Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Åh vad härligt att hon roffar åt sig av livet! Hoppas du slipper amningsproblem denna gången och att ni får komma hem snart!

Jerseyko, när jag ammade senast (bara 17 år sedan, gulp vad tiden går) så lämnade/sålde jag överskottet av bröstmjölk till bröstmjölksbanken på ett av stadens sjukhus. Jag jobbade själv på barnkliniken då och sett vad viktigt denna bröstmjölk är för de sjuka spädisarna så det kändes verkligen som en bra insats man gjorde.... Skall göra det denna gången också om mjölken räcker till. På den tiden det begav sig fick jag nödvändig utrustning för förvaring och infrysning av mjölken från bröstmjölksbanken.

BF +5 dagar idag... Har fördrivit tiden med att vara hålldam åt min sambo som är musiker, åkte med honom för att titta på en lokal där han skall spela på ett bröllop nästa lördag och sedan bjöd han på lunch inne i stan. På em avlade yngsta dottern och jag ett besök hos frisören, nu blir vi fina på alla kort med bebisen som vi hoppas kommer snart, den elva-åriga blivande storasystern längtar efter att få pussa på den lilla (som ganska säkert skall få heta Lilly efter min mormor).

Jerseyko:
ja, här i gtb betalar dom hyran av pumpen och ser till så att det finns burkar att lägga i hela tiden. smidigt förpackade 10 st i en påse.
ett blodprov och en hälsodeklaration, så var det klart!
de tar tester på mjölken hela tiden, men bara man är drogfri och nykter och har god hygien, så är man välkommen!

min lillebror är ju prematurbarn och som tur var hade hans mamma mjöölk till honom, men det finns många andra barn vars mamma inte har den mjölken och vetskapen om att mitt överflöd av gulddroppar gör att jag sover lite bättre om natten.
har man möjlighet och vill och kan, så ska man ge lite tycker jag. lite pyssel med att pumpa, men bara en dl är nog för att ge nog för att ge ett litet prematurbarn mat i över en vecka. iallafall när dom är så små som lillebror var, han åt bara 2 ml i taget...... :crazy:

usch, börjar bli riktigt påfrestande att vara här!!!
är så mycket jag vill göra, som jag inte kan, för jag är inte hemma!
tog itu med diskmaskinen i mjölkköket förut, till sköterskans stora förvåning! håller på å bli tokig på att inte göra nått!

escodobe:
oh, va spännade!!!!! :banana:
är det en sak man får tjuvöppna innan julafton eller blev det en julklapp av det`? :d

åh, ja är så trött på at folk ska lägga sig i hur vi vill ge henne mat!!!!!!
om vi vill ge henne vissa mål med flaska, så måste vi väl få göra det? jojo, att det är risk att hon inte vill ta bröstet sen finns väl, men om jag vill ta den risken, så måste väl jag få göra det? och i första hand vill ja inte ens amma henne, för att sätta den pressen på mig själv gör bara att det låser sig och då kommer det absolut ingen mjölk och hon blir bara förbannad och vill inte alls vara med!
jag vill amma på mina villkor, när jag själv hittar mod till det, INTE för att någon säger att jag "måste".
nu är dom iofs väldigt gulliga med det här och låter mig amma som jag vill, men i KD var dom hemska. och det är väl mest upprepningen om varför jag valt att göra såhär som jag är så trött på! jaja...... är väl bara att vänja sig antar ja.

ja skulle ju skriva min förlossningsberättelse, men jag kan inte lägga in bilder från kameran på denna datorn, så det får vänta tills jag kommer hem! men den kommer iallafall.

å lite i det tysta (ni får gärna hjälpa till) hejjar ja på min väns bäbis, som skulle komma idag! jag vet att hon smyger runt här i det tysta och läser och hejjar på oss, så jag hejjar på henne tillbaka.
HEJJA HEJJA!
:banana::bump::banana:

Hur är det med mediciner då? Jag frågade läkaren i måndags och hon sa att det fanns 2 rapporter om spädisar som blivit påverkade av bröstmjölken och blivit slöa.

Jag donerade ju inte när jag fick Rasmus, något jag verkligen ångrar och sett fram emot den här gången.

KL

Hoho, nu har jag iallafall köpt mig ett par mammajeans. Lite tightsaktiga men med bakfickor. Kostade 249:-. Fanns inget billigare att få tag i i Skövde. Rätt dåligt utbud med mammakläder måste jag säga. Varken KappAhl eller Lindex har. Bara H&M. Kom faktiskt i strl M. L var lite för pösigt.
Växer jag för mycket så har jag lånekläder i en storlek större att ta på.

Sen har vi problemet med ammningsbh:ar. Jag har under graviditeten blivit vidare i bröstkorgsomfång. Är det bebisen som trycker ut bröskorgen?
Jag kan inte ha strl 75 längre, men köper jag 80 så kanske jag krymper tillbaka till vanlig storlek efter grav. och då blir det ju för stort. Innan grav. köpte jag en i 70 E.
Dåligt med storlekar för tyngre bröst tycker jag. Har man strl D och över så finns knappt strl 75. Ganska uselt tycker jag som redan nu drar DD/E.:cool:
Ska gå och köpa såna där spännesförlängare till mina två bh:ar som är de enda som passar i kupan. De är nya och särskilt den ena var väldigt dyr.

Vilken butik säljer bra bh:ar till oss med lite tyngre juver? Eller måste jag vända mig till lantmännen å köpa en sån där juverhållare man har till kossor?

Change är en butik som har väldigt bra BHar i större storlekar. Från a-j kupa. Sen finns ju butiken Details (finns kanske bara i sthlm?)

Jag som bara är i v15 drar ju redan nu mellan H-J kupa......

:eek:

Å fifan! H-J-kupa. Här får man åka till Lidköping närmast för att få tag i sånt. Bara 8 mil och jag ska kanske inte gnälla för så långt är det ju inte.

Och så kom jag på att det finns ju en specialaffär i Skövde med som nog borde ha sådant. Twillfit har jag inte varit inne och provat på heller.

*kl*

Igår var vi på tillväxt UL av den lille :laugh: H*n växer som h*n ska, är nästan precis på pricken så stor som den skall vara enligt papper, väger ca 1750 g :D Kul o få se den lilla igen, låg och sparkade hela tiden och var inte alls nöjd med att någon höll på med magen.
H*n ligger neråt redan o förhoppningsvis så stannar h*n där.

Sen var det juh det här med att vi renoverar hemma o ska köpa en ny soffa. Tanken var att vi skulle köpa en ny soffa efter jul. Men hmmm om några timmar kommer en jättte stor U-soffa hemlevererad till oss :eek: Den får dock stå i Lillens rum tills golvet ör lagt i vardagsrummet.

Det var juh rea på den, från 16995 kr till 8995 kr, så då var man vungen att slå till. Sen att sambon inte gillade den så mycket då han tyckte den var stor var en annan sak, han lät mig få min vilja igenom iaf :angel:

Det bästa var att vi fick den i julklapp av svärmor och hennes sambo :eek::love: Haha, både jag o sambon vart så rörd när hon sa det på telefonen, så där stod vi i affären o fällde en tår :p

Men vad gulligt av din svärmor!

Hoppas att ni blir nöjda med den. Och att renoveringen av det rum den ska stå i fort blir klart.

Har ett par kompisar som var mitt uppe i utbyggnad av huset och nästan klara då bebis fick för sig att komma lite tidigare.:D De är allt jäkliga de små liven.

Vilken vecka var du i? När vi var inne i v 30-31 så beräknades Norpan väga 1700g.

Härligt!! Skönt att komma hem med!

Här går allt bort som blir naturliga smeknamn, tex Alexander. Adrian var fint!

Igår hämtade vi vår nya vagn på posten, har beställt en Boogaboo från Usa via en kompis.Har dock inte packat upp den ännu, spännande!

Hon är för snäll :love: Vi vet inte alls hur vi ska kunna tacka dom. Men vi får väl bjuda på middag iaf, sen när man kan komma in i lägenheten o den är klar.

Därför satsar vi på att allt ska vara klart till jul, så kan den lilla få komma precis när h*n vill :D

Jag är i v 31+3 nu. Deras datasystem kraschade när vi skulle få se tillväxtkurvan så de var lite synd :mad: Så han chansade bara på vad den lilla vägde, men han sa att den var mitt i prick iaf.

Jag har köpt alla mina fungerande amningsbehåar på Twilfit. Fast jag kan inte heller använda dem nu och har inte orkat köpa förlängare så jag går i min älskade sporttop istället. Bröstkorgen blir helt klart uttänjd och går tillbaka sen när du kläckt så köp inte allt för många nu.

Den får du visa bild på!

Finns den inte i Sverige eller är den mycket billigare "over there"?

Var nyss ute och införskaffade ett gäng hyskförängare på Lindex. Provade faktiskt en bh i 75E som var mjuk och nog skulle kunna funka även om jag växte lite till. Men sen kollade jag priset och då blev jag snål. 389:- kanske inte är så mycket men näe, jag väntar nog lite till. De säger ju att man inte ska köpa ammningsbh tidigare än en månad innan bf. Tuttarna kan ju växa något enormt det sista.

Just nu så tvättar jag upp bebiskläderna jag köpte på Ullared. Och även bäddsetet. Så det ska vara mjukt o skönt när Norpan kommer ut.
Jag har fått en liten body utav en kompis i strl 56. Jämförde med Ullareds body i strl 50. Då var Ullaredsbodyn större. Jag som var orolig för att jag köpt bodysar som den växer ur för fort.

Jag köpte amningsbhar när Rasmus var 1 vecka gammal, var bekvämast att köra med topp i början. De funkade ju som bh:arna man sätter på kossorna :D Jag gick ner i stl i amningsbh. Drar 75 DD nu och gjorde på slutet med Rasmus också men i amningsbh var de 70C som gällde.

Vår_vinter I v. 29+6 vägde min tjej 1.436 gram och låg mitt på normalvät-kurvan.

Hur är det med mediciner då? Jag frågade läkaren i måndags och hon sa att det fanns 2 rapporter om spädisar som blivit påverkade av bröstmjölken och blivit slöa.

Jag donerade ju inte när jag fick Rasmus, något jag verkligen ångrar och sett fram emot den här gången.
För det första, ursäkta att jag snokar i den här tråden utan att ha någon vinterbebis på G, men det är ju så spännande att läsa! :bump:

Men: apropå mjölkbank och donation så ringde jag till "mjölkcentralen" här på Ackis och frågade i maj när jag födde vår yngsta , och då var de inte alls intresserade för de hade frysen helt full. De skrev lite motvilligt upp mig på en "reservlista" men de lät verkligen som att det var mer för att jag inte skulle bli ledsen än att de trodde att det skulle bli aktuellt... och nu är det ju inte det längre, det är ju bara de tre första månaderna man donerar och nu är min bebis ett halvår.

Det konstiga var att samtidigt var det stor brist i Stockholm och de skrek efter donatorer. Har de inga kylbilar som kan frakta från Uppsala till Stockholm då, om de hade så himla gott om donatormjölk här..?

Jag tror dock inte man får äta några mediciner, det är höga krav överhuvudtaget på hygien och renhet etc. Men fråga kan man ju alltid.

Får se hur det ser ut i januari då. Och vad de säger om medicinen. De känns ju lite bättre att höra att dom faktiskt inte behöver mer än att "Vi behöver mjölk, du har massor men vi kan inte ge det."

Ja skumt att dom inte kan köra ner det till Sthlm. Makens farmor berätta när hon fick barn för lite mer än 50 år sen. Då pumpade hon ut hemma i små glasflaskor och så 1 ggr om dagen kom en bil till affären i Björklinge så kunde alla mammor lämna sin mjölk där :)

Mina tuttar växte inte alls innan förlossningen... Så ta det lugnt och vänta tills mjölken stabiliserats. Det som däremot är toppenbra är mjuka toppar och tuttförstärkta linnen. Linnen använde jag lääääänge på natten för jag läckte som ett såll och var tvungen att ha amningsinlägg dygnet runt.

Rekommenderar oxå toppar. Speciellt första tiden innan produktionen kommit igång och stabiliserat sig ordentligt. En topp är ju lite mer följsam än en bh och inga kanter som skaver. Mina bröstkörtlar var superkänsliga mot de.

BH är smidigt sen om man ska iväg och vill amma diskret. Men hemma är verkligen topp och gamla t-shirtar perfekta plagg som man inte behöver vara rädd om för man svettas massa äckelsvett efteråt. Sen läcker de mjölk å så helt plötsligt får man en spya över sig ;)

rekomenderar varmt apotektes toppar, den med kardborre i mitten! stor, stabil och håller in tuttarna finfint. :D

vet faktiskt inte hur dom förhåller sig till medeciner, jag äter ju inga själv, utom ipren då, men det går ju alltid att fråga!
jag försökte få min mjölk från karlstad till arvika,har massor i frysen på avdelningen i karlstad, men fick till svar att de inte får transportera bröstmjölk tillsammans med prover och sånt som finns i labbilen.... synd, får den går mellan aa och kd varje dag....:grin:

å amningen blir ja galen på. det gör så fruktansvärt obnt när hon suger tag i tutten!!!! nu vid två börja tårarna rinna på mig och andreas fick klämma mig hårt på foten för att ja skulle få ont någon annastans och inte känna av tutten like hårt. men bara jag klara de första 40 sekunderna, så blir det mycket bättre och till slut är det ju riktigt mysigt! jag kämpar på och hoppas att det blir bättre med tiden. :D
äter typ fritt nu och släpper själv tutten vid 50 ml. jättebra, men hon ska ju snart upp i 70-80 och hur ska ja då göra, när hon ät mätt efter 50? ska iallafall sova på avdelnigen inatt och mata henne var tredje timme. har INGEN lust med det, vi har fått nya sängar på huset, carpe diem, suuuupersköna och på avdelningen får ja sova i en patienssäng och har en lampa precis utanför dörren. ego, ja vet, men herregud så skönt det är att få sova på natten! bliur ju en helt annan sak när man inte är hemma åxå, blir helt slut i skallen av att inte göra nått alls.... :cool:

vill hem nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka