Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@pudsey
För att vara höggravid med allt vad det innebär så är det ganska bra. Gör minimalt för fogar och sammandragningarnas skull så det är väl en anledning att det är så pass bra ändå. Det är ju ganska få förundrat att få må som prinsessor genom en hel graviditet utan krämpor uppstår så det blir till att försöka fokusera på det positiva :)

Idag har min bebis inte gjort mig orolig utan skött sig exemplariskt i magen. Känns bra när det är så. Även om jag är mätt och nöjd på allt bök i magen så njuter jag nu sista veckorna, snart är det slut på det :)

@Pinnsky
Bebisen kan ju skada både revben och muskelfästen. Jag har inte känt något liknande utan det är vissa ställen som runt naveln jag kan bli riktigt öm och särskilt om det ligger en vass liten häl/knä/fot och trycker dessutom.

Skönt att liten kör på där inne. Jag njuter också för fullt när det bökas på, det är en sån mysig känsla att känna hur någon växer där inne och den komunikation man har med puffarna man får när man puffar lite eller pratar :love:

@pudsey
För att vara höggravid med allt vad det innebär så är det ganska bra. Gör minimalt för fogar och sammandragningarnas skull så det är väl en anledning att det är så pass bra ändå. Det är ju ganska få förundrat att få må som prinsessor genom en hel graviditet utan krämpor uppstår så det blir till att försöka fokusera på det positiva :)

Idag har min bebis inte gjort mig orolig utan skött sig exemplariskt i magen. Känns bra när det är så. Även om jag är mätt och nöjd på allt bök i magen så njuter jag nu sista veckorna, snart är det slut på det :)

@Pinnsky
Bebisen kan ju skada både revben och muskelfästen. Jag har inte känt något liknande utan det är vissa ställen som runt naveln jag kan bli riktigt öm och särskilt om det ligger en vass liten häl/knä/fot och trycker dessutom.

@pudsey, min har legat långt ned i bäckenet sedan v.29 typ så hen är kvar där, sparkar mina revben och skallar symfys och urinblåsa ;)
Mår ganska bra trots allt, men vill ha ut den lille nu! Sover kasst, mycket sammandragningar och nu halsbränna igen :crazy:

@Pinnsky, har ont i musklerna mot revbenen och är lite öm generellt i bukmuskulaturen. Tror det är för man är så uttänjd och den stora mängden sparkar :D

Min bebis vill inte alls ner i bäckenet utan ligger ganska högt (v36+2 idag) Jag har trott flera gånger att den har sjunkit ner för jag får den där skärande känslan i underlivet som jag hade med första barnet men icke! Fullt lika rörlig för det och lever om i magen med att byta sida och trycka skallen mot höftkammen (?). Urinblåsan går inte heller säkert utan den kan man tydligen använda som boxningsboll :cautious:
Men trots det är det ganska tomt högt upp i magen precis som den skulle ha sjunkit ner så min bebis har nog ärvt min korta rygg :p

Åh herregud.
Jag bad maken leta upp en skötväska, tänkte att det var en perfekt grej för honom att engagera sig i. Jo tack!

Han har helt och hållet fastnat för en grön maxpedition mongo versipack.

Jag ba: Okej. Vi köper varsin skötväska.
Hahaha, praktiskt verkar den förvisso vara, men kanske inte det snyggaste ;)

Från att ha varit kolugn inför bebisens ankomst och inte shoppat en pryl har jag gått till en rastlös galning som inte kan sitta still en sekund innan allt är klart, har köpt syskonvagn, mjuklift, ett halv ton babykläder och en sovpåse till bebin de senaste dagarna, plus tvättat och plockat som en galning här hemma :p jag tror det är nån slags hormonpåslag eller nåt :D

Åh herregud.
Jag bad maken leta upp en skötväska, tänkte att det var en perfekt grej för honom att engagera sig i. Jo tack!

Han har helt och hållet fastnat för en grön maxpedition mongo versipack.

Jag ba: Okej. Vi köper varsin skötväska.

Hahaha! :D Bara namnet alltså! Ett tips för bra och billiga "skötväskor" är att kika på Stadium, de rear med jämna mellanrum ut såna där axelremsväskor i olika modeller och färger för typ 49-149 spänn! Enligt mig perfekt skötväska, lagom stor för allt man behöver och funkar både att hänga över vagnen som på axeln.

@Blueberry
Jag har en dadadoo skötväska, den i tyg. Äldst den! Många olika fack och väldigt rymlig väska. Fick med ett skötunderlägg som är guld värt när man inte har ett skötbord i närheten. :)

Tack för tips om skötväskor. Keep'em coming!

Jag har precis skrivit ett milslångt blogginlägg och sammanfattat graviditeten hittills (länk i profil) och illustrerade det med de här bilderna.

Första bilden är taget när jag kanske är ogravid, och kanske nybefruktad. I alla fall lyckligt ovetande och väldigt nöjd och glad i kropp och själ. Andra är tagen två veckor senare. Tredje är nog i vecka 13, då kunde jag inte ha byxor längre. Fjärde är på mig som vrak under helvetesveckorna (alltså första halvan av graviditeten). Femte är ett lite lyckligare vrak, kanske i vecka 23 eller så. Sista bilden är tagen precis innan jul. Jag är en badboll.
8-m%C3%A5nader.jpg

Åh,blåbär,jag beundrar dig för ditt mod,ditt "jävlaranamma" och framför allt din ärlighet,att du "törs" prata så öppet om något som många kanske tiger om,bara för att det "ska" vara rosa fluffiga moln,det är lite förbjudet nästan att känna annat än lycka.

Du är så häftig,snygg och cool,du kommer bli världens ballaste morsa tamejtusan! :bump:

Åh,blåbär,jag beundrar dig för ditt mod,ditt "jävlaranamma" och framför allt din ärlighet,att du "törs" prata så öppet om något som många kanske tiger om,bara för att det "ska" vara rosa fluffiga moln,det är lite förbjudet nästan att känna annat än lycka.

Du är så häftig,snygg och cool,du kommer bli världens ballaste morsa tamejtusan! :bump:

:love: :love: :love:
Tack snälla!

Idag är vår lilla tjej 7 dagar gammal! Den här veckan har gått sjukt fort men på en och samma gång känts som en månad! Här kommer en liten uppdatering från oss!

Vi har under veckan fått en hel del flashbacks från när sonen kom. Lite "just det, så här var det ju". Dock känns det mycket tryggare denna gång. Vi var inne och vägde och tog pku-test i lördags. Då hade kurvan vänt och hon hade gått upp 65g. Det kändes skönt. BM som vägde sa att hon inte var ett dugg orolig för oss "två kloka föräldrar som säger vettiga saker, jag är helt trygg med att släppa hem er!"

Mjölken, aj mjölken! Aj mina tuttar! Jag har nu ALLDELES för mycket mjölk. Det sprutar om brösten och de är som hårda meloner med en liten knapp på. Jag har bröst upp till nyckelbenen och ut i armhålan. Det är helt omöjligt för lille bebisen att få tag på bröstvårtan så vi kör amningsnapp. Nu funkar det helt ok. Dock så finns det ingen chans för henne att tömma ett bröst under en amning. Idag handmjölkade jag ut 100ml innan amningen för att hon skulle få i sig lite fetare mjölk och ändå rinner det mjölk efter amningen. Jag har plan på att prova blockamning enligt en artikel på Amningshjälpen http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf
Jag hoppas att det ska kunna hjälpa lite!

Lille bebisen är hittills en ganska nöjd typ! Hon har sovit mest sedan hon kom. Än så länge inget namn. Dock provheter hon ett som vi funderar på. Makens syster tycker inte om namnet så hon lobbar för andra namn. Makens päron, min mamma och syster hatade ena mellannamnet. Det är ett släktnamn från makens farmors sida. Trist att de inte tycker om det. De gjorde i och för sig ingen med sonens namn från början heller men nu säger alla att det är fint. Jag försöker säga att vi skiter i alla andra men maken börjar vackla om mellannamnet vilket känns synd.

Imorgon är det hörselscreening så bara att pallra oss tillbaka till BB igen!

Mvh Miks

Idag är vår lilla tjej 7 dagar gammal! Den här veckan har gått sjukt fort men på en och samma gång känts som en månad! Här kommer en liten uppdatering från oss!

Vi har under veckan fått en hel del flashbacks från när sonen kom. Lite "just det, så här var det ju". Dock känns det mycket tryggare denna gång. Vi var inne och vägde och tog pku-test i lördags. Då hade kurvan vänt och hon hade gått upp 65g. Det kändes skönt. BM som vägde sa att hon inte var ett dugg orolig för oss "två kloka föräldrar som säger vettiga saker, jag är helt trygg med att släppa hem er!"

Mjölken, aj mjölken! Aj mina tuttar! Jag har nu ALLDELES för mycket mjölk. Det sprutar om brösten och de är som hårda meloner med en liten knapp på. Jag har bröst upp till nyckelbenen och ut i armhålan. Det är helt omöjligt för lille bebisen att få tag på bröstvårtan så vi kör amningsnapp. Nu funkar det helt ok. Dock så finns det ingen chans för henne att tömma ett bröst under en amning. Idag handmjölkade jag ut 100ml innan amningen för att hon skulle få i sig lite fetare mjölk och ändå rinner det mjölk efter amningen. Jag har plan på att prova blockamning enligt en artikel på Amningshjälpen http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf
Jag hoppas att det ska kunna hjälpa lite!

Lille bebisen är hittills en ganska nöjd typ! Hon har sovit mest sedan hon kom. Än så länge inget namn. Dock provheter hon ett som vi funderar på. Makens syster tycker inte om namnet så hon lobbar för andra namn. Makens päron, min mamma och syster hatade ena mellannamnet. Det är ett släktnamn från makens farmors sida. Trist att de inte tycker om det. De gjorde i och för sig ingen med sonens namn från början heller men nu säger alla att det är fint. Jag försöker säga att vi skiter i alla andra men maken börjar vackla om mellannamnet vilket känns synd.

Imorgon är det hörselscreening så bara att pallra oss tillbaka till BB igen!

Mvh Miks

Grattis till den lilla tjejen!

Men alltså, jag förstår inte hur folk kan vädra en massa åsikter om vilka namn man väljer till sitt barn. Respektlöst är vad det är! :mad:

Men alltså, jag förstår inte hur folk kan vädra en massa åsikter om vilka namn man väljer till sitt barn. Respektlöst är vad det är! :mad:
Håller med! Det är knappast något andra ska bry sig om.

/tjejen som blev toksur när sambons syrra listade en hel rad namn för sambon som tösen inte fick heta för dessa var paxade ifall hon skulle få barn någon gång :p sambon lyssnade dock inte på det och hade ingen aning om vilka namn det rörde sig om när han kom hem och berättade, haha.

Tack!

Har man inget snällt att säga kan man vara tyst är tydligen inget som gäller här hemma! Känns lite tråkigt! Jag tycker vi har hittat bra namn med tanke och kärlek bakom. Vi får se hur vi gör.

@deathslyna Så gjorde min syster också. Dock har hon och jag inte alls samma smak på namn så det var inga problem! Skönt!

Mvh Miks

Tack!

Har man inget snällt att säga kan man vara tyst är tydligen inget som gäller här hemma! Känns lite tråkigt! Jag tycker vi har hittat bra namn med tanke och kärlek bakom. Vi får se hur vi gör.

@deathslyna Så gjorde min syster också. Dock har hon och jag inte alls samma smak på namn så det var inga problem! Skönt!

Mvh Miks

Ja jag kan verkligen inte begripa hur folk tänker som kommer med en massa negativa åsikter om namn. Folk borde väl tänka att det alldeles uppenbart är ett namn som föräldrarna gillar eftersom de valt namnet till barnet!

Vi har lite samma problem med det här att "paxa" namn. Min svåger och fru har en son och innan han föddes var de väldigt tydliga med var barnet skulle heta om det var en tjej. I efterhand har de halvt på skämt halvt allvarligt sagt att de måste paxa namnet om de skulle få en dotter. Namnet är nästan identiskt med det flicknamn jag "alltid" har tänkt för en dotter. Har pratat om det långt tidigare både med min man och vänner med inte med dem.. Det är inte samma namn men ungefär som Isabelle och Isabella.

Nu trodde ju bm att vårt barn är en pojke även om det var osäkert på rul. Får väl hoppas att det stämmer så att vi slipper problemet än på ett tag :p

@Blueberry Vad är det för vagn? /sommarförälder -15 :)

Det är en pansarvagn! :D
En I'coo peak air.

Den uppfyllde alla våra krav.
Vi bor i skogen, det finns inte en enda meter trottoar här, så den behöver ta sig fram smidigt på skogs- och grusvägar. Det är en duovagn, och den har stora svängbara lufthjul (låsbara), superdämpning (låsbar) och väger inte så mycket. Plus att den gick in bredvid hundburen bak i bilen. Dessutom kostar den inte särskilt mycket (vi köpte vår på rea och kampanj för typ 4000 kronor). Plus att den är snygg. Och sittdelen har högtalare i sufletten :D

Minuset är att varukorgen är väldigt liten, men vi har inte direkt gångavstånd till någon butik ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka