vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Rotterö skrev:
I dag skulle jag ut och rida den vanliga turn på 11/2 tim.
Hästen var pigg mådde bra.
Vi red iväg. Efter ca 10 min ridning började hon bete sig konstigt.
Hon gick i skänkelvikning åt vänster.
Jag trodde det var något hon sett i skogen som var farligt.
Jag rätade upp henne.Hon vinglade fam och tillbaka.
Något var fel. Jag hoppade av. Då vinglade hon in en bit i skogen och ramlade i hop.

Efter ca5 min var hon upp på¨benen igen. Vi gick sakta hem.Hon var då redan pigg.

Vi ringde 2 veterinärer.
1 trodde på sömsjuka typ eppelepsi. Eller hjärntumör.
2 trodde korsförlamning. HON SVETTADES INTE
eller hjärt tumör.
Hon tykte vi skulle avakta tills i morgon bitti.
Nu har jag gjort det. Skall ringa i morgon.
Men nu verkar hon må bra igen.

Snälla hjälp någon som varit med om liknande.
Vad skall jag tänka på om det är kors förlamning ???? är det för mycke mat??

Det är inte energi i allmänhet utan från stärkelse och socker som den korsförlamningsbenägne har svårt att ta hand om. I de ärftliga fallen, som nog är fler än man vet, kan de föreligga en brist på enzym som processar kolhydraterna i muskeln. Dessa hästar ska ha mkt fett (20 – 25 % av MJ från fett) och fibrer och minimerad stärkelse och sockergiva (högst 15 % av energimängden).

Men de ska inte rushas en dag och ta det lugnt nästa – tvärtom! Det optimala för deras omsättning av kolhydrater är att alla dagar är så lika som möjligt.

Om en korsförlamningsbenägen häst ramlat ihop beror det på en akut energibrist i musklerna, den kan inte använda glykogenlagret där. Enl de ledande forskarna inom området,Valberg och Valentine, bör en sådan häst ställas på en fettdiet. De har inga problem att processa energien från fett när kroppen väl adapterat sig. HH
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Kan korsförlamning också i ett tidigt stadium visa sig som ovilja att gå framåt/ dålig balans? Min treåriga valack ( var hingst till för tre mån. sen, är jättedålig idag, vill inte gärna gå, men försöker, för han brukar följa mig överallt. Nu släpar han liksom hovarna efter sig och nästan skakar i bakbenen då han ska sätta ner fötterna. Som att benen inte bär honom. Lite förhöjd temp ( 38,8) men ingen svullnad i ben eller hovar, ytterst lite värme i bakhovarna. Har gått på samma bete dagtid sen slutet av april då det töat bort all snö. Han kan ha ätit i sig gammal (GAMMAL) kaffesump som jag knackade ur mot ett träd då jag hittade en halvt nergrävd kaffe kanna i hagen. Från dom som bodde här innan antar jag. Kan han har blivit sjuk av det? Nån som varit med om nåt liknande?? Jag är jätteorolig.
HelenaHandberg skrev:
Det är inte energi i allmänhet utan från stärkelse och socker som den korsförlamningsbenägne har svårt att ta hand om. I de ärftliga fallen, som nog är fler än man vet, kan de föreligga en brist på enzym som processar kolhydraterna i muskeln. Dessa hästar ska ha mkt fett (20 – 25 % av MJ från fett) och fibrer och minimerad stärkelse och sockergiva (högst 15 % av energimängden).

Men de ska inte rushas en dag och ta det lugnt nästa – tvärtom! Det optimala för deras omsättning av kolhydrater är att alla dagar är så lika som möjligt.

Om en korsförlamningsbenägen häst ramlat ihop beror det på en akut energibrist i musklerna, den kan inte använda glykogenlagret där. Enl de ledande forskarna inom området,Valberg och Valentine, bör en sådan häst ställas på en fettdiet. De har inga problem att processa energien från fett när kroppen väl adapterat sig. HH
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Om du inte redan har gjort det hade jag ringt veterinären omgående och beskrivit symptomen!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

*raderad*
tiotecken
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

jo, såklart tog jag ut veterinären, hon trodde på förgifting eller fång, men flara andra jag beskrev symtomen för sa att det inte kunde vara fång pga en massa olika faktorer som inte stämde.Han fick lerpasta som absorberade och förde ut gifter och nästa dag var han som vanligt,bara lite tröttare halva dan. Gick som vanligt och lekte "jaga" i hagen med mig. Jag är glad att han är bättre och ska gå igenom beteshagen och kolla giftväxter.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Min gamla häst fick konstiga neurologiska symptom då hon fick fång. Började med att hon ramlade ihop då jag tog ut henne, blev sedan som vanligt. Nästa dag ramlade hon rakt bakåt över rygg, låg någon sekund var som vanligt sedan. Fångsymptomen började efter detta. stel. puls. Fick behandling och blev bra. Har ej hänt igen.

Jag misstänkte att det var någon växt som orakade det hela. Gick runt och finkammade hagen och där var då mängder med Alsikeklöver. Alsikeklöver kan ge neurologiska symptom + leverpåverkan vid stor förtäring. Jag tog blodprov och hon hade rejält förhöjda levervärden. Den andra hästen i hagen hade också förhöjda levervärden utan att vara sjuk. Jag bytte hage direkt.
Efter 1,5 månad tog jag blodprov igen och levervärdena var då helt normala.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Att dra slutsatsen att det ska vara en hjärntumör tycker jag är lite väl drastisk med så lite att gå på.

Som flera andra nämnt kan en nerv i kläm åstakomma märkliga saker.
Min gick som vanligt en bit, började sedan gå i kors med frambenen (:crazy: ) och "luta framåt". Jag kastade mig av och spände upp sadelgjorden direkt, annars hade hon säkert ramlat omkull.

Så fort jag lättat på gjorden gick hon som vanligt igen. Men nästa dag var hon halt!

I väntan på kliniktiden tog jag ut en massör. Hon kände över hästen, hittade en punkt där hon sa:"nu kommer hon att reagera" Och det kan man lugnt säga att hästen gjorde - hon SKREK! Har aldrig hört en häst låta så.

Efter det var hon bra igen!

Försök nu att inte tänka det värsta, utan att det faktiskt kan finnas andra möjligheter.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Så där gjorde vårat sto men hon fick blodtrycksfall då kan de bete sig precis så som du beskriver så vikan ju hoppas! Hoppas att allt är bra med henne. Vårat sto blev helt bra.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Nu är hon borta sedan 19 mars.
Hon blev sämre 17 maj. Förlamad i väntra sidan och halva ansiktet. Kunde inte äta eller dricka. Tog ut vet på fredag kväll. Han kunde inte säga något var det var. Lördag morgon körde vi till skara. Då kunde hon knappt gå av transporten höll på att ramla. Vet sa att det kunde vara en tömör ovanligt på häst.
Söndag morgon tog dom bort henne då hon höll på att ramla över dom. Hon blev sämre o sämre.
Det var en tumör satt bakom höger öra.
Hon bev 17 år 11 mån.
Min älskade prinsessa.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

FY :devil:
Jag ryser i hela kroppen.

Stackars dig.

Brukar inte hästar som har fått korsförlamning kissa mörk urin i stora mängder?
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Oj jag beklagar verkligen sorgen stackare där fy tusan :(
Som du skrev de måste vara väldig ovanlig,men endå, tröst kramar
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Usch, jag beklagar sorgen, :cry:
styrkekramar
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Tack det behövs.
Först stot 19 mars 06
sedan hunden 12 maj 06 hon skulle fyllt 12 år i morgon.
En av killarna 1 åringen blev ormbiten. Då trodde jag att han också skulle dö. Han såg förfärlig ut. svullen i hela ansiktet.

Men jag har nu mina två unghåästar kvar 1 och 3 år.
dom skall ridas in och blina efter trändande.
+ att jag satt upp mig för en ny hund valp rottis
 

Liknande trådar

Hästvård Det handar om min medryttarhäst som fått "muskelkramper" i rygg och kors och "tappar" frambenen så hon nästan ramlar. Detta har hänt två...
Svar
2
· Visningar
1 845
Senast: Lillflizen
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 363
Senast: Atalantha
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp