Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Tack för bra info!

Nä, dummare än så är jag inte ;) Fattade inte heller varför man blir inkontinent, och dessutom är jag van löpare. Skulle sprungit halvmarelopp i september om det inte vore för graviditeten - så det är ju inte direkt så att jag börjar springa nu!

Så länge magen växer och du inte blir för tunn själv så är det nog ingen fara. Hur ligger du till generellt viktmässigt (över- under eller normalvikt)? Det påverkar ju såklart huruvida det är bra eller mindre bra för dig.

Jag har också lämnat blodprovet för kromosomanalysen idag, har ultraljudet om två veckor.

Vad ofta ni är hos läkaren hos er!

Jag har gått ner 2 kg sen innan jag plussade. Det anser jag främst vara för att man inte har samma mat och gottesug nu i början när man är lite illamående. Att man inte dricker alkohol tror jag också spelar in en hel del som du säger. Även när jag väntade William gick jag ner några kilo i början. Viktuppgången kommer ska du se!

Och Snovind

Tack! Da ska jag inte oroa mig. Jag ar nog ratt normalviktig, 51.5 kg till mina 162 cm. Ja, av nagon anledning vill de att man kommer dit ofta. Nu ska jag iofs inte tillbaka till lakaren forran om 4 veckor men jag har ett till ultraljud nasta vecka. Sen ska det forhoppningsvis lugna ner sig. :D

Jag har gått ner i vikt i början av båda mina graviditeter, vände ungefär i halvtid. Ingen fara med det så länge du äter som du ska och inte blir alltför mager. :)

Enligt familjelivs uträkning hade jag ägglossning på våran 4 årsdag när Rasmus tillverkades. Den här vet jag ju faktiskt eftersom vi bara slarva med kondom en gång! Och enligt FL hade jag störst chans att bli gravid 2 dagar efter slarvet/tjuvstarten.

KL

05/10/09 - bed_of_roses
11/10/09 - Kikki
16/10/09 - pamme_jamsin
28/10/09 - Xandoor
19/11/09 - Cilla
27/11/09 - cassic_bambi
14/12/09 - vindvissla
21/12/09 - Ferrari
04/01/10 - PMM
20/01/10 - micaelathegreat
26/01/10 - Chlo
27/01/10 - Snovind
16/02/10 - daymint

Har ändrat mitt datum från den 21 till den 27/11. RUL visade att allt var fint med bebben och mina misstankar om att moderkakan sitter i framvägg denna gång då jag känt av bebben mkt senare denna grav och fortfarande känner av den ganska lite, stämde.

Vi hade tänkt fråga vilket kön det var men jag han själv se att det är en Lillebror i magen innan BM såg det.

Den här gången var det absolut det bästa UL:et jag sett, måste varit den nya metoden eller så för bilden var gul och allt syntes hur tydligt som helst och jag fick se ett ansiktsporträtt så tydligt som det vore taget utanför magen, helt galet tydligt och lillebror ser ut exakt som storeror när storebror precis kom ut o var så där svullen och rynkig :love::love: Återstår att se om det stämmer när han kommer ut sen :laugh:

Äntligen kommer jag ha lite mer tid över för att hålla mig bukeuppdaterad. Jättekul att se att vi blivit några fler här i tråden :D

Vad spännande och kul att det blir en lillebror! Skönt att alla händer och fötter fanns med på ul, nu är det bara att baka färdigt och pluppa ut den :D

åh, gjorde du ett 3D-ultraljud?
har bara sett dom på TV, utvecklingen har nog inte kommit till värmland riktigt än!

vi prövade att titta efter en liten pinne på vårat UL, men hur mycket både jag och sambon spana, så fanns det ingen pinne att se, så vi kanske får våran lilla Matilda ändå. :angel:
och hon gav oss riktigt bra vinklar.
när hon skulle mäta lårbenet, låg grodan med båda benen i 90´vinkel ut från kroppen och hon scannade underifrån kroppen. alltså såg vi hela området där det borde ha suttit en pinne väldigt tydligt! ingen pinne....... :rofl:

har ni era UL-bilder på nätet, så man kan kika på dom?

Vindvissla: Ja jätteskönt! Precis, bara grädningen kvar nu hihi!

Cilla: Jag vet inte faktiskt om jag ska vara ärlig, men hon slog om bilden sen när hon skulle kolla alla organ osv till det vanliga gråa ul:et och då såg allt ut så som jag är van vid att se när man ul:ar oss tvåbenta, häst o hund! Jag gjorde bara vanligt rutin ultraljud på Danderyds sjukhus, inga kostigheter el special önskningar el så, jag vet inte om de har sån apparat där, men nåt nytt o häftigt var det iaf ;)

Haha, en pinnlös liten gullgroda kanske då =) Är det så att BM inte får tala om vad hon ser hos er ? Här i STHLM får dom det, i Västerås nekade dom till allt när sambon sa att han trodde han såg en snorre på första sonen haha.

Jag kan fota mina bilder och lägga ut här lite senare idag =)

dom berättar om man frågar, men vi ville inte ta reda på vilken sort det blir.
men det hindrar ju inte från att man spanar och spejar så ögona blö´r ändå!!! :rofl:

Åååh, vad kul att få se bebben i 3D!!! Skulle jag också vilja när det är dags för ultraljud, men inte heller i Kalmar är de speciellt moderna... Man bör till och med vara kissnödig för att de ska få så bra bilder som möjligt!

på kallelsen som vi fick från UL stog det att jag skulle dricka 1-2 glas vatten ca 1 timme innan undersökning, för att blåsan inte skulle vara helt tom.

det gjorde jag givetvis!
på undersökningen visade hon livmoderkanten och visade att moderkakan satt i bakvägg, en bit ifrån utgång och "där är urinblåsan och den är välfylld!!!!!" :rofl:
"jo tack ,jag känner det!" var mitt svar, vilket FÖ var det enda jag sa på de 20 minuterna det tog.

Hoppar in i den här tråden. Gjorde ett grav test i söndags och fick ett possitivt svar. Tycker det känns väldigt konstigt att just jag är gravid, men det tar väl ett tag att vänja sig vid det.

Så nu är det väl bara att ringa till mvc och beställa en tid.

Det var exakta råd det! Kanske skulle vara bra för en annan...;)

När jag skulle på ultraljud när jag väntade William (ca 2,5 år sen) var jag jättekissignödig så jag gick på toa på sjukhuset. Det var kanske någon halvtimme eller timme innan vi skulle vara på UL. Vi påbörjade ultraljudet men blåsan var för tom, så barnmorskan tog några andra par emellan och skickade ut mig i köket så jag fick dricka tre glas vatten. Sen när jag kom tillbaka var det bra bild! Denna gången ska jag försöka att inte göra om samma misstag - alla barnmorskor kanske inte är lika snälla och har lika gott om tid...

nej, det vore ju lite tråkit att missa sitt UL, bara för att man var kissnödig... :o

05/10/09 - bed_of_roses
11/10/09 - Kikki
16/10/09 - pamme_jamsin
28/10/09 - Xandoor
19/11/09 - Cilla
27/11/09 - cassic_bambi
29/11/09- Chou Lan
14/12/09 - vindvissla
21/12/09 - Ferrari
04/01/10 - PMM
26/01/10 - Chlo
27/01/10 - Snovind
16/02/10 - daymint

Ansluter mig till tråden nu när jag fått ett exakt BF-datum, vi var på rUL idag och fick veta att bebisen beräknas födas 29 november. Vilket innebär att hon (har gjort moderkaksprov och fick bla reda på att bebisen har kvinnliga könskromosomer) kommer att födas på Lucia då mina två andra barn båda föddes 15 dagar efter BF.

Här gjorde de hela undersökningen först, gled runt och tog lite bilder och sen frågade hon om det var något mer vi ville veta eller se ;)

Nytt här hos oss är att man bara får 1 bild med sig hem :( Jag har nog 6 bilder på Rasmus!

Och jag har fortfarande inte sagt något på jobbet, vet ej om(hur många) som misstänker. Idag orka jag inte gå från jobbet till tåget och transferbussen. Då reser sig en kvinna upp och erbjöd mig sittplats! Så jag borde nog se ganska gravid ut...

På mitt jobb känns det som att alla snart vet (något överdrivet så klart), men vi pratar bemanningsplaner, organisation osv inför 2010 så då är det inte så mycket annat att be för än att berätta.

KL

Vi gjorde 3DUL med sonen, det var riktigt roligt. Vi kommer att gå privat och ta reda på könet om vi inte får reda på det vid rutin UL. Men det har blivit en skillnad - vid kallelsen till sonens UL stod det uttryckligen att "vi berättar ej könet". Den texten har de tagit bort nu:idea:

05/10/09 - bed_of_roses
11/10/09 - Kikki
16/10/09 - pamme_jamsin
28/10/09 - Xandoor
19/11/09 - Cilla
27/11/09 - cassic_bambi
29/11/09- Chou Lan
14/12/09 - vindvissla
21/12/09 - Ferrari
04/01/10 - PMM