Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi har knappt nån info alls om det här med glutenintroduktioin. Det verkade på bvc när vi var på träff om matintroduktion att de tyckte att det var bra att börja med gröt redan nu och då var det noga, enligt dem, att det var köpegröt.
Nu blir jag ju ganska nojig för vi började ge sempers havregröt (från 4 månader) för en knapp vecka. Och ungen älskar det och vräker i sig.

Hur göra?
Hur tänka?

Låt bebisen äta. Så länge du inte ger barnet gröt vart mål varje dag så är det absolut ingen fara. Vår donna vägrade tillslut ersättning fören hon fått gröt. Iof vägrar hon all ersättning nu :p

Idag har vi testat honungsmelon, det var en hit! när man får gnaga själv, då tand i underkäken tittade fram igår.

Det behöver absolut inte betyda att hon inte gillar det. Utan så små barn har ju kräkreflexen så mycket längre fram än vi äldre :)
När vår inte gillar något vägrar hon iof öppna munnen och tittar på dig som att du försöker ha ihjäl henne :p
Jo, jag vet och hoppas på det, var det jag tänkte lite på med konsistens. Men det var så tydligt när jag bytte till fruktpuré, det dög minsann ;) Är svårt att veta vad hon är fundersam över, för det syns när hon är det, om det är smak, konsistens, temperatur eller något annat. Här provsmakas allt om man får, helst vill hon få lov att dricka direkt ur petflaska för det har hon sett att vi gjort. Skit lär man sig fort :D Hur hon skall göra med sin egen pipmugg är inte alls lika kul att försöka lista ut.

Hurra för bäbyn, äter mammas mat med god aptit! Har provat korvgryta med morot och potatis och spaghetti med köttfärssås. Hoppas han fortsätter så, lillslukarn.

358c6jq.jpg

Vi har inte fått så mycket råd från bvc. En bok och "ni märker vad som funkar" mest. I 6 månadersburkarna är det dock små bitar, det är också pissvårt att få det hemmixade helt slätt. Kan man ge små, mjuka bitar i maten tror ni? Han har två tänder som används flitigt.

Vi har knappt nån info alls om det här med glutenintroduktioin. Det verkade på bvc när vi var på träff om matintroduktion att de tyckte att det var bra att börja med gröt redan nu och då var det noga, enligt dem, att det var köpegröt.
Nu blir jag ju ganska nojig för vi började ge sempers havregröt (från 4 månader) för en knapp vecka. Och ungen älskar det och vräker i sig.

Hur göra?
Hur tänka?
Ger du ett mål om dagen är det säkert helt lugnt. Här skrattar de mest åt mig när jag berättar hur lite jag fått i henne fram till nu. Havre är ju i sig glutenfritt men de har tillsatt lite vetemjöl i gröten, troligen för konsistens och just för att man skall få gluten "på köpet" sas. OBS att havre ändå kan innehålla gluten iom att det ofta körs i samma fabrik som vete mm. Att de vill att man ger köpegröt är nog mest för att den är berikad med järn, fett och D-vitamin. Jag häller ändå i extra rapsolja till vår lilla, iom att hon inte är så stor i maten än.

Vi har inte fått så mycket råd från bvc. En bok och "ni märker vad som funkar" mest. I 6 månadersburkarna är det dock små bitar, det är också pissvårt att få det hemmixade helt slätt. Kan man ge små, mjuka bitar i maten tror ni? Han har två tänder som används flitigt.
Säkert kan du göra det, de kan ju tugga även utan tänder. Om de sen gillar bitarna är ju en annan sak.

V

Provade ärtpuré och broccolipuré häromdagen. Det var tydligen godast blandat med kiwi:p Nåja, bara det äts upp. Bvc tipsade om just att ha frukt på maten för att få henne att äta annat.

Jag blir inte klok på alla motstridiga råd som ges. Vår tös älskar sött, vilken bebis gör inte det? Och vår BVCsköterska rådde oss att undvika sött och koncentrera oss på neutrala smaker, för att inte fastna i ett läge där bara det söta accepteras. Jag förstår hur hon tänker, men samtidigt är ju förkärleken för det söta medfödd. Summa summarum vi erbjuder allt möjligt och så äter hon det hon vill. Viktigast för mig är att mat ses som not lustfyllt, då tror jag resten löser sig efterhand.

Det är Sempers naturella havregröt här också. Enligt förpackningen är en portion gjord på 1dl vatten och 4msk pulver, en smakportion på 2/3dl vatten, men det är ju hur mycket som helst! Vi började med 1/4 och nu har han några dagar i rad fått 1/2. Igår slukade han allt och hade nog gärna ätit mer också, har hänt ett par gånger tidigare men oftast är det lite kvar. Undrar lite hur mycket man törs ge honom... Han får gröt en gång per dag, vid middagstid. Just igår hade vi precis gjort jordgubbssmoothie och han fick typ en tsk smoothie blandat i gröten, tydligen en höjdare med andra ord. ;)

I övrigt hade vi sista tillfället på babysimmet idag. Vi har inte hunnit doppa liten än, han är inte mogen för det. Hoppas kunna vara med på en fortsättning i höst.

Han somnade vid tolv, har vaknat till och ätit en gång men annars varit helt däckad. Sover fortfarande. :)

Vi har första tanden på g upp och har precis ätit pannkakor på banan och bovete :)
Detta var mycket populärt och otroligt kul att plocka med själv. Hon pillade i sig nästan en halv pannkaka helt själv. delar bitar i lillfingerstorlek så hon kan hålla och slita/sutta/vad hon nu väljer att göra.

Jag fick tipset av bvc (kors i taket) att ge fruktpure efter mat, detta för att c-vitaminet gör att järnet tas upp bättre.

Ikväll är planen att vi ska bege oss till sjön och grilla lite, då får bönan med sig stol och lite pannkakor med aprikospuré som hon får pyssla med under tiden :) Sedan får hon kvällsgröten när hon kommer hem.

Vi har även provsovit bilstolen BeSafe izi plus och hon sover som en prinsessa i den. Än så länge höjer jag den stolen till skyarna!

Jag blir inte klok på alla motstridiga råd som ges. Vår tös älskar sött, vilken bebis gör inte det? Och vår BVCsköterska rådde oss att undvika sött och koncentrera oss på neutrala smaker, för att inte fastna i ett läge där bara det söta accepteras. Jag förstår hur hon tänker, men samtidigt är ju förkärleken för det söta medfödd. Summa summarum vi erbjuder allt möjligt och så äter hon det hon vill. Viktigast för mig är att mat ses som not lustfyllt, då tror jag resten löser sig efterhand.
Jag har också läst detsamma, att undvika det söta. Fast jag har också läst precis som @YaHilweh skriver att man bör ge frukt efter måltiden för att tillföra C-vitamin. Det är kanske ett generellt råd att undvika sött och sen är vi undantaget när hon äter för lite? Sedan försöker vi hålla undan godis, glass och liknande och ger inte heller söta drycker (utom bröstmjölken då), men frukt är det hon äter bäst av, frukt och gröt.

Jag har också läst detsamma, att undvika det söta. Fast jag har också läst precis som @YaHilweh skriver att man bör ge frukt efter måltiden för att tillföra C-vitamin. Det är kanske ett generellt råd att undvika sött och sen är vi undantaget när hon äter för lite? Sedan försöker vi hålla undan godis, glass och liknande och ger inte heller söta drycker (utom bröstmjölken då), men frukt är det hon äter bäst av, frukt och gröt.

Frukt ger jag mer än gärna mitt barn, jag ser även gärna att hon vet vad glass är. När hon i framtiden blir sjuk med feber så vill jag veta att hon får i sig något och då är glass en bra lösning. Så hon har fått smaka enstaka skedar glass. Där handlar det verkligen bara om 1/2 tsk någon gång när vi äter. Första två gångerna spottade hon ut det direkt.

Ang. c-vitamin så sa även mvc det till mig att drick gärna ett glas juice i samband med järntabletterna för att ta upp järnet ordentligt.

C-vitamin finns även i större mängd i många grönsaker som paprika, tomat, gröna ärtor, broccoli och blomkål. Det är mer c-vitamin i paprika än i apelsin, det är nog inte alla medvetna om.

Glass och godis är ju till skillnad från frukt väldigt fattigt på näringsämnen. Frukt i sig är ju bra, kan inte tänka mig att det finns någon generell invändning mot att ge frukt så länge barnet äter varierat.

Låt bebisen äta. Så länge du inte ger barnet gröt vart mål varje dag så är det absolut ingen fara. Vår donna vägrade tillslut ersättning fören hon fått gröt. Iof vägrar hon all ersättning nu :p

Idag har vi testat honungsmelon, det var en hit! när man får gnaga själv, då tand i underkäken tittade fram igår.
Ja alltså igår när jag ställde skålen som han fått gröt ur på bordet medans jag höll honom med andra armen och han såg det grinade han tills han fick sin gröt. Vi hade tänkt vänta tills vi andra skulle äta, typ 10 min, men det gick ju liksom inte för han skulle ha det NU! Så det känns ju lite trist att plocka bort det för honom för att bara ge en liten sked funkar inte.

Honungsmelon är poppis här också!:)

Frukt ger jag mer än gärna mitt barn, jag ser även gärna att hon vet vad glass är. När hon i framtiden blir sjuk med feber så vill jag veta att hon får i sig något och då är glass en bra lösning. Så hon har fått smaka enstaka skedar glass. Där handlar det verkligen bara om 1/2 tsk någon gång när vi äter. Första två gångerna spottade hon ut det direkt.

Ang. c-vitamin så sa även mvc det till mig att drick gärna ett glas juice i samband med järntabletterna för att ta upp järnet ordentligt.
Vi har också valt att prova att ge glass, av samma anledning (vi har vänner vars barn blev inlagd för att de inte fick i honom nåt när han var sjuk). Första gången tittade hon på mig som att jag var dum i huvudet. Det var ju kallt! Det var först typ 4e gången hon tyckte att det var gott.

Vi har också valt att prova att ge glass, av samma anledning (vi har vänner vars barn blev inlagd för att de inte fick i honom nåt när han var sjuk). Första gången tittade hon på mig som att jag var dum i huvudet. Det var ju kallt! Det var först typ 4e gången hon tyckte att det var gott.

Haha, precis samma reaktion här. tredje var typ, det är kallt men det smakar okej :p

Min BVCsköterska kallade det sötträsket och det lät som att barnet aldrig skulle äta nåt annat än frukt ;). Vid 5 mån åt min son endast gröt med frukt på, nu vid 8 mån äter han allt.

Här är klossarna!
4944.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 164
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka