
Vi har tom haft uppehåll med puré och gröt men det har inte heller hjälpt.

Absolut värt att prova då ju!
Vi låter nog bli, här brukar det redan sprutta till rätt bra i blöjan flera gånger om dagen :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 160
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat