Vinterdäck? Dubb eller odubbat?

Sv: Vinterdäck? Dubb eller odubbat?

För att nyansera. Kör man uteslutande i vägröjda stan eller när det inte är isgata är de odubbade alternativen lika bra. Så kan man låta bli bilen de dagarna, eller veckorna, då det är som värst funkar det gott.

de första 10 åren bytte jag inte däck på mina bilar.
vare sig det gällde en gammal Amazon eller gammal impala med en vinkel mellan hjulen. Man anpassade sig, körde därefter + att man alltid hade en säck sand, skyffel och ett par passande snökedjor i skuffen.

Sedan flyttade min sambo ut till gården och då ställdes det plötsligt andra krav o dubbdäcken introducerades, underligt nog kan man säga ju bättre bil jag körde ju bättre däck satt det på

På senare år har jag återvänt till odubbade s/m däck eftersom jag kör en del på kontinenten.

Funkar toppen. Det är på sin höjd tre eller fyra dagar per år som verkligen dubbdäcken skulle vara bättre annars så.....

Alltid märkes, alltid dubb.

Precis som jag alltid har minst 16 dubb på hästen.

Bullshit det funkar alldeles utmärkt om man har bra däck och kan köra bil.
Oftast är det skit bakom spakarna som gör att det går på tok.

Egentligen är det sjukt konstigt att det inte ställs större krav för att ta körkort.
För man behöver ju inte kunna något alls om att köra i vinterväglag i stort sett :meh:

Jag tycker att det är du som pratar bullshit. Självklart behövs vare sig bra däck, bra bil, ABS eller ESP om man är utbildad som en rallyförare och kör bil med 110% fokus hela tiden. För oss andra (jag är utbildad testförare med enorma däcktestmil bakom ratten) är all säkerhet som går att få av godo och minskar riskerna i trafiken, både för mig och för mina medtrafikanter.

Bra däck på is är dubbade. Punkt. Det går att mäta och visa och är ingen åsikt.

Kl
Jag bor i Göteborg och kör mest för nöje och bekvämlighet. Dvs bilen kan stå om det är snorhalt och jag kör bara på bra vägar föredrar M/S däck.
I år kör jag dubbat, bara av snålhet. De följde med bilen. Nästa omgång jag köper blir M/S.
Volvo 245 kör jag och jag vill ha halka efter nästa vecka så jag kan hitta nån parkering och lära känna den :-)

Senast ändrad:

Dubbdäck definitivt! skulle jag bo någonstans nedanför stockholm så skulle jag köra dubbfritt.

Jag kör volvo 850 och har Nokia Hakkapellitta 7 För att jag jobbar med snöröjning och i regel är ute före plogbilen så jag måste ha bra däck för att komma på jobbet !

Jag kör alltid dubbat.. Hade en period odubbade på förra bilen förra hösten, körde upp till Norrland och jag kan säga att de odubbade (av bra märke och i gott skick) var värdelösa på de två olika underlagen jag körde på. Det ena var slasksnö, vilket resulterade i att snön packades i mönstret och däcken tappade sin verkan på vinterväg. Därefter förvandlades vägen till isbana och på det underlaget var de fruktansvärda att åka på. Åkte och köpte nya hakka 5 med dubb och bilen blev helt annorlunda att köra..

Här uppe kör folk nästan uteslutande på dubb - det behövs..

Bor i Skåne och vi har en Seat Ibiza och köpte i måndags nya odubbade vinterdäck. Vi ser inget behov av dubbar. Mamma kommer inte att köra alls på "mina" småvägar hem till mig så det blir den större vägen och så får vi gå dit, detta eftersom plogningen av "min" grusväg aldrig sköts som det ska. Det brukar vara tjockt lager med blankis och ovanpå det snö. Det gick väl an när vi hade volvo 245an, men denna lilla skitbilen kan ju inte mäta sig mot det....:meh:

kl

har en subaru outback och kör alltid dubbat , vill ha det kan allt hända för här i Värmland kan allt hända + att jag dra häst och då vill jag ha riktigt grepp

Jag brukar hävda att det går utmärkt att köra med blankslitna sommardäck på isväg.

Det handlar om att anpassa körsättet efter underlaget.
Och förståss att ta hänsyn till fysiska fenomen som 'ändra hastighet' och 'ändra riktning'.

Dubbat i alla lägen eftersom jag vet vad både små och större vägar här i värmland är kapabla att ställa till med.

Jag kör en 25 år gammal 4wd surmört som heter Nesse som inte har varken abs, antispinn eller antisladd...det enda han är utrustad med är antiidiot. :D

Alltid dubb.
Pendlar mellan västkusten och Dalarna. Gubben har precis beställt nya däck till mig och något annat än dubb var inte att diskutera :)

Jag brukar hävda att det går utmärkt att köra med blankslitna sommardäck på isväg.

Det handlar om att anpassa körsättet efter underlaget.
Och förståss att ta hänsyn till fysiska fenomen som 'ändra hastighet' och 'ändra riktning'.

:D det var rätt roligt ....

Njet !

Det är så att på större vägar så kör ändå några med dubb vilket river upp ytan och göra att de som kör odubbat får bättre fäste än vad de annars skulle ha fått.

Däremot på småvägar så är ofta dubbfritt inte ett alternativ utan det är endast dubbat eller tom kedjor som funkar.

Tom trafikverket har backat och erkänt detta.

Det är skälet till att de allra flesta Norrlänningar kör dubbat, och vem är bättre på vintervägskörning än de som bor i Lapphelvetet ?

Var det ett svar på något jag skrivit? Jag har ju själv tvingats inse att jag måste ha dubb när jag bor i Nästan-Norrland... :p

Njet !
Det är skälet till att de allra flesta Norrlänningar kör dubbat, och vem är bättre på vintervägskörning än de som bor i Lapphelvetet ?

Nu skulle jag inte direkt beskriva min bostadsort som "Lapphelvetet" men annars stämmer det utmärkt bra. Märkesdäck, dubbat, fyrhjulsdrift, Norrlandsvägar. När det gäller bilkörning är just körning på vinterväglag något jag känner mig rätt duktig och säker på, jag har haft många träningstillfällen ;)

Har inte läst tråden men efter att ha åkt åt helvete en vinter för att jag hade dåliga däck (tack SAAB för att ni tillverkade bilar som håller så jag klarade mig fast bilen var från -85!) så köper jag nya bra vinterdäck när det behövs. Det är en vansinnigt billig livförsäkring, mina Hakka 7or kostade kring 5000kr.

Det finns ingen anledning att snåla på däcken och åker man utanför storstäderna går det inte att ha dubbfritt.

KL

Volvo 945 korde isgator genom skogen pa grus vag forra vintern sa da var det nya dubb dack. (innan det ens fros pa, for det det var sa javla mycket lergata att vi inte hade grepp i skiten och korde pa dem tva veckor innan det fros). Japp ren javla isgata fran mitten av November till mitten av April. Dubb dack pa fran forsta November. Maken ar Skotte och korde forsta vinter sasongen i Sverige. Jag var nagot sur nar han korde sonder forsta dacket, pga platt dack och han korde tills det hoppa hav, Tur att inte falgen rykte. Nar han forsokte gora samma med dack nr tva akte dem riktiga bitch hornen fram.

Nu har vi flyttat, och har har plogad vag mitt utanfor dorren. Vetefan nar dacken aker pa, men som det ser ut sa byter vi bil nar "draken" gatt igenom besiktningen, sa da har vi val en bil som inbte klarar allt langre :(

Jag forstar fortfarande inte varfor foregaende agare till huset rekommenderande nagon som plogar???? vad ska dem ploga? vi har ju ingen uppfart? bara parkering?

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
943
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Hur orkar vissa människor rodda runt så otroligt mycket i sitt liv? Jag har en bekant som har jobb som mäklare och 5 inhyrda hästar... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 075
Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger... 2
Svar
23
· Visningar
1 959
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka