H
HelenaHandberg
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning
Det är inte energi i allmänhet utan från stärkelse och socker som den korsförlamningsbenägne har svårt att ta hand om. I de ärftliga fallen, som nog är fler än man vet, kan de föreligga en brist på enzym som processar kolhydraterna i muskeln. Dessa hästar ska ha mkt fett (20 – 25 % av MJ från fett) och fibrer och minimerad stärkelse och sockergiva (högst 15 % av energimängden).
Men de ska inte rushas en dag och ta det lugnt nästa – tvärtom! Det optimala för deras omsättning av kolhydrater är att alla dagar är så lika som möjligt.
Om en korsförlamningsbenägen häst ramlat ihop beror det på en akut energibrist i musklerna, den kan inte använda glykogenlagret där. Enl de ledande forskarna inom området,Valberg och Valentine, bör en sådan häst ställas på en fettdiet. De har inga problem att processa energien från fett när kroppen väl adapterat sig. HH
Rotterö skrev:I dag skulle jag ut och rida den vanliga turn på 11/2 tim.
Hästen var pigg mådde bra.
Vi red iväg. Efter ca 10 min ridning började hon bete sig konstigt.
Hon gick i skänkelvikning åt vänster.
Jag trodde det var något hon sett i skogen som var farligt.
Jag rätade upp henne.Hon vinglade fam och tillbaka.
Något var fel. Jag hoppade av. Då vinglade hon in en bit i skogen och ramlade i hop.
Efter ca5 min var hon upp på¨benen igen. Vi gick sakta hem.Hon var då redan pigg.
Vi ringde 2 veterinärer.
1 trodde på sömsjuka typ eppelepsi. Eller hjärntumör.
2 trodde korsförlamning. HON SVETTADES INTE
eller hjärt tumör.
Hon tykte vi skulle avakta tills i morgon bitti.
Nu har jag gjort det. Skall ringa i morgon.
Men nu verkar hon må bra igen.
Snälla hjälp någon som varit med om liknande.
Vad skall jag tänka på om det är kors förlamning ???? är det för mycke mat??
Det är inte energi i allmänhet utan från stärkelse och socker som den korsförlamningsbenägne har svårt att ta hand om. I de ärftliga fallen, som nog är fler än man vet, kan de föreligga en brist på enzym som processar kolhydraterna i muskeln. Dessa hästar ska ha mkt fett (20 – 25 % av MJ från fett) och fibrer och minimerad stärkelse och sockergiva (högst 15 % av energimängden).
Men de ska inte rushas en dag och ta det lugnt nästa – tvärtom! Det optimala för deras omsättning av kolhydrater är att alla dagar är så lika som möjligt.
Om en korsförlamningsbenägen häst ramlat ihop beror det på en akut energibrist i musklerna, den kan inte använda glykogenlagret där. Enl de ledande forskarna inom området,Valberg och Valentine, bör en sådan häst ställas på en fettdiet. De har inga problem att processa energien från fett när kroppen väl adapterat sig. HH