Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Många grattis till dig också Cassic!!!!

*KL*

Aajjj de känns som mina ljumskar ska sprängas! Varför då? Minns inte att jag kände såhär med Rasmus. De ska väl inte göra ont i ljumskarna om hon sjunker ner lägre i bäckenet, eller?

mina ljumskar höll på å döda mig åxå........ :devil:

förresten!!!!! 18 timmar efter förlossningen låg jag på mage och bara njööööööööööööt av att äntligen kunna ligga på mega igen!!! :love:

å idag har jag lämnat min familj och misären på sjukhuset och åkt spårvagn själv in till brunnsparken och shoppat en MASSA nya kläder!!! som INTE var mammakläder! uhu, vilket känsla! passade på att tjuvväga mig på sjukan förut åxå, ca 11 kilo har jag gått ner hittils. *happyhappy*
det är fortfarande nätt och jämt att H&Ms XL funkar, men vissa plagg är riktigt najjs!

LillaLiv & cassis_bambi:
jättegrattis till era grabbar, hoppas ni har startat en ny trend, det behövs lite killar bland alla tjejbäbisar! :banana:

mina ljumskar höll på å döda mig åxå........ :devil:

förresten!!!!! 18 timmar efter förlossningen låg jag på mage och bara njööööööööööööt av att äntligen kunna ligga på mega igen!!! :love:

Lalalalalallalalaallalla *håller för öronen* Jag sover sååå bra på min höft!!!! :p

Idag har jag varit hos min goa doktor, lite sorgligt att mina besök där börjar ta slut. Inte så att jag vill bli sjuk, men man kanske får ta och bli gravid igen :D

Allt såg supernormalt och jättebra ut och han tror fortfarande mest på mitt eget datum (14e). Dessutom tror han att det är en stoooor bebis och att den kommer komma ut snabbt. Gå inte runt och slöa hemma när det väl startar sa han, det är bara att åka in på sjukhuset för det kommer gå fort denna gången! Hua, stor bebis och fort lät som att man kommer spricka :D

Vi har dessutom kommit överens om ett nytt namn på bebisen, får väl se när han kommer ut vad han ser ut som! Innan har vi bara enats om Isaac, och det blir så konstigt om det ska låta olika på svenska och engelska. Sam är så himla praktiskt.

Imorrn ska jag shoppa lite sytråd, lämna in två foton för inramning och köpa julklapp till sambon (som för övrigt är världens lättaste att köpa julklapp till, förra året ÖNSKADE han sig en nästrimmer haha, detta året ska han i alla fall få nån skön tröja och skjorta)

Men vad intressand: varför trodde han att det skulle gå fort? Det funderar jag lite på med, iom sonen så har man ju lite längre startsträcka än sist (få hem farmor osv). Tänker igen på min kompis som födde i hallen med sin äldsta son i bilsstolen utanför huset....

Vi satt och kollade på namn igår och alla som jag gillar är väldigt poppis i Sverige vilket är lite trist. Sen har vi samma dilemma som ni, fast i mindre skala. Maken pratar stockholmska och jag skånska så vissa namn uttalar vi olika.

Cilla: OMG så härligt att handla kläder! Det ser jag fram emot!!!! Ska nog lägga undan lite pengar nu så jag har till sen. Och 11 kg minus är bra!!! Hur mycket gick du upp (svara bara om du känner för det!)

Ta det lite lugnt med klädinköpen. Vem vet vad som händer efter en tids ammning och mammaliv. Kostar att behöva köpa nya mindre kläder igen.:D
Fast, det kanske är ett behagligt I-landsproblem.;)

Själv var jag billig igår. Blev snabbt bestämt att jag skulle åka till Gbg för att gå på Liseberg och träffa gamla klasskamrater. Mannen var inte glad åt att jag drog iväg dit nu när jag är i 8:e månaden.:crazy: Men han var för trött för att följa med själv.
Jag tog ju med mina papper som man måste ha om man föder utanför sitt landsting eller vad det nu är. Och Gbg är ju inte så himla långt bort. En timma med X2000 bara.
Nåja, nu födde jag inte igår. Men Norpan hade nog antingen väldigt tråkigt på resan hem eller också väldigt roligt. För det var livat både på tåget och i bilen hem. Sen sov Norpan gott tills jag gick upp nu på morgonen.

Jag sover på mage fortfarande. Fråga mig inte hur det går till, somnar på sida och vaknar på mage. Har jag svårt att somna lägger jag mig på mage och slocknar direkt. Kanske håller jag fast bebis då så hon inte kommer någonstans å måste ligga still :angel:

Vad härligt att läsa om hur mycket du uppskattar din kropp :bow:

vindvissla Jag trodde jag skulle spricka när jag födde Rasmus, nu var ju inte han någon bjässe (48 cm, 3420 gram) men han var ju ute 3 timmar efter att min förlossning starta! Min BM höll varma handdukar mot underlivet, vet inte om de var de som såg till att jag höll mig hel.

Min BM tror på en mindre bebis den här gången! Men får se hur kurvan utveckas nu på slutet. Jag tror på min BM, hon hade så rätt sista besöket med Rasmus. "Packa väskan om 1½ vecka är ni föräldrar men vi bokar in en tid i v.40 ändå" Rasmus föddes 1½ vecka senare ;)

Snovind Vi har tur att svärmor bor på vägen till sjukhuset, men det blir ju ändå ett extra stopp om vi ska lämna honom där. Hoppas förlossningen startar på morgonen igen när han sover så medans vi gör oss i ordning hinner hon åka hit och vara hemma här med honom.

Vi bor ju dessutom mycket längre från sjukhuset den här gången och de bygger om där! När det blir julklappshandling får vi nog åka upp dit och se vart vi ska åka ;)

Fast jag tror ju på en bebis i bilen på pendlarparkeringen innan påfarten till E4an den 4e januari. Kanske ska starta en betting-lista ;)

Nej stor bebis och snabb förlossning låter ju inte som någon trevlig kombination, med tanke på sprickor. Men det är ju inte säkert att det blir så farligt för det. Andra gången brukar ju gå smidigare :laugh: (oftast) och bebisen behöver ju inte vara så gigantisk för det. Strax innan BF förra graviditeten frågade jag min BM om hon uppskattade den till att vara en stor eller liten bebis (efter att ha läst här på Buke hur alla andras BM uttalade sig) men hon sa bara att den verkar bli "normal" och sa något kilointervall som jag inte minns (kanske från knappt 3 kg till över 4 kg). Denna gången ska jag i alla fall FÖRSÖKA att lyssna på barnmorskan om hon säger att jag inte får krysta under förlossningen. Jag antar att det var därför jag sprack en del. Barnmorskorna anser inte att det var mycket, men jag själv tyckte att det var mycket. I journalen står det flertal inre stygn och 4 yttre har jag för mig. Denna gången ska jag i alla fall köpa bedövningssalva innan BF så man har hemma om man spricker ändå. Jag sprack upp igen (lite i alla fall) varenda gång jag skulle göra nr 2 i kanske en månads tid och det upplevde jag som det jobbigaste med förlossningen och smarta jag tänkte ju inte på att det finns bedövningssalva :angel:...

Snovind: Ja precis, man måste ju hinna lämna det stora barnet hos barnvakt alternativt få hem barnvakten. Usch föda i bilen vill vi inte, speciellt inte nu i vinter. Fast är det så så är det ju så. Sist var jag också skitnervös att man inte skulle hinna in, men efteråt kunde jag inte förstå hur jag kunde vara det. Det känner man ju tyckte jag. Denna gången börjar jag också bli skitnervös. Jag tror fortfarande att jag ska känna det och ha en hel del timmar på mig, men man vet ju aldrig. Jag siktar på att det ska gå på halva tiden och då har jag ca 10 timmar på mig från första känningen och då är det ju luuuuuugnt.

Det där med att namnen låter olika på olika dialekter har jag aldrig tänkt på tidigare (mer än mina småländska R som jag har nämnt innan någon gång). Men nu för ett par dagar sedan hade vi ett par bekanta här som skulle döpa sitt barn till Leon i andranamn. De hade egentligen velat ha det som förstanamn men eftersom pappan är från skåne så tyckte de att det lät som att han sa lejon istället ;)...

Cilla: Gud var härligt att kunna ligga på mage igen!!! Och vad kul att shoppa lite vanliga kläder! Vad duktigt att redan blivit av med 11 kg!!!! Ska bli spännande här att se vad min våg står på efter förlossningen. Bebisen verkar ta av mina reserver för jag har bara gått upp 2 kg än (4 kg enl bm eftersom jag gick ner först och hade lägre inskrivningsvikt än utgångsvikt). Men jag har ju lagt på mig över 10 kg mellan graviditeterna. Att sluta amma och att börja med P-piller är farligt för vikten :mad:! Mrm, det är ju inte alls min disciplin det är fel på :angel::angel:.

Hua, igår sa maken när vi käkade och jag tyckte maten var äcklig att det enda du vill ha är ju mc donalds :eek:. Och det är så sant! Jag hade precis tänkt tanken själv!!! Det enda jag gillar nu är Mc donalds, tacos och kanske lite annan god helgmat. Vardagsmat, köpepizza, kebab och det mesta är bara blääääää. Det är tur att det i alla fall är mindre än 2 månader kvar så jag kan börja uppskatta normal och god mat igen :laugh:!

Min kompis som har för vana att flytta runt precis överallt i världen (Serbien, Togo, Belgien och nu Malawi) döpte sina pojkar till Adrian och Jonathan för att det skulle funka på många ställen. (Pappan är fransman och mamman svenska).

Kanske några namntips? (Sam är ju ett jättefint namn f ö!)

Jag ska snart få ett syskonbarn (en pojke enl ultraljud) som också kommer att ha extermt internationell livsföring, med engelska som förstaspråk och troligen svenska som andra.

De namn som har varit på tal är Alexander, Sebastian, Lucas och kanske ytterligare något. Namnen kommer nog att uttalas på engelska oftast, men skillnaden är ju inte jättestor mot svenska.

Pappan (amerikan) föreslog Brandon, men alla vi andra tycker att det är mer amerikanskt än internationellt.

En tonårskille i familjen och jag hävdar att Mohammed är ett internationellt och bra namn, men konstigt nog nappar ingen på det.

Vi har lite samma problem när det gäller namn, då min sambo pratar småländska och jag norrländska. Vi har tagit bort massor med namn då det blir konstigt mer R:en. Pojknamnet är mer eller mindre bestämmt (måste ju se bebis innan man kan vara 100% säker) men tjejnamnet är det sämre med. Jag har ev ett på g men tror inte sambon gillar det riktigt. Ja ja, vi får se vad det blir.

I eftermiddag ska jag på vattengympa för preggon! Det ser jag fram emot. Hoppas det är skönt för fogarna. Jag råkade dammsuga här hemma nyss, så nu vet jag inte om jag tar mig upp från stolen på ett tag :angel:

Ja, just det där med våra småländska R blir ju asfult på vissa namn. Jag tog exemplet Arvid tidigare som egentligen är ett jätte fint namn, men där säger jag ju Aaavid om jag ska säga det lite snabbt. Samtidigt är det ju många här nere i småland som ändå döper till sådana namn och säkert inte tänker på dialekten, men vi umgås med så många som pratar "rikssvenska" och norrländska osv och då blir det så märkbart att R:et blir fult.

Vi kan fortfarande inte komma på några pojknamn, tittar det ut en kille så får vi ta "problemet" då. Om det blir en tjej får hon antagligen heta Alicia. Jag gillar Elise också, men maken tycker att det är så likt Elis som hans jobbarkompis pojk heter. Dessutom är det en bekants häst här i byn som heter Elise...

Vi har liknande problem i vår familj som ni stångas med.

Pappan är smålänning, jag skåning. Namn med "R" i, blir rätt konstiga, oavsett om det är han eller jag som uttalar dem... På skånska blir det så himla "hårt" och på småländska så himla... ... löjligt. (FÖRLÅT!)

Nu ska vi ju ha en flicka (och är verkligen inte alls på det klara med namn, hårda förhandlingar pågår, i morse fällde jag t o m en hormontår eftersom maken inte går med på mitt Mollis), men fina pojknamn tycker jag är:
  • Sam (tack vare Vindvissla)
  • Adrian (som min gudson heter)
  • Erik (klassiskt)
  • Mattis (tycker det är jättesött)
  • Björn (men blir ju inte bra på småländska... Bjööööön)
  • Staffan
  • Bastian (är jag galet förtjust i, för några år sen fanns det en Mustasukka på Buke som döpte sitt barn till det, sen dess tycker jag det är läckert - mycket för att jag tyckte att Mustasukka verkade vara en ung tjej med skinn på näsan)

(Elise tycker jag är jättesött f ö, men makens arbetskamrat norpade det för någon vecka sen till sin nya dotter!)

Haha mitt favoritexempel på namn som kan vara sjukt fula på vissa dialekter är Märta. På "norr-om-småländska" tycker jag det är jättefint, men testa säg det på skånska :scary:

Både Alexander och Jonathan är jättefina, men Alexander går bort eftersom Sams kusin heter så och Jonathan går bort eftersom de kallas John här då och sambons bror heter så och vi kommer inte så bra överens.... typ.

Adrian hade vi faktiskt på vår lista, men finns risken att de kallas Ads (som i Aids....) Fast nu när vi ska flytta till sverige borde det ju funka ändå.

Senaste på toppen är Alvin som i Alvin and the chipmunks haha. Tycker det är jättesött och vi har ju sett här på buke att det blir toppenfina grabbar av Alvin :) Sen är jag förtjust i Simon också men sambons ex kusins man som nästan bor granne med oss heter Simon... Haha det är så mycket man ska ta hänsyn till! Dessutom ska det ju funka för barnet, både som barn och som vuxen!

Nu ska jag och Sam bege oss ut i det vilda vädret en stund om jag lyckas få på honom alla kläder... Inte lätt när man inte har någon knäplats kvar :D

Åh, Bastian tycker jag med är riktigt fint! Fast här blir det en Tuva, Bastian passar intre så bra på en liten tös!

*KL*
Grattis till bebisarna som börjat komma nu! Längtar ivrigt tills det är min tur!

Var hos BM idag, allt såg hur fint ut som helst, förutom att hon envisas med att ligga i säte... Ska dit nästa gång den 17, och ligger hon fortfarande i säte då blir det vändningsförsök. Så jag hoppas att hon hinner vänd sig själv, eller att vändningsförsöket lyckas, annars blir det snitt, och det är jag inte alls sugen på... Dels är jag livrädd för att vara vaken när det opererar mig, och livrädd för nålen i ryggen, dels har jag verkligen sett fram emot att föda barn!

jag tror jag hamna på totalt 21 kg...... så 10 kvar å sen de 15 som hade sen innan!

å nu jädrar går det framåt med lilla Matilda! skulle öka till 20 ml idag å börja med bröstet. innan vi visste ordet av satte hon i sig 35 ml!:eek: å ni ska inte tro att hopn nöjde sig med 20 ml nästa mål, nejdå hon var inte nöjd förrän hon fick 30. :D vårtnappen funka, men det var knappast behagligt till en början!!!!! men fick i sig det hon skuölle iallafall. :laugh:

har ju så enormt mycket mjölk, så jag säljer till modersmjölkcentralen å får 150 kr litern. hittils har ja tjänat lite över 500 tror ja. det är bra, mjölken får betala mina nya kläder. :d

nu är vi på permis, bortkopplade från dropp och sonden är borttagen! så nu sitter ja på vårt rum i huset, som en krok på en stol med datorn framför mig och min dotter på axeln..... :banana:

Vad härligt att höra. Jag har funderat på er en hel del. Har en sak till er med.

Vad kul att höra att de går så bra och fort framåt.

Kan man läsa någonstans om vad som gäller för att dela med sig av sin mjölk? Jag hade nog så de hade räckt till hela byn när jag amma Rasmus ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka