Vindskydd/lösdrift

Sv: Vindskydd/lösdrift

Men är inte de sk båghallarna också gjorda i plåt? Låter inte regnet även i dem? Vill hästarna gå in där när det regnar då? Jag är själv på gång och ska bygga ett vindskjul och är ute efter ett billigt och enkelt att bygga. Kan man få fler tips?
Men om man isolerar plåttaket då, låter det lika mycket då?

Vilken bra idé! :idea: Grannen har en massa gammal takplåt som han vill bli av med efter en riven loge, skulle ju kunna vara ngt att bygga ligghall av. :bow:

SÅ mycket tror jag inte att det är, men kolla med bönderna i omgivningarna, det kanske är fler som har plåt liggandes som de inte hunnit åka iväg med?

För att inte tala om hur mycket det låter på plåt när det regnar..dvs OM man bara lägger på plåt och inget annat.

Hm... plåttak är ju inte så värst ovanliga.. vad har man annars? Tegelplattor....? Träpanel..? Vi hade ett stort plåttak på vår förra ligghall, även om väggarna var av trä, det låter inte mer där inne än vad det gör i stallet, som har plåttak. Hästarna stoe där ibland när det regnade och ibland inte.... Men det upplevdes inte som ett problrm med plåten iaf ;)

..bara som ett inlägg i debatten!

Ligghall måste du ha. Ett vindskydd duger inte.

Vad sägs om detta då ?
http://www.kopparkulla.se/losdrift.htm
Varför duger inte ett rejält vindskydd?
Det så fint ut, men jag är tveksam till att så många hästar som 6 går in i ligghallen tillsammans. När man har så många hästar ihop föredrar jag ett vindskydd. Hästarna måste snabbt kunna komma undan/flytta på sig om någon annan häst känner sig irriterad på just den hästen.
Min erfarenhet är att fler än tre hästar = vindskydd. Annars måste ligghallen vara bra mycket större än den på din video och fler stora utgångar.
gulan

Tittade på de vindskydden för ett par år sedan men backade pga priset. Jag tror att jag kan bygga ett liknande för betydligt mindre pengar om jag gör det själv!

Jag skulle vara lite rädd för att ha gammal plåt:eek:
Hästar kliar sig som bekant;)

min stuga

Jag skulle vara lite rädd för att ha gammal plåt:eek:
Hästar kliar sig som bekant;)

Vi har satt trä på alla kanter så det finns inget vasst att fastna på. Vill man kan man ju göra en trävägg på insidan om man är nojjig. Vi har lister nedtill och vindskyddet är besiktigat och godkänt av länsstyrelsens ansvarige.

Hästar är inte dumma och kan hantera plåt precis som de kan hantera grenar på träden. Jag är inte heller så kinkig. :D Tycker att det var en jättebra ide med plåt.

Går själv i byggtagen för ligghall.... kommer förmodligen bli plåttak och väggar i vindnät och glespanel, 7,5x8 meter och takhöjden blir invändigt ca 3,5 meter så att man kan mocka ur med traktorn utan att köra upp skopan i taket.... kostar för oss ca 15 000.

För oss känns det synnerligen viktigt att det är tillräckligt stort och högt för att kunna sköta mockningen med traktor, annars blir det en massa onödigt jobb så att det blir ytmässigt godkännt för 8 hästar istället för 3 känns som ett mindre bekymmer än om det skulle vara för litet för traktorn.

Själva byggnaden blir med träpanel på två sidor och vindnät på två sidor. Grunden blir platsgjuten armerad betong med trästomme ovanpå, plåttak, vanliga takstolar i trä - hade funderat på limträbalk först men fick tag på ett gäng med gamla takstolar så då fick det bli såna istället.

Det finns gott om lösdrifter för boskap som är byggda på samma sätt och det funkar ju för dom... och vi kommer ju förmodligen att så småningom ha ett par djurenheter med får på samma plats som hästarna.

Senast ändrad:

Eftersom min häst går i platta åkermarks-hagar finns det inga naturliga skydd där, varken för sol, regn eller för insekter, så för att få lite frihet själv under semestern så blev det ett "utestall" (väderskydd) som kan göras tillgängligt från all min betesmark. Insekttider hänger det skydd för öppningarna så hästarna går genom men inte alla insekter. Det blir då också mörkare där inne vilket ytterligare avskräcker insekterna. Storleken är 7x4 m, dvs 28 kvadratmeter. Godkänt för tre stora hästar, används av min häst och hans kompis.

Så här är det uppbyggt:
HPIM1058.jpg

Och så här ser det ut:
HPIM1095.jpg

WOW!! Gud vilken snygg ligghall. :love:

lille skutt: Jo, har kikat där.. Men ville komma undan ÄNNU billigare. :D

Det finns tälthallar som fungerar som ligghall. Jag tittade på en variant som för 4 storhästar skulle kosta nästan 10 000:-. Har du bara två blir det ju billigare. Tycker jag är rätt billigt. Här är företaget som säljer dem jag tittat på: http://www.coverstore.se/

Däremot vet jag inte hållbarheten på dessa. Och letar du efter ngt permanent tror jag att du tjänar på att skaffa en redig ligghall istället. Men är det tillfälligt, eller om du bara har en liten summa att lägga ut just nu, så kan det vara ett alternativ. Som någon sa i en tidigare tråd så är det dock bra om man bygger en ram från marken och va 1 meter upp eller liknande, så att hästarna inte kan sparka igenom duken när de ligger ner. Jag tror att risken är liten men det beror ju på hästarna och det är en procedur värd att satsa på tror jag.

Jag har en mindre tälthall som stått i två år utan bekymmer. Just nu som gödselstadsregnskydd :D

MEN våran kommuns miljö&hälsa godkänner inte tälthallar som ligghall, visade det sig efteråt(Detta trots att den uppfyller alla skrivna mått och kravet på torr liggplats). Som tur var hade vi redan börjat på en riktig ligghall vid det laget. SÅ funderar man på att använda tält, kontrollera med kommunen först så att de godkänner det!!

Att sno ihop ett eget med lösvirke var inte så svårt och blev billigare än färdigversionerna! ca 15000:- gick det på.

ligghall2.jpg

En helg med grundarbete (hyrde minigrävare) och tre dagar med hammare o spik så hade vi snott ihop vår ligghall á 20kvm. Jag är supernöjd! Nu har vi även utökat med frysgardiner för att hålla insekterna ute. Snart skall oxå taket isoleras, och väggarna få "sparkskydd".

Med virke från lokalt litet sågverk blev det dessutom mycket billigare än från de större bygghandlarna. *tipsar*

Inte heller länsstyrelsen i Kalmar gör det. Vi har till och med haft frågan uppe i Länsrätten, men de duger inte som ligghallar enligt dem, eftersom de är för "klena" för djur. I detta fall även för klena för får!!! :eek:
Dock har våra hållit bra i ett och ett halvt år både till hingstar och får... De står i hagarna som vind- och väderskydd, vilket miljö och häls har godkänt.

/ Camilla

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar