Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort lycka till och hoppas allt går/har gått enligt planen.

Vad hände egentligen vid sonens förlossning?
Tack!

Jag skriver i en spoiler så kan den som vill läsa i korta drag vad som hände under sonens förlossning
Jag var förlossningsrädd redan innan förlossningen 2009. Bakom ligger ett övergrepp, kontrollbehov och rädsla för det okända med blod, slem och förlopp. Vi fick samtalshjälp innan och hade sån tur att den BM som vi gått på samtal hos var den vi träffade när vi kom in. Den korta historien är att allt gick ganska bra fram till 7-8cm öppen. Därefter var det ett skiftbyte. Den nya BM tyckte att det gick för långsamt trots värkstimulerande dropp. Hon höjde droppet och värkarna kom i ett. Ingen vila och ingen chans för mej att kommunicera. I samband med detta slutade EDA:n att värka och jag var väldigt smärtpåverkad. Jag uppfattade att det pratades över mitt huvud och hade ingen möjlighet att ens hinna med att meddela hur jag mådde eller fråga vad som hände.

Sonens hjärtljud gick ner i samband med det tuffa tempot och då blev det ganska forcerat. Droppet höjdes ytterligare, det pratades om sugklocka vilket i sig var en av mina största skräcker och stämningen i rummet trappades upp.
Krystvärkarna avstannade och sonen fastnade med huvudet i höjd med ögonbrynen. Där satt han fast en stund innan jag fick order om att trycka ut honom utan värkar.
Väl ute andades han inte och BM fick rusa ur rummet för att få igång honom. Maken har därefter berättat att akutrummet fylldes av folk på under 2 minuter. Sonen kom igång och allt gick bra till slut.

Egentligen var det ingen komplicerad förlossning i sig. Det var mer att vi båda kände att det hände saker på slutet som vi inte kunde hantera. Maken klarade inte ens av att berätta vad som skett inne i akutrummet förrän efter typ en månad. Bara han tänkte på det började han grina. Jag har minnesluckor och glimtar av panik och oerhörd smärta. Egentligen hade vi nog båda behövt få hjälp att bearbeta sonens förlossning ordentligt direkt men just där och då var vi båda överens om att det här gör vi inte om så det blev liksom inte så.

Mvh Miks

Idag har mitt högra bröst läckt lite. Hoppas på en sån där engångsföreteelse och jag slipper läckande bröst för det är ju ganska praktiskt att slippa.

Sedan så tvättade jag överdraget på skötbädden vi hade förra gången med resultatet att överdraget krympte och dragkedjan gick sönder när jag försökte stängda den ändå :meh: den krympte lite för mycket dessutom bara för att strunta i att dragkedjan gick sönder för det väller ut skumgummi och den är skapligt deformerad :down: skit också.

Grattis @Miks! Vad kul att höra att snittet gick så väl :)

Idag har jag varit och tittat på födselavdelningen här i Tromsö och HERREGUD vilka stora rum,mer än 3ggr så stora än Luleås. Och ett stort badkar i varje :love:

De är lite mindre medicinska här, endast CTG vid behov och mycket lägre frekvens av EDA..Men, de är alltid 4 barnmorskor på fyra inneliggande blivande mammor, så det känns bra.

Och en liten fråga, var på kontroll igår och har gått ner lite samt att magen bara växt från 33 till 34 de sista 2 veckorna. Är det någon annan som stannat av lite på slutet? Har dessutom börjat samla mycket vätska så jag borde ju gå upp:cautious:

Använder de någon annan smärtlindring mer i Norge då istället för EDA?

Min mage växer långsammare på slutet, min hade nu från v. 32+6 till 35+3 växt ca 1,5 cm. Det gjorde den förra gången också och ökade ungefär en cm mellan besöken.
Vikten min däremot har jag ingen stenkoll på. Väger mig inte hos bm, har ingen våg hemma och senast jag stod på en våg var på juldagen hos mina svärföräldrar. Så jag kan ju både gå upp och ner utan att märka det.

Nej, det finns samma utbud av smärtlindrande här som Sverige, dock tror jag att frekvensen av behovet av EDA sjunker med tätare bemanning. Läste någon studie om det för länge sedan, att få ha en närvarande BM som stöd och vägledare leder till minskad upplevelse av smärta. Mycket för att stress och oro ökar upplevelsen av smärta, så färre föderskor vill ha EDA.

Huvudsaken är att det finns att få om jag vill :P Men det känns tryggt att de är så välbemannade. Att de inte kör med CTG känns mer läskigt, men jag litar på att de vet vad de pysslar med ^^

Ah, ok.
Vad olika det är. Jag har fått väga mig varje besök i Luleå samt tagit Hb och glukos.
Här väger de mig och tar urinprov varje gång, men inte Hb och glukos.

Min barnmorska gör nog olika från person till person för jag vet att vissa väger hon varje gång. Blodtryck, hb och glukos är det enda hon kollar på mig (fick onda ögat igår för jag är nere på 105 i hb) förutom SF-måttet och hjärtljuden.

Min stackars bebis fick ju en skalpelektrod istället för ctg på förlossningen för de tappade bort hjärtljuden hela tiden innan.

Här väger dom en inte alls, bm frågade vid hembesöket vad jag vägde och sen inget alls, just nu ligger jag på -1kg sen dess, va nere på -6kg runt v22.

@nagelbitarn vad skönt att det finns bm så det täcker alla. Här vet jag inte riktigt hir det är än, ska på besök på sjukan den 10e, men tror det är standard med 2 bm i slutet.

Hur förberedda är ni andra på förlossningen?
Jag och sambon är klara för vad som kommer efter men just förlossningen har vi inte kommit till än, själv tycker jag det är svårt att tänka och försöka planera hur man kan tänkas villa ha det, första gången och känns som att jag inte får nån info alls från bm o sjukhus. Jag är en person som vill ha koll och just nu är jag rätt vilsen känns det som, hoppas få lite mer klarhet efter besöket på sjukan iaf.
Sambon tar det ned ro, bonnpojk som han är så är nog största bekymret att det är en bebis som kommer ut och inte en kalv el föl ;)

Här väger dom en inte alls, bm frågade vid hembesöket vad jag vägde och sen inget alls, just nu ligger jag på -1kg sen dess, va nere på -6kg runt v22.

@nagelbitarn vad skönt att det finns bm så det täcker alla. Här vet jag inte riktigt hir det är än, ska på besök på sjukan den 10e, men tror det är standard med 2 bm i slutet.

Hur förberedda är ni andra på förlossningen?
Jag och sambon är klara för vad som kommer efter men just förlossningen har vi inte kommit till än, själv tycker jag det är svårt att tänka och försöka planera hur man kan tänkas villa ha det, första gången och känns som att jag inte får nån info alls från bm o sjukhus. Jag är en person som vill ha koll och just nu är jag rätt vilsen känns det som, hoppas få lite mer klarhet efter besöket på sjukan iaf.
Sambon tar det ned ro, bonnpojk som han är så är nog största bekymret att det är en bebis som kommer ut och inte en kalv el föl ;)

Min inställning inför förlossningen är just att jag varken vet eller kan kontrollera hur det kommer gå. Så därför lämnar jag "öppet" fält när det gäller allt. Jag har ett stort kontrollbehov, så om jag skulle önska/planera för mycket så kommer jag bara bli stressad och kanske rädd.
Men med inställningen att det går som det går så blir det lättare för mig att följa barnmorskan och min kropp.

Mitt förlossningsbrev innehåller bara två saker:
-jag vill ha en PVK ( nål) så fort jag är inskriven
-om allt förlöper väl så får min sambo ta emot barnet "istället" för barnmorskan
:)

Min inställning inför förlossningen är just att jag varken vet eller kan kontrollera hur det kommer gå. Så därför lämnar jag "öppet" fält när det gäller allt. Jag har ett stort kontrollbehov, så om jag skulle önska/planera för mycket så kommer jag bara bli stressad och kanske rädd.
Men med inställningen att det går som det går så blir det lättare för mig att följa barnmorskan och min kropp.

Mitt förlossningsbrev innehåller bara två saker:
-jag vill ha en PVK ( nål) så fort jag är inskriven
-om allt förlöper väl så får min sambo ta emot barnet "istället" för barnmorskan
:)
Att inte kunna ha kontroll har jag accepterat, det är mer att ändå veta vad som händer, hur saker går till vid olika situationer osv, bra och dåligt, känns svårt att förklara men på ett ungefär.

Att inte kunna ha kontroll har jag accepterat, det är mer att ändå veta vad som händer, hur saker går till vid olika situationer osv, bra och dåligt, känns svårt att förklara men på ett ungefär.

:) Då förstår jag! Vi fick en bra genomgång i föräldragruppen, så jag känner mig trygg med hur en förlossning oftast fortlöper.

Men jag känner mig verkligen osäker på när man ska åka in, hur kommer jag bete mig...

Sedan känns ju sjukhusmiljön trygg för mig,jag fick ju se all utrustning idag så det känns bra att veta att de har allt viktigt inne på salen :D.
Egentligen är det märkligt, man lägger så mycket energi och tankar på just förlossningen,medan vi lever hur trygga och omedvetna om hur t.ex en ambulans fungerar eller hur operationsteamet jobbar...:angel:

:) Då förstår jag! Vi fick en bra genomgång i föräldragruppen, så jag känner mig trygg med hur en förlossning oftast fortlöper.

Men jag känner mig verkligen osäker på när man ska åka in, hur kommer jag bete mig...

Sedan känns ju sjukhusmiljön trygg för mig,jag fick ju se all utrustning idag så det känns bra att veta att de har allt viktigt inne på salen :D.
Egentligen är det märkligt, man lägger så mycket energi och tankar på just förlossningen,medan vi lever hur trygga och omedvetna om hur t.ex en ambulans fungerar eller hur operationsteamet jobbar...:angel:

Den enda föräldrautbildningen som erbjuds är den vi ska på den 10 så den är inbakad med rundtur på sjukan, totalt 3h. Annars får man hitta via företag men tyvärr fanns inget alternativ som passade oss, varken tider för utbildningen i sej eller perioderna, de som fanns skulle sluta efter vi är beräknade.
Ja de där med ambulans har jag inte funderat på, sist jag åkte var jag bara glad att de kunde ge mej massa smärtlindring operation däremot skulle jag gärna veta mer om, både innan och efter spec. efter senast då de bara sa att du ska på op och efter blev det komplikationer ingen ville veta av, borde inte ha mycket förtroende för sjukvården här men så länge jag inte behöver snittas är jag lugn ändå.

Vi var hos BM i morse, allt ser ut som det ska och jag har fina värden. Tog glukosvärde på fastande mage senast, det låg på 4,0 då = mycket nöjd godisgris :D

På fredag ska vi på andra och sista delen av profylaxkursen, då blir det andningsövningar och annat förlossningsförberedande. Efter det ska vi börja tänka på förlossningsbrevet, och nästa gång vi träffar barnmorskan ska vi "sammanfatta graviditeten" och lägga in förlossningsbrevet i journalen.

Några exempel på våra punkter:

Jag vill att maken får hålla bebisen först, så att jag hinner landa i kroppen och rummet igen och sen kan ta bebisen när jag känner mig redo.

Och att jag har med egen TENS, gärna vill bada om det är möjligt och inte vill ha kvaddlar - men annars är öppen för förslag när det gäller smärtlindring.

Jag vill också känna mig med i matchen och informerad. Är väldigt rädd för att känna mig lämnad. Ser gärna barnmorskorna som coacher. Vill ha generöst med beröm och pepp, men tar hellre raka rör än något himla duttande när det väl gäller.

Vill försöka undvika att hamna i liggande eller gynställning.

Det går alltid att förhandla med mig, även om jag låter bestämd inledningsvis.

Ska man ta det där provet på fastande eller spelar det egentligen ingen roll? Jag har alltid haft morgontider så att jag har ätit frukost ca 1h innan provtagning. Men haft bra värden ändå.

I min sammanfattning till förlossningen står det inte mycket.
Jag vill bli peppad att få förlossningen att fortsätta skrida framåt utan värkstimulerande. Tex ut och gå i korridoren, pilatesboll etc.
Jag vill inte bli sydd om det verkligen inte behövs.

Ska man ta det där provet på fastande eller spelar det egentligen ingen roll? Jag har alltid haft morgontider så att jag har ätit frukost ca 1h innan provtagning. Men haft bra värden ändå.

I min sammanfattning till förlossningen står det inte mycket.
Jag vill bli peppad att få förlossningen att fortsätta skrida framåt utan värkstimulerande. Tex ut och gå i korridoren, pilatesboll etc.
Jag vill inte bli sydd om det verkligen inte behövs.
Du skall väl inte vara 12 h fastande och sedan äta/dricka något väldigt sött precis innan. Då kan det visa högt i onödan. (Det är ju så man gör glukosbelastningen men då har kroppen tre timmar på sig)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka