Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

KL

Alla dessa papper till Försäkringskassan, man blir förvirrad för mindre. Jag har skickat in ansökan om graviditespenning, nu väntar jag bara på svar.

Ska till läkaren idag ju, är så nervös. Lite ironiskt när man jobbar som sjuksköterska :p jag är mycket bättre på att ta hand om andra än mig själv. Men jag inser nu att det inte funkar så bra att jobba längre. Sjukskrev mig själv idag, skulle jobbat kvällstur men min rygg orkar inte mer.

Hoppas jag får träffa en snäll doktor. Är så rädd för att verka gnällig, jag är inte van vid att vara "sjuk".

Lider med er som har diverse besvär och ont av graviditeten. Denna graviditeten har jag inte känt mig gravid, då jag mycket sällan spyr - möjligtsvis gråter jag mycket lättare, sen har jag samma rörlighet som innan.

Två gånger dock (under rask promenad) så har jag känt lillan röra sig, för att sen trycka till en nerv, för att få hela mitt ben att somna :D mindre bussigt tycker jag, får stanna upp och vänta tills hon flyttar sig igen innan jag kan fortsätta gå :angel:

Min 2,5 åring är förvisso rätt krävande. Kommit i en period då vagnen inte duger och ja, helst ska han ju bli buren då när han är trött. Men brukar slänga upp honom på axlarna istället (supermorsa :idea:) för att inte anstränga magen. Brukar resultera i lite ont i nacken men hellre det. Börjar bli less på att vara STOR (66 kg nu - förra vägde jag 70,0 några timmar innan förlossning), och vill helst ha tillbaka min egna kropp nu. :angel:

Jag söker inte ens om graviditetspeng. Finns inte en chans på jorden att det skulle bli beviljat med mitt jobb. Stillasittande kontorsarbete (under hög stress visserligen, men det anses ju inte som "tungt" i samma bemärkelse som fysiskt arbete). :)

De flesta läkare jag träffat på är snälla, så det går säkert bra. Och jag lovar att vad du än säger så kommer läkaren ha hört folk som gnäller oberättigat tidigare och du kommer inte vara värst. Allra helst inte eftersom du bara säger som det är. ;)

Ferrari: Min 1,5 åring ska också bara bli buren. Och när han inte blir det (jag kan helt enkelt inte med min rygg och sammandragningar), så blir han stortokig och lägger sig och skriker på marken. Fast än har vi kommit både till och från dagis varje dag. ;)

Ferrari: Min 1,5 åring ska också bara bli buren. Och när han inte blir det (jag kan helt enkelt inte med min rygg och sammandragningar), så blir han stortokig och lägger sig och skriker på marken. Fast än har vi kommit både till och från dagis varje dag. ;)

Haha, ja, min grabb väger väl ca 14 kg lätt gissat. Så det är tungt, tur att man som sagt inte har några fysiska besvär av graviditeten förutom att man är stor då. :angel:

Min lilleman väger knappt 12 kg, men det är tungt när man redan har ont i ryggen.

Så stor kan du väl inte vara om du väger 66 kg nu, eller är du kort? I och för sig beror det ju på vad man började på. :idea:

Förra gången vägde jag precis under 80 kg samma dag som förlossningen, men jag kände mig rätt smidig ändå (om vi bortser från magen som jag tyckte va jättestor). :)

Min lilleman väger knappt 12 kg, men det är tungt när man redan har ont i ryggen.

Så stor kan du väl inte vara om du väger 66 kg nu, eller är du kort? I och för sig beror det ju på vad man började på. :idea:

Förra gången vägde jag precis under 80 kg samma dag som förlossningen, men jag kände mig rätt smidig ändå (om vi bortser från magen som jag tyckte va jättestor). :)

Vägde 53kg innan jag blev gravid, 171 cm lång. Från inskrivning i v 12 så har jag gått upp 8 kg (58 kg vid inskrivning) Så nej, enl bmi är jag numer normalviktig :o

Oj! Du är ju inte stor på något sätt i sånna fall! Fast jag förstår att om man gått upp 13 kg på så pass kort tid som det ändå är så känner man sig stor. ;)

Jag är ca 166 cm och vägde 68 kg vid inskrivningen, med båda barnen. Då hade jag hunnit gå upp något kilo innan de började ramla bort med illamåendet. Nu står jag på 63-64 kg efter att ha gått upp några kilo igen. Får se var vågen stannar på denna gång, men min ambition är att inte gå upp mer än förra gången. Dock var jag tillbaka på 68 kg efter 10 dagar sist har jag för mig, mycket vatten hade jag samlat på mig som försvann fort. :)

Oj! Du är ju inte stor på något sätt i sånna fall! Fast jag förstår att om man gått upp 13 kg på så pass kort tid som det ändå är så känner man sig stor. ;)

Jag är ca 166 cm och vägde 68 kg vid inskrivningen, med båda barnen. Då hade jag hunnit gå upp något kilo innan de började ramla bort med illamåendet. Nu står jag på 63-64 kg efter att ha gått upp några kilo igen. Får se var vågen stannar på denna gång, men min ambition är att inte gå upp mer än förra gången. Dock var jag tillbaka på 68 kg efter 10 dagar sist har jag för mig, mycket vatten hade jag samlat på mig som försvann fort. :)

Ja, de är väl det, snabb viktuppgång som gör att jag känner mig stor som ett hus :angel: . Men jag har också en hel del vätska, vet att jag gick tillbaka till ursprungsvikten 2 veckor efter förlossning sist (15 kg upp). Och det är nog lika samma nu :angel: mina fötter är INTE vackra, vattenballonger? :idea:

Det enda jag fick på mig på mina fötter sista månaden var foppatofflor. Det var fint i februari -11 när det var superkallt och sen när all den snön smälte i mars... ;)

Alla på mitt jobb får graviditetspenning, så jag är egentligen inte orolig över att inte få det beviljat.

Delvis knapplån

Nu har jag varit hos läkaren, och jag har väl storbölat i över en timme efter det. :(

Han började med att fråga hur mycket jag har gått upp i vikt, svarade ca 13 kg (som jag vet är mycket, och jag mår jättedåligt över det). Då sa han att normal viktuppgång under en graviditet är 12 kg, så jag har REDAN gått upp för mycket. Det är ju lååång tid kvar. Sen frågade han vad jag ville att han skulle göra, jag vet inte sa jag. Det är tufft på jobb, stressigt och tungt. Då sa han att det inte är anledning att sjukskriva mig. Verkligen som att det var det jag fiskade efter. Redan nu kände jag mig tjock och arbetsskygg och började gråta. Egentligen blev jag arg, men det kom tårar istället såklart.

Sen kände han lite på min rygg och konstaterade att det var foglossningar. Han skrev ett sjukintyg på 50% till 3/11 (får gravpenning from 4/11 förhoppningsvis). Innan jag skulle gå sa han till mig att sluta gråta innan jag gick ut därifrån "är du rödgråten när du går ut tror folk att jag varit dum mot dig" Jag svarade att då får han väl förklara sig.

Med facit i hand hade jag hellre bitit ihop och jobbat vidare 100 % bara för att slippa detta hemska läkarbesök. Jag vet inte om jag blev så ledsen pga gravidhormoner, men det kändes inte alls kul. Hungrig är jag också, men nu har jag ingen lust att äta.

Men herregud, vad är det för rötägg du träffade på?! :eek: Angående viktuppgång så ska ju din barnmorska sköta den biten, herregud. Det behövde han ju inte kommentera överhuvudtaget, det är ju inte relevant hur mycket du gått upp i vikt om du kan jobba eller inte?! :crazy:

Jag har blivit sjukskriven av tre olika läkare vid olika tillfällen. Ingen har ifrågasatt vad jag säger en sekund, ingen har egentligen undersökt mig utan bara litat på vad jag säger. De har väl i princip skrivit vad jag sagt.

Vilket pucko till läkare du råkade ut för!

*kl*
Vi hade vårt första BM-besök idag, och allt såg bra ut. Lite lågt SF dock för veckan (23 cm i vecka 25+1), och det nojar jag såklart för... Förra veckan kände jag inte Mini på ett dygn så då fick vi komma in och lyssna på hjärtljuden, och nu är magen liten... Tänker direkt att något är galet, att hen inte växer som hen ska osv.. Nästa träff om 3 veckor, får se hur det ser ut då

Mini kanske låg på tvären eller nåt! :idea:

Det kan ju faktiskt vara så att bebisen är liten och kommer fortsätta vara det eller att du bär detta barn närmare än med förra. Det finns ju egentligen inget som säger att något behöver vara fel för att SF-måttet inte är helt enligt kurvan. :)

Hur som helst så håller jag tummarna för att det bara är just ett litet SF-mått och inget annat! :laugh:

Tack för svar, då ska jag ta och skicka in min sjukskrivning till FK och även mitt moderskapsintyg som jag fick. :) Så det blir ordning på den biten.

Det här är verkligen nytt för mig, känne rmig så förvirrad.... har nu inte varit på jobbet på 1,5 vecka... kanske till och med längre. ska ju bara jobba 15h i veckan nu...och det blir en heldag på fredag och 4 timmar på lördag. :)

Känns otroligt skönt samtidigt som de känns lite annolunda...blir så långt mellan arbetspassen så man kommer av sig lite o träffar inte sina kolleger så ofta... :angel: Men jag märker stor skillnad på min kropp redan!! :banana:

Så kan det ju såklart vara, och det är säkert så också. Jag har en förkärlek för att oroa mig för det mesta, oftast i onödan har det visat sig ;)

Väger ni er föresten vid varje besök? Jag blev så förvånad idag när min BM berättade att de endast tar vikt vid inskrivningen och sen i v 37 - om inget är avvikande alltså. Jätteskönt tycker jag, jag hatade att väga mig när jag väntade Stella, och då gick jag bara upp 12 kg totalt..

Jag har blivit frågad om jag vill väga mig.... när jag varit där. Dom flesta gånger har jag klivit upp på vågen. Jag har bara gått upp 2kg sen inskrivninggen i vecka 9, är nu i vecka 21.

Men det betyder inte att jag e liten.... för jag var redan lite små tjock inann :o då jag fick ett missfall efter att ha varit rätt långt gången så dom kilorna han jag inte bli av med... inann jag vart med barn igen. :)

Men fick jag bestämma skulle jag allt vilja gå ner en 15-20 kg när bebis väl är ute. Vi får väl se om jag lyckas....

Va??? Nu blir jag riktigt arg! Vilken elak jäkla gubbe till läkare! Och vaddå normal viktuppgång? Jag har iaf hört om allt mellan 6 och 30 kg, folk behöver väl gå upp olika mycket helt enkelt för att bebin ska få vad den behöver och en del samlar på sig mycket vätska. Och vilken jäkla kommentar han klämde ur sig där på slutet också, du får väl gråta precis hur mycket du vill om han är så dum. Tur att det finns en särskild plats i helvetet särskild reserverad åt elaka läkargubbar :devil:

Jag låg ju på 10-15 kg "trivselvikt" innan jag plussade.... :o På inskrivningen v 12 så hade jag gått upp 3 kg sen jag plussat,jag hade då haft et par veckor med KONSTANT hunger,så jag var skitorolig att det skulle fortsätta,för jag åt alltså en stoooooor portion (nu pratar vi ett berg med tex makaroner och 3-4 grillkorvar) mat ena timmen,sen efter en-två timmar så var jag verkligen DÖDShungrig igen! :eek: Jag försäkte äta mycket frukt,men det hjälpte inte,mättande mat funkade inte heller speciellt mycket längre än ett par timmar,jag kunde vakna på natten av att jag behövde äta. :o

Men det lugnade ner sig i v 12,tack gode gud! Har gått upp 2 kilo sen inskrivningen,alltså 12 veckor sen,och 5 kilo allt som allt sen jag plussade,känns ganska OK iallafall.

Nu ligger jag nog ganska stilla och har gjort ett bra tag,kan inte äta så mycket för blir proppmätt fort,och inga speciella hungerskänslor heller,äter för att man ska äta typ,och har inget sug efter onyttigheter,tvärt om,så jusst nu går det bra! Har nog aldrig ätit så nyttigt,regelbundet,och lagoma portioner som nu,så det är suveränt! :bow:

Tack för stödet (nu började jag gråta igen) :D Jag fattar att jag inte är helt känslomässigt stabil, men så får man inte bete sig. Min sambo får hela tiden övertyga mig att jag är fin som jag är, och att jag inte är fet. Och så går jag till läkaren och får mina "misstankar" bekräftade direkt. Det roliga är att på sjukskrivningen ordinerade han vila, ska jag ligga på soffan och bli smal eller?

Skönt att det finns en plats för honom i helvetet, så slipper vi träffa honom i himmeln :love:

Zody: Hoppas bebisen växer som den ska, håller tummarna :)

Jadu, jag vet inte. Men han borde nog inte jobba med gravida kvinnor iaf. Han skyllde mina foglossningar på att jag var tjock, det var hans poäng i det hela. Vad jag vet så har det inte bara med vikten att göra? Och som du säger, det är BM som har koll på kurvorna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 334
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv