Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jättebra info!
Har jobbat natt så jag har inte luskat mer i fånghistorien mer än att ponnyn (min, inte ts) som tyvärr är rätt fet får mer hö nu då, och så har jag halm som "huvudströ" i stallet i övrigt även om "tjockis" egentligen står på spån när han står på box för figurens skull. Han har gått på lösdrift hittills och där ätit hösilage och halm.
Dock var det min hovslagare som sa att jag skulle vara restriktiv med allt foder, och inte ge betfor t ex. Men det är klart att ingen kan veta allt, och jag måste läsa på mer själv. Hoppas att jag kan få bra svar på kliniken imorgon.
Mindes härom natten att jag läst ganska nyligen i ridsport om fång, där det stod just om de tarmrubbningar du pratar om, och det förändrade näringsvärdet i gräset.
En hovböld öppnar man väl som regelså fort man hittat den?! Annars står ju den stackarn och har ont längre än nödvändigt.
Nja, inte såfort man hittar den. Det måste finnas något att öppna för.
Men man låter åtminstone ett proffs få leta efter den (och ställa diagnos, och ge eventuell smärtlindring).
Vad har helt plötsligt din information om svårlastad fjording med tråden att göra? Finns det något samband?
Så verkar det dock inte vara i TS fall, det är minst lika sannolikt att hästen har ett akut fånganfall.
faktum är att om jag ringer till veterinärer om detta föreslår de att jag tar ut hovslagare.
Jag har frågat det tidigare i denna tråd, vad för sorts smärtlindring till hovböld?
dessutom om pc eller antiinflammatoriskt ges, tar det inte bort bölden men kan dämpa den och sjukdomsförloppet blir längre.