Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inne på mina två sista föräldralediga veckor och jag måste erkänna att jag också längtar lite till att börja jobba. Umgås med vuxna människor, ha på mig lite snyggare kläder, röra mig utanför hemmet på ett annat sätt. Kanske har det med vår boendesituation att göra (ute på landet) men jag är verkligen jättedålig på att ta mig hemifrån med barnet. Jag kommer säkert sakna ihjäl mig efter henne, och jag gissar att det kommer sticka till i hjärtat att få filmer och rapporter om hennes framsteg. Jag kanske missar hennes första steg, t.ex. Samtidigt så är föräldraledig på heltid inte riktigt min grej känner jag. Delvis är det väl självförvållat, klart att jag skulle kunna ta mig för att göra mer saker, men motivationen och viljan finns liksom inte riktigt där.

Känner också att jag kanske är dålig på att stimulera barnet. Har ni mycket olika leksaker? Vad i så fall? Vi har fått ett par leksaker och sen grejar hon gärna med lite allt möjligt (igår gav jag henne plastslevar från en kökslåda medan jag lagade mat) men vi har nästan inte köpt några leksaker själva. Jag har beställt lite pekböcker som hon förhoppningsvis kommer gilla att bläddra/bita lite i, men i övrigt har jag ingen aning om vad som borde vara stimulerande för henne. Behöver barn leksaker, missar hon något som inte har ett överflöd? :p
Kottens leksaker ryms i en sån här
https://m2.ikea.com/se/sv/p/knipsa-korg-sjoegraes-20110540/

Det mesta är gosedjur men han har en del skallror och bitleksaker, några böcker och några aktivitetsleksaker som prasslar eller spelar. Det mesta är fått eller köpt begagnat. Han tycker det mesta är roligt men nu börjar han bli mycket mer vanliga grejer. Pastaslev, visp och skål är tex jättekul ihop med en gammal glassbytta :p

V

:bow: - jag kan inte annat än buga mig djupt för engagemangsnivån!
Hittar du bara på ljud och låter barnet leva i villfarelse tills den själv upptäcker hur det egentligen ligger till??? :mad::p:D

//förevigt ärrad av att storasyskonet lurade i mig att man blir en ko när man dör. Och att Hisingen är ett sopberg som blev så stort och gammalt att det blev en ö som folk kunde bo på. Det sista trodde jag på pinsamt länge:o

Finns det inte några magdroppar för bebisar med probiotika?
Det enda jag kan tänka mig att man skulle testa att plocka bort från det du skriver att ni ger honom att äta är keso och yoghurt, det kanske blir för tufft för magen med rena komjölksprodukter?
Hoppas det rättar till sig snart!
Ja, tror Sempers magdroppar ska vara det, såna köpte jag idag och hoppas det hjälper.

Hmm, ja det kanske är tufft för magen? Yoghurten ska dock vara från 6 månader så den trodde jag skulle vara mildare. Får testa och se. :)

Sambon säger att lilla A gillar hårdrock!
... hur lilla A och jag dansade loss till en gammal Lena Ph-skiva när han var bortrest :rofl:. Det är egentligen inget jag är beredd att erkänna heller, jag skyller på att det är/var en av min barndoms skivor :o
Åh, här skäms vi inte för någon musik!
Vi har ofta 90-tals tema:D

Stora barnet somnade aldrig så gott som till Metallica men när det gällde att dansa var det dunka dunka som gällde;)

Hittar du bara på ljud och låter barnet leva i villfarelse tills den själv upptäcker hur det egentligen ligger till??? :mad::p:D

//förevigt ärrad av att storasyskonet lurade i mig att man blir en ko när man dör. Och att Hisingen är ett sopberg som blev så stort och gammalt att det blev en ö som folk kunde bo på. Det sista trodde jag på pinsamt länge:o
Jag har tappat förmågan att härma djur någonstans på vägen mot att bli vuxen. Elefanter och hästar låter likadant när jag härmar, liksom grisar och björnar :o Dessutom förvirrar jag kotten genom att växla mellan att försöka låta som djuret faktiskt låter, och att tex säga"nöff", kan aldrig bestämma mig :D

:rofl:

Jag är en känslo-/minneslyssnare och kan tycka om låtar ur många genrer bara de är kopplade till ett minne på något sätt (fast jag är inte helt preferenslös, bara flexibel :D). Jag är värdelös på att förstå mig på musik i teknisk bemärkelse (genrer, takt, tempo, vilka instument spelas... jag är clueless!) och tycker bäst om att lyssna på typ samma musik hela tiden, även om det är väldigt sällan jag faktiskt lyssnar på något. Sambon däremot är otroligt musikintresserad, begriper sig på alla de där sakerna som jag inte ens kan berätta att jag inte kan någonting om eftersom jag inte ens vet att de finns, köper skivor och går på konserter... och bondar jättebra med musikfolk. Sedan kommer jag:

Sambons musikmänniska: så vad gillar du för typ av musik?
Jag: lite olika, men jag tycker mest det är skönt när det är tyst!
Sambons musikmänniska: ...
Jag: ...
Sambons musikmänniska: så... det låter som en svår kombination med dödsjävladödendö-metal..?

:angel:
Minneslyssnare var ett bra uttryck! Jag har aldrig satt ord på mitt musiklyssnande förr men det är ju precis vad jag gör, lyssnar på musik för att framkalla minnen! Eller dansa:D men då blir det nog ofta en kombo.
Avskyr att lyssna på ny musik som inte betyder nåt!

Har precis upptäckt tjusningen med P1:angel::o

Vi hade typ ingenting till första barnet, nu däremot har vi allt för åldersspannet 0-8 år känns det som... men min erfarenhet är att det ändå är ”riktiga grejer” som är roligast, ett undantag från det här hemma är dock en buss med djurfigurer som ploppar upp och spelar - den har alla barnen gillat! En annan lite otippad bebisleksak är duplo (inte de minsta klossarna kanske) - det har roliga hål att pilla i och finns i många skojiga former (och kommer kunna användas under ett gäng år :up:)
M älskar att riva i duplolådorna! Jag kan väl däremot tycka att det är drygt att städa i 20 minuter efteråt:grin:

Det har ju blivit en del leksaker men hon samsas med storebror. Däremot har vi kanske en tiondel så mycket som bekanta med barn i samma åldrar:confused:

Jag har tappat förmågan att härma djur någonstans på vägen mot att bli vuxen. Elefanter och hästar låter likadant när jag härmar, liksom grisar och björnar :o Dessutom förvirrar jag kotten genom att växla mellan att försöka låta som djuret faktiskt låter, och att tex säga"nöff", kan aldrig bestämma mig :D
Skärpning! Stackars barn kommer ju bli skadad för livet, inte kunna göra skillnad på häst och elefant!:eek::rofl:

:angel::angel::angel:

Ännu värre - vi har inte direkt några böcker med djurljud så de har ingen aning om att/hur djur kan låta alls! ;)

(För övrigt brukar vi göra en liten stadsvandring i Gamla stan varje år och bl.a. titta på sättningarna i husen där gränsen går mellan den ursprungliga ön och det som är byggt på sopor - flytta hit så ska vi lätta ditt Hisings-trauma, fenomenet finns här! :D)

:angel::angel::angel:

Ännu värre - vi har inte direkt några böcker med djurljud så de har ingen aning om att/hur djur kan låta alls! ;)

(För övrigt brukar vi göra en liten stadsvandring i Gamla stan varje år och bl.a. titta på sättningarna i husen där gränsen går mellan den ursprungliga ön och det som är byggt på sopor - flytta hit så ska vi lätta ditt Hisings-trauma, fenomenet finns här! :D)
Stackars, stackars barn!
(När storebror gör hästljud så frustar han bara. Min häst gnäggar aldrig:D)
Jag tror det räcker med en stadsvandring. Flytt pga sopberg känns lite väl överdrivet:D

Minneslyssnare var ett bra uttryck! Jag har aldrig satt ord på mitt musiklyssnande förr men det är ju precis vad jag gör, lyssnar på musik för att framkalla minnen! Eller dansa:D men då blir det nog ofta en kombo.
Avskyr att lyssna på ny musik som inte betyder nåt!

Har precis upptäckt tjusningen med P1:angel::o

Jag har precis upptäckt tjusningen med Spotify :o (”hej, jag heter pollex och är född ett annat årtusende”).

M älskar att riva i duplolådorna! Jag kan väl däremot tycka att det är drygt att städa i 20 minuter efteråt:grin:

Det har ju blivit en del leksaker men hon samsas med storebror. Däremot har vi kanske en tiondel så mycket som bekanta med barn i samma åldrar:confused:

Mjo, det finns ju uppenbarligen ingen övre gräns för hur mycket ski—- eh, saker barn kan ha! Vi brukar försöka göra en utrensning inför jul/födelsedagarna för att få undan lite i alla fall :)

Haha, det verkar bli värre med åldern. Jag är ungefär som du (även fast jag aldrig provat just björn - det måste jag nog googla först:o), och när mormor gör djurljud låter allting bääääää ;)

Stackars, stackars barn!
(När storebror gör hästljud så frustar han bara. Min häst gnäggar aldrig:D)
Jag tror det räcker med en stadsvandring. Flytt pga sopberg känns lite väl överdrivet:D

Om lilla A ska ta lärdom av ”sin” katt kommer han tro att alla katter säger ”mrrrra!” :D

Stadsvandringen avslutas sedan i fängelsehålan där Anckarström satt i väntan på sin avrättning, så det är inte bara sopberg vi har! :D

Du går mot det ungdomliga och jag motsatt håll;)
Jag har inte uppnått min mentala ålder än, som är 63 eller nåt däromkring:D

Jag var så nöjd när jag fyllde 28 och kände att jag äntligen började uppnå en passande ålder :D. Nu är det några år sedan men det tidliga åldrandet och min känsla hänger rätt väl ihop sedan dess :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka