Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens besök på sjukhuset gick bra, alla värden va bra hos mej och lillan fick bra betyg med, dock är hon liten. När man mätt magen har jag legat strax över och precis på övre kurvan, och nu efter mätning av lillan så blev markeringen precis över nedre kurvan, så nytt ul och läkarbesök om 4v.
Ska börja ta Gaviscon för brännan, hoppas de hjälper skadade ju inte att den är rätt god, påminner om hostmedicinen jag fick som liten.

Passar på att önskar er alla en god jul från ett regnigt yorkshire :D

Skönt att de kllar upp tillväxten. Jag ska p UL på måndagför att kolla moderkakans placering då den i v 15, 20 samt 22 konstaterades vara en total föreliggande placenta praevia. Dock ska jag be dom kolla tillväxten på min lillfisa också, för min kurva har planat lite samt att jag inte gått upp något alls denna månaden..

MEN :wtf: Gaviscon är ju hemskt, läste på innehållsförteckningen att det ska vara hallon/citron/vaniljsmak, nu har jag tuggtabletterna och jag behöver ta tre varje gång... Får ju nästan ångest då jag tänker på det..

Skönt att de kllar upp tillväxten. Jag ska p UL på måndagför att kolla moderkakans placering då den i v 15, 20 samt 22 konstaterades vara en total föreliggande placenta praevia. Dock ska jag be dom kolla tillväxten på min lillfisa också, för min kurva har planat lite samt att jag inte gått upp något alls denna månaden..

MEN :wtf: Gaviscon är ju hemskt, läste på innehållsförteckningen att det ska vara hallon/citron/vaniljsmak, nu har jag tuggtabletterna och jag behöver ta tre varje gång... Får ju nästan ångest då jag tänker på det..

Här finns flytande gaviscon med pepparmint eller anis smak, jag tog anis ihopp om att få lite lakrits smak och de blev en hit :d:D

Ja jisses! Gaviscon är horribelt! Prova Omeprazol istället. Bara en kapsel att svälja. Jag lovar att den är bättre!

Mvh Miks

Hoppas att ni har haft en bra jul!
TyraLee vaknade kl 9, sov från kl 11 till 20 med två amningstillfällen där emellan och somnade igen kl 23:30. Får väl berätta för henne idag att det var julafton igår :D

God fortsättning på er alla! Här har vi haft en mysig julafton med familjen. Lillan äter och sover som hon ska och är nu 4 dagar gammal.

Jag tänkte dela med mig av min förlossningsberättelse om någon är nyfiken.

Jag vaknade vid 04 natten mellan lördag och söndag av värkar. Ganska intensiva redan från början men definitivt hanterbara. Låg kvar i sängen en stund men insåg sedan att jag nog borde gå upp och försöka få i mig lite frukost om jag skulle lyckas med det alls. Värkarna kom med ca 5-10 min mellanrum och höll i sig 30-120 s. Strax innan 6.30 funderade jag på om jag skulle tappa upp ett bad men bestämde mig för att väcka min sambo istället. Han fick ringa förlossningen direkt o kolla så att de hade plats osv. Efter detta hoppade jag in i duschen och värkarna blev starkare ganska snabbt. Vid 7 känner jag att jag inte riktigt står ut längre vill bara ut ur duschen och åka in till förlossningen. Någonstans samtidigt här börjar jag känna de första krystvärkarna, tror väl inte riktigt att det är möjligt och funderar på hur vi ska lyckas ta oss till förlossningen. Sonen var hemma och tanken var att min mamma skulle hinna hem till oss och ta honom innan vi åkte in.

Jag gick och satte mig på toaletten men kände ganska snabbt att det var helt omöjligt att hålla emot krystvärkarna, helt plötsligt var liksom huvudet bara ute jag ställde mig upp och efter ytterligare en eller två värkar var hon ute. Först då kunde jag få kraft att ropa på min sambo att han skulle ringa ambulans. Han var lyckligt ovetandes om vad som hade hänt då han var nere och packade iordning det sista. 07.15 är hon född och ambulans var på plats strax innan 07.30. Jag blev nog lite chockad över att det hade gått så himla fort men allt gick ju helt otroligt bra. Lilla tjejen var lite nerkyld men kom snabbt upp i temp. Väl inne på förlossningen kom moderkakan ut och jag syddes med fyra stygn för några små bristningar.

Så här i efterhand så var det en sjukt smidig förlossning men jag var lite tacksam över att det inte var första barnet

God fortsättning på er alla! Här har vi haft en mysig julafton med familjen. Lillan äter och sover som hon ska och är nu 4 dagar gammal.

Jag vaknade vid 04 natten mellan lördag och söndag av värkar. Ganska intensiva redan från början men definitivt hanterbara. Låg kvar i sängen en stund men insåg sedan att jag nog borde gå upp och försöka få i mig lite frukost om jag skulle lyckas med det alls. Värkarna kom med ca 5-10 min mellanrum och höll i sig 30-120 s. Strax innan 6.30 funderade jag på om jag skulle tappa upp ett bad men bestämde mig för att väcka min sambo istället. Han fick ringa förlossningen direkt o kolla så att de hade plats osv. Efter detta hoppade jag in i duschen och värkarna blev starkare ganska snabbt. Vid 7 känner jag att jag inte riktigt står ut längre vill bara ut ur duschen och åka in till förlossningen. Någonstans samtidigt här börjar jag känna de första krystvärkarna, tror väl inte riktigt att det är möjligt och funderar på hur vi ska lyckas ta oss till förlossningen. Sonen var hemma och tanken var att min mamma skulle hinna hem till oss och ta honom innan vi åkte in.

Jag gick och satte mig på toaletten men kände ganska snabbt att det var helt omöjligt att hålla emot krystvärkarna, helt plötsligt var liksom huvudet bara ute jag ställde mig upp och efter ytterligare en eller två värkar var hon ute. Först då kunde jag få kraft att ropa på min sambo att han skulle ringa ambulans. Han var lyckligt ovetandes om vad som hade hänt då han var nere och packade iordning det sista. 07.15 är hon född och ambulans var på plats strax innan 07.30. Jag blev nog lite chockad över att det hade gått så himla fort men allt gick ju helt otroligt bra. Lilla tjejen var lite nerkyld men kom snabbt upp i temp. Väl inne på förlossningen kom moderkakan ut och jag syddes med fyra stygn för några små bristningar.

Så här i efterhand så var det en sjukt smidig förlossning men jag var lite tacksam över att det inte var första barnet

Wow!
Jag är så impad över att du har förlöst dig själv!
STORT GRATTIS till bebisflickan!

Vad starkt av dig att klara allt själv! :) :up:

Lyckades din sambo hänga med i svängarna?

Jag hade nog klämt fram något smart som "Men du kan ju inte få barnet nu. Vi är ju inte på förlossningen än". Sen hade det säkert tagit ett bra tag för mig att fatta att du hade fött barn där i badrummet. För vadå, du sa faktiskt att du skulle ta en dusch i badrummet inte att du skulle föda barn där :D

GRATTIS :)

Ställde mig på vågen hos mina svärföräldrar idag och enligt den så har jag gått upp 10 kg och idag är det v. 34+6 :up: har verkligen undvikit vågar som pesten så det var ju en glad överraskning. Ska bli intressant och se om vikten drar iväg nu på slutet.

Blööööööh, jag är så trött på att vara gravid nu.
Allt gör ont, allt är jobbigt, jag är så sur.

Då är vi två! Jag vill kunna promenera, träna och tja, kunna borsta hästens ben utan att a) gny av smärta b) tappa andan c) inte komma upp igen ;)

Är mer än less, har massa smärtsamma sammandragningar och ingen möjlighet att bara vila sista månaden, så jag sover skit och är lika trevlig som en influensa ...

Blööööööh, jag är så trött på att vara gravid nu.
Allt gör ont, allt är jobbigt, jag är så sur.

Jag joinar den klubben jag med :yuck: framfogen jävlas lite extra o på de så blev det massa kräkandes idag, jag som skulle mysa i soffan o va onyttig.

Hoppas alla haft en bra jul. Själv överlevde jag juldagen med svärisarna utan större bekymmer.
Idag kom förata snön här så väntar på att det blir kaos längs vägarna o tomt på hyllorna i affären, 1cm snö här är ju katastrof tydligen. Tur man inte är på G att föda än på ett tag, litar på att sambon kan köra bil i snö men inte på övriga trafikanter.

Nu har vi bara två dagar kvar innan vi får träffa vår lilla tjej! :nailbiting: :love:

Börjar få fjärilar i magen! Imorgon ska vi åka till BB och ta alla blodprover som behövs innan kejsarsnittet. Därefter åker vi till svärpäronen (som nu är utsläppta ur kräksjukekarantänen) och käkar middag och lämnar sonen.

Jag misstänker att vi kommer ha svårt att komma till ro på söndag kväll. Framförallt sova gott på natten!

Samtidigt som jag knappt kan vänta känns det nervöst inför att få en liten bebis. Vi har väntat så länge och nu när hon snart är här känns det nervöst :) Antagligen precis som det ska vara!

Mvh Miks

Idag hade de vart sista dagen för igångsättning ifall att jag hade gått över tiden. Har nästan glömt hur det känns att ha en gigantisk gravid mage :D
Känns också helt ofattbart att det är lilla TyraLee som har legat och sparkat inne i magen!

Förstår er frustation, att bli av med magen var den underbaraste känslan på länge! ;)

Jag är både trött och inte trött på graviditeten så här med en månad kvar. Ska bli förbaskat skönt att kunna vända mig i sängen, böja mig ner till golvet och ta mig upp ur soffan som vanligt folk när det är över. Och slippa smärta givetvis. men annars, nja ska nog inte klaga allt för mycket; liten smidig mage, lugn och snäll bebis som inte sparkar sönder mig från insidan, får jag bara bälta ihop bäckenet och gå långsamt så går det ganska bra.
Lite mer sömn hade ju inte varit så dumt men det är väl lika bra att jag vänjer mig ;)

Däremot var jag med om något "läskigt" idag, jag fick sendrag i ljumsken efter att suttit på toaletten. Gjorde sjukligt ont och jag hade ingen aning om hur jag skulle häva den så där stod jag vid handfatet och försökte gymnastisera :o till slut släppte det tyvärr så vet jag inte hur så jag lär väl stå där som ett fån igen nästa gång.

Jag tror att jag har prickat in nästan alla klassiska graviditetskrämpor.

Här kommer gnäll:

Spydde fram till vecka 20.
Illamående fram till vecka 22.
Foglossning som kommer och går (var som allra värst redan i augusti när högerbenet slutade fungera och jag fick hoppa på kryckor...)
Halsbränna och sura uppstötningar.
Upprörd mage av järntabletterna, dödens fisar är bara en av biverkningarna....
Ont i ryggen. (Älskar min TENS!)
Ont i höfterna, det är inte ens skönt att sova längre...
Brösten har läckt sedan vecka 22.
Opålitligt humör.
Kan inte böja mig ner utan att få andnöd.
Får sammandragningar av att gå 200 meter, eller upp för trappan.
Blir utmattad av att gå på stan.
Fick B12-brist som gjorde mig deprimerad.
Kramp i vaderna på nätterna.
Svullna händer och fötter, från vecka 31.

Senast ändrad:
Pärsig jul firad hos både min släkt och sambons och en himla massa bilåkande. Brorsan smittade mig med en mansförkylning och jag är rätt mosig i huvudet av att träffa så mycket folk, men är ändå nöjd över att allt gått hyfsat bra, även 10 timmar i bil i sträck :-).

Har dessutom nästan shoppat helt klart och lyckats norpa åt mig en komplett kronan duo (sittvagn, liggvagn, mjuklift) för 800kr. Nice price!

Nu har vi bara två dagar kvar innan vi får träffa vår lilla tjej! :nailbiting: :love:

Börjar få fjärilar i magen! Imorgon ska vi åka till BB och ta alla blodprover som behövs innan kejsarsnittet. Därefter åker vi till svärpäronen (som nu är utsläppta ur kräksjukekarantänen) och käkar middag och lämnar sonen.

Jag misstänker att vi kommer ha svårt att komma till ro på söndag kväll. Framförallt sova gott på natten!

Samtidigt som jag knappt kan vänta känns det nervöst inför att få en liten bebis. Vi har väntat så länge och nu när hon snart är här känns det nervöst :) Antagligen precis som det ska vara!

Mvh Miks
Ditt lilla mirakel får dela födelsedag med min prins :love: han fyller 1 år imorgon :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka