Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Fast sådär har jag egentligen haft jätte länge, tror sen v 7 men har inte tänkt på det försen nu.

Men ska fråga Bm.

Dyker in lite snabbt och uppdaterar.

Har varit fruktansvärt dålig och legat inlag på gynakut med dropp, smärtstillande och antibiotika. Är för tillfället sjukskriven då jag ska ta det lugnt och får inte anstränga mig det minsta. Jahopp säger jag som är mitt i upp-packandet fortfarande efter flytten. Men men.

Blev ultraljudad varje dag på sjukhuset för att kolla så att lillen mådde bra men igår var det första riktiga ultraljudet. Fick mitt bf flyttad en vecka till den 28 december, desto bättre säger jag, då kanske den lille kommer 2010 istället. Inte mig emot, vill inte ha julbebis. Men gärna tidig 2010. En riktig liten fighter. Slogs, sparkades och gjorde volter i magen på mig hela tiden. Inte lätt att få några bra mått där inte. Men dom på Östra ville ultraljuda mig igen när jag gått 18 fulla veckor för att få bättre mått samt bilder så har en ny tid den 30 juli.

Min medicin kostar skjortan, den är dyrare än vad den skulle varit då den är till för gravida kvinnor. Fasiken säger jag, hade jag inte varit gravid hade den kostat hälften. För då hade jag fått ett annat märke som funkar minst lika bra som denna, men vad gör man inte för bäbisen.

Har fått en helt okej kombivagn, blå, märke okänt. Även babykläder får jag från olika håll och kanter. Spjälsäng har vi. Leksaker får vi också från släkter och bekanta. Det är väl bärsele jag borde kika efter kanske?

Så, just nu så är det full rulle på barnfronten. Ganska skönt att slippa jobbet iofs, men är något rastlös, pallar inte att gå ut med hunden heller riktigt ännu. Han är för stark i dagsläget då jag fortfarande kan ha smärtor i rygg och mage pga sjukdomen. Så får pyssla med kaninerna, vilket även det börjat bli uttråkande när man tagit ut alla kaninerna, städat i alla burarna och gett alla mat. Va tusan gör man nu då? Städar?

En såndär känner jag med, som en liten ärta, mitt nedanför naveln ungefär där könshåret börjar växa! Funderar på om det kan vara det där blygdbenet. Jag har dock inte vågat trycka på min efter att ha hört att det gör ont att trycka på blygdbenet! Tänkte jag ska höra med BM.

Varför ska det göra ont och trycka på blygdbenet? Det gör inte ens ont för mig som har grymma foglossningar där.

Och blygdbenet ska val inte kannas som en arta? Googla pa bilder pa backenet och kolla....

Nej det är ju ett tjockt ben! Livmodern känns inte heller som en ärta. Den är ju inte ens så liten innan man blir gravid ;)

Na och inte hard heller. Man kan ju ha fettknutor och grejjer men jag har iaf inga harda mojanger pa magen (aven om ett par stycken i form av muskler inte hade skadat :D)

Jag vill aka tilL sverige och kopa fler mammabyxor, har bara ett par jeans och ett par linnebyxor...

knapplånar lite....

om era magar inte vill vara med längre, pröva detta brödet, det sätter fart på maskineriet!

1 pkt jäst smulas ner i en bunke
50 gram smör smältes och blandas med
2,5 dl helmjölk och
2,5 dl vatten. värmes till 37 grader och hälles i bunken tillsammans med
2 msk sirap.

1 msk salt,
valfri brödkrydda,
2 dl linfrö,
1 dl kruskakli
och
5 dl grovt rågmjöl blandas ner och arbetas så smidigt det går.

6 dl vetemjöl blandas ner, lite i taget. degen ska nu vara smidig och hålla ihop fint!

jäs i bunken, under duk i 45 min.

häll ut på mjölad bänk och dela och forma till de bröd du vill ha! runda brödkakor eller rutor är lämpligast. Undvik att trycka och arbeta degen för mycket, då jobbar du bort de fina luftbubblorna som gör att brödet inte är som sten att äta.

lägg på plåtar, pensla med vatten och jäs ytterligare 45 minuter under bakduk och in i ugnen på ca 200 grader, tills brödet får fin och brun yta!

bakade det i söndags, ska baka en laddning till idag. väldigt gott faktiskt och som sagt, magen blir chanslös mot detta.... :devil:

Kolla nyss syskonvagnar på blocket, emmaljunga cangaroo har man barnen åt varsit håll, men då får ju lillen åka framåtvänd när h*n vuxit ur city korgen.
Kolla efter emmaljunga twin cangaroo

Varför ska det göra ont och trycka på blygdbenet? Det gör inte ens ont för mig som har grymma foglossningar där.

Ja, inte vet jag, jag har som sagt inte provat, tänker inte göra det i heller om ifall att. Vill då inte ge mig själv ont i onödan. En kompis sa att det gjorde ont om hon tryckte på sitt.

Ja, googla bilder på blygdben var det första jag gjorde när jag hittade "ärtan", och om jag tittar på bilder på blygdben så tycker jag helt klart att man ser ett "ärtliknande" utskott på var sida om symfysen.

Jag vet faktiskt inte vad knölen är, men den är hård och konstant, om man trycker åt sidorna på den flyttar den inte sig som en fettknuta eller senknuta brukar göra, trycka rakt ner har jag inga planer på att göra, om ifall att det gör ont!

Låter som ett bröd för min mage, jag är så hård i magen att jag...hmm ja jag besparar er nog detaljerna! Men hård är den... Ska helt klart ge ditt bröd en chans, är det dessutom gott så!

Min mage ar bara langsam, inte speciellt trog. Men brodet lat gott, och nu har jag antligen hittat en jast som funkar, de har bara torrjast har och INGET gott mjol. Bara vetemjol i olika grovhetsgrader, sa jakla tradigt. Det ar sa sjukt tungt att bara med sig fran Sverige ocksa, kanns som om jag har viktigare saker att ha med mig haha.

Min är redigt trög med... Det är som stenhårda kanintollar, och jag får kämpa länge och väl innan en kommer ut!

Hahaha hur kommer det sig att det plötsligt är helt ok att prata om allt sånt här som man vanligtvis är noga med att hålla för sig själv?!

Haha for att alla andra ocksa har samma problem. Kan man prata om slemproppar, avslag, hemorrojder, sprickningar i vaginalomradet mm sa kanns inte en forstoppad bajs lika illa langre :D

jag är nog den ända här inne som inte är hård i magen då, för mig är det tvärtom och jag vet inte hur jag skall göra för att få magen att bli lite bättre?

Och igår fick jag så himla ont i övredelaen av magen, mellan naveln och brösten så jag fick ta en värktablett och lägga mig, Är i vecka 30 nu! Läser ju en del som får ont i nedre regionerna med foglossningar och sånt men detta var ju gärna tvärtom, första barnet så man blir förvirrad för man vet ju inte riktigt vad det är :confused:

*kl*

Nu var denna tråd rätt död :laugh:

Någon här som kanske har tips att ge mig!?

Ja sen jag vart gravid så har jag försökt sluta snusa på alla möjliga sätt, men det går inte. Jag slutade så fort jag fick reda på det, men föll tillbaka sen. :mad:

Jag sitter framför en dator hela dagarna och pratar med kunder, det blir så otroligt påfrestande utan snus, det finns inget att "göra" då. Har försökt med nikotinfritt, vilket inte går alls. Har försökt sluta helt tvärt men då blir jag sur/grinig mot kundern/familjen och alla.

Nu försöker jag iaf snusa så mycket nikotinfritt som möjligt o bara några med nikotin. Men vill juh sluta helt, dels för bäbisens skull o för att det är dyrt.

Ska faktiskt till norge i 4 dagar onsda-sönda, tänkte då att jag ska inte ta med mig varken nikotinfritt eller vanlig snus utan sambon får ta dom griniga dagarna, då abstinensen är som värst.

Men hur ska jag göra när jag är tillbaka på jobbet igen? tugga tuggummi kan jag göra mellan samtalen vilket kan hjälpa, men andra förslag? :idea:

Eftersom nikotinet går ur kroppen rätt så fort låter det ju bra att sluta de 4 dagar ni ska till Norge. Sen tar vanan hundra år att bli av med, och jag kan tänka mig att sluta snusa är mycket svårare än att sluta röka. Det låter fånigt men man måste bestämma sig och sen hålla det.

/ som inte klarade sluta röka under grav men drog ner otroligt på det. 9 timmar innan Sam är född rökte jag min sista, mellan värkarna innan vi for in till sjukhuset. Sen dess har jag inte rört dem och är otroligt glad över det. Lätt var det inte och jag blir fortfarande sugen ibland.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka