Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Jag känner mig också lite grön på det där med att bädda i barnvagnen. William föddes ju på sommaren och då var det ju bara några små tunna filtar som gällde i vagnen. Nu har jag köpt ett nytt lammskinn till bebisen som jag ska ha i vagnen. Sen är det ju det där med åkpåse eller inte?? Jag har föreställt mig att jag inte skulle ha åkpåse, utan en massa gosiga täcken eller filtar istället. Men jag vet inte riktigt. Jag har redan en allroundåkpåse som passar den nya vagnen (köptes till W:s scooter) samt en fleeceåkpåse som jag stoppade i den vanliga åkpåsen under W:s första vinter (då användes dock sittdelen). Men som jag minns det tyckte jag inte att det var bra med åkpåse i liggdelen och Emmaljungas citykorg är ju något mindre än edgens liggdel så antagligen lär jag inte gilla allroundåkpåsen i vagen nu heller. Ne, jag får prova och se vad jag tycker. Nä som sagt, bebisen kommer i alla fall att ha mössa, hyffsat tunn overall (ej vindtät, får se om jag får köpa någon tjockare) och ett lammskinn att ligga på. Sen om det blir filtar/täcke eller åkpåse får jag se. Just det ja, locket (överdraget) till citykorgen kommer man ju ha också. Det känns som det blir ganska varmt...

och lite knapplån
Hua, mjölkstockning måste vi akta oss för allihopa! Jag lyckades få det 3 gånger den sommaren William föddes. Min teori är att det är väldigt lätt att få det när man får barn på sommaren eftersom man gärna inte klär på sig hur mycket som helst när det är typ 25 grader varmt! Första gången var jag klumpig och satt utomhus och ammade utanför brorsans stuga på Öland (W:var då två veckor). Det var absolut inte kallt eller blåsigt, men shit vad risig jag blev. Andra gången sov jag med myggnät i fönstret eftersom det var så varmt. Vaknade på morgonen och hade sparkat av mig täcket och låg med tuttarna i vädret. Tredje gången minns jag inte riktigt så det var nog antagligen bara att jag varit utomhus i en vanlig t-shirt mitt i sommarhettan. Ja, det gäller att vara försiktig!

Men nu vintertid har jag förhoppningen att slippa mjölkstockning eftersom nu går man ju normalt sett inte ut utan jacka. Och tjejer, gå absolut inte ut utan jacka även om ni bara ska hämta posten eller nå!!! I alla fall inte de första månaderna. Sen när man har ammat ett tag anser jag att man inte verkar lika känslig längre. Nej, det ska bli spännande att se om min teori stämmer om jag slipper mjölkstockning denna gången.

Jerseyko: Vilken underbar bild på magen och Rasmus!!!

KL

Var det inte oroväckande länge sedan Chou Lan sågs till?

Här kan ni läsa mer om mjölkstockning, orsaker och hur man behandlar. :)
Drag och kyla får oftast hela skulden för mjölkstockning men det finns inga vetenskapliga belägg för det. Trots det kan man inte helt avskriva den orsaken eftersom mammor ofta beskriver att kyla är orsaken. Köld ger obehag vilket ökar adrenalinet vilket i sin tur hämmar oxytocinet som är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen.

Jag fick mjölkstockning två gånger, ena gången var första veckan och andra gången efter ett helt års amning då jag köpt ny behå som satt åt under tutten. De andra gångerna har jag hunnit mjölka ur vid första varningen så jag har inte blivit sjuk på riktigt.

Jag har bf idag enligt mig själv, men det verkar inte som att bebisen håller med mig :D Undrar vad den har för bf....

Jag har aldrig använt åkpåse.

Har precis vart och hämtat min nya vagn och köpt en bilbarnstol :bump: Nu är allt klart men hon får inte komma ut bara för det.

Den här veckan är det kortvecka, maken jobbar bara 4 dagar, sen åker vi till mina föräldrar och blir där till den 26 :bump: Åh vad jag saknar dom har inte träffat dem sen Rasmus kalas. Och Rasmus pratar ju om dem varje dag. Idag frågade han mig om han fick sova i mormors säng. Lite långt dit kanske ;)

Jag använde åkpåsen hela tiden från när han började sitta i sittdelen tills han inte ville sitta några längre stunder i vagnen - alltså när det var kallt och man inte behövde ha overall på. Men aldrig i liggdelen .

Vad säger du, fick du mjölkstockning efter ett helt års amning?! Oj! Efter något halvår kunde jag t.o.m. gå i blöt bikini (när vi var på canarieöarna) och behövde inte alls bry mig alls om att skydda brösten extra. Fast då har jag ju inte testat med alltför åtsittande bh:ar ;).

He he ;), ja det hade varit väldigt intressant att veta vilket datum din bebis själv tycker att han har BF! Jag började fundera på om ni var på sjukhuset än, men så var det ju inte ännu.

jerseyko:
Åh, vad kul att ha hämtat vagnen (och bilbarnstolen) :bump:!!! Skönt att ha det mesta klart, men hon kan ju vänta tills efter nyår ialla fall innan hon tittar ut. Jag ska hyra babyskydd tänkte jag, antingen på leksaksaffären här i stan eller på babyproffsen.
Och vad härligt förresten att åka hem till föräldrarna över julen! Då blir det verkligen jullov när man är lediga och kommer hemifrån. Här blir det inte jullov förrän julafton! Min stackars make lär väl stupa (eller bli aspackad av julsnappsen :angel:) på julafton för då har han nog jobbat nästan en månad i sträck utan någon dag ledigt.

åååh snart får vi se en mini vissla!! :banana::banana:

Vet du nåt som inte vi vet???
Åh, jag hejjar lite för säkerhetsskull jag,
HEJJA VISSLA
:bump::banana::bump::banana::bump:

Ang. att bädda i barnvagn så har jag sittdelen nu, och i den åkpåse, fårfäll och filt - sen har Emil overall (tunn, tjockare eller tjockast - beroende på temperaturen) tossor, mössa och vantar vid behov.
Och jo jag har en tendens att klä honom för varmt, men man kan ju alltid ta av då :)

Senast ändrad:

Nädå här är inget på g än... Inte ens några onda förvärkar.

Jag fick mjölkstockning för att jag köpte en ny behå och den var rätt tajt.... så tajt att jag fick blåmärke under tutten, men jag hatar när de sitter för löst! Och då var där tydligen en mjölkgång som inte blev så glad och jag fick världens feber och mådde skit. Man har ju mjölkkörtlar långt ut i armhålan och allt.

Nu middag...

....å som ett brev på posten har ja åkt på magkatarr. :grin:

ville bara upplysa er om detta. :D

Konstigt hörredu...:angel:

Du har inte haft det lite stressigt och jobbigt sista tiden eller så?

Hoppas att det lugnar ner sig. Det är inte mysigt alls.

Själv sitter jag här med den där jäkla förkyldningen som vägrar ge med sig. Är inte lika snuvig som förut men halsen svullnar igen och det flyter låååååååååångsamt lååååååååååångsamt strömmar av gulgrönt klägg från näshålan ner i svalget. Hänger o dinglar där och är segt som fan att svälja ner.:mad: Hade det likadant i våras och det tog tid att gå över.

En fundering, nässpray, får man använda det som gravid? har Otrivin hemma men bruksanvisningen är borta.

A-K.Eng: man får använda nässpray (Otrivin) när man är gravid, kolla på fass.se..

är inne i vecka 30 nu (idag), mår lika bra som innan.. magen växer, bebisen sparkar för fullt.. Jobbar på som vanligt i stallet med mina 6 boxar att mocka varje dag och hästarna att sköta om, försöker att hålla igång min valack så gott det går (dock ingen ridning - även om jag är rejält sugen :angel:). 2-åringen skulle ju egentligen ridas in nu under vintern, hon är iaf sadelvan, tränsvan och longerad - hängde lite på henne i början av graviditeten. Väntar med att sitta upp på henne tills i mars/april (efter att bebisen har tittat ut). Känner ingen stress med inridningen, hon ska visas på 3-års och kommer bara att ridas om hon är mogen för det då.

ja, ja säger som dig, fifan.

här är min mage nån vecka innan förlossningen:
29789891.jpg

här är min mage nån dag efter förlossningen:
30035853.jpg

:D

å den här bilden sätter ja lite censur på, den är lite kräkframkallande om man är känslig.

Vi hugger sönder mamma tutte:
30035825.jpg

har börjat på min berättelse åxå, är än så länge uppe i 4 a4-sidor och har bara skrivit om fredag-måndag än! :D

nä, nu är det matdags och pumpdags....

Då kör vi på med Otrivin då. Bara att spruta. Och se om det hjälper. Tack för att du svarade på min fråga!:)

Vad är det för blivande treåring du ska visa? Min hästs lillebror ska visas på treårs. SWB, e: Laptop-Bold Irish xx. Han ägs dock att lillasyster så jag slipper rida in honom.

Cilla; har magen blivit lite mindre kanske?;) Jag är inte så kräkmagad av mig, kommer att se likadant ut om en månad för mig.
Söt tuttebild på huggormen.:love:

min barnmorska tycker dock ej att man ska använda nässpray när man är gravid.. :angel: så jag har undvikit det, nu använder jag ju iofs inte nässpray annars heller :rofl:
risken finns att man börjar blöda näsblod då blodkärlen i näsan är så ytliga och känsliga när man är gravid!? läser man i Mammapraktika så står det att man ska undvika nässpray en längre period (mer än 10 dagar) för det kan ge en hyperaktiv och svullen slemhinna.
Nu vet jag inte om det bara gäller om man har nästäppa? (vilket jag har varje morgon och står å snyter mig en kvart innan jag kan andas typ :crazy:)

min blivande treåring är e Corlensky G - Magritte - Anart :love: skimmel och sto = precis vad jag beställde när stoet betäcktes! :D

Oj vad jag fick tårar i ögonen av förlossningsbilderna! Det är ju faktiskt helt fantastiskt vad vi har gjort!! :love: Amningbilden mest... minns när hon tog bröstet så himla naturligt och även fast det i början gjorde djävulsk ont så var det en sån mäktig känsla....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka