Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi var på babysim idag apropå kvarstående vikt, randiga magar osv. En liten, smal tjej stod och beklagade sig över att hon fått ett hudveck på magen efter graviditeten. Såklart är det ju olika för alla, men jag tyckte synd om den betydligt större tjejen bredvid som besvärad tyckte att "hellre hudveck än traktordäck runt magen".

Babysim var mysigt men bökigt. Det löser sig nog när man fått lite vana av att fixa bad och omklädning av både bebis och sig själv samtidigt. Fröken tyckte att det var kul men var lite avvaktande. Tror att hon kommer att kunna ha riktigt kul längre fram.

Någon mer som ska gå?
Jag var jättenervös inför första babysimmet angående logistiken men jag hittade snabbt vad som funkar för oss. Jag har med babyskyddet som jag lägger dubbelvikt handduk i. Byter om själv först och klär sen av bebis allt utom blöja och sätter honom i stolen igen och viker över handduken över honom. Duschar själv och ammar en liten stund innan vi går till bassängen. Där byter vi från blöja till badbyxor och ställer stolen vid bassängkanten så det bara är att hoppa i den när vi är klara. Sen snabbt in till duschen så han inte hinner gotta till det för mycket innan vi duschar av kloret liggandes på en skötbädd. Sen ammar jag en skvätt igen innan han får sitta i stolen invirad i handduk så att jag kan duscha själv i lugn och ro. Sen klär jag på honom allt utom overall innan jag själv klär på mig.
Det viktigaste för nöjd och glad bebis är att tänka på att hålla honom varm. Anledningen till amning innan och efter är matglad bebis och så tänker jag att det är lättare att behålla värme/få upp den igen är att få en energiboost.

Skriver detta mest för de som inte varit iväg är för att jag själv hade varit mindre nervös om jag fick läsa om någon annan tillvägagångssätt innan första gången :)

Jag var jättenervös inför första babysimmet angående logistiken men jag hittade snabbt vad som funkar för oss. Jag har med babyskyddet som jag lägger dubbelvikt handduk i. Byter om själv först och klär sen av bebis allt utom blöja och sätter honom i stolen igen och viker över handduken över honom. Duschar själv och ammar en liten stund innan vi går till bassängen. Där byter vi från blöja till badbyxor och ställer stolen vid bassängkanten så det bara är att hoppa i den när vi är klara. Sen snabbt in till duschen så han inte hinner gotta till det för mycket innan vi duschar av kloret liggandes på en skötbädd. Sen ammar jag en skvätt igen innan han får sitta i stolen invirad i handduk så att jag kan duscha själv i lugn och ro. Sen klär jag på honom allt utom overall innan jag själv klär på mig.
Det viktigaste för nöjd och glad bebis är att tänka på att hålla honom varm. Anledningen till amning innan och efter är matglad bebis och så tänker jag att det är lättare att behålla värme/få upp den igen är att få en energiboost.

Skriver detta mest för de som inte varit iväg är för att jag själv hade varit mindre nervös om jag fick läsa om någon annan tillvägagångssätt innan första gången :)
Jag gjorde i princip som du men hade en bit plastad frotté under handduken i stolen och duschade av mig själv först efteråt och sen lillan eftersom jag fick en dusch utan handtag, bara takdusch. Fick alltså hålla henne under duschen, inte så smidigt.

@YaHilweh, ditt svar hamnade i fel tråd, men vad trist ändå att ni inte hade pengar. Du kunde inte få avbetalning? Eller bidrag från Bönans mor- eller farföräldrar?

Apropå pengar så är jag tacksam att sambon tog alla djurförsäkringar denna månaden, var ca 3000:- i räkningar bara där. Annars hade jag inte kunnat betala varken mammajympa eller babysim. Men han vill ju också att jag och lillan ska kunna vara med på grejer om dagarna så han ser det som självklart att han får bidra lite mer till hästen nu. Normalt sett är hästkontot detsamma som mitt nöjeskonto eftersom jag vill betala för henne själv.

Det där med att duscha småttingarna verkar jättekrångligt... Är rädd att hälla vatten över ansiktet. :o Hade hoppats det skulle finnas en balja att typ doppa ner dem i efteråt. :angel: Jag är skitnervös inför detta men ser ändå fram emot det. Tur det är några träffar (6 st som det lät) så man kanske har hunnit få till knycken lagom till sista gången. :p

Så var vi hemma från besöket hos barnläkaren på sjukhuset. Det var väl ungefär vad jag hade misstänkt. Lite prat om det här med att han varit känslig mot mjölk och diskussion kring fortsättningen. De vill att vi ska provocera nu i två veckor innan utvärdering. De sa att det ju är de första tre månaderna som är jobbiga med magen och att därefter brukar det bli bättre. Eftersom Edvin inte haft några andra symptom (typ exem) än ont i magen så skulle vi köra på nu. De menade på att jag bara ska sätta igång att äta precis som vanligt nu på en gång, inte öka successivt som jag hade tänkt. Jag hade tänkt börja med typ Bregott och ost först och sen trappa upp, men enligt henne skulle man bara köra pang på. Jag är lite kluven i hur jag ska göra... Hur gick det för er @Balahé? Kan du äta som vanligt nu? Hur gjorde ni när ni återinförde mjölkprodukter?

Det där med att duscha småttingarna verkar jättekrångligt... Är rädd att hälla vatten över ansiktet. :o Hade hoppats det skulle finnas en balja att typ doppa ner dem i efteråt. :angel: Jag är skitnervös inför detta men ser ändå fram emot det. Tur det är några träffar (6 st som det lät) så man kanske har hunnit få till knycken lagom till sista gången. :p

Vi har babysimmat på två ställen och där har de Ikea-stolar i duscharna. Jättepraktiskt! Och ta med badbyxorna in i duschen när du duschar barnet och prångla på dem så fort ni duschat klart. Det är enklare att få på blöta brallor på blöt bäbis än torra brallor på halvblöt bäbis.

När du ska duscha huvudet på barnet så blöt bakifrån och fram och säg "Nu kommer det vatten" eller liknande (bara du säger samma sak varje gång). Kommer inte ta många vändor innan barnet kopplar att de där orden + vatten på bakhuvudet = snart kommer det vatten i ansiktet också. Högst troligt kommer ni få lära er något sådant på första tillfället. :)

Vi har babysimmat på två ställen och där har de Ikea-stolar i duscharna. Jättepraktiskt! Och ta med badbyxorna in i duschen när du duschar barnet och prångla på dem så fort ni duschat klart. Det är enklare att få på blöta brallor på blöt bäbis än torra brallor på halvblöt bäbis.

När du ska duscha huvudet på barnet så blöt bakifrån och fram och säg "Nu kommer det vatten" eller liknande (bara du säger samma sak varje gång). Kommer inte ta många vändor innan barnet kopplar att de där orden + vatten på bakhuvudet = snart kommer det vatten i ansiktet också. Högst troligt kommer ni få lära er något sådant på första tillfället. :)

Tack för tips! Det där med stolarna lät onekligen praktiskt! Jag är bara van att det finns såna fasta duschar så det har känts himla knepigt hur man ska göra. Men finns det med slang så är det ju betydligt lättare! Har ingen aning om hur det badhuset ser ut... Ska bli skönt med en infoträff innan så man kan ställa alla frågor redan innan. :)

På vårt babysim finns det dels lösa skötbäddar i omklädningsrummet sen finns det sådana även i duschen där det också finns bumbositsar.

Byter till badbyxor på H i omklädningsrummet, sen sitter han i bumbo medans jag duschar, bebisarna duschar inte innan badet.

Efter ligger de på skötbädd och vi har dusch med slang så man kan duscha av de.

@Evenstar vet inte om jag sagt det innan men har två hästar i södra Sthlm om du vill mocka ;) eller borsta.

@YaHilweh, ditt svar hamnade i fel tråd, men vad trist ändå att ni inte hade pengar. Du kunde inte få avbetalning? Eller bidrag från Bönans mor- eller farföräldrar?

Apropå pengar så är jag tacksam att sambon tog alla djurförsäkringar denna månaden, var ca 3000:- i räkningar bara där. Annars hade jag inte kunnat betala varken mammajympa eller babysim. Men han vill ju också att jag och lillan ska kunna vara med på grejer om dagarna så han ser det som självklart att han får bidra lite mer till hästen nu. Normalt sett är hästkontot detsamma som mitt nöjeskonto eftersom jag vill betala för henne själv.

Haha, fel tråd, vad spännande :p Hjälpte oss inte med avbetalning för stunden tyvärr. Både mina föräldrar och svärmor betalar redan alldeles för mycket när det kommer till bönan (vi ber dom absolut inte om det).
Frågade om hon kunde vara barnvakt några timmar den dagen sambon fyller 30. Inga problem alls och nu ska Bönan dit redan vid 5 på morgonen :o Jag frågade om 8 då sista sittningen på spa-frukosten är då. Hon tyckte vi skulle ta den första istället.

@Maja_Kandi på vårt badhus finns också stolar från Ikea och skötbäddar. Tyvärr är inte alla duschar utrustade med slang och handtag, bara vissa.

När vi återinförde mjölk gjorde vi det gradvis, men det var ju utan dietist inblandad så jag gissade själv. Det har gått bra så vi kör på med mjölk i kosten.

Haha, fel tråd, vad spännande :p Hjälpte oss inte med avbetalning för stunden tyvärr. Både mina föräldrar och svärmor betalar redan alldeles för mycket när det kommer till bönan (vi ber dom absolut inte om det).
Frågade om hon kunde vara barnvakt några timmar den dagen sambon fyller 30. Inga problem alls och nu ska Bönan dit redan vid 5 på morgonen :o Jag frågade om 8 då sista sittningen på spa-frukosten är då. Hon tyckte vi skulle ta den första istället.
Synd. Ni får hoppas på nästa gång det är en ny grupp. Oj, snällt av henne att ställa upp så tidigt. Hoppas att ni får en trevlig spa-dag:)

@Positron hade helt rätt i att nattsömnen var opåverkad av gårdagen :)

Vaccin taget och pojke mätt. 5810g och 57,5 cm. Han låg och var helt trollbunden av mobilen över skötbordet. Ska börja föräldragrupp också om två veckor, skönt att träffa lite andra mammor och barn.

Vi har haft tre föräldragrupper. Men bvc har vart så fantastiska (då det tydligen inte finns något som heter planering). Vid första tillfället ringde hon kvällen innan (läs 19.30) och talade om att i morgon 10.30 börjar föräldragruppen. Då kunde jag inte, fick då veta gången efter och då kunde jag. Igår kväll, sent ringde hon igen om att det var idag 10.30... wtf!!! kan hon inte planera? Det finns andra som faktiskt behöver det ibland.

Så jag har missat 2 av tre gånger.

När de får vaccin, blir de påverkade efteråt? Har tid för det imorrn på morgonen. Funderade på att gå på familjecentralen efteråt, det är babyöppet på onsdagar...

När de får vaccin, blir de påverkade efteråt? Har tid för det imorrn på morgonen. Funderade på att gå på familjecentralen efteråt, det är babyöppet på onsdagar...
Det kan bli lite feber ett par timmar senare. Min blev bara extra trött vid första vaccinet. Hon sov ett par timmar extra. Ingen feber.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat