Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Jag haft otroligt känsliga bröst under båda min graviditeter, så det har varit riktigt obehagligt. Men jag har aldrig haft ont vid amningen eller några som helst problem. Försök att inte oroa dig i förskott, blir det problem så ta det då. :)

Cilla: Köp en trikåsjal, det är jättelätt att lära sig knyta! Finns många olika märken, de flesta är ungefär lika långa, bredden kan variera något och det är smaksak. Tjockleken på tyget kan skilja lite också, så det beror lite på vad du gillar. Och förstås färg/mönster - välj en du tycker är snygg! :laugh:

vad roligt att det gick bra utan!! visst känns det fantastiskt att lyckas utan napp?!
För mig gjorde det också många resor mer ont att använda nappen, utan masserar de ju bröstet bättre - med nappen är det risk att de nöjer sig när nappen är i munnen = de suger ut maten istället för att massera ut den = mer ajajaj....

Ja när man väl fått rätt tag med bebisen och den sitter där den sitter blir man så förvånad :D Mäh det gör ju inte ont!!!

cilla som kpist säger köp vilken trikåsjal som helst, de är alla mer eller mindre samma. Eller sy en själv, du är ju händig! Det har jag gjort och jag ser fram emot att använda den! Sen när hon blir lite större och vill upp och ner lite mer kan man använda en Manduca eller annan trevlig sele. Men trikåsjal för nyfödingar = :love:

*hrm* bör man bry sig om lite blod på pappret när man vart å kissat? Känner inget annat konstigt.

Generellt skulle jag först kolla om det var nytt eller gammalt blod, alltså om det var ljust eller mörkt. Är det ljust är det mest sannolikt att det är slemhinnorna. Är det mörkt kan det komma från livmodern. Men jag har för mig att man alltid ska ringa om man blöder. Sen kan man ju fråga sig vad de räknar som blöda. Kom det två droppar eller mer? Kommer det fortfarande blod? Har ni nyligen haft sex så ni kan ha retat slemhinnorna? Har du långt till sjukhuset, annars kanske det är bättre att kolla än att inte kolla....

Nej då, jag va skraj redan innan :D Men jag tror på att inte tänka så mycket på det. Ska försöka läsa lite om olika tekniker, så jag i alla fall är lite förberedd. Jag har nog lika bröst som dig, ingen direkt bröstvårta, vilket oroar mig lite. Men dom är ju till för att mätta barn, så vi får se =) Jag har lite drygt 10 veckor på mig att förbereda mig :p

Om du drar lite i bröstvårtan, lite som en vaacumpump, blir den större då? Den "erigeras" typ som en snopp när barnet suger, så även om den inte är så stor innan kan den bli jäääättestor i barnets mun. Eller tillräckligt för att den ska hamna på rätt ställe och det ska komma mjölk i alla fall.

Då är det nog lugnt, för hade jag haft mörka trosor på mig utan trosskydd hade jag nog inte ens reagerat och kollat efter. Slemhinnorna fick motion igår och så himla känsliga som dom är nu är de säkert orsaken.

Och de där med bröstvårtorna är ju skumt. Mina är lika små som vanligt nu och som de var innan Rasmus föddes. Men när jag amma honom så om han åt och somna vid bröstet och snutta och man sen kom loss så kunde bröstvårtan bli jäääätte lång som en riktig gris-spene ;) Samma sak med den bröstvårtan som fick vara i mjölkuppsamlaren, den fastnade ju nästan i de stora hålet för den blev större när mjölken läckte.

Ja det låter ju som om det kan vara slemhinnorna.

Jag var lite rädd när jag ammade att mina fina bröstvårtor för alltid skulle se ut som kospenar :D Men efter jag slutade (trots att de fick daglig motion i 18 månader) gick de sakta tillbaka till små och fina igen. Visst är det skumt hur stora de kan bli?

Förresten har jag nog fått ett åderbråck i ljumsken. Sexigt. Jag kan inte riktigt se det än, där är liksom något ivägen haha får väl kolla ordentligt om den här ungen nånsin tänker komma ut. 8 dagar kvar idag...

Anmäler mig till undersökningen som mörkhårig och helt utan amningsproblem ;). Jag fick hjälp på BB och hade sån himla tur att det bara funkade. Det som förvånade mig mest är hur mycket de ska ha in i munnen. :)

Idag har vi haft adventsfika. 16 vuxna och alla med 1-2 barn med sig. Ett par väntar barn i april och hade i veckan fått reda på att de skulle ha tvillingar! De var forfarande i chock:D

Här diskuteras det ammning ser jag.:D

Ska bli spännande att se vad jag som ljus kan tillföra statistiken.

Just nu ligger jag nedbäddad i pyamas. Verkar ha nån förkyldning på gång.

Här diskuteras det ammning ser jag.:D

Ja, jag önskar verkligen att jag skulle kunna hjälpa folk att få en så bra start som möjligt på amningstiden, så att fel teknik och såriga vårtor inte ska förstöra för någon som faktiskt vill försöka. Jag kan ju vara med i statistiken på "blir det lika illa andra gången även om man redan ammat typ 4000 gånger" och jag hoppas att svaret blir nej.

Krya på dig, hoppas det är en kort förkylning!

Ja, det är ju nån förkyldning som kom smygande i natt. Inget dramatiskt direkt. Bara sånt man får en släng av varje vinter.

Jag kan inte minnas att varken mamma eller min syster gnällt över ammningen. Mamma är i och för sig brunhårig medans syster är ljus. Det har fungerat bra för båda.

Jag vill gärna amma men tänker inte slita ihjäl mig för att få det att fungera bara för att det "ska ammas". Men jag tänker inte ge upp i första taget. ;)
På onsdag ska jag o mannen få en timme med vår BM. Vi missade föräldragruppsmötet när det handlade om ammning och tiden efter BB.

Blev fotad idag hos mina föräldrar, och snodde bilden från mammas fb. Jag och min lillebror, jag har 23 dagar kvar till BF ;)

gravidajag.jpg

Har vuxit som tusan den senaste tiden, på alla håll & kanter :o

Tack! :D

Va skönt att det gick bra utan "nappen". Jag fick ha amningsnapp till Elise oxå å fy så jobbigt det var, varje gång hon skulle till bröstet drog hon ju bort den med handen oxå var det bara att börja om igen. Vi fick ha den några veckor sen lyckades vi utan å å så skönt det var! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka