Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jag och maken ska bli föräldrar i början av januari för första gången. 1 januari har vi fått som datum preliminärt.

Det är kusligt och spännande. KUB-UL var maken väldigt nervös för, kunde knappt hantera det - men den lilla/lille räkan såg helt normal ut enligt barnmorskan.

Tss, det tog inte många sekunder! :D

Tack! Jag är innerst inne ganska livrädd, men det kanske är normalt?

Sen får man ju hoppas att allt går väl också.

Tss, det tog inte många sekunder! :D

Tack! Jag är innerst inne ganska livrädd, men det kanske är normalt?

Sen får man ju hoppas att allt går väl också.

Nej, du vet, datorn liksom skälvde till och så skapades en bild av dig i rummet, med barnet på armen, du var lite lik Jungfru Maria, faktiskt. Så jag fattade ju direkt vad som var på gång. :D

Livrädd är defintivt normalt. Man får ju beslutsångest bara man ska köpa ett par jeans, och ångrar sig efteråt. Klart att barn borde vara åtminstone lika emotionellt komplicerat. Fast gulligare och intressantare.

Jag är SÅ glad för din skull, hälsa maken! (Jag vet redan vilken naturfaktabok för barn jag ska ge honom i föräldrapresent. :D )

Tack så mycket, Vindvissla. Nu känner jag mig som världens oansvarigaste, men jag har inte riktigt koll på vilken vecka jag är i. Tror v 14? Jag försöker att inte bli som en av dem jag har så svårt att fördra, som börjar prenumerera på Gravid, köper 180 böcker om graviditet och småbarn och säger saker som "Det kommer du att förstå när du själv är mamma"... ;) Kanske det är ett sätt att "värja" sig - jag överlåter rätt mkt av det teoretiska åt maken, som längtat efter barn i tio år... :o

(Som du märker är jag lite kluven till det här, men försöker se det som en naturlig del som kroppen kommer att klara utmärkt)

Haha nä som en flodhäst kommer jag säkert se ut om en ett, nu tycker jag magen är som bäst inte för stor och inte för liten heller just nu,
Den 29/6 var jag ju och mätte min mage och min bäbis ligger en bra bit över normalkurvan men var nästan väntat för alla i våran släkt har fött barn över 4,5kg, hoppas inte bara det blir en jätte bäbis bara :D min lille bror vägde 5800 och var 58 lång :rofl:

Jag har inte heller koll på när jag blev gravid denna gången så jag räknar från senaste mens tills jag varit på ultraljud.

Man behöver inte läsa allt man kommer över, men räkna med att ett par frågor poppar upp i huvudet under resans gång ;) Men då finns ju buke och det finns andra bra forum också. Sen kan jag varmt rekommendera 9½ månad av Annika Lantz om man tycker om henne, den är så sjukt rolig!

B_o_r - oj då kanske det blir en jättebebis för dig också! Sam vägde 4 kg och jag tyckte det var stort, 5,8 måste ju vara som en 6månaders :D

Mamma fick köpa kläder som passade 4-5 månaders bäbisar till honom när hon kom hem, han var jätte stor och knubbig, jag hoppas ju då inte att min bäbis blir så stor :D skulle passa mig bäst med lite lagon sådär:p

Hehe ja lagom är bäst. Fast större bebisar ska visst hjälpa till bättre vid förlossningen.

För att bebisen ska vara stor eller är du rädd för själva grejjen? Jag kan peppa lite om du vill, tyckte det var en döhäftig upplevelse! Dessutom finns det toppenbedövningar!

KL

I gar var vi pa vart andra ultraljud och fick se var lilla jordnot med armar, ben, ett litet "ansikte" och varldens energi. :love: Jordnoten studsade runt sa mycket att det tog 20 minuter att fa alla de bilder lakaren ville ha. :D Allt var iaf bra med den lilla och nu ska jag inte tillbaka forran i vecka 18.

Sen allman fraga: I min graviditetsdagbok som jag fick i present star det att jag fran och med nu (v. 12) ska sluta sova pa rygg och forsoka ligga pa vanster sida nar jag sover eftersom det ar battre for bebisen. Stammer det verkligen? Jag som sover bast sa. :crazy:
Jag tar dock en del av inehallet i boken med en nypa salt sen jag laste om hur jag kan fa min partner att kanna sig delaktig i graviditeten och vart kommande barn. Det basta tipset; lat honom hjalpa dig att valja ett namn till barnet! :p

Haha ja det hoppas jag verkligen att du tänkte låta honom vara med och bestämma namn :D

Nä du kan sova på rygg så länge det känns bra, jag gjorde det nästan till slutet. Det som kan hända är att bebisen trycker på aortan och du får lite dåligt med syre och blir helt yr. Men det känner du ju i så fall.

Kul att ni får så många ul, vi får också rätt många i slutet, v 18, 25 och sen en gång i månaden tills den är ute.

Säger också att sov precis som det känns bäst, det är aldrig fara för barnet utan som vindvissla för din egen del så då tippar du nog över på sidan av ren självbevarelsedrift :) Jag sov också på rygg hela tiden med förra barnet.

Vilken skillnad! Här är det ju som normalt bara 1 ul och jag vet att det bla här på bukefalos diskuterats vilt huruvida man gör rätt eller fel om man går och gör ett eget ul (vi gjorde bla det i ca v 28 tror jag det var).

Vi ska iväg på kub-ul på tisdag.

Fast jag tror de svenska ul är längre, mina varar i snitt 1-5 minuter (med två timmars väntetid eftersom kösystem iinte är uppfunnet på Irland än) och ofta säger de indiska doktorerna inte så mycket. Man ska vara glad om man får den enögde irländske gynekologen, han är tydligen skitbra men ack så otrevlig.

Jag ska boka 4d-ul när jag kommer hem i aug.

(Som du märker är jag lite kluven till det här, men försöker se det som en naturlig del som kroppen kommer att klara utmärkt)

Precis så upplevde jag det förra gången! Det kändes liksom som att kroppen fixade förlossningen själv och jag var med och hjälpte till när kroppen sa till.

Sen allman fraga: I min graviditetsdagbok som jag fick i present star det att jag fran och med nu (v. 12) ska sluta sova pa rygg och forsoka ligga pa vanster sida nar jag sover eftersom det ar battre for bebisen. Stammer det verkligen? Jag som sover bast sa. :crazy:
Jag tar dock en del av inehallet i boken med en nypa salt :p

Ha ha, förra graviditeten sov jag på magen så länge det kändes bra, vilket blev tills jag var nästan höggravid ;) då var jag tvungen att byta till rygg och gissa om jag snarkade...

Det är just för själva förlossningen som man blir nervös över, aldrig varit med om det innan eftersom detta är mitt första barn och man vill ju att allt skall gå bra, Men samtidigt som man är lite rädd vill man bara komma till den stunden för då kommer ju den lilla ut äntligen :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka