Vinterföräldrar 23/24

Jag har 22 dagar kvar till BF enligt beräkning. Men det vet man ju hur det brukar bli med det :meh: 9 dagar kvar på jobbet innan jag tänker gå hem. Är sjukskriven 50% och hoppas kunna öka upp den till 100% fram till förlossningen. Men vi får se lite. Jag är orolig att FK kommer sätta sig på tvären då jag envisats med att jobba. Vi får se helt enkelt. Eventuellt försöker jag få träffa läkare redan nästa vecka för att höja upp den.

Jag tror magen har sjunkt litegrann, men det känns som att det varierar lite. Bebisen verkar ha lagt sig åt rätt håll i alla fall. Har även blivit rekommenderad att öka dosen av järn. Men jag är väldigt dålig på att komma ihåg det.

Mår fysiskt helt okej. Foglossningen är lindrigare denna gång. Men jag känner mig mer "full" i magen.
Är också rädd att inte orka föda. Smärtan känns okej, även om jag är lite rädd att spricka igen. Min barnmorska säger att det ofta blir mindre bristningar andra gången, så jag håller tummarna för det.
Just orken är så låg nu. Efter allt som varit. Så jag hoppas jag kan hinna vila upp mig.


Jag sprack grad 2 första gången, och när det väl hände under förlossningen var smärtan verkligen inget jag led av. Jag reflekterade över det minns jag och tänkte "oj, där gick jag sönder lite", men det var inte det som gjorde mest ont eller var jobbigast.

Jag sprack i öppningen och lite bakåt. Det syddes ihop fint och jag klarade mig helt utan smärtstillande efter, tänkte inte ens på det. Samt var uppe på min häst efter två veckor. Så verkligen inte synd om mig.

Däremot har jag en rädsla att gå sönder bakåt igen. Jag har en del ångest förknippad med den delen av kroppen. Och jag har fastnat i dom tankarna lite. Vilket säkert låter konstigt. Men det är ändå det som har fastnat lite i min hjärna.
 
Jag har 22 dagar kvar till BF enligt beräkning. Men det vet man ju hur det brukar bli med det :meh: 9 dagar kvar på jobbet innan jag tänker gå hem. Är sjukskriven 50% och hoppas kunna öka upp den till 100% fram till förlossningen. Men vi får se lite. Jag är orolig att FK kommer sätta sig på tvären då jag envisats med att jobba. Vi får se helt enkelt. Eventuellt försöker jag få träffa läkare redan nästa vecka för att höja upp den.

Jag tror magen har sjunkt litegrann, men det känns som att det varierar lite. Bebisen verkar ha lagt sig åt rätt håll i alla fall. Har även blivit rekommenderad att öka dosen av järn. Men jag är väldigt dålig på att komma ihåg det.

Mår fysiskt helt okej. Foglossningen är lindrigare denna gång. Men jag känner mig mer "full" i magen.
Är också rädd att inte orka föda. Smärtan känns okej, även om jag är lite rädd att spricka igen. Min barnmorska säger att det ofta blir mindre bristningar andra gången, så jag håller tummarna för det.
Just orken är så låg nu. Efter allt som varit. Så jag hoppas jag kan hinna vila upp mig.


Jag sprack grad 2 första gången, och när det väl hände under förlossningen var smärtan verkligen inget jag led av. Jag reflekterade över det minns jag och tänkte "oj, där gick jag sönder lite", men det var inte det som gjorde mest ont eller var jobbigast.

Jag sprack i öppningen och lite bakåt. Det syddes ihop fint och jag klarade mig helt utan smärtstillande efter, tänkte inte ens på det. Samt var uppe på min häst efter två veckor. Så verkligen inte synd om mig.

Däremot har jag en rädsla att gå sönder bakåt igen. Jag har en del ångest förknippad med den delen av kroppen. Och jag har fastnat i dom tankarna lite. Vilket säkert låter konstigt. Men det är ändå det som har fastnat lite i min hjärna.
När jag var på extrasamtal på sjukhuset (heter ju lika olika men för sånna som är rädda, även om jag inte är riktigt rädd skickades jag dit pga trauma förra gången) sa den barnmorskan också att man oftast spricker mycket mindre med andra :)
Föda i vatten minskar också risken. Kanske något att ta upp för dig?
 
När jag var på extrasamtal på sjukhuset (heter ju lika olika men för sånna som är rädda, även om jag inte är riktigt rädd skickades jag dit pga trauma förra gången) sa den barnmorskan också att man oftast spricker mycket mindre med andra :)
Föda i vatten minskar också risken. Kanske något att ta upp för dig?

Det känns väldigt skönt att veta att ändå är så ofta ❤️ Sen finns ju inga garantier. Och det var och är egentligen inte synd om mig. Men tanken har fastnat.

Tänkte försöka få föda i vatten! 😊 Det finns på sjukhuset vi ska till. Och förra gången var egentligen varmvatten det enda som hjälpte mot smärtan. Lustgas kändes lite meh för mig 🙈 Sen vet jag att vissa verkligen blir hjälpta av lustgas 😊

Hur känner du inför förlossningen efter förra gången?

Har ni andra några tankar?
 
Det känns väldigt skönt att veta att ändå är så ofta ❤️ Sen finns ju inga garantier. Och det var och är egentligen inte synd om mig. Men tanken har fastnat.

Tänkte försöka få föda i vatten! 😊 Det finns på sjukhuset vi ska till. Och förra gången var egentligen varmvatten det enda som hjälpte mot smärtan. Lustgas kändes lite meh för mig 🙈 Sen vet jag att vissa verkligen blir hjälpta av lustgas 😊

Hur känner du inför förlossningen efter förra gången?

Har ni andra några tankar?
Jag skulle också väldigt gärna föda i vatten denna gången! Får hoppas det är ledigt när man kommer in 🛀🛀

Jag hade en väldigt okomplicerad första förlossning så känner mig ganska lugn eller till och med lite taggad inför denna gång. Sen kommer det såklart ibland tankar som att "man vet ju inte vad som händer, kan ju gå till på nåt helt annat sätt denna gången mm". Men överlag tycker jag det känns bra inför förlossning 🙂
 
Jag har 22 dagar kvar till BF enligt beräkning. Men det vet man ju hur det brukar bli med det :meh: 9 dagar kvar på jobbet innan jag tänker gå hem. Är sjukskriven 50% och hoppas kunna öka upp den till 100% fram till förlossningen. Men vi får se lite. Jag är orolig att FK kommer sätta sig på tvären då jag envisats med att jobba. Vi får se helt enkelt. Eventuellt försöker jag få träffa läkare redan nästa vecka för att höja upp den.

Jag tror magen har sjunkt litegrann, men det känns som att det varierar lite. Bebisen verkar ha lagt sig åt rätt håll i alla fall. Har även blivit rekommenderad att öka dosen av järn. Men jag är väldigt dålig på att komma ihåg det.

Mår fysiskt helt okej. Foglossningen är lindrigare denna gång. Men jag känner mig mer "full" i magen.
Är också rädd att inte orka föda. Smärtan känns okej, även om jag är lite rädd att spricka igen. Min barnmorska säger att det ofta blir mindre bristningar andra gången, så jag håller tummarna för det.
Just orken är så låg nu. Efter allt som varit. Så jag hoppas jag kan hinna vila upp mig.


Jag sprack grad 2 första gången, och när det väl hände under förlossningen var smärtan verkligen inget jag led av. Jag reflekterade över det minns jag och tänkte "oj, där gick jag sönder lite", men det var inte det som gjorde mest ont eller var jobbigast.

Jag sprack i öppningen och lite bakåt. Det syddes ihop fint och jag klarade mig helt utan smärtstillande efter, tänkte inte ens på det. Samt var uppe på min häst efter två veckor. Så verkligen inte synd om mig.

Däremot har jag en rädsla att gå sönder bakåt igen. Jag har en del ångest förknippad med den delen av kroppen. Och jag har fastnat i dom tankarna lite. Vilket säkert låter konstigt. Men det är ändå det som har fastnat lite i min hjärna.
Kram ❤️
 
Det känns väldigt skönt att veta att ändå är så ofta ❤️ Sen finns ju inga garantier. Och det var och är egentligen inte synd om mig. Men tanken har fastnat.

Tänkte försöka få föda i vatten! 😊 Det finns på sjukhuset vi ska till. Och förra gången var egentligen varmvatten det enda som hjälpte mot smärtan. Lustgas kändes lite meh för mig 🙈 Sen vet jag att vissa verkligen blir hjälpta av lustgas 😊

Hur känner du inför förlossningen efter förra gången?

Har ni andra några tankar?
I sörmland får man inte föda i vatten som jag förstått, men jag vill gärna få bada, för det tycker jag alltid om 😊
 
Det känns väldigt skönt att veta att ändå är så ofta ❤️ Sen finns ju inga garantier. Och det var och är egentligen inte synd om mig. Men tanken har fastnat.

Tänkte försöka få föda i vatten! 😊 Det finns på sjukhuset vi ska till. Och förra gången var egentligen varmvatten det enda som hjälpte mot smärtan. Lustgas kändes lite meh för mig 🙈 Sen vet jag att vissa verkligen blir hjälpta av lustgas 😊

Hur känner du inför förlossningen efter förra gången?

Har ni andra några tankar?
Efter samtalen på sjukhuset där vi gjort en plan känns det helt ok :)
Kommer inte behöva gå igenom samma sak igen,
sugklocka alltså, vidrigaste jävla grej jag någonsin varit med om
och det var nog det viktigaste :) finns det risk för det får de lösa saken på annat sätt. Men där är risken också mycket mindre med andra barnet.
Gärna bada om det går för att få en annan fysisk miljö (så det inte blir så ihopkopplad med det dåliga).
Lustgas funkade för mig men hade inte heller något val pga fanns ingen som kunde lägga EDA.
 
Håller på att diskvalificera mig från en tråd jag själv startat 🤣 Bebis kommer nämligen komma redan i november!

Igår var det heldag på mälarsjukhuset,
Först ctg, och mvc besök.
Det gjordes tillväxt-ul och bebis följer sin kurva även om den ligger under normalt.
Hade lite fostervatten och livmodertappen har minskat. Men bedömdes ändå som att vändningsförsök kunde göras.

Fick gå till förlossningen där nytt ctg och ul gjordes, och de tyckte det var värt ett försök.
Inte jättebehagligt, men duktig läkare vände bebis på några minuter trots att den låg djupt i bäckenet och det var ont om plats.
Sen blev det lite nervöst för bebis fick arrytmi och bradykardi, som gick över på 10 min.
Sen blev det drygt 1,5h i i ctg för övervakning och jag fick fortsätta fasta ifall akutsnitt skulle behövas. Bebis var dock stabil och hade fin kurva.
Fick då permis i 2h o kunde gå o äta, och sen tillbaka för ny ctg som oxå såg bra ut.
Idag är jag tillbaka för koll igen och även imorgon är det planerat.
Pga den minskade fostervattensmängden vill de dock sätta igång mig på måndag, om inget gör att det behöver göras tidigare.
Så nästa vecka kommer den lilla krabaten ut 😁
 
Håller på att diskvalificera mig från en tråd jag själv startat 🤣 Bebis kommer nämligen komma redan i november!

Igår var det heldag på mälarsjukhuset,
Först ctg, och mvc besök.
Det gjordes tillväxt-ul och bebis följer sin kurva även om den ligger under normalt.
Hade lite fostervatten och livmodertappen har minskat. Men bedömdes ändå som att vändningsförsök kunde göras.

Fick gå till förlossningen där nytt ctg och ul gjordes, och de tyckte det var värt ett försök.
Inte jättebehagligt, men duktig läkare vände bebis på några minuter trots att den låg djupt i bäckenet och det var ont om plats.
Sen blev det lite nervöst för bebis fick arrytmi och bradykardi, som gick över på 10 min.
Sen blev det drygt 1,5h i i ctg för övervakning och jag fick fortsätta fasta ifall akutsnitt skulle behövas. Bebis var dock stabil och hade fin kurva.
Fick då permis i 2h o kunde gå o äta, och sen tillbaka för ny ctg som oxå såg bra ut.
Idag är jag tillbaka för koll igen och även imorgon är det planerat.
Pga den minskade fostervattensmängden vill de dock sätta igång mig på måndag, om inget gör att det behöver göras tidigare.
Så nästa vecka kommer den lilla krabaten ut 😁
Man får inte byta tråd även om bebisen bråkar, bara så du vet :mad:

Och vad spännande :love:
Håller tummarna för att bebis stannar i rätt läge tills på måndag!
 
Jag skulle också väldigt gärna föda i vatten denna gången! Får hoppas det är ledigt när man kommer in 🛀🛀

Jag hade en väldigt okomplicerad första förlossning så känner mig ganska lugn eller till och med lite taggad inför denna gång. Sen kommer det såklart ibland tankar som att "man vet ju inte vad som händer, kan ju gå till på nåt helt annat sätt denna gången mm". Men överlag tycker jag det känns bra inför förlossning 🙂

Jag ska hålla tummarna för att det är ledigt för oss båda :) Tror verkligen det kan vara skönt att få vara i vatten. Helst i så mörkt rum som möjligt!

Det låter underbart! Även om man inte kan veta innan så är det skönt att kunna känna ett lugnt :heart

:heart
I sörmland får man inte föda i vatten som jag förstått, men jag vill gärna få bada, för det tycker jag alltid om 😊
Undrar varför det är olika det där?🧐 Gissar kanske att det har med tillgång säkert, men ändå tråkigt om man skulle vilja föda i vatten och det inte går.
Efter samtalen på sjukhuset där vi gjort en plan känns det helt ok :)
Kommer inte behöva gå igenom samma sak igen,
sugklocka alltså, vidrigaste jävla grej jag någonsin varit med om
och det var nog det viktigaste :) finns det risk för det får de lösa saken på annat sätt. Men där är risken också mycket mindre med andra barnet.
Gärna bada om det går för att få en annan fysisk miljö (så det inte blir så ihopkopplad med det dåliga).
Lustgas funkade för mig men hade inte heller något val pga fanns ingen som kunde lägga EDA.

Vad skönt :heart
Har en vän som också fött med det så jag förstår utifrån hennes berättelse. Även om det säkert är olika dä. Men jag är också rädd för sugklocka. Dom "hotade" mig med det första gången. Som tur var klarade jag mig
Förstår att det känns bra att ha en plan! Håller alla tummar jag kan för att du ska få en smidig förlossning:heart
Skönt att lustgasen ändå funkade. Det är säkert olika och jag kan tänka mig att jag inte fick in tekniken riktigt. EDA har jag hört bra om, men jag tycker den känns lite läskig 😳. Jag har så många idéer för mig 😅
 
Håller på att diskvalificera mig från en tråd jag själv startat 🤣 Bebis kommer nämligen komma redan i november!

Igår var det heldag på mälarsjukhuset,
Först ctg, och mvc besök.
Det gjordes tillväxt-ul och bebis följer sin kurva även om den ligger under normalt.
Hade lite fostervatten och livmodertappen har minskat. Men bedömdes ändå som att vändningsförsök kunde göras.

Fick gå till förlossningen där nytt ctg och ul gjordes, och de tyckte det var värt ett försök.
Inte jättebehagligt, men duktig läkare vände bebis på några minuter trots att den låg djupt i bäckenet och det var ont om plats.
Sen blev det lite nervöst för bebis fick arrytmi och bradykardi, som gick över på 10 min.
Sen blev det drygt 1,5h i i ctg för övervakning och jag fick fortsätta fasta ifall akutsnitt skulle behövas. Bebis var dock stabil och hade fin kurva.
Fick då permis i 2h o kunde gå o äta, och sen tillbaka för ny ctg som oxå såg bra ut.
Idag är jag tillbaka för koll igen och även imorgon är det planerat.
Pga den minskade fostervattensmängden vill de dock sätta igång mig på måndag, om inget gör att det behöver göras tidigare.
Så nästa vecka kommer den lilla krabaten ut 😁
Åh, en novemberbebis! Den är ju självklart välkommen i vintertråden ändå :heart :D

Vad skönt att vändningen gick bra, men läskigt med arytmi och bradykardi. Skönt att den stabiliserade sig!
Vad bra att dom har koll på dig! :heart

Håller tummarna att igångsättningen går smidigt! :heart
 
Skönt att resan har gått bra!

Jag har också glukosbelastning på tisdag. Gjorde aldrig det i förra graviditeten, men hade lite högt på blodsockret på senaste kontrollen så vi får se vad det visar...
Jag gjorde glukosbelastning förra gången, och reagerade väldigt på drycken, så min BM tyckte att denna gången räckte det med att jag 0t en extra stor frukost 2 timmar innan besöker, så gör vi bara belastning med drycken om det skulle vara avvikande.
 
Håller på att diskvalificera mig från en tråd jag själv startat 🤣 Bebis kommer nämligen komma redan i november!

Igår var det heldag på mälarsjukhuset,
Först ctg, och mvc besök.
Det gjordes tillväxt-ul och bebis följer sin kurva även om den ligger under normalt.
Hade lite fostervatten och livmodertappen har minskat. Men bedömdes ändå som att vändningsförsök kunde göras.

Fick gå till förlossningen där nytt ctg och ul gjordes, och de tyckte det var värt ett försök.
Inte jättebehagligt, men duktig läkare vände bebis på några minuter trots att den låg djupt i bäckenet och det var ont om plats.
Sen blev det lite nervöst för bebis fick arrytmi och bradykardi, som gick över på 10 min.
Sen blev det drygt 1,5h i i ctg för övervakning och jag fick fortsätta fasta ifall akutsnitt skulle behövas. Bebis var dock stabil och hade fin kurva.
Fick då permis i 2h o kunde gå o äta, och sen tillbaka för ny ctg som oxå såg bra ut.
Idag är jag tillbaka för koll igen och även imorgon är det planerat.
Pga den minskade fostervattensmängden vill de dock sätta igång mig på måndag, om inget gör att det behöver göras tidigare.
Så nästa vecka kommer den lilla krabaten ut 😁
Hoppas igångsättning går bra. Jag blev igångsatt förra gången och hade en jättepositivt förlossningsupplevelse, hoppas du kan få samma!

Skönt att det gick att vända och att de håller så noga koll på allt!
 
Hoppas igångsättning går bra. Jag blev igångsatt förra gången och hade en jättepositivt förlossningsupplevelse, hoppas du kan få samma!

Skönt att det gick att vända och att de håller så noga koll på allt!
Skönt att höra någon med positiv upplevelse 🥰
På ett sätt är det ju lite skönt och praktiskt. Vi har ju hundar som behöver hundvakt och dessutom en bit att köra, så enklare med ngt planerat än om man är hemma och får en snabb förlossning och ska hinna köra in och evt lämna av hundar på vägen.
 
Håller på att diskvalificera mig från en tråd jag själv startat 🤣 Bebis kommer nämligen komma redan i november!

Igår var det heldag på mälarsjukhuset,
Först ctg, och mvc besök.
Det gjordes tillväxt-ul och bebis följer sin kurva även om den ligger under normalt.
Hade lite fostervatten och livmodertappen har minskat. Men bedömdes ändå som att vändningsförsök kunde göras.

Fick gå till förlossningen där nytt ctg och ul gjordes, och de tyckte det var värt ett försök.
Inte jättebehagligt, men duktig läkare vände bebis på några minuter trots att den låg djupt i bäckenet och det var ont om plats.
Sen blev det lite nervöst för bebis fick arrytmi och bradykardi, som gick över på 10 min.
Sen blev det drygt 1,5h i i ctg för övervakning och jag fick fortsätta fasta ifall akutsnitt skulle behövas. Bebis var dock stabil och hade fin kurva.
Fick då permis i 2h o kunde gå o äta, och sen tillbaka för ny ctg som oxå såg bra ut.
Idag är jag tillbaka för koll igen och även imorgon är det planerat.
Pga den minskade fostervattensmängden vill de dock sätta igång mig på måndag, om inget gör att det behöver göras tidigare.
Så nästa vecka kommer den lilla krabaten ut 😁
Här ligger det faktiskt lite snö så jag upplever vinter och tycker därmed också att det är självklart att du stannar i denna tråd ;) Också exemplariskt att du tar ledningen, både i trådstart och barnafödande! :heart

Lycka till, shit vad spännande! :love:
 
Jag har haft ont en del de senaste dagarna, värken sitter långt ner. Sammandragningar har jag haft ett tag och detta är inte det, det är en molvärk som sitter i ganska länge och ibland går bak mot ryggen. Det hjälper inte att vila, det kommer ändå/släpper inte. Idag har det i alla fall varit lite bättre så hoppas det fortsätter så. Har försökt slappna av när det gjort ont för att träna på det inför förlossningen.

Gällande vattenfödsel så finns åtminstone ett rum här där det är möjligt om jag förstått saken rätt (@Blyger får kanske rapportera om det, jag tror vi ska föda på samma sjukhus :)). Skulle gärna vilja prova men är obekväm med att vara så naken bland folk. Förhoppningsvis är det inget jag tänker på i det läget dock.

Tycker det är svårt att förbereda tillsammans med pappan. Jag som har barn sen innan vet ju i stort vad som händer medan han är helt ny på detta, och inte tar del av poddar, instakonton med bilder och filmer osv medan jag gjort det länge nu. Vi är inte erbjudna några träffar iom att jag har barn heller. Det är liksom svårt att hitta en bra nivå att prata kring det hela. O_o Hur som helst så tror jag att han kommer vara ett fantastiskt stöd, han besitter just de kvaliteter jag vet att jag behöver i en förlossningssituation.
 
Nakenheten är något jag också funderat lite över @eyz liksom tar man med bikiniöverdel eller nått? 🙈 😂

Vet inte om min man är så bra stöd men han får vara med ändå. Tog med honom på ett av de förberedande samtalen på sjukhuset men han var sämst 🙈 ställde jättekonstiga sjukt basic frågor så jag skämdes lite 🥲
 
Nakenheten är något jag också funderat lite över @eyz liksom tar man med bikiniöverdel eller nått? 🙈 😂

Vet inte om min man är så bra stöd men han får vara med ändå. Tog med honom på ett av de förberedande samtalen på sjukhuset men han var sämst 🙈 ställde jättekonstiga sjukt basic frågor så jag skämdes lite 🥲
Jag tycker folk verkar ha sin vanliga bh på i badet om de inte är helt bara, det är nog en smaksak. Men praktiskt med bikiniöverdel så inte favorit-bh:n (som alltid är på) blir blöt :D Jag köpte ett par amningsbh:ar i samband med att jag beställde ett par gravidbyxor och har haft dem på mig varje ledig minut sedan dess, de är så himla sköna. Gäller att få med båda om det vankas bad helt enkelt. :angel:

Så storsint av dig att låta honom vara med trots allt ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 535
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 765
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 151
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp