Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Måste tipsa om klossar i roliga färger. De går att banka mot allt, tugga på och kasta iväg. Saker som låter och som man kan få att snurra/rulla är också
Spännande.
Hur gammal är din? När börjar de tycka om klossar funderade jag på häromdan? (för ja, alla bebisar är ju likadana ;))

BVC idag. Sista rotateq-dosen och mätning och vägning. 65 cm och 7770 g. Fortsätter följa sin kurva han till slut hittade (först gick det ju bara uppåt). Liten dipp på längdkurvan men förmodligen var det lite felmätt sist för då tog han ett jätteskutt ovanför kurvan.

Måste tipsa om klossar i roliga färger. De går att banka mot allt, tugga på och kasta iväg. Saker som låter och som man kan få att snurra/rulla är också
Spännande.
Vi har också klossar! Minns inte när vi köpte dem men vi har haft dem ett bra tag, så kanske från 4-5 månader? De är enormt populära :)

Kör du blw eller liknande @YaHilweh? Eller varierar du mellan mosat och bitar?

För att lämna maten lite, vad har ni för "aktivitets"prylar till era lite äldre? Babysittern har lite gjort sitt här och sitta i famnen är kul 5 minuter. 10 om man spelar musikvideor :D Funderat på en gåstol men det funkar inte så bra, vi har 3 olika golvnivåer på nedervåningen så han kommer bara fara över kanten. Finns något annat som de brukar uppskatta när de börjar utforska? Allt vi gör, typ går runt på byn, grejar hemma och sådär innebär ju stillasittande för honom och det är han inte helt nöjd med längre.
Här är mjukisdjur, prasselbok, genomskinliga burkar med makaroner (egengjorda) samt en mjukboll bästa leksakerna. Hon gillar även sina klossar, skallror, sandlådeleksaker och sin hoppgunga. Men allra bäst är att få sitta i förarsätet i bilen och greja med ratten och instrumentbrädan. :D

Nu är det ett litet tag sedan så han har nog hunnit bli ännu större, men på 3mån kontrollen var A 64,5 cm och vägde 7230g :o Börjar bli tungt att bära omkring på!

Här är mjukisdjur, prasselbok, genomskinliga burkar med makaroner (egengjorda) samt en mjukboll bästa leksakerna. Hon gillar även sina klossar, skallror, sandlådeleksaker och sin hoppgunga. Men allra bäst är att få sitta i förarsätet i bilen och greja med ratten och instrumentbrädan. :D

Vs pappa kommer ju älska om han är bilintresserad så tidigt :)

Alltså, jag har fött upp djur och läst massa biologi (inkl genetik avel och fysiologi) men jag kan inte sluta tycka att det är så häftigt att han kommer från mig, sonen.
Mina gener (till hälften då), min mage han har växt i och nu mina bröst som gör att han fortsätter växa.

De där klossarna låter intressanta. Kan nån länka till nån bra sida där man kan få tag på dem? :)

Här är prasselboken bäst, så har han en favoritring som är jättekul att gnugga mot tandköttet. Ser helfestligt ut, han drar den fram och tillbaka så det gnisslar ordentligt. :p

Just ja! Vad har ni fått för rekommendationer kring gluten? Mina två kontakter på BVC säger olika. Egentligen inget motsatt så det är väl bara att följa båda men blir ändå förvirrad.

Just ja! Vad har ni fått för rekommendationer kring gluten? Mina två kontakter på BVC säger olika. Egentligen inget motsatt så det är väl bara att följa båda men blir ändå förvirrad.

Här sa dem att det är bra om han har smakat nånting med gluten i innan han är 6 månader för att motverka allergi. Typ med smörgåsrån eller gröt. E gillar inte rånen, han började med att köra upp ett hörn rätt upp i gommen och sen ville han inte ha den nåt mer. Men det är ju lite gluten i havregröten så jag hoppas det räcker...

De har gett upplysning om att den allra senaste forskningen visar att amningen (nog) inte ger det skydd mot glutenintolerans som man tidigare trott men att det, oavsett, är mkt viktigt att gå väldigt långsamt fram med glutenprodukterna. Ökar man för fort är risken stor för intolerans. Ger man tex välling så är risken stor att man börjar ge för stora mängder för fort så de rek att börja vänja med andra produkter först innan man ev prövar välling.

Vad har dina sagt?

Vi introducerar gluten mycket sakta, vi använder oss av havremjölk, men den är det låg glutenhalt i och de flesta intoleranta tål den (där även jag). Sedan får hon en smörgås enstaka gånger och i gröten är det paltbröd. Så egentligen är det smörgås och paltbrödet i gröten hon får med gluten i. bröd kanske någon gång i veckan, mest för att jag inte orkat köpa gf bröd. Har tänkt att vara mkt försiktig med gluten i några månader till.
Vällingen gör vi på bovetemjöl och även det är glutenfritt =)

De har gett upplysning om att den allra senaste forskningen visar att amningen (nog) inte ger det skydd mot glutenintolerans som man tidigare trott men att det, oavsett, är mkt viktigt att gå väldigt långsamt fram med glutenprodukterna. Ökar man för fort är risken stor för intolerans. Ger man tex välling så är risken stor att man börjar ge för stora mängder för fort så de rek att börja vänja med andra produkter först innan man ev prövar välling.

Vad har dina sagt?

Den ena har sagt att man bör introducera innan 6 mån för att amningen troligen utgör visst skydd.
Den andra sa igår att amningen inte verkar påverka men att man ska introducera långsamt, typ en liten brödbit 2 gånger i veckan eller så. Inte gröt (med gluten) från början osv.

Vi tar det också försiktigt med gluten. Ger havregröten från Semper, den innehåller lite gluten och vi har gett mycket små mängder. Först gav vi någon dag per vecka, sedan nästan dagligen och nu är ett av hennes mål gröt. Fortfarande är det inte ens i storlek med förpacknings smakportioner, men det tar sig. Gröt med fruktpuré är det hon gillar allra bäst, det och ren fruktpuré.

Gjorde köttfärssås åt henne igår. Det var tydligen inte bra. Klöktes flera gånger. Kul med tanke på att jag gjorde 14 portioner åt henne. Nåja, hon får testa igen några gånger innan vi ger upp. Kan ju vara konsistensen också.

Provade ärtpuré och broccolipuré häromdagen. Det var tydligen godast blandat med kiwi:p Nåja, bara det äts upp. Bvc tipsade om just att ha frukt på maten för att få henne att äta annat.

Testade en köpe-klämmis igår och det fick tummen upp:up: Provade rån till frukost idag (efter amningen, mest för övning) och herregud vad kladdigt ett rån kan bli!

Vi har knappt nån info alls om det här med glutenintroduktioin. Det verkade på bvc när vi var på träff om matintroduktion att de tyckte att det var bra att börja med gröt redan nu och då var det noga, enligt dem, att det var köpegröt.
Nu blir jag ju ganska nojig för vi började ge sempers havregröt (från 4 månader) för en knapp vecka. Och ungen älskar det och vräker i sig.

Hur göra?
Hur tänka?

Gjorde köttfärssås åt henne igår. Det var tydligen inte bra. Klöktes flera gånger. Kul med tanke på att jag gjorde 14 portioner åt henne. Nåja, hon får testa igen några gånger innan vi ger upp. Kan ju vara konsistensen också.

Det behöver absolut inte betyda att hon inte gillar det. Utan så små barn har ju kräkreflexen så mycket längre fram än vi äldre :)
När vår inte gillar något vägrar hon iof öppna munnen och tittar på dig som att du försöker ha ihjäl henne :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka