Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Även här har det varit dags för vaccination, Hektors första. Han blev inte alls så ledsen som jag hade förväntat mig och blev snabbt tröstad av tutten. Har sovit sedan dess utom en kort matpaus (4 timmar sedan) men nu har jag inhandlat lite alvedon så vi är rustade om det vänder . 7,6 kg och 66 cm idag. Fyllde 3 mån igår!

Jag tänkte testa och ge macka med leverpastej och kokta ärtor och majskorn till mellanmål sedan när hon vaknat igen
Det här med mat är kul.

Ska göra ett långkok på högrev i morgon är tanken. Och då har jag tänkt att lägga undan till henne med.
Du som gett mat ett tag, vad ger du till frukost? Macka hamnar överallt utom i magen. Har hittills gett ett mål gröt plus diverse små smakprov. Har nu planerat att ge något litet till frukost (ammar direkt när hon vaknar), något lagat till lunch, gröt på kvällen. Utöver det amma fritt som tidigare. Ska såklart utöka efterhand, men magen är lite känslig så det får gå lite långsamt.

Hoppas att ni hade en bra första mors dag!

Idag är det ett år sedan jag plussade, galet! Går mest runt och känner mig lycklig :)

Det är ett år sen jag plussade idag också :) Det var dagen innan Mors dag förra året. Jag trodde inte att det tagit sig den månaden heller, utan tog bara ett test av ren vana liksom. Hade fått missfall i november året innan och sen dess hade det bara inte tagit sig igen på ett halvår. Den här månaden hade vi dessutom knappt hunnit med något försök.
Så jag trodde inte mina ögon när det direkt blev två starka streck! :eek: Med skakande händer gick jag in till min sambo och sa "Ser du också?!" med darrande röst, och sen började vi gråta båda två :love:

Idag var vi på första tillfället av babymassage. Det var mysigt! A gillade det med, i alla fall en stund, innan han blev för trött. Däckade i vagnen på väg hem sen! Jättespännande att ligga och titta på grannbebisen jämte :D

Det är ett år sen jag plussade idag också :) Det var dagen innan Mors dag förra året. Jag trodde inte att det tagit sig den månaden heller, utan tog bara ett test av ren vana liksom. Hade fått missfall i november året innan och sen dess hade det bara inte tagit sig igen på ett halvår. Den här månaden hade vi dessutom knappt hunnit med något försök.
Så jag trodde inte mina ögon när det direkt blev två starka streck! :eek: Med skakande händer gick jag in till min sambo och sa "Ser du också?!" med darrande röst, och sen började vi gråta båda två :love:

Vilken lycka!!

Behöver också tips på mat. Och hur man egentligen tillagar något. Nu kör vi på gröt, fruktpuréer, potatis, morot och palsternacka. Men kött och sånt? Tar man det barnvänliga från ens egen matlagning, tillagar som vanligt och mixar med matolja och smör?

Iof inte så mycket mitt problem, på onsdag nu byts vi av. Väldigt light, jag har bara fått kvällsskift och kommer inte jobba heltid. Men känns väldigt skönt, jag behöver verkligen ombytet.

Behöver också tips på mat. Och hur man egentligen tillagar något. Nu kör vi på gröt, fruktpuréer, potatis, morot och palsternacka. Men kött och sånt? Tar man det barnvänliga från ens egen matlagning, tillagar som vanligt och mixar med matolja och smör?

Iof inte så mycket mitt problem, på onsdag nu byts vi av. Väldigt light, jag har bara fått kvällsskift och kommer inte jobba heltid. Men känns väldigt skönt, jag behöver verkligen ombytet.
Typ så tänker jag. Har gjort ärtpuré och broccolipuré idag för att få lite variation i grönsakerna. Funderar på att göra något med köttfärs. Har provat att ge kyckling (helt ok), ägg (gott), tonfisk (nej tack) och räkor (gott men svårt att tugga), allt i små mängder. Det du ska undvika är att steka mat, koka helst och stek sådant som behöver stekas väldigt snällt, dvs utan stekyta.

Bad om en extra vägning idag då jag tyckt att hon äter väl lite och vissa kläder börjat sitta lösare. Mycket riktigt hade hon dippat på kurvan igen. Inte gått ner, men inte gått upp tillräckligt. Jag har ju hittills både gett lite puréer och låtit henne plocka med grejer själv men det får nog bli mer puréer nu eftersom hon tydligen inte får i sig tillräckligt med bröstmjölk för att hålla kurvan.

Typ så tänker jag. Har gjort ärtpuré och broccolipuré idag för att få lite variation i grönsakerna. Funderar på att göra något med köttfärs. Har provat att ge kyckling (helt ok), ägg (gott), tonfisk (nej tack) och räkor (gott men svårt att tugga), allt i små mängder. Det du ska undvika är att steka mat, koka helst och stek sådant som behöver stekas väldigt snällt, dvs utan stekyta.

Bad om en extra vägning idag då jag tyckt att hon äter väl lite och vissa kläder börjat sitta lösare. Mycket riktigt hade hon dippat på kurvan igen. Inte gått ner, men inte gått upp tillräckligt. Jag har ju hittills både gett lite puréer och låtit henne plocka med grejer själv men det får nog bli mer puréer nu eftersom hon tydligen inte får i sig tillräckligt med bröstmjölk för att hålla kurvan.

Kokar du kött också som man vanligtvis steker? Fisk känns helt ok att koka, men kyckling, fläsk och nöt? Ägget, kokar du och mixar? Vill gärna introducera mer mat men har liksom inte fått tummen ur, han äter med god aptit, är nyfiken på allt och verkar ha stålmage.

Här är en till som är himla fundersam på mat... Han äter idag lite havregröt nån gång per dag men som mest en portion på 1/2dl vatten. Han tycker det är supergott och ibland har han så bråttom att det blir motsatt effekt och allt rinner ut - varpå han blir arg och får ännu mer bråttom... ;) tekniken behöver förfinas endel kan man säga! Annars helammar jag fortfarande. Tycker det är skitsvårt det här med mat. :o

Jag fortsätter väl på matspåret :)
Igår provade vi gröt för första gången och det var mycket uppskattat! Så jag tänkte att när vi ökat på mängden lite så lägger vi till det till kvällsrutinen så kanske det bottnar lite bättre i magen och vi kan få sova någon timmer mer sammanhängande. Vi får väl se om min plan går i lås :p

Tänkte på det förut att när jag var gravid sa jag att jag skulle amma i 6 månader och sen fick det vara bra. Det är en punkt på listan med saker som jag känner/tänker helt annorlunda om. Nu är det snarare att jag hoppas få det att funka med amningen även när jag jobbar men att pappan får mata med flaska när jag inte är i närheten. Så vid 6 månader kan jag tänka mig att introducera flaska.

Faktum är att jag trivs alldeles ypperligt med amningen. Det är så sjukt smidigt att alltid ha med sig färdig mat att jag verkligen kommer sakna det när det är annat som gäller.
Och så är det ju mysigt! :)

Du som gett mat ett tag, vad ger du till frukost? Macka hamnar överallt utom i magen. Har hittills gett ett mål gröt plus diverse små smakprov. Har nu planerat att ge något litet till frukost (ammar direkt när hon vaknar), något lagat till lunch, gröt på kvällen. Utöver det amma fritt som tidigare. Ska såklart utöka efterhand, men magen är lite känslig så det får gå lite långsamt.

Vi ger välling när hon vaknar första gången runt dem på morgonen, sedan gröt vid 7-8 beroende på när hon vaknar igen. Smörgås med leverpastej har vi mest att plocka med och suga på än så länge. Men ger det till mellanmål som ofta består av grekisk yoghurt, puré och något att plocka med, ärtor, morötter, broccoli, smörgås. Det som plockas med själv kommer ännu överallt (ibland är hund bra) men det går bättre för var gång

Tänkte på det förut att när jag var gravid sa jag att jag skulle amma i 6 månader och sen fick det vara bra. Det är en punkt på listan med saker som jag känner/tänker helt annorlunda om. Nu är det snarare att jag hoppas få det att funka med amningen även när jag jobbar men att pappan får mata med flaska när jag inte är i närheten. Så vid 6 månader kan jag tänka mig att introducera flaska.

Faktum är att jag trivs alldeles ypperligt med amningen. Det är så sjukt smidigt att alltid ha med sig färdig mat att jag verkligen kommer sakna det när det är annat som gäller.
Och så är det ju mysigt! :)

Haha, precis lika här! :p Har kikat lite på olika ersättningar och välling men det känns så onödigt när amningen funkar så bra än. Billigt, enkelt, bekvämt, mysigt! Kan va besvärligt just att det bara är jag som kan mata, men nu funkar det ju bra med gröt också så det hinner inte bli nån panik om jag är borta några timmar. Flaska har vi försökt med vatten men nejnejnej, blääää, var hans respons. :laugh:

Vi ger det vi äter, men tar ut hennes och saltar i efterhand. Annars äter hon de kryddor vi har i, gör ofta egen buljong så även den äter hon. Även bebisar kan tycka om kryddstarkt.
Spagetti (vi kör Rossini, eller vad de heter) och köttfärssås är väldigt populärt här. Fisk funkar om det är lax, kyckling är o å bra. Kokar en filé med rotfrukter och senast slängde jag ihop en sås på grekiskyoghurt och lite vitlök.

Vi började introducera mat genom burkmat men frångår det allt mer. Ibland är det dock smidigt att värma en burk och ge.

Bananpannkakor är oxå mkt populärt här!

Kokar du kött också som man vanligtvis steker? Fisk känns helt ok att koka, men kyckling, fläsk och nöt? Ägget, kokar du och mixar? Vill gärna introducera mer mat men har liksom inte fått tummen ur, han äter med god aptit, är nyfiken på allt och verkar ha stålmage.
Japp, kokt kyckling blev det igår. Ägget bara delade jag i bitar när det var kokt. Gick sådär om jag ska vara ärlig :D

Här va banan poppis ett tag, sen provade jag mosa banan och ge efter att han ätit gröt, det var tydligen jätteäckligt och sen har han inte velat ha. :p

Vi började introducera mat genom burkmat men frångår det allt mer. Ibland är det dock smidigt att värma en burk och ge.

Bananpannkakor är oxå mkt populärt här!

Ett tips är att spara glasburkarna och frysa in egen mat i dem. Vi fyllde dem 2/3 och skruvade inte fast locket förrän maten frusit. Var sen bara att ställa in i kylskåpet för långsam upptining. När vi var iväg hade vi köpt burkmat för att slippa kylväskor :)

Jag har fått typ 20 matlådor i 2dl-size. Toppen när det ska frysas in barnmat framöver! Tänkte göra som @YaHilweh och helt enkelt ta lite av våran mat innan det kryddas. :)

Sen har vi beställt grejer för att kunna göra egna klämmisar, så himla bra! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat