Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skall väl inte vara 12 h fastande och sedan äta/dricka något väldigt sött precis innan. Då kan det visa högt i onödan. (Det är ju så man gör glukosbelastningen men då har kroppen tre timmar på sig)
Jaha jag trodde det var det vanliga enkla stick i fingret och få ett resultat. Jag har aldrig gjort belastningsprovet.

Vi var hos BM i morse, allt ser ut som det ska och jag har fina värden. Tog glukosvärde på fastande mage senast, det låg på 4,0 då = mycket nöjd godisgris :D

På fredag ska vi på andra och sista delen av profylaxkursen, då blir det andningsövningar och annat förlossningsförberedande. Efter det ska vi börja tänka på förlossningsbrevet, och nästa gång vi träffar barnmorskan ska vi "sammanfatta graviditeten" och lägga in förlossningsbrevet i journalen.

Några exempel på våra punkter:

Jag vill att maken får hålla bebisen först, så att jag hinner landa i kroppen och rummet igen och sen kan ta bebisen när jag känner mig redo.

Och att jag har med egen TENS, gärna vill bada om det är möjligt och inte vill ha kvaddlar - men annars är öppen för förslag när det gäller smärtlindring.

Jag vill också känna mig med i matchen och informerad. Är väldigt rädd för att känna mig lämnad. Ser gärna barnmorskorna som coacher. Vill ha generöst med beröm och pepp, men tar hellre raka rör än något himla duttande när det väl gäller.

Vill försöka undvika att hamna i liggande eller gynställning.

Det går alltid att förhandla med mig, även om jag låter bestämd inledningsvis.
Tycker det låter genomtänkt. :up:

Jag fick rådet att brevet skall vara kort och sakligt. Chansen är stor då att mycket kan tillgodoses.

Är det för långt och detaljerat så blir det mycket svårare för BM att göra som du vill.

En ställning att krysta i som jag tyckte var väldigt effektiv var att sitta upp med händerna om smalbenen.

Senast ändrad:
Jaha jag trodde det var det vanliga enkla stick i fingret och få ett resultat. Jag har aldrig gjort belastningsprovet.
Jo absolut är det så. Men själva belastningsprovet gör man så att man fastar i 12 timmar. Stick i fingret. Dricker sedan en sockerlösning. Väntar tre timmar och sedan stick i fingret igen.

Om du då inte ätit på 12 h och tex äter en muffins och en timme efter det tar det vanliga stick i fingret så är risken att ditt blodsocker ligger ovanligt högt.

Du får ju då nästan en belastningstest och då kan det visa högt i onödan. (Och så får du göra ett riktigt test och såååå kul är det inte).

Grattis @Miks till lilla dottern, skönt att det gick så bra den här gången.

Förstår att förra förlossningen inte var så rolig, speciellt inte när man är rädd från början.

Idag hade vi BVC på hembesök för att väga lillan, hon hade gått upp väldigt bra så det kändes skönt. Hade en väldigt lugn natt med mat vid 23 sen vaknade hon en gång vid 04 och sen inte förrän vid 10, jag börjar gilla henne ännu mer nu ;) Jag hoppas lite att hon blir som sonen som bara åt en gång per natt från det att han var någon vecka. Gångerna som han har vaknat före 07.30 på morgonen kan nog räknas på en hand, han gillar att sova vilket är otroligt skönt för oss föräldrar.

Idag hoppade jag upp på hästryggen för första gången sen förlossningen, otroligt skön känsla att kunna rida utan en jättemage i vägen.

Idag hade vi BVC på hembesök för att väga lillan, hon hade gått upp väldigt bra så det kändes skönt. Hade en väldigt lugn natt med mat vid 23 sen vaknade hon en gång vid 04 och sen inte förrän vid 10, jag börjar gilla henne ännu mer nu ;) Jag hoppas lite att hon blir som sonen som bara åt en gång per natt från det att han var någon vecka. Gångerna som han har vaknat före 07.30 på morgonen kan nog räknas på en hand, han gillar att sova vilket är otroligt skönt för oss föräldrar.

Idag hoppade jag upp på hästryggen för första gången sen förlossningen, otroligt skön känsla att kunna rida utan en jättemage i vägen.

Det låter lovande. Själv är jag mer "hoping for the best but expecting the worst" och utgår just nu från att människovalpen kommer vakna och vara hungrig varannan timme, dygnet runt... ;)

Här firar vi nyårsafton på BB. Vi har precis fått i oss nyårsmiddagen, typisk sjukhuskäk men helt ok!

Lilltjejen är kollad av barnläkaren och fick ok-stämpel i rumpan! Känns skönt! Hon har ett litet skinnutskott på ena lillfingret som ska bort. Just nu sitter det en sytråd runt för att stoppa blodtillförseln och tanken är att den ska trilla av av sig själv.

Jag mår ändå ok tycker jag. Har grymt ont i snittet. Har gått över på tabletter istället för intravenöst. Har inte behövt morfinpreparat sedan igår kväll. Det går ändå åt rätt håll. Vi får åka hem idag om vi vill men har valt att stanna en natt extra.
Mycket för min skull, eller ja egentligen bara för min skull ;)

Jag vill gärna att amningen sitter innan vi åker hem. Just nu funkar varannan gång. Mjölken börjar rinna till så jag hoppas det släpper snart. Jag börjar känna av hormonerna som studsar omkring i kroppen. Skrattar och grinar om vartannat.

Lilla tjejen är såklart helt ljuvlig. Än så länge sover hon lika mycket som storebrorsan gjorde. De är inte så lika utseendemässigt men det är svårt att säga ännu.

Gott nytt år från oss!

Mvh Miks

@Miks
Hade också problem med amningen med vår tjej, hon hade så dålig sugreflex och jag dåligt tålamod..
Fick ringa på klockan och få hjälp var tredje timma dygnet runt, men de hjälpte så gärna. :)

Förhoppningsvis så släpper det snart nog! :)

Grattis till lilltjejen Miks!!! Skönt att allt gick bra och hoppas det ordnar upp sig med smärtan och amningen snabbt :)

Skönt att läsa att ni andra också börjar fundera på förlossningen. Jag har knappt tänkt på det alls, förrän nu när jag helt plötsligt knappt kan tänka på något annat. Vatusan utsätter jag mig för eländet en gång till för?? Samtidigt som jag inte vill något annat än få ut ungen så man får träffa den på riktigt :love:

Nu är vi hemma! Lite på nåder faktiskt. Lilltjejen har tappat 9% i vikt. 10% så hade vi inte fått åka hem vilket hade känts lite snöpligt när vi var färdigpackade och allt. Vi ska tilläggsmata 2x50ml fram tills på lördag utöver amningen. Antingen med urpumpad bröstmjölk eller ersättning. Ersättning inhandlad och pump ska köpas imorgon.

Det var så skönt att träffa sonen! Svärpäronen var och lämnade honom efter att vi kommit hem. Han är så himla fin med lillasyster! :love: Såklart, jag hade inte förväntat mig något annat! Han har varit urgullig mot magen hela graviditeten. Lillasyster hade även med en present som hon "haft i magen". Det var uppskattat!

Ändå skönt att vara hemma. Även om jag har ont och allt inte funkar riktigt ännu. Jag har fått med mig morfinpreparat att ta i nödfall mot smärtan plus att jag står på hög dos alvedon och diklofenak. Men det går åt rätt håll :up:

Mvh Miks

@Miks
Hade också problem med amningen med vår tjej, hon hade så dålig sugreflex och jag dåligt tålamod..
Fick ringa på klockan och få hjälp var tredje timma dygnet runt, men de hjälpte så gärna. :)

Förhoppningsvis så släpper det snart nog! :)
Det är ju rätt vanligt att man behöver kämpa med amningen så jag tar det rätt piano faktiskt. Funkar det så gör det, om inte så lägger vi ner.

Vi hade också supergullig personal som försökte hjälpa på alla möjliga sätt. Nu handlar det mest om att lilltjejen blir frustrerad och liksom "glömmer bort" hur man gör mellan gångerna. Inte så lätt för en liten fis som aldrig gjort det förut :)

Har det släppt för er nu?

Mvh Miks

Nu är vi hemma! Lite på nåder faktiskt. Lilltjejen har tappat 9% i vikt. 10% så hade vi inte fått åka hem vilket hade känts lite snöpligt när vi var färdigpackade och allt. Vi ska tilläggsmata 2x50ml fram tills på lördag utöver amningen. Antingen med urpumpad bröstmjölk eller ersättning. Ersättning inhandlad och pump ska köpas imorgon.

Det var så skönt att träffa sonen! Svärpäronen var och lämnade honom efter att vi kommit hem. Han är så himla fin med lillasyster! :love: Såklart, jag hade inte förväntat mig något annat! Han har varit urgullig mot magen hela graviditeten. Lillasyster hade även med en present som hon "haft i magen". Det var uppskattat!

Ändå skönt att vara hemma. Även om jag har ont och allt inte funkar riktigt ännu. Jag har fått med mig morfinpreparat att ta i nödfall mot smärtan plus att jag står på hög dos alvedon och diklofenak. Men det går åt rätt håll :up:

Mvh Miks

Skönt att ni fick åka hem. Jag tyckte dagarna på lasarettet var ganska behagliga men det är ju alltid skönt att komma hem. Är dock inte så avis på värken från ditt snitt. Jag tyckte nästan att första veckan efter förra graviditeten var värst. Jag snittades inte och sprack heller inte mkt men det var väldigt oskönt att sitta osv. Den här gången har jag inte alls känt så. Förutom lite eftervärkar har jag inte haft alls ont, jag hade nog kunnat hoppa upp i sadeln dagen efter. Det lockade INTE sist kan jag säga

Hoppas lilltjejen kommer igång med amningen nu, det går ju inte att komma ifrån att det är himla smidigt när det funkar. Har hon något namn ännu?

@Donnatello och @Miks får uppdatera listan lite tycker jag! ;)

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 48,5 cm, kl 19:20.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andra barnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

@Miks
Amningen fungerar väldigt bra för oss, vilket känns skönt. :) Använder fortfarande amningsnapp och har inga planer på att träna bort den.
Enda negativa är att mitt ena bröst nästan har sinat.. Försöker hålla igång bröstet med pumpen då tjejen bara blir arg när det inte kommer tillräckligt med mjölk.

Kl
Vår tjej väger nu 3825 gr och är 51,7 cm lång, en riktig knose! :D Storlek 50 har hon äntligen växt i nu.

Uppdaterar listan då BM sa fel längd till oss inne på BB, 47 cm var hon. :)

December
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 47 cm, kl 19:20.
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andrabarnet (2013)

Skönt att ni fick åka hem. Jag tyckte dagarna på lasarettet var ganska behagliga men det är ju alltid skönt att komma hem. Är dock inte så avis på värken från ditt snitt. Jag tyckte nästan att första veckan efter förra graviditeten var värst. Jag snittades inte och sprack heller inte mkt men det var väldigt oskönt att sitta osv. Den här gången har jag inte alls känt så. Förutom lite eftervärkar har jag inte haft alls ont, jag hade nog kunnat hoppa upp i sadeln dagen efter. Det lockade INTE sist kan jag säga

Hoppas lilltjejen kommer igång med amningen nu, det går ju inte att komma ifrån att det är himla smidigt när det funkar. Har hon något namn ännu?
Jag hade en ganska tuff tid efter förra förlossningen med mycket smärta i underlivet och eftervärkar så jag vet precis vad du pratar om. Även om detta är en värre smärta så känns det mer ok än förra gången faktiskt. Jag ångrar inte mitt snitt även fast det gör ont som sjutton nu efteråt. Jag gav min förlossning en klockren 10:a på utpratet idag. Förra förlossningen fick en svag 6:a fyra veckor efter förlossningen.

Helt fantastiskt att du mår så bra efter denna gången! Lite avis är jag ändå ;)

Vi fnular forfarande på namn. Sonen har ett ganska ovanligt namn efter makens morfar. Vi har hittat några andra namn i släktträdet som vi smakar på. Vi tycker det är lite kulmed historia bakom namnet men då krävs det också lite mer effort. Ni då?

Mvh Miks

December
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 47 cm, kl 19:20.
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009) / Föddes 29/12 kl 8:38, flicka, 3930g, 50cm

Januari

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andrabarnet (2013)

@Miks
Amningen fungerar väldigt bra för oss, vilket känns skönt. :) Använder fortfarande amningsnapp och har inga planer på att träna bort den.
Enda negativa är att mitt ena bröst nästan har sinat.. Försöker hålla igång bröstet med pumpen då tjejen bara blir arg när det inte kommer tillräckligt med mjölk.

Kl
Vår tjej väger nu 3825 gr och är 51,7 cm lång, en riktig knose! :D Storlek 50 har hon äntligen växt i nu.
Vad skönt att det funkar! Det ska finnas någon nässpray som drar igång utdrivningsreflexen så rinner mjölken till så att hon kanske vill ta bröstet. Trist om det sinar fast du vill amma!

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka