Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså. Det där med sömn, jag blir inte klok på det. L är ju lite svårsövd. Jag hälsade på på jobbet, barnet behövde sova men chefen ville prata lite och skulle iväg snart, så det fanns inte tid att söva barn före prat. Satte alltså barn i sele och pratade. Varpå barn somnar. Bara sådär, sluter ögonen, lutar huvudet mot mig och sover- det vore ju väldigt lyxigt med ett sådant barn så inte mig emot! Dock ser jag 1) den tämligen aktiva insats som behövs för att söva honom och 2) de svårordnade förutsättningar som behövs för att han ska fortsätta sova efter 30 min som hinder på vägen mot mitt nya coola liv! Lovar dock att kika in i tråden och säga att ”barn tar sig den sömn de behöver” och ”vi har ju liksom vant honom vid att sova trots ljud” när det har hänt
Jo, det var sagt så här också drån början men varken vi eller någon annan i föräldragruppen har blivit erbjudna det. Misstänker rätt allvarlig resursbrist på vår BVC så det är nog anledningen till att det uteblir.Inget hembesök? Det har vi på 8 månaderskollen i början av oktober
Skönt att du förhoppningsvis hittat ännu ett knep!Alltså. Det där med sömn, jag blir inte klok på det. L är ju lite svårsövd. Jag hälsade på på jobbet, barnet behövde sova men chefen ville prata lite och skulle iväg snart, så det fanns inte tid att söva barn före prat. Satte alltså barn i sele och pratade. Varpå barn somnar. Bara sådär, sluter ögonen, lutar huvudet mot mig och sover
Nu reser hon sig inte själv ännu, inte på golvet iaf.. utan där håller vi alltid henne i händerna när hon står nu.Det är ju fler som skrivit om hur era små ställer sig men inte har greppat det här med att landa på rumpan... Hur gör/tänker ni med fallrisken? "Jagar efter" eller låter bebis testa?
Jag har såklart koll så han inte ställer sig mot något som i sig kan välta eller falla över honom, men jag passar inte varje sekund han står. Trillar han och blir ledsen tröstar jag såklart och avleder sen oftast med en bra leksak.
Men jag vill inte hindra honom från att upptäcka och testa vad han kan, även om det innebär att han kanske trillar. (Och att landa på rumpan måste han väl rimligen upptäcka själv genom att lära sig använda kroppen på ett bra sätt, tänker jag?)
Hu tänker ni andra?
Precis, det är nog det där jag är ute efter men inte riktigt kunde formulera.. att förstå lite konsekvenser av vad han gör. Även om det kanske är lite tidigt än.Nu reser hon sig inte själv ännu, inte på golvet iaf.. utan där håller vi alltid henne i händerna när hon står nu.
Men tänker att dem får lära sig, lite som när de började krypa, trillade ju till och från då också (gör än) och slår sig, men det är så dem lär sig har jag fått höra. Läste om någon som frågade om hjälm men någon från BVC hade gett råd att inte ha de eftersom barnet inte lär sig att det gör ont att trilla då ungefär
Sen har man väl uppsikt så mycket som möjligt och sätter skydd på kanter och sådär, så går det säkert bra
Tänker som du. Är det risk att hon skadar sig? Då flyttar jag eller fångar när hon trillar beroende på hur farligt det är. Annars får hon testa. (Skada sig = ger nån sorts kvarstående skada, mer än ledsen liten stund.) Känner att hon måste få utforska, vill inte begränsa henne mer än nödvändigt.Det är ju fler som skrivit om hur era små ställer sig men inte har greppat det här med att landa på rumpan... Hur gör/tänker ni med fallrisken? "Jagar efter" eller låter bebis testa?
Jag har såklart koll så han inte ställer sig mot något som i sig kan välta eller falla över honom, men jag passar inte varje sekund han står. Trillar han och blir ledsen tröstar jag såklart och avleder sen oftast med en bra leksak.
Men jag vill inte hindra honom från att upptäcka och testa vad han kan, även om det innebär att han kanske trillar. (Och att landa på rumpan måste han väl rimligen upptäcka själv genom att lära sig använda kroppen på ett bra sätt, tänker jag?)
Hu tänker ni andra?
Smart! Hittills har vi ju helt enkelt bara lyft ner honom från saker, men är nog helt klart läge att börja träna som du säger.Hinner inte skriva så mycket men ett tips angående säkerhet är att börja träna "rumpan först" när de t.ex ska ner från soffa/säng/andra avsatser
Jag tänker likadant, att han behöver lära sig så jag har koll så som du beskriver. Han har faktiskt redan blivit mycket bättre och kan nu sätta sig själv från stående och ramlar inte lika ofta och gör han det så är det allt oftare på rumpan och inte huvudetDet är ju fler som skrivit om hur era små ställer sig men inte har greppat det här med att landa på rumpan... Hur gör/tänker ni med fallrisken? "Jagar efter" eller låter bebis testa?
Hu tänker ni andra?
Lilla F sover ju på madrass @Heulwen . Funderar på samma lösning här. Vad har ni för madrass? Skumgummi? Kan hon rulla av den? Har hon rullat av den? Har ni nåt mjukt bredvid för ev avrullningar, eller funkar det ändå?
Inget hembesök? Det har vi på 8 månaderskollen i början av oktober
Det är ju fler som skrivit om hur era små ställer sig men inte har greppat det här med att landa på rumpan... Hur gör/tänker ni med fallrisken? "Jagar efter" eller låter bebis testa?
Hu tänker ni andra?