Jo, jag har bara varit med om att behöva byta släpvagnsdäck för att gummit blivit för gammalt. Annars har mönstret alltid tagit slut först. Möjligtvis på reservbilen nu då men då är det egentligen mer för att ett par däck inte håller luften superbra. Tror att rekommendationen från de flesta däcktillverkare är att byta ut däck som är över 10 år men det verkar mest vara för att de inte längre kan garantera funktionen om tex däcken lagrats ogynnsamt inte för att de garanterat är dåliga. Välförvarade däck verkar prestera någorlunda lika i jämförelsetester på bana även om de är äldre så att säga att man ska byta tidigare verkar mest vara ett marknadsföringsknep. Men med det sagt så ska man förstås byta om man tror att ens egna däck är för dåliga, oavsett anledning.Håller med, 4-5 år är inga problem för kvalitetsdäck. Mina framdäck är äldre och jag skulle egentligen byta dom men de har fortfarande massor med grepp och jag tycker inte om att byta bort fungerande grejer med tanke på både miljö och plånbok. De däck jag sett som blivit riktigt hårda och torra har varit väl över 10 år, ofta 20 också.
Senast ändrad: