Vinterföräldrar 23/24

Nej fattar, jag är lite samma.. det är en lång väg kvar liksom. Men statistiken är nog ändå på vår sida :)

Då förstår jag att minnet bleknat! :p

Jag är nog inte så orolig för jag ignorerar faktum helt.
Förra gick väl inte så bra. Tog lång tid, på slutet blev vi trötta och det började bli kritiskt så de velade mellan akutsnitt men blev sugklocka. Behövde sys rätt mycket. Barnet försvann iväg på undersökningar direkt. Fick ingen ryggmärgsbedövning heller för det var helg och bara en läkare den natten. Någon gång fick hon springa iväg på larm, en annan gång misslyckades hon med att sticka och gjorde mig dessutom rätt ledsen/arg så var inte välkommen tillbaka på fler försök :o
Det låter tufft. Vill inte gräva i det om det är jobbigt för dig men jag hoppas du och din barnmorska pratar om det. :heart

Jag ska försöka vara mer påläst den här gången, även om jag inte kan göra så mycket åt förloppet tror jag att jag är hjälpt av att veta bättre vad som sker, vad som skulle kunna ske och vad den troliga utgången av det är.
 
Det låter tufft. Vill inte gräva i det om det är jobbigt för dig men jag hoppas du och din barnmorska pratar om det. :heart

Jag ska försöka vara mer påläst den här gången, även om jag inte kan göra så mycket åt förloppet tror jag att jag är hjälpt av att veta bättre vad som sker, vad som skulle kunna ske och vad den troliga utgången av det är.
Och jag hoppas att vi inte pratar om det :angel:
Men förstår absolut poängen.

Andra barnet är väl lättare, det säger väl alla?
 
Har varit på festival (liten) i helgen och hade jätteroligt på konserterna tills jag plötsligt fick för mig att det kanske var farligt för bebis med alla höga ljud 😑 sen efter det var det inte så roligt längre. Inte kul när man blir sådär akut nojig för något och inte kan släppa det!
 
Har varit på festival (liten) i helgen och hade jätteroligt på konserterna tills jag plötsligt fick för mig att det kanske var farligt för bebis med alla höga ljud 😑 sen efter det var det inte så roligt längre. Inte kul när man blir sådär akut nojig för något och inte kan släppa det!

När jag var gravid förra gången var jag på bio och såg en film med sjukt högt ljud, blev också orolig. Men insåg sen att bebisen ändå ligger väl skyddad där inne ☺️
 
Känner mig inte så gravid längre? :confused:
Märklig känsla. Inga blödningar och lite sporadiska rörelser i magen.
 
Spökveckor? Jag har absolut stunder när jag känner mig helt som vanligt och har flera gånger tänkt att jag nog inbillat mig att jag är gravid 😅
Spökveckor! Ja men exakt så, taget :D
(Också lite skönt måste jag erkänna. Inte hemskt trött längre, inte illamående, osv)
 
Spökveckor! Ja men exakt så, taget :D
(Också lite skönt måste jag erkänna. Inte hemskt trött längre, inte illamående, osv)
Passa på att njut om det går 😉😅 jag har till följd av de här veckorna och en rätt trevlig andra trimester hittills packat gymväskan och ska börja styrketräna igen som jag inte gjort sen jag påbörjade ivf:en 😂 kanske optimistiskt tänkt.. men också skönt att må lite bra!
 
Passa på att njut om det går 😉😅 jag har till följd av de här veckorna och en rätt trevlig andra trimester hittills packat gymväskan och ska börja styrketräna igen som jag inte gjort sen jag påbörjade ivf:en 😂 kanske optimistiskt tänkt.. men också skönt att må lite bra!
Heja! Jag tog en paus i träningen i månadsskiftet april/maj för att jag hade så mycket att göra i maj och början på juni. Det var precis då jag blev gravid och sen har det inte riktigt blivit av att jag kommit iväg till gymmet :angel: Denna vecka får det bli ändring på det. Kanske. :laugh:
 
Nu har jag berättat för chefen som var tillbaka från semester denna vecka. Då vi haft lite problem med rekrytering av en liknande roll som min under året har det ändå varit lite av en oro även om det såklart inte är mitt ansvar, men chefen verkade ha en vettig lösning på gång direkt så det var skönt.

Av olika anledningar har vi inte berättat för närstående än, så chefen blev nummer två efter min bästa kompis som vet om graviditeten :angel: Hon skulle hålla det hemligt tills jag själv går ut med graviditeten på arbetsplatsen. Har absolut ingen lust att berätta om den alls dock. Jag är tjock så det kommer dröja ett tag innan folk fattar att det är gravidmage ;) Men gör det nog efter RUL om drygt 1½ månad.

Fick hem min journal från förra förlossningen (14 år sedan) , BM ville ha anteckningar om jag hade havandeskapsförgiftning eller ej. I journalen står det att jag hade det men BM nu gör bedömningen att jag inte hade det då det bara finns notis om högt blodtryck på slutet så det blir ingen medicinering. Det känns ju bra att inte klassas som högriskgraviditet men lite märkligt att de då bedömde att jag skulle sättas igång ganska snart efter BF om det inte kom igång naturligt, vilket det lyckligtvis gjorde.

Det var dock intressant att se att den period under förlossningen som jag tyckte tog längst tid varade en timme, medan perioden jag tyckte gick snabbare varade knappt två och en halv timme :D
 
Idag blev jag omkullknuffad på mage och överkörd av ett litet timmerlass. En stock slog i huvudet på mig men förutom det och lite allmänt mörbultad (mest i ansiktet) verkar jag vara ok. Har känt lite fosterrörelser efteråt så borde väl vara lugnt med bebisen?

Glider in från sidolinjen och berättar att en bekant till mig hade missat att hon var gravid så hon levde som vanligt... vilket inkluderade några rejäla avramlingar från sin ardennerkorsning samt att hon hjälpte till att lassa av ett lass vedstockar (då hon givetvis fick lite smällar mot magen) någon vecka innan förlossningen.

Det resulterande barnet fyllde just 19 år och är fullt frisk.
 
Det här med gravidkläder... Är ju lite besvärligt med vinter och stor mage eller? Hur kommer ni klä er? Vad behöver man?
Jobbar på förskola så kan tyvärr inte glida runt i klänningar utan måste ha lite praktiska kläder... Vill inte bli stående utan kläder, men heller inte köpa på mig mycket som bara kommer användas några månader 😅
 
Det här med gravidkläder... Är ju lite besvärligt med vinter och stor mage eller? Hur kommer ni klä er? Vad behöver man?
Jobbar på förskola så kan tyvärr inte glida runt i klänningar utan måste ha lite praktiska kläder... Vill inte bli stående utan kläder, men heller inte köpa på mig mycket som bara kommer användas några månader 😅
Jag har alltid klänning så har köpt några sånna. Sen typ... Mjukisbyxor :angel:
Kollat begagnat? Många verkar köpa och sälja, de används ju så kort tid som du säger.

Jacka känns mest besvärligt, mamma sa att jag lånade en av henne sist men då kom grabben i oktober så var inte midvinter liksom..
 
Jag hoppas på en mild vinter så jag klarar mig med en tunnare äldre jacka som eventuellt kan vara öppen :angel: Har för övrigt en del kläder från när jag var lite större som nog kommer räcka till, så behöver bara införskaffa ett par byxor som sitter bekvämt över magen. Är ingen klänningperson tyvärr.
 
Förra graviditeten köpte jag mammajeans till jobbet, samt gravid/amningstoppar. Topparna behövdes knappt under graviditeten då jag hade avlång mage som fick plats i mina vanliga kläder, men använde dem flitigt efteråt när jag ammade. Den här graviditeten behöver jag dock ändå köpa in lite, då jag behöver kläder till en konferens i november.
 
Det här med gravidkläder... Är ju lite besvärligt med vinter och stor mage eller? Hur kommer ni klä er? Vad behöver man?
Jobbar på förskola så kan tyvärr inte glida runt i klänningar utan måste ha lite praktiska kläder... Vill inte bli stående utan kläder, men heller inte köpa på mig mycket som bara kommer användas några månader 😅
Hoppar in från annan tråd. Jag lånade sambons... cyklade mycket mtb långt in i graviditeten så när jag behövde större praktiska skogskläder var jag i hans garderob och botaniserade. Kräver ju dock att man har en partner som är snäppet större än en själv.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 534
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp