Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi är inne i en period där Bönan vägrar sova om dagarna, dock sover hon hela nätter. Somnar 20-21 efter bad och mat, sedan knölsover hon fram till 4-5, petar man in nappen, innan man går och fixar käk så har hon somnat om när du är tillbaka och vaknar åter igen runt 7.

Det är förvisso skönt att få sova hela nätter, men det hade vart skönt om hon kunde sova lite mer på dagarna ibland. För vid 18 snåret är hons å trött att hon inte vet åt vilket håll hon ska titta åt. Tar en liten stund att lugna henne, innan det blir bad och och sänggående. Vill inte lägga henne redan vid 18 tiden, för jag är ganska säker på att hon skulle sova natten igenom då och det känns som väl många timmar utan mat. Ibland lyckas hon somna vid 16-17 tiden och då får hon sova till det är dags för bad. Sedan somnar hon lätt om igen =)

Det där med att äta på handen frågade jag bvc om. Hon sa att det är en del i utvecklingen. Att de undersöker den vägen, att det inte behöver betyda att hon kommer suga på handen/fingrar/tumme.

BVC idag och lillan har gått upp 700g på en vecka o väger nu 5535g och blir idag en månad gammal. Hon sover väldigt mkt så jag antar att hon gör av med ytterst lite och därför lägger på sig i en sådan fart. Vi är redan uppe på strl 62 i överdelar/bodies.

I övrigt så är idag en tråkig dag att vara föräldraledig. Sambon har så roligt på sitt jobb så jag blir avundsjuk, är ju inte så värst utvecklande att mata, rapa, byta blöjor hela dagarna... Men jag tröstar mig med att våren snart är här! Åt faktiskt mellanmål ute i solen idag, men det var lite för kallt ;)

Det här med storlekar kommer jag aldrig bli klok på.
Vi har sedan länge lagt undan allt i 50-56 och är nu uppe på 62-68. Vi växer dock inte ur kläderna på längden, utan på bredden. De blir oftast för tight i halsen och armarna. Ja, vi har en liten sumobebis.

Men gud vad mycket roligare det är att få köpa kläder i 68, det finns så många fler möjligheter. Vi ska inte prata om 72 sedan :love:

Jaha, då har vi varit på vårt första baby-café idag. Det var inte alls vad jag trodde. Iom namnet trodde jag någonstans att det var någon form av fika- och samtalsgrupp. Här var det istället sångstund, film om kommunikation och fri lek. Bättre eller sämre vete 17. Inte som jag trodde iaf.

Lillan var klart yngst och hade väl inte så mycket ut av det. Hon tyckte att det var intressant att titta på de andra barnen men that´s it. Vi fick deras program för hela våren så vi får väl kolla igenom det och se om det är något vi vill gå på. Det är ju bra att det inte är något man måste binda upp sig på iaf, det hade jag nog inte gjort efter dagen idag. Inte för att de var otrevliga, men det där med att ha undervisningsfilm känns sådär, men den öppna förskolan är i ett familjehus i ett rätt socialt belastat område så det är kanske meningen att de skall undervisa föräldrarna samtidigt. Eller är det så överallt? Kanske att vi går till den öppna förskola som ligger lite längre bort och hoppas på bättre lycka där, eller väntar lite tills hon är större och kan leka mer.

@Balahé vi var på öppna förskolan för någon vecka sedan. Det var lite sång i början och sedan fika och fri lek. Under den fria leken kunde mammorna prata en hel del. Jag gillade det upplägget även om sången och leken är tidigt för Bönan. Just då var hon inne i en gnällperiod så vi gnällde oss genom 2h.

Idag har vi haft hembesök från BVC. Lillen har gått upp drygt 450 g på en vecka! Känns som en bra revansch får jag säga. Jag har ju varit dålig på att vara gravid och helt värdelös på att föda barn. Men amma, det kan jag!

Efteråt gick jag en liten promenad med vovvar och barnvagn. Kändes som vi aldrig gjort annat. Lillen sov hela tiden och vovvarna lyssnade extra bra. Det kommer bli bra det här!

Grattis!
Vi valde mellan namnen My och Meja. Denna gången blev det Meja men My är väldigt fint :)
Åh vad roligt, Meja är verkligen också jättefint! Vi hade också Miriam, Lo, Miranda och Frida som alternativ. Men när My kom upp (när vi satt med Skatteverkets papper) så kändes det självklart.

BVC idag och lillan har gått upp 700g på en vecka o väger nu 5535g och blir idag en månad gammal. Hon sover väldigt mkt så jag antar att hon gör av med ytterst lite och därför lägger på sig i en sådan fart. Vi är redan uppe på strl 62 i överdelar/bodies.

I övrigt så är idag en tråkig dag att vara föräldraledig. Sambon har så roligt på sitt jobb så jag blir avundsjuk, är ju inte så värst utvecklande att mata, rapa, byta blöjor hela dagarna... Men jag tröstar mig med att våren snart är här! Åt faktiskt mellanmål ute i solen idag, men det var lite för kallt ;)

Haha oj, hon är ju värre än V då ju :) Borde ha ungefär samma vikt nu om han hållt samma takt senaste veckan, blir 6 veckor på söndag och har snittat nästan 500g i veckan hittills.

Jag har börjat plugga lite smått hemma men saknar faktiskt jobb och att ta mig iväg om dagarna. Kollat upp lite föräldragrupper nu i alla fall. Njuter också av våren! Idag blev jag äntligen sams med bärselen så vi har varit ute och gått i skogen utan att vara begränsade till barnvagnsvänliga elljusspår.

Det här med storlekar kommer jag aldrig bli klok på.
Vi har sedan länge lagt undan allt i 50-56 och är nu uppe på 62-68. Vi växer dock inte ur kläderna på längden, utan på bredden. De blir oftast för tight i halsen och armarna. Ja, vi har en liten sumobebis.

Men gud vad mycket roligare det är att få köpa kläder i 68, det finns så många fler möjligheter. Vi ska inte prata om 72 sedan :love:
Insåg idag att det är dags att börja köpa 68, han börjar nosa på 62 nu (tycker om att vara ute i god tid, kan man välja lite noggrannare).

När vi nu ändå pratar lite om storlekar, är det någon som vet hur systemet är upplagt? Är det tänkt att de ska strl 62 from att de är 62 cm långa, runt 62 cm (tex 60-65 cm) eller något annat? Skiljer ju så pass på olika märken att man börjar undra. PoP, Lindex och Kax verkar hyfsat generösa iaf. PoP mest om man ser till bredden.

Haha oj, hon är ju värre än V då ju :) Borde ha ungefär samma vikt nu om han hållt samma takt senaste veckan, blir 6 veckor på söndag och har snittat nästan 500g i veckan hittills.

Jag har börjat plugga lite smått hemma men saknar faktiskt jobb och att ta mig iväg om dagarna. Kollat upp lite föräldragrupper nu i alla fall. Njuter också av våren! Idag blev jag äntligen sams med bärselen så vi har varit ute och gått i skogen utan att vara begränsade till barnvagnsvänliga elljusspår.
Håller på att vänja mig vid mindre viktuppgång mellan vägningarna nu. På två veckor hade lillan gått upp 410 g nu och 210 g gången innan. Känns sådär, men är fullt normalt och enligt kurvan iom att de blir mer aktiva efter en tid. Går mer energi åt när man sprattlar runt än när man bara sover hela tiden.

När vi nu ändå pratar lite om storlekar, är det någon som vet hur systemet är upplagt? Är det tänkt att de ska strl 62 from att de är 62 cm långa, runt 62 cm (tex 60-65 cm) eller något annat? Skiljer ju så pass på olika märken att man börjar undra. PoP, Lindex och Kax verkar hyfsat generösa iaf. PoP mest om man ser till bredden.

Jag tror det är så. Sen är det klart att det varierar när de kan ha det beroende på hur tjocka de är.

Newbie 62 är mindre än PoP 56...

Jo, det är tanken.
Här använder vi nästan bara st 74 trots att hon bara är 65 lång. Sitter jättebra och kommer räcka ett tag verkar det som. Så jag tycker inte att det är lönt att handla mindre.

Nej inte på fötterna, har ett par för stora vantar som tossor. På händerna brukar jag vika över när hon somnar med händerna upp över filten.
Ja rymlig är den men jag får nog skaffa en i stl 62 för jag tycker det är så bekvämt med överviket och nu börjar han bottna i den. Har en 68 hemma och den är gigantisk!

Det bästa just nu enligt unge Herrn: ligga på mage på mammas mage med huvudet lyft, tilta huvudet åt ena hållet och sparka ifrån med motsatt ben så att man rullar av mammas mage. Görs om och om igen och han ser väldigt nöjd ut. När han inte lyckas ger han ifrån sig ett illtjut :rofl:
Mycket bestämd ung herre:p

Annars har vi börjat få små problem med insomnandet. Det finns ju så mycket spännande att titta på och till och med tutten ratas ibland. Så när han blir övertrött(eller helst innan) får man sätta på hans spellista, dra ner rullgardinen i sovrummet så att fönstret inte lockar, släcka lampor och liggamma honom till sömns. Av nån anledning funkar det inte att amma honom i famnen när han är på det humöret, då sprattlar han järnet!

Nu när det ändå diskuteras kläder behöver jag ventilera mig lite för jag har faktiskt lite småångest.

Jag har noll intresse för kläder både till mig och unge Herrn. Och jag har fått höra av bekanta att det kan vara ett rätt tufft klimat i föräldragrupper och liknande sammanhang. Fått höra historier om folk som blivit utfrysta och totalignorerade pga fel kläder, fel barnvagn osv. Och jag inser ju att jag kommer vara felfelfel. I vanliga fall bryr jag mig inte, jag är van vid att sticka ut och gå min egen väg men av någon anledning stör det mig nu. Förmodligen för att det känns som att man blir så bedömd när man har bebis överhuvudtaget.

Och jag vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget mer än att få pysa ur mig lite.

Och det kan mycket väl vara så att det inte alls är på det viset i föräldragruppen, det förstår ju jag också.

Nu när det ändå diskuteras kläder behöver jag ventilera mig lite för jag har faktiskt lite småångest.

Jag har noll intresse för kläder både till mig och unge Herrn. Och jag har fått höra av bekanta att det kan vara ett rätt tufft klimat i föräldragrupper och liknande sammanhang. Fått höra historier om folk som blivit utfrysta och totalignorerade pga fel kläder, fel barnvagn osv. Och jag inser ju att jag kommer vara felfelfel. I vanliga fall bryr jag mig inte, jag är van vid att sticka ut och gå min egen väg men av någon anledning stör det mig nu. Förmodligen för att det känns som att man blir så bedömd när man har bebis överhuvudtaget.

Och jag vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget mer än att få pysa ur mig lite.

Och det kan mycket väl vara så att det inte alls är på det viset i föräldragruppen, det förstår ju jag också.
Jag har aldrig hört talas om eller upplevt att det är så i föräldragrupper. Men det förekommer säkert precis som det kan göra på andra ställen i samhället. Men tror inte att det är mer vanligt förekommande bland föräldragrupper än på andra ställen.

Skönt att höra!

Blev nog mest lite orolig då det i omklädningsrummet efter babysimmet i princip enbart pratades om bebisarnas kläder, inköpsställen m.m

Jag har inte heller upplevt eller hört något sådant i föräldragruppen. Däremot har jag kollegor som säkert skulle förfasas över att min lilla tjej bla har kläder från H&M, Kappahl och Lindex. Är nog bara PoP som hsde fått godkänt, för dem gäller Maxåmorra, Geggamojja samt rena lyxmärken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka