Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...
usch, nu fick jag lite dåligt samvete för att ja har skrämt upp dig med amningen!!!!!
jag har extremt länsliga bröstvårtor och har funderat typ hela livet på hur ja ska klara av att amma.
sitter på huset nu, matilda skulle äta vid 2. till min stora förfäran upptäckte jag att jag har glömt vårtnapparna på avdelningen!!!!!
å tjejjen måste ju ha mat, så what to do? bara att lägga henne till bröstet, trycka ihop vårtan å trycka (!!!!!!!!) in den i munnen på henne! lite trix och knix, hon är ju van att suga från nappen nu, som formar vårtan till en bra sugsak, något som jag (tyvärr) inte har naturligt. hon tyckte det var jättebökigt att få ett bra tag runt en oformlig vårta, men efter några minuters bök hitta hon ett bra grepp och det var MYCKET mer bekvämt än med vårtnappen!
slurp-slurp-slurp och hon hade satt i sig mellan 70-90 ml!
å hon som ska äta 50 idag!!!!! vågen här på huset var inte så noggrann....... så nu får vi säkert utegångsförbud bara för att vi inte kan väga ordentligt.......
men ja är själaglad att ja har vågat pröva utan nappen. *stolt*
och smärtan det blir mycket bättre!!!!!
bra saker att köpa är Mepitel, ett slags plåster, om du får sår.
Uppsamlingskopp och köra skvalpmetoden.
vårtnapp om du har ickebefintliga vårtor.
be nån i din närhet klämma dig hårt på foten eller axlarna eller på annat ställe, precis när bäbba suger tag om det gör ont, det avleder smärtan lite.
handmjölka fram droppar innan du lägger henne till bröstet, så kommer det igång lite lättare.
blir det för illa, kommer iallafall inte jag att tycka du är kass som inte vill. jag förstår dig helt och fullt. men ge det en chans innan du bestämmer dig!
eller gör som oss, vi hade bestämmt att ge henne flaska istället, men jag ammar så länge det funkar. bara för att ta udden av tvånget! när jag vet att ja inte måste, så då känns det mycket lättare att göra det, när det är frivilligt.
verona:
du är ju kanonfin ju!