Vinter med hosthäst, hur gör man?

G

Graendal

Jag har en islänning som har lindrig kronisk bronkit. Förra året var han ganska dålig, eftersom det var så fuktigt och rått ute hela vintern (vi hade ingen tjäle alls), och inomhus är det dammigt istället..

Nu funderar jag på hur vi ska försöka förhindra att han blir dålig den här vintern. Klippning? Täckning? Gå in på nätterna eller inte? Vilket strö?

Han trivs bättre ute, så jag brukar låta honom gå ute (och slippa dammet) så länge som möjligt. Men de andra hästarna vill vi ju ta in. Förutom att han äter ensilage istället för hö och såna saker så känns det svårt att påverka.. Hur tycker ni man ska göra? Hur gör ni?

Tack!

Sv: Vinter med hosthäst, hur gör man?

vi övergick helt till lösdrift på alla våra hästar efter att en av pållarna här fått bronkit. vi har halm av god hygienisk kvalite som strö i ligghallen som är byggd så den är välventilerad. alla får silage och drabbad pålle får bara blött kraftfoder då h*n behöver det. ingen borstning i ligghallen utan utomhus för den pållen och i en annan byggnad vid dåligt väder för dom andra. skottar/strör inte med hästarna i ligghallen heller. h*n klipps inte då h*n bara promenadrids och inte sätter så mkt. päls men h*n täckas.

h*n får besöka kliniken minst höst och vår för att kontrolleras noga. vid behov får hon medicin. ger även tinkturen som rek. här på buke med anis, timjan och lakritsrot, vår veterinär är flörbluffad över resultatet det givit på hästen. h*n har inte behövt ventipulmin eller fabrol eller kortison sedan vintern 06/07.

Anis, timjan och lakritsrot får vår också. :) Jag upplever också att det funkar bra.

Blötlagt kraftfoder, att se till att inte mocka eller sopa när hästen är där osv, är vi också noga med. Men när hästen sover på halm känns det ändå som att den borde få i sig massa partiklar, och ett visst mått av damm finns det ju alltid i alla stall (iaf i äldre byggnader).. Finns det nån form av super-strö? :p Jag tänker på den typ av material som finns som ridunderlag som inte dammar ett smack och fjädrar bra osv, finns den varianten som strö också?

Har fått lära mig att spån dammar mindre än halm och att torv dammar ännu mindre än spån.
Vill hästen vara ute så måste det väl ändå vara det bästa, inget stall är ju helt dammfritt. Men utebox/lösdrift/öppen lucka i boxen funkar ju oftast bra. Min sover gärna med huvudet ute, det är nog lika delar för den friska luften som för att hålla koll på alla tigrar som smyger omkring på gården på nätterna...

Gissar att vi har samma litteratursmak?

halm dammar ju mkt. råspån eller dammfritt kutterspån är bättre. går det att bygga en väg till hagen utanför hans box så han själv kan gå ut och in?

halm dammar ju mkt. råspån eller dammfritt kutterspån är bättre. går det att bygga en väg till hagen utanför hans box så han själv kan gå ut och in?
Tror inte det skulle funka - han är så sällskapssjuk att han bara skulle stå med de andra ändå..

Han har stått på spån också, men det är så krångligt att köpa numera, för vi har ingen leverantör som har hemkörning längre. Jätteirriterande! Men det går ju att fixa, det gör det..

Har fått lära mig att spån dammar mindre än halm och att torv dammar ännu mindre än spån.

Egentligen är det inte riktigt rätt:
Torv dammar ganska mycket, men har inte lika fina dammpartiklar som spån och retar alltså inte lika mycket.

Min häst har flyttat till utebox, får ensilage, blött foder, vitlök (alla mål, alla dagar) och hålls vid god kondition.

till vår häst fungerar det inte med spån eller torv, h*n klarar sig bäst när h*n får stå på fint skördad halm. halm som legat för länge på åkern eller fått för mkt. regn funkar lika illa som annat.

vet dom som använder papperströ (rivna tidningar) och är nöjda med det, för oss skulle inte det fungera :crazy: eftersom vi har bädd i hela ligghallen.

Om torven dammar har du fel sorts torv. Ju bättre kvalite på torven ju mindre dammar den. Det finns torv som inte dammar och specielt inte om man lägger en bra bädd som inte rörs mer än vid utmockning en gång per år.

Får man fråga varför ni inte åtgärdar innomhusmiljön ?? dammigt stall ska inga hästar behöva ha.

Håller med. Den nästintill dammfria torven kallas för övrigt för sållad torv. Tyvärr verkar mycket av torven som säljs ute i affärena vara rätt så kass i kvaliten.

Du ska ABSOLUT inte ha hästen inomhus i dammig miljö. Du är skyldig att se till att din häst har en närmiljö som inte gör honom sämre.

Vad gäller valet av strö och foder finns det åtskilliga trådar här som jag tycker att du ska läsa. Det är mycket viktigt att detta sköts rätt, annars finns risk att hästens bronkit förvärras och utvecklas till emfysem. Har inte din veterinär kommit med rekommendationer?

Täcke eller inte spelar ingen roll.

Vad gäller torv - visst är den "dammig", men partiklarna är så stora att de fångas upp av flimmerhåren och orsakar därmed ingen skada. Svart i näsan bara, men inget i lungorna.

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 147
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg