Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Hej och välkommen!

Skönt att ditt illamående har börjat släppa, vet hur jobbigt det är!

Själv är jag i v 16 nu tror jag, har börjat få mage och senaste veckan har jag varit jättetrött igen. Funderar på om mina järnnivåer gått ner lite så jag ska nog köpa preggovitaminer och knapra lite, kanske hjälper.

3 veckor kvar till doktorn nästa gång och sen ul efter det!

uppdaterar vår lista lite. :D

05/10/09 - bed_of_roses
11/10/09 - Kikki
16/10/09 - pamme_jamsin
28/10/09 - Xandoor
21/11/09 - cassis_bambi
19/11/09 - Cilla
14/12/09 - vindvissla
21/12/09 - Ferrari
04/01/10 - PMM
20/01/10 - micaelathegreat
26/01/10 - Chlo
27/01/10 - Snovind
16/02/10 - daymint

Cambrie - välkommen! :banana:

Idag börjar jag jobba sista veckan innan min 5 veckor långa semseter drar igång och tur är väl det, jag är helt sjukt trött....
Har dessutom tagit mig i kragen och börjat begränsa mitt kaloriintag, kommer inte palla detta om jag ska bli tyngre. Tyngre lär jag ju bli oavsett, men jag behöver ju inte bli tyngre än vad jag behöver!
Å innan nån skriker högt, jag bantar inte.... gör bara lite bättre val. :idea:

Inte speciellt mycket mer hungrig, har inga konstiga begär efter vissa saker och som tur är blir frukt bara godare och godare. Har inga problem att hålla mig från godis, chips och dricka.

Annars växer magen så det knakar, kan inte längre knäppa nån av mina gamla byxor, utan får ha dom uppknäppta och vika in kanterna fram. ett långt linne döljer glipan bra. :rofl:
Inga bristningar än (min värsta mardröm.......) och jag hoppas att jag kommer att slippa dom, eftersom min mage redan varit duktigt uttänjd en gång. trots att magen växt en hel del, så är huden fortfarande mjuk och slapp och inte spänd på nått sätt! :bow:

Är redan i 19+3! :bump:
Var på dans i lördags (ja vet, det låter uråldrigt) och tog en svängom med gubben :rofl: ...
Ganska mysigt, speciellt när magen putar och och är emellan oss. :love:

PMM:
såg din bild i magtråden, oj, va du växer fort!!!! har du sagt nått på jobbet än?

Hej hej!!! nu var det ett tag sedan jag skrev här..är i vecka 12 (11+4)
och börjar äntligen må lite bättre..

ansluter mig till listan:p

05/10/09 - bed_of_roses
11/10/09 - Kikki
16/10/09 - pamme_jamsin
28/10/09 - Xandoor
21/11/09 - cassis_bambi
19/11/09 - Cilla
14/12/09 - vindvissla
21/12/09 - Ferrari
04/01/10 - PMM
13/01/10- Zippizoot
26/01/10 - Chlo
27/01/10 - Snovind
16/02/10 - daymint

De bubblar ju om mig, skulle kunna ställa mig på golvet å bara skrika "Jag är graviiiiiid" men jag har inte sagt något men misstänker att vissa kanske vet ändå (facebook....)

Har berättat för en kollega som sagt upp sig, var ju tvungen! Å även han sa som jag tänkt, håll tyst om det!
Har ju en kollega som är gravid, 1 vecka före mig ;) Hon pratar if ganska mkt om sin graviditet med mig, hon är även syster till en kompis till mig som vet om det.

Om henne är alla jätte försiktiga, de varna henne om de är lite blött på golvet så hon inte ramlar, bebisen i magen ni vet;) Hon får inte bära något och jag höll på att fnissa ihjäl mig när en kollega kom: "Snälla P. kan du inte kasta det här åt H. hon är ju gravid och de är ju ganska tunga grejer..." ;)

Jo magen exploderar verkligen och jag hoppas min navel inte blir mer missbildad än den är :( Fick bristningarna runt den kring v. 36 med Rasmus.
Nu rider jag ju knappt. Min medryttare har ridit för jag varit borta å jobbat så mkt sen var ju hästen halt så hon får vila nu tills jag får en tid för utredning.

Förra gången hade jag inget jobbigt alls med sommarens värme. Nu dör jag, gjorde ett försök nyss att gå ut. Satte mig ner och gav snabbt upp och gick in igen :( Dessutom sov jag till kl 11 i dag :eek: Jag som tänkte sola på fm sen åka och handla.

åg, det där bubblet.... exakt så kände jag åxå. kunde bara börja tokfnittra....

jag fick ge upp ridningen redan i vecka 5 ja, min rygg pajja helt....
visserligen tog jag en liiiiiiiiiiiiitten, liiiiiiiiiiiiiiiiten tur på mitt sto när hon mellanlandade hos mig tidigt i somras. (mellan två andra boenden, antagligen sista gången ja fick sitta på henne, så jag trotsade naturlagarna och tog en tur, en liiiiiiiiiiten en. :grin: )

hur är detta med att bada nu på sommarn?
var och plaska hela dan igår och lekte med grannungarna i vattnet, herre på luftmadrassen med 2 st 9-åringar, jättelätt att vinna, väger typ 3 ggr så mycket. :rofl:
så länge jag själv känner att jag orkar och blir jättetrött är det väl ingen fara?
min mor ringde nyss och frågade om jag ville med och bada ikväll, "tänkte åka till älven, där är det nog såpass varmt att tillåmed du kan bada"... (jag har verkligen aldrig varit badkruka, så jag vet precis vad hon syfta på.)
åhhhhhhhhhh!!!!!!
har sån lust att bara skrika rakt ut, HALLÅ!!!??? JAG ÄR GRAVID; INTE HANDIKAPPAD!!!!
jag är fullt kapabel att själv sätta gränser för hur tungt jag ska lyfta och vad jag gör och inte.....

menmen..
mamma är väl alltid mamma antar jag och om 25 år är jag säkert likadan! *huvva*

Förra gången var jag sjukskriven vid den här tiden. Efter förlossningen försvann aldrig smärtan i fogarna men än har det inte blivit värre (eller så har jag blivit mer härdad)

Jag är badkruka, är de kallare än 30 grader badar jag inte ;)

05/10/09 - bed_of_roses
11/10/09 - Kikki
16/10/09 - pamme_jamsin
28/10/09 - Xandoor
21/11/09 - cassis_bambi
19/11/09 - Cilla
14/12/09 - vindvissla
21/12/09 - Ferrari
04/01/10 - PMM
13/01/10- Zippizoot
23/01/10 - Cambrie
26/01/10 - Chlo
27/01/10 - Snovind
16/02/10 - daymint

Var på inskrivning idag på MVC. Allt var fint men har gått upp över tre kg redan. Trodde det kom, i alla fall lite senare :o

jag hade gått upp 4 kilo, men sen fick jag reda på att den egentliga viktuppgången räknas från inskrivningen!!!! :banana:

så jag har egentligen bara gått upp 6 kilo nu, istället för de 10 som vågen visar. ;)

fick du lyssna på hjärtat åxå?
har inte fått lyssna än..... :cry:

KL
Vad har ni fått för rekommendationer gällande löpning/joggning? Hur länge får man hålla på?

Senast ändrad av en moderator:

Fusk, min bm antecknade vad jag vägde innan jag blev gravid så hon räknar minsann därifrån. Hon tom ifrågasatte det jag skrivit (jag väger mig alltid på morgonen och var på inskrivningen efter lunch och vägde mig med kläder och hade såklart lite plusvikt mot "naken-morgon-vikt".

Min Bm säger håll på så länge du mår bra och inte får ont. Fördelen att ha en BM uppvuxen på ett häststuteri som vet att man inte behöver sluta med allt bara för man är gravid (ja självklart måste man ju må bra och inte få ont av det man gör, t.ex. joggar)

När jag vänta Rasmus fick jag ta ett riduppbehåll vid v. 20. Fick sammandragningar såfort jag travade och kände verkligen hur han skumpade runt där inne i magen. Borde väl bli samma sak när man joggar?

En kompis till mig visade sin unghäst på 3 årstestet 3 veckor innan hennes son föddes ;)

Nä inget sånt... Överhuvudtaget väldigt lite information. Typ bara provtagning... Och ja just det, cellprovstagning. Jag har lyckats missa dessa då jag flyttat runt en hel del i mitt liv, och jag vet att det är ett bra test, bla bla bla, men det var ingen behaglig upplevelse kan jag lova. Och nu gör det ont på nåt konstigt sätt som fan där nere...

Jag vet inte riktigt. Det sägs att joggning är farligt pga stötarna, att fogar och dylikt inte mår bra av det. Jag trodde att det gick bra till magen putar(ungefär), men en bekant till mig sa att man kan bli inkontinent av joggningen och att jag ska sluta direkt. Hon har en teling hemma som är lika gammal som min, så hennes bm borde ju också vara uppdaterad.:crazy:

Sen ska man ju ta ut sig så man kräks direkt, men det känns med automatik att man inte gör!

http://growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=12985

Motion/träning 20 till 40 minuter två till tre gånger i veckan, med lagom intensitet - till exempel promenader, måttlig joggning, cykling, simning och mammagymnastik - är former som man rekommenderar. Välj en form av träning som du tycker är rolig.

Löpning: Du kan springa så länge det känns bra. Belastar dock knä-, fot- och höftleder mer, eftersom kroppsvikten ökar under graviditeten.

Varför ska man bli inkontinent av att jogga? Inkontinent blir man för bäckenmusklerna blir för uttänjda av vikten från livmodern. Bäckenmusklerna tränar man när man gör knipövningar (1 om dagen räcker sa min BM, men gärna fler)

Mår inte fogarna bra av att du joggar kommer du få ont och då är du väl inte dummare än att du drar ner på tempot och tar kortare steg?

Och jag tror knappast stötarna från att jogga gör att moderkakan lossnar! Då borde alla som rider råka ut för det. Moderkakan kan lossna även om du lyfter och sitter den så dåligt behöver du inte ens lyfta tungt och de upptäcks vid UL.

kl
Jag har för mig att skaderisken är högre när man är gravid också, med relaxinet som flödar i kroppen och mjukar upp ligamenten. Men motionera så länge det känns bra för dig, tids nog kommer du få dra ner på det ändå! Jag red fram till v 18, då fick jag för mycket sammandragningar när jag travade och tappade lusten helt. Denna gången tappade jag lusten redan i v 12 eller nåt, fanns inget att träna för längre. Men jag vet att jag kommer längta ihjäl mig i december!

Vad många vi blev i denna tråden nu, det är ju toppenkul! Tänk så kul vi kommer ha det i vinter när vi väntar på att de andra ska ploppa ungar!

Idag har jag sålt min ena häst, var så rädd att Sam skulle springa in i hagen och det lär ju inte bli bättre de närmsta 7 åren. Så jag får nöja mig med min kompis häst som är som min ändå. Och så har jag barnvakt under tiden som jag rider!

haha ja det med!

När grannen sa "oj en vinterbebis till" sa jag "ja vi gör det bara en gång om året" :D

KL

Var hos lakaren i dag igen och fick blodprovsresultaten (allt bra), tog ett nytt blodprov (nagot som har med risken for att barnet har Down's syndrom, ska kombineras med nytt ultraljud nasta vecka) och vagning och blodtryck. Men alltsa, jag gar ner i vikt. Magen har vuxit och vaxer stadigt men jag har tappat 1,5 kg sen senaste lakarbesoket (2 veckor sedan) och ca 4 kg sen innan jag plussade. Jag ater nyttigare nu och dricker inte langre alkohol sa det kan ju bero pa det men det kanns anda lite skumt. Nagon annan har som har varit med om samma sak? Ar det normalt? Min lakare verkade inte bry sig men han verkar a andra sidan mest fokusera pa provtagningen och hur jag mar i ovrigt.

Tankte vaga mig in i magtraden nasta vecka efter ultraljudet i vecka 12. :D

:D

Vi raknade ut att det maste ha skett nagon gang i samband med min pojkvans fodelsedag. En bebis ar val en ratt bra fodelsedagspresent? :p

trodde först att jag hade stenkoll på när bäbisen blev tillverkad, men när jag räknade efter så visade det sig att jag tagit fel på ungefär en vecka.
våran lilla groda är tillverkad på ett hotellrum i göteborg i samband med hans hjärtundersökning som sker en gång vartannat år!

måste nog skaffa en liten "made in göteborg"-tshirt nu. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka