vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Om det varit korsförlamning hade den väll inte kunnat resa sig upp igen på det viset och varit nästan lika pigg igen? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Jag ahde en häst som nästan alltid la sig när man sadlade, eller efter en stund när man red. Det visade sig vara den där nerven som någon nämnde lite tidigare.
Hoppas att allt blir ok!
Åsa
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Jo det verkar så att de kan vara som vanligt när man läser om det.
Det finns tre olika stadier av kors förlamning.
en mild , en lite svårare och en allvarlig
å in på nätet och sök på korsförlamning finns massor att läsa.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Men min häst har aldrig gjort så här. Och att hon visade sån vinglighet innan var hemskt. Hon var som en riktigt full person. Benen bara vek sig och hon föll ihop.

Hon gick först skänkelvikning åt vänster . Jag trodde hon såg något farligt där.
Jag rätade upp henne. Då vinglade hon hit och dit hot o dit. Så började benen kännas som de inte bar henne . Då hoppade jag av. Hon ramlade då lite sedan vinglade hon till och föll ihop helt med ett stön. Jag trodde hon fick hjärt snurp .

Min kompis häst dog så. Rmlade bara ner och dog. Han var 25 år. Helt frisk . Efter ridturen på väg hem dog han.
Så jag hade det i mina tankar.
Jag hoppas på något som går att bota.
Inga prov svar i dag.

Men hon är nu som vanligt. Men jag vågar knappt tänka på att vi skall rida igen .
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Jag tror inte att det handlar om ryggproblem, någon form av neurologiskt däremot. Men det behöver som sagt vara så enkelt som att en nerv kommit tillälligt i kläm, ryggproblem ger inte denna typ av reaktioner.

Den reaktion som kom av sadeln, behöver inte ha visat sig tidigare. Den kan komma en gång, för att sen aldrig mer visa sig. Det beror helt och hållet på om och hur nerven hamnar i kläm.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Stackars dig, obehagligt!!

*tröstkram*

Hoppas de kommer på vad det var och att det är borta nu! :-)
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

*lånar knapp*

för ett år sedan hände exakt samma sak med min kompis häst hon red och helt plötsligt fungerade inte kroppen och hon vinglade .
vi tog in henne i stallet och veterinären kom det var korsförlamning. hon svettades inte heller.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

*LK*

Men ja tänkte att hon har föl vid sidan, kan det inte bero på nått med det...??? Inte för att jag har en aning om vad men bara en teori...typ blodbrist eller nå liknande???

Hoppas verkligen att det går bra, jag håller tummarna det hårdaste ja kan.

Kram//Emma.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

En häst ridskolan hyrde sa dom när vi hämtade honom att han hade svimmat när man drog åt gjorden, antar att det är den där nerven..
Med honom hände det aldrig igen iaf.

Hoppas det går bra med din häst och att det inte är något allvarligt!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Nu vet vi

Hon har korsförlamning.
Proverna visade på för höga muskelvärden.
Annars var proverna bra.
Hon skall vila minst 3 veckor. Minskad kraftfoder giva till hälften. Hon äter nu 3 dl kraft grund. Hösilage.
Hon fick Bvitaminer och Evitaminer spesiell sort.
Silen. Det skall hon äta nu.
Så skall det tas nya prover om 3 veckor.

Någon som vet något om detta ?? Jag vill ha all info.
Mitt sto är inte hårt riden. Bara i gångsatt lugnt i skritt. Inte mycke foder för en diande häst.
Mjölken kommer nog försvinna nu när maten är minskad så. Han klarar sig nog. Bra hull , äter bra med foder. Han är 7 mån nu.
 
Senast ändrad:
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Säger som Boj

Jag har ett sto, som vid fem års ålder helt plötsligt - utan förvarning ramlade ihop på stallgången precis efter jag sadlat och reste sig inte förrän jag lossade gjorden!

Hon gjorde inte detta något mer förrän några månader senare, då hon ramlade ihop ute på stallplan. Nu är hon 12 år gammal och har trillat ihop kanske 6-7 gånger, jag har lärt mig att om hon börjar se "borta" ut i blicken så vet jag va som är på väg och släpper jorden genast. Hon betedde sig exakt som du beskriver, och i hennes fall är det nerven som spökar.

Helt ofarligt. Hoppas det är detsamma med din

Camilla
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Rotterö skrev:
Japp hon äter hösilage.
Jag frågade 2 veterinäre om det hade med hösilaget att göra. avslog det med en gång. Hade inte samma förlopp som detta.. Men visst det kan vara det ändå.

Jag tror på rygg problem hon är lite varm dör sadeln slutar. Vet kännde det också.

Höddu, det finns en sjukdom som eventuellt har anknytning till hösilage. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men hästarna som var drabbade och föll omkull, tappade bakbenen. (ni har säkert hört talas om den) en nervsjukdom..
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Rotterö skrev:
Nu vet vi

Hon har korsförlamning.
Proverna visade på för höga muskelvärden.
Annars var proverna bra.
Hon skall vila minst 3 veckor. Minskad kraftfoder giva till hälften. Hon äter nu 3 dl kraft grund. Hösilage.
Hon fick Bvitaminer och Evitaminer spesiell sort.
Silen. Det skall hon äta nu.
Så skall det tas nya prover om 3 veckor.

Någon som vet något om detta ?? Jag vill ha all info.
Mitt sto är inte hårt riden. Bara i gångsatt lugnt i skritt. Inte mycke foder för en diande häst.
Mjölken kommer nog försvinna nu när maten är minskad så. Han klarar sig nog.
Bra hull , äter bra med foder. Han är 7 mån nu.

Vad skönt att du vet=) Korsförlamningar av den "milda" sorten brukar läka...
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Det finns ju tre grade. Tredje grade är allvarlig . De är då de lägger sig ner. Och det har vårt sto gjort.
Får se om tre veckor när de nya proverna tas. Då ser dom om det är bättre.

Men hon mår nog inte bra. Hon har börjat äta på väggen i boxen.
Hon kissade ner hela boxen i helgen. I går hade hon inte bajsat på hela natten.
I dag låg en liten hög.
Vi har ju minskiat kraftfodret så det kanskeinte blir så mycket bajs. Hon äter nästan bara hösilage.

Vet tyckte det var bra med hösilage för det vet man att det är ret och inga bakterier. Som ett hö kan bli i ladan. Dammigt mm
Jag hoppas att hon blir frisk igen.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Hon verkar pigg . Springer i hagen
Men vilar fortfarande. Skall ha hit vet nästa vecka för nya prover mm.
Då får jag nog mer info om hur hon mår.
Om det går att sätta igång henne igen.
Hon har gått ner i vikt. Får bara i stort sett hösilage + vitaminer.
Hon har över skotts energi.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Vet en travare som blir vinglig om man bremsar honom. Ja efter att man släppt bremsen alltså..
Det Kan ta flera timmar innan han börjar vingla.. Nåt med nerverna, mer vet jag inte.
Skumt iaf!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Rotterö skrev:
Hon verkar pigg . Springer i hagen
Men vilar fortfarande. Skall ha hit vet nästa vecka för nya prover mm.
Då får jag nog mer info om hur hon mår.
Om det går att sätta igång henne igen.
Hon har gått ner i vikt. Får bara i stort sett hösilage + vitaminer.
Hon har över skotts energi.

Generellt sett så beror korsförlamning inte på för mycket protein utan på för mycket energi, som lagras i muskelfibrerna när hästen inte kan få utlopp för den. När hästen sedan ska använda musklerna är de så fyllda med energi att fibrerna helt enkelt sprängs.

Det verkar oxå finnas en genetisk bit i det hela, vissa hästar är helt enkelt mer utsatta än andra.

Det är mycket viktigt att man håller koll på foderstaten till en häst som är benägen att få korsförlamning, samt om hästen ger di, vilket betyder att hon måste ha MYCKET protein. Du har alltså 2 mycket viktiga anledningar till att hålla stenkoll på hästens foderstat.

mvh Jessica
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Korsförlamning beror som sagt som tidigare tråd visar på lagrad energi i muskelcellerna Det blir ett muskelsönderfall.Ganska vanligt bland travtränade hästar.Det har hög ärftlighet.Kallas även för Monday morning disease Som kommer av då man för i tiden använde hästarna i jord ock skogsbruket då hästarna vilade på full giva under helgerna och sedan skulle ut och jobba på måndag efter att ha stått installade i spillta (hagar var nog ovanligt på den tiden spec vintertid.) För att förebygga måste man ha en kontrollerad diet minska vid vila redan dagen före den ska vila och försiktig igångsättning.Svettig varannan dag för att energin får tömmas ur muskelcellerna. Korsförlamning är vanligast på valack sedan sto minst vanlig på hingst som kanske har en naturlig förklaring .
Har en häst som hade haft korsförlamning vi minst två tillfällen innan jag köpte han Har alldrig haft det när jag ägt han i 14 år tränad och tävlad.
Lycka till:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Det handar om min medryttarhäst som fått "muskelkramper" i rygg och kors och "tappar" frambenen så hon nästan ramlar. Detta har hänt två...
Svar
2
· Visningar
1 845
Senast: Lillflizen
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 363
Senast: Atalantha
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp